Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kvitton, garantier och skatter
- Trådstartare Rommel
- Start datum
Rommel
Avslutat medlemskap
Då måste detta alltså redovisas för Skattemyndigheten. Oavsett eventuellt släktskap.
Min kompis har läst tråden och för att slippa tjafs kommer han anlita mig för en symbolisk summa som som ska redovisas inom min verksamhet och ge mig en D800 i födelsedagspresent istället.
Då blir väl alla glada?
iSolen.se
Guest
Hahaha vi har inte kommit överens om att jag skulle få en d600.
Var läste du detta? Jag skulle få en d600 från början. Det var inget vi kommit överens om.
Det överenskommelsen gällde skiftet av d600 till d800.
Förvrängde inte du precis det där med 5D och ljusläckaget?
Jo det var väldigt avsiktligt så att det skulle bli ett skämt. Du kanske noterade semikolonsmileyn? ;-)
Det är väl inget stort antagande att han kommit överens med dig om att det skulle bli en D600-kamera, det är en rätt dyr kamera att ge bort om det blir fel. Och det är väl därför du känner till presenten i förväg. Nåväl, D800-var i alla fall överenskommen enligt dig. Om översenskommelsen nu finns. Eller din vän.
Han har en del Nikongrejer. Tillhör väl släktet Nikon. Jag bryr mig inte precis. Generös är han iaf.
Imaginära vänner brukar ha en del bra egenskaper
Rommel
Avslutat medlemskap
Jo det var väldigt avsiktligt så att det skulle bli ett skämt. Du kanske noterade semikolonsmileyn? ;-)
Det är väl inget stort antagande att han kommit överens med dig om att det skulle bli en D600-kamera, det är en rätt dyr kamera att ge bort om det blir fel. Och det är väl därför du känner till presenten i förväg. Nåväl, D800-var i alla fall överenskommen enligt dig. Om översenskommelsen nu finns. Eller din vän.
Imaginära vänner brukar ha en del bra egenskaper
Jajamen, Molgan von Nikon heter han.
iSolen.se
Guest
Min kompis har läst tråden och för att slippa tjafs kommer han anlita mig för en symbolisk summa som som ska redovisas inom min verksamhet och ge mig en D800 i födelsedagspresent istället.
Då blir väl alla glada?
EN D800? Du menar väl SIN D800 som vi pratat om? Den där D800-som du egentligen inte vill ha.
iSolen.se
Guest
Jajamen, Molgan von Nikon heter han.
Mystiken tätnar.
afe
Aktiv medlem
Då blir väl alla glada?
Jag tror dessvärre inte det hjälper om Skatteverkets handläggare är tjuriga - svartjobb är svartjobb, även om man redovisar en del av betalningen
Som skrivits tidigare är det dock nästintill omöjligt för Skatteverket att upptäcka om du får betalt i form av utrustning i stället för pengar som hamnar på ditt konto.
Rommel
Avslutat medlemskap
EN D800? Du menar väl SIN D800 som vi pratat om? Den där D800-som du egentligen inte vill ha.
Inte han heller verkar det som...
Måste vara stulen då...
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag tror dessvärre inte det hjälper om Skatteverkets handläggare är tjuriga - svartjobb är svartjobb, även om man redovisar en del av betalningen
Beror på omfånget av jobbet. En fest är rimligt ca 6 timmar lång. Sålänge är inte jobbet. Jag beräknar ca 45 min arbete att rigga utrustning och ta ner den. Fotograferna är gästerna i sig mha nån form av utlösare. Ej löst hela den biten än.
Jag får övervaka då och då så de inte trixar med utrustningen.
Det är inte rimligt att jag tar den timpenning ens om jag fotar i 6 timmar. Är dessutom gäst.
Massor av vittnen att jag festar!
Ingen efterarbete.
Det ni missat är det rimliga ersättningen jag begärde. Dvs mellanskillnaden på ny d600+blixt+minneskort mot en begagnad d800.
Det är den mellanskillnaden jag nu ska begära som betalning. Hur står beror förstås på den
Beg marknaden och var man köper en d600.
iSolen.se
Guest
Då blir väl alla glada?
Med tanke på att du fyller år om 195 dagar, är det en väldigt välplanerad present. Speciellt med tanke på att du inte fyller jämnt.
Rommel
Avslutat medlemskap
Med tanke på att du fyller år om 195 dagar, är det en väldigt välplanerad present. Speciellt med tanke på att du inte fyller jämnt.
Ja, skrev jag när "jobbet" skulle utföras? Tror inte det...
iSolen.se
Guest
Ja, skrev jag när "jobbet" skulle utföras? Tror inte det...
När ska det utföras då?
Personligen har jag svårare och svårare att tro att det finns ett jobb, eller ens din vän, eftersom du lämnat så olika uppgifter över tiden.
afe
Aktiv medlem
En liten fundering bara - varför var planen först att din vän skulle ge dig en ny D600 med tillbehör när du använder Canon och ändå tänkt sälja kameran? Just den biten, och även värdet på födelsedagspresenten tror jag personligen att Skatteverket har svårt att köpa.
Jag har själv precis sålt fyra bilder till en reklambyrå. Bilderna togs på en fest, och jag har inte lagt ner jättemycket tid på efterbehandlingen. Kanske reklambyrån kan ge mig en födelsedagspresent och någon tusenlapp för tiden jag lagt ner, så slipper jag skatta för presenten
Jag har själv precis sålt fyra bilder till en reklambyrå. Bilderna togs på en fest, och jag har inte lagt ner jättemycket tid på efterbehandlingen. Kanske reklambyrån kan ge mig en födelsedagspresent och någon tusenlapp för tiden jag lagt ner, så slipper jag skatta för presenten
Rommel
Avslutat medlemskap
När ska det utföras då?
Personligen har jag svårare och svårare att tro att det finns ett jobb, eller ens din vän, eftersom du lämnat så olika uppgifter över tiden.
Öhhh datum för festen har inget med diskussionen att göra.
Jag lämnar knappast olika uppgifter utan jag lämnar ut mer information efterhand det efterfrågas och om jag känner för det.
Rommel
Avslutat medlemskap
En liten fundering bara - varför var planen först att din vän skulle ge dig en ny D600 med tillbehör när du använder Canon och ändå tänkt sälja kameran? Just den biten, och även värdet på födelsedagspresenten tror jag personligen att Skatteverket har svårt att köpa )
Hur det kommer sig han vill ge mig Nikon och inte Canon vet jag inte. Sa när han frågade om det vore en bra present sa jag att jag var Canonfotograf vilket han iof visste. Känner ju till min hobby väl. Fick bara svaret han kunde få Nikon billigare än Canon. Gåvoskatt är som
Påpekat bortskaffad.
Han vet väl att jag inte kommer behålla kameran och han bryr sig heller inte.i
Inte precis första gången jag säljer eller byter bort presenter.
Jag gav för 4 år sen bort en Renault megane till min svåger. Iof begagnat, men värt 40.000 kr.
Skrev bara över papprena på honom. Inget konstigt med det. Han fyllde inte ens år, men behövde en bil och vi hade en över.
afe
Aktiv medlem
Gåvoskatten är mycket riktigt avskaffad, men det är just själva förfarandet med att komma överens om att ge presenter till varandra värda såna belopp jag misstänker skattmasen kan ha synpunkter på.
Om det vore så att din kompis var elektriker, och du ber honom om hjälp att installera ett nytt elsystem hemma och han väljer att inte ta betalt för det, och du senare hjälper honom med fotografering tror jag det skulle vara lättare att svälja (så länge det inte finns någon överenskommelse om att ni ska byta tjänster).
I ditt "fall" handlar det om att ni i förväg kommit överens om att du får en vara som kan omsättas i pengar i födelsedagspresent, och du ställer i gengäld upp med dina fotografiska kunskaper. Om skattmasen skulle råka få reda på det kanske det inte är så lätt att bevisa i efterhand att du skulle gjort fotograferingen även om du inte fått kameran.
Om det vore så att din kompis var elektriker, och du ber honom om hjälp att installera ett nytt elsystem hemma och han väljer att inte ta betalt för det, och du senare hjälper honom med fotografering tror jag det skulle vara lättare att svälja (så länge det inte finns någon överenskommelse om att ni ska byta tjänster).
I ditt "fall" handlar det om att ni i förväg kommit överens om att du får en vara som kan omsättas i pengar i födelsedagspresent, och du ställer i gengäld upp med dina fotografiska kunskaper. Om skattmasen skulle råka få reda på det kanske det inte är så lätt att bevisa i efterhand att du skulle gjort fotograferingen även om du inte fått kameran.
Rommel
Avslutat medlemskap
Gåvoskatten är mycket riktigt avskaffad, men det är just själva förfarandet med att komma överens om att ge presenter till varandra värda såna belopp jag misstänker skattmasen kan ha synpunkter på.
Ja, det håller jag med om.
Roger78Johansson
Avslutat medlemskap
Detta var ett väldigt intressant diskussion.
Menar ni alltså att man som privatperson inte kan få komma på en fest man är bjuden på sedan tidigare, fotografera och sedan ge bilderna till värden? Och denna värd är i sin tur bjuden på en födelsedagsfest och redan berättat vad han ska ge i present?
Jag har lusläst alla Stefans inlägg nu både framlänges och baklänges och vad jag kan se avviker inget i hans berättelse, men däremot har han hela tiden fyllt i ny information. Men varje ny pusselbit kolliderar inte med förra pusselbiten.
Om vi ska ta det i tidföljd så är hans berättelse sådan
1. Person A berättar vad han ska ge Stefan i födelsedagspresent
2. Stefan är bjuden som privatperson till en större fest. Antar att det är bröllop . (ingen info om detta finns i berättelsen)
3. Person A och Stefan träffas i senare skede och pratar om detaljer varav Stefan lovar Person A att hjälpa till med vad jag förstår ett fotobås som automatisk tar bilder. Person A diskuterar om att inte ge person A ny D600 utan en begagnad D800 som tack (betalning enligt Stefan)
4. Framtid - Varken festen eller födelsedagsfesten har ännu inträffat varav inget olagligt har gjorts
Ny D600 kostar 16000 och en ny D800 kostar 23000. Begagnad D800 kostar 16000 kr (ifall man går enligt tabeller på 1 årig elektronik). Stefan gör här en förlust vad jag ser att acceptera en D800.
Ni påstår alltså detta är olagligt? Stefan är redan lovad en D600 innan. Jag rekommenderar dock att Stefan accepterar en ny D600 så försvinner ju en del av berättelsen i punkt3.
Person A är dock en lustig figur som ger Stefan en kamera som han uppenbarligen tänker sälja vidare.
Enda jag kommer på till varför är att Person A kan komma över Nikonkameror för priser som en återförsäljare/importör endast kommer över eller att transaktioner inte skett riktigt regelmässigt (ska ej läsas olagligt). Isåfall förlorar Person A inte mycket på det och kanske t.o.m lyft moms (oagligt att sedan ta bort det ur inventariet, men det påverkar ju inte Stefan utan Person A). Stefan säljer det vidare och kan få en vinst på det.
Se det sista stycket som funderingar och inte som information.
Oavsett vad tycker jag allt detta är luddigt vad som ska skattas för eller inte. Läste också om att man inte behöver skatta ifall Person A utför en tjänst åt Person B utan krav på motprestation.
Dvs, jag kan fotografera en kompis fest ge bilderna till denne och kompisen kan sedan komma dagen efter med en whiskey och säga tack för biderna. MEN han kan inte säga om jag får bilderna du ändå kommer ta på min fest så får du en whiskey imorgon.....
Menar ni alltså att man som privatperson inte kan få komma på en fest man är bjuden på sedan tidigare, fotografera och sedan ge bilderna till värden? Och denna värd är i sin tur bjuden på en födelsedagsfest och redan berättat vad han ska ge i present?
Jag har lusläst alla Stefans inlägg nu både framlänges och baklänges och vad jag kan se avviker inget i hans berättelse, men däremot har han hela tiden fyllt i ny information. Men varje ny pusselbit kolliderar inte med förra pusselbiten.
2. Stefan är bjuden som privatperson till en större fest. Antar att det är bröllop . (ingen info om detta finns i berättelsen)
3. Person A och Stefan träffas i senare skede och pratar om detaljer varav Stefan lovar Person A att hjälpa till med vad jag förstår ett fotobås som automatisk tar bilder. Person A diskuterar om att inte ge person A ny D600 utan en begagnad D800 som tack (betalning enligt Stefan)
4. Framtid - Varken festen eller födelsedagsfesten har ännu inträffat varav inget olagligt har gjorts
Ny D600 kostar 16000 och en ny D800 kostar 23000. Begagnad D800 kostar 16000 kr (ifall man går enligt tabeller på 1 årig elektronik). Stefan gör här en förlust vad jag ser att acceptera en D800.
Ni påstår alltså detta är olagligt? Stefan är redan lovad en D600 innan. Jag rekommenderar dock att Stefan accepterar en ny D600 så försvinner ju en del av berättelsen i punkt3.
Person A är dock en lustig figur som ger Stefan en kamera som han uppenbarligen tänker sälja vidare.
Enda jag kommer på till varför är att Person A kan komma över Nikonkameror för priser som en återförsäljare/importör endast kommer över eller att transaktioner inte skett riktigt regelmässigt (ska ej läsas olagligt). Isåfall förlorar Person A inte mycket på det och kanske t.o.m lyft moms (oagligt att sedan ta bort det ur inventariet, men det påverkar ju inte Stefan utan Person A). Stefan säljer det vidare och kan få en vinst på det.
Oavsett vad tycker jag allt detta är luddigt vad som ska skattas för eller inte. Läste också om att man inte behöver skatta ifall Person A utför en tjänst åt Person B utan krav på motprestation.
Dvs, jag kan fotografera en kompis fest ge bilderna till denne och kompisen kan sedan komma dagen efter med en whiskey och säga tack för biderna. MEN han kan inte säga om jag får bilderna du ändå kommer ta på min fest så får du en whiskey imorgon.....
iSolen.se
Guest
Detta var ett väldigt intressant diskussion.
Det har skrivits tidigare. Om du nu verkligen lustläst det Rommel skrivit så har du sett, jag citerar igen:
"Jag ska göra ett fotouppdrag åt ett privatperson som nyligen köpt en D800 av er men inte har själva kompetensen för att utföra fotouppdraget.
Som betalning kommer jag få kameran, kvitto alla alla tillbehör som ingick i paketet. "
tillsammans med hans påstående om att han inte ljuger mot butik, dvs att han påstår sig vara extra noga med sanningen i kommunikation med butik. Samtidigt har han backat i princip varje del av ovan påstående, det är inte kompletterande information, han har ändrat berättelsen på ett sånt sätt att bägge versionerna (eller alla tre faktiskt) inte kan vara sanna på en gång. Pusselbitarna som du uttryckte det kolliderar. Även i nästa meddelande till butik visade sig han "ha tagit ut svängarna i".
Lägg till det frågetecknet varför de planerade att införskaffa en D600 (sen D800) för att Rommel ska avyttra grejerna. Om det är momsskäl eller något annat som ligger bakom den manövern låter jag vara osagt men vi får väl låta det vara ett frågetecken tills om Rommel kommer med en logisk förklaring som är bättre än att "hans vän är generös" (kontakter är också generöst).
Om skatten, det är klarlagt och både Rommel och jag (samt forumvärden) har kollat med skattereglerna, om betalningen/presenten/kameran helt eller delvis är länkat till "uppdraget" är det skattepliktigt. Oavsett relationen mellan personerna eller om de inblandade är juridiska personer eller vanliga.
Roger78Johansson
Avslutat medlemskap
Aha, man hänger upp på benämningar. Ja jag ser inte så på saken, man alltid säga något men mena annat. Det betyder inte att det är sant. Han kan ha ljugit om det mesta även om att få betalt. Som du själv påpekar så verkar Stefan vara en lögnare. Det kan jag nog köpa, men då kan vi nog släppa allt. Om historien än lögn så är allt detta helt meninglöst, men är ens brådel sann och man vill slippa skitet med skatteverket så kan Person A utan att prata med Stefan eller komma överens om något sgöra så här: Jag föreslår att du promenerar över med D800 under armen och bara ger den til honom och säger "varsågod, jag behöver inte den längre. Du behöver den bättre än mig" Sedan ger du honom en blomma i födelsedagspresent och säger till hans familj att du inte bryr sig om att få bilder eller inte utan alla gäster är välkomna att ta bilder så ni kan samla ihop till ett fint album.
Men det forutsätter att Person A läser detta och inte pratar med Stefan innan. Sedan får Stefan självmant se ifall han gör nåt på festen eller inte. Person A uppmanar ju att alla fotografera och dela med sig. Ifall det som jag misstänker är bröllopsfest är detta väldigt vanligt förekommande.
Men det forutsätter att Person A läser detta och inte pratar med Stefan innan. Sedan får Stefan självmant se ifall han gör nåt på festen eller inte. Person A uppmanar ju att alla fotografera och dela med sig. Ifall det som jag misstänker är bröllopsfest är detta väldigt vanligt förekommande.