Annons

Kvitton, garantier och skatter

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, man hänger upp på benämningar. Ja jag ser inte så på saken, man alltid säga något men mena annat. Det betyder inte att det är sant. Han kan ha ljugit om det mesta även om att få betalt. Som du själv påpekar så verkar Stefan vara en lögnare. Det kan jag nog köpa, men då kan vi nog släppa allt. Om historien än lögn så är allt detta helt meninglöst, men är ens brådel sann och man vill slippa skitet med skatteverket så kan Person A utan att prata med Stefan eller komma överens om något sgöra så här: Jag föreslår att du promenerar över med D800 under armen och bara ger den til honom och säger "varsågod, jag behöver inte den längre. Du behöver den bättre än mig" Sedan ger du honom en blomma i födelsedagspresent och säger till hans familj att du inte bryr sig om att få bilder eller inte utan alla gäster är välkomna att ta bilder så ni kan samla ihop till ett fint album.
Men det forutsätter att Person A läser detta och inte pratar med Stefan innan. Sedan får Stefan självmant se ifall han gör nåt på festen eller inte. Person A uppmanar ju att alla fotografera och dela med sig. Ifall det som jag misstänker är bröllopsfest är detta väldigt vanligt förekommande.

Jag tycker det blir så svårt att tolka saker utan "benämningar". Hur ska man annars kunna veta vad som avses i ett foruminlägg, tex kunna skilja gåva från betalning?

Men även utan Rommels "omformuleringar" tycker jag vi har kommit fram till en hel del, t ex har vi nu fått bekräftat från flera håll vad man som konsument kan kräva från butik och leverantör, och vad skatteverket tycker om kombinationen prestation-betalning för privatjobb. I bägge fallen finns regler och att det ofta tummas på dem, med låg risk för att åka dit, men det är ändå bra att veta vad som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar