Annons

Kvitton, garantier och skatter

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom igen, du sa ju själv att det du gjorde ovan i tråden var omoraliskt men lagligt. Stå för det.

Butiksförslaget var för att pröva dina argument i verkligheten, inte för att snacka moral, den har du ju redan redovisat.

Jag står självklart för vad jag skrivit och har redan gjort det i verkligheten allt jag skrivit. Vem mer måste jag bevisa för? Dig? Du betyder inget för mig. Att en butikschef säger nåt beyder ju inget. Är ju lika lekmanna som du och jag. Det väsentliga är inte om du går och frågar om en sak utan hur man pratar sig till saker och resonerar som agerar efter den information som efterfrågas och diskuteras.

Jag tycker du är naiv och blåögd. No offense, men du tycker allt är i svart och vitt. Vi kan ju ringa nåt ganska självklart. Exempelvis mobiltelefoner till en hel familj. Enligt dig så kommer garantiärenden inte fungera. Bulllhit säger jag och det säger jag med gott förtroende.

Vi kan ju också gåt till MAxi och köpa en TV-konsol. På kvittot står inga namn, inget tfnnr, inget kontonr ingeting. Kassnr, datum och klockslag. Det ät kvittot och garantin. Det är den som har det kvittot tillsammans med TV-konsolen vars garanti gäller. Inte vem som brukat den eller hur många som ägt den innan.
Köp du den till din son, som ger den efter en vecka till sin syster som sedan ger till till morsdags present till sin mamma och sedan till farsdagspresent till dig..... Garantiärenden är fortfarande intakt.
1:e ägarem är luddig eftersom du kan alltid köpa något till någon i present och alla i butik som slår in under julhandeln kommer säga samma sak om garantier.

/stefan

Jag står självklart för vad jag skrivit och har redan gjort det i verkligheten allt jag skrivit. Vem mer måste jag bevisa för? Dig? Du betyder inget för mig. Att en butikschef säger nåt beyder ju inget. Är ju lika lekmanna som du och jag. Det väsentliga är inte om du går och frågar om en sak utan hur man pratar sig till saker och resonerar som agerar efter den information som efterfrågas och diskuteras.

Tycker du framställer dig själv som en snackare, trixare. Synd att det måste ske på andras bekostnad. Kanske inte lika kul att utnyttja en tvåpersoners liten kameraaffär som motpol till mediamarkt. Eller? Tänk på att när du själv säljer en vara är DU butiken. Hur vill du att dina kunder ska bemöta dig? Vilka trixar du med, med alla eller bara vissa typer av affärsrelationer? "snackar" du med dina kunder också?

Tråkigt att du inte vill prata med en butik om vad som egentligen gäller.

Jag tycker du är naiv och blåögd. No offense, men du tycker allt är i svart och vitt. Vi kan ju ringa nåt ganska självklart. Exempelvis mobiltelefoner till en hel familj. Enligt dig så kommer garantiärenden inte fungera. Bulllhit säger jag och det säger jag med gott förtroende.

/stefan

Verkligen inte svart eller vitt, jag tror man kan lösa reparationsproblem genom uppgiktighet istället för genom att luras/utnyttja butiker. Dvs prata, söka (mjuka) lösningar. Och går inte det finns det ett rätt rationellt alternativ, "betala för reparationen".

Garantiärenden för telefoner i hel familj funkar, någon myndig eller två äger telefoner och står för abonnemang. Inget problem (om man inte ramlar på merdiamarkts pappersnazis förstås) rättsligt. Vad är problemet enligt dig?

Garantiärenden för telefoner i hel familj funkar, någon myndig eller två äger telefoner och står för abonnemang. Inget problem (om man inte ramlar på merdiamarkts pappersnazis förstås) rättsligt. Vad är problemet enligt dig?

Ehh du tycker det är problem ju! En person köper en grej och ger sedan bort det i gåva. Äganderätten har överförts. Myndig? Jag snackar inte om omyndiga barn. Man kan köpa åt hela familjen telefoner med kontantkort på Maxi. Garantin gäller med kvittot.
Jag tycker inte det är problem. Tycker det allt detta är en självklarhet.

Tycker du framställer dig själv som en snackare, trixare. Synd att det måste ske på andras bekostnad. Kanske inte lika kul att utnyttja en tvåpersoners liten kameraaffär som motpol till mediamarkt. Eller? Tänk på att när du själv säljer en vara är DU butiken. Hur vill du att dina kunder ska bemöta dig?

Tråkigt att du inte vill prata med en butik om vad som egentligen gäller.

Jag pratar inte om kameror utan äganderätten och 1:e ägaren i samband med garantiärenden rent generellt. Tycker du det är skillnad på lagen om det är Mediamarkt eller en två personsbutik? Det anser inte jag. Mina rättigheter gäller fortfarande.
Finns ingen lag om kameror i sig som en liten paragraf i lagtexten.
Jag skickade precis ett mail till Intervision om de vill utföra en garantiåtgärd för en 5D Mk3 jag inte längre äger. Får se vad de svarar.
Butiker kan jag med god säkerhet säga att de inte vet bättre än vare sig du eller jag.

/Stefan

Ehh du tycker det är problem ju! En person köper en grej och ger sedan bort det i gåva. Äganderätten har överförts. Myndig? Jag snackar inte om omyndiga barn. Man kan köpa åt hela familjen telefoner med kontantkort på Maxi. Garantin gäller med kvittot.
Jag tycker inte det är problem. Tycker det allt detta är en självklarhet.

Så varför tar du upp detta, det är ju inget problem. Man låter helt enkelt de andra använda telefonerna men behåller ägandet, annars blir det bara krångel. Case closed.

Jag pratar inte om kameror utan äganderätten och 1:e ägaren i samband med garantiärenden rent generellt. Tycker du det är skillnad på lagen om det är Mediamarkt eller en två personsbutik? Det anser inte jag. Mina rättigheter gäller fortfarande.
Finns ingen lag om kameror i sig som en liten paragraf i lagtexten.
Jag skickade precis ett mail till Intervision om de vill utföra en garantiåtgärd för en 5D Mk3 jag inte längre äger. Får se vad de svarar.
Butiker kan jag med god säkerhet säga att de inte vet bättre än vare sig du eller jag.

/Stefan

Lagen är samma men du menar förstås avtal vilka förstås också är samma.

Rättigheter, du har ju inte rättigheter längre när du sålt din produkt vidare men du lurar butiken att du fortfarande äger produkten. Du gör detta lika gärna för lilla (foto)butiken som stora Mediamarkt menar du?

Det ska bli intressant att se vad intervision säger om garantiärende på produkt du upplyser dem du inte längre äger.

Så varför tar du upp detta, det är ju inget problem. Man låter helt enkelt de andra använda telefonerna men behåller ägandet, annars blir det bara krångel. Case closed.
.

Varför? För det är samma sak fast du försöker tro det är annorlunda eftersom det gäller en annan produkt och nära familj.
Vem det är intressant att du tycket det är ok att köpa en telefon, ge bort den inom familjen men behålla äganderätten. Borde inte den principen fungera för alla?
Sälja rättigheterna att använda kameran men behålla äganderätten?

Rättigheter, du har ju inte rättigheter längre när du sålt din produkt vidare men du lurar butiken att du fortfarande äger produkten. Du gör detta lika gärna för lilla (foto)butiken som stora Mediamarkt menar du?

.

Uhhh du får ju alla här att tro jag ljuger i butiken? Jag ljuger aldrig och säger alltid sanningen. Däremot väljer jag mina ord noga och i rätt ögonblick.

Du verkar inte ha en säljaren ordförråd kanke, men jag har. Pekar du på en bil som är röd och frågar mig vad det är för färg så behöver jag inte svara röd för att säga dig sanningen.

Varför? För det är samma sak fast du försöker tro det är annorlunda eftersom det gäller en annan produkt och nära familj.
Vem det är intressant att du tycket det är ok att köpa en telefon, ge bort den inom familjen men behålla äganderätten. Borde inte den principen fungera för alla?
Sälja rättigheterna att använda kameran men behålla äganderätten?

Skillnaden är att du inte behöver "trixa" för att garantin ska fortsätta gälla. Det är ju inom familjen.

Uhhh du får ju alla här att tro jag ljuger i butiken? Jag ljuger aldrig och säger alltid sanningen. Däremot väljer jag mina ord noga och i rätt ögonblick.

Du verkar inte ha en säljaren ordförråd kanke, men jag har. Pekar du på en bil som är röd och frågar mig vad det är för färg så behöver jag inte svara röd för att säga dig sanningen.

Du säger ju själv att det du gör är omoraliskt men lagligt.

Håller med om den första delen om att det är omoraliskt men inte den andra. Vidare, bedrägligt beteende kräver inte en lögn. Det går att begå ett bedrägeri på annat sätt, t ex genom att bara stövla in och begära garantireparation trots att du vet att garantin inte gäller dig och hoppas på det bästa, te x att hoppas att de felaktigt tolkar dig som ägare. Då har du betett dig bedrägligt (utan att ljuga) eftersom du vet att du inte längre äger produkten men beter dig som om du vore det.

Skillnaden är att du inte behöver "trixa" för att garantin ska fortsätta gälla. Det är ju inom familjen.
.
Du är du en riktig skojare... Trixa? Ehhh min far bor inte hos mig. Inte heller min mamma.

Du säger ju själv att det du gör är omoraliskt men lagligt.

Håller med om den första delen om att det är omoraliskt men inte den andra. Vidare, bedrägligt beteende kräver inte en lögn. Det går att begå ett bedrägeri på annat sätt, t ex genom att bara stövla in och begära garantireparation trots att du vet att garantin inte gäller dig och hoppas på det bästa, te x att hoppas att de felaktigt tolkar dig som ägare. Då har du betett dig bedrägligt (utan att ljuga) eftersom du vet att du inte längre äger produkten men beter dig som om du vore det.

Jag skriver fortfarande att jag säger sanningen till hur allt ligger till. ´Hur FAN kan det vara bedrägligt beteende?

Se nedan. Redan fått svar på 3 stora aktörer inom kameraförsäljning.
INGA PROBLEM!!! Och som jag skrev, jag behöver inte ljuga alls!
Inväntar svar på nästa ärende gällande fabriksgaranti som är en annan helt annan sak än butiksgaranti.

Japanphoto
Hej!

Ingen fara!
Garantin på kameran gäller om du ger den bort i present till din far.

Med vänliga hälsningar

Trygve
Hemsida: www.japanphoto.se

--------------------------------------------------------------------------------

Från: Stefan R. Nilsson [[email protected]]
Skickat: den 18 juni 2013 23:02
Till: Japan Photo Kamerashop
Ämne: Garanti av en kamera

Har köpt en 5D Mk3 av er. Nu har jag beslutat att ge bort den i present till min far.

Kommer garantin hos er fortfarande att gälla?

Rajala
Hej

Tack för ditt meddelande.

Tyvärr gäller inte garantin när kameran sålts vidare. Men om du lämnar in kameran på service i ditt namn borde det inte vara några konstigheter.

Har du ytterligare frågor så tveka inte att höra av er till oss. Du är varmt välkommen att besöka vår hemsida och våra butiker.

Med vänliga hälsningar,

Fotorådgivare Rajala Pro Shop Stockholm
Herkulesgatan 11
SE-111 52 Stockholm
103 24 Stockholm

Tel: 08-789 45 00

Mail: [email protected]

Cyberphoto
Hej!

Ja garanti gäller fortfarande

Med vänliga hälsningar

Börje Sandström

CyberPhoto AB

Besöksadress: Gräddvägen 5 Umeå

Postadress: Box 1226, 901 22 Umeå

Telefon: 090 - 200 70 00

18/06 2013 23:02 - Stefan skrev:

Garanti

-------------------------------------------------

Har köpt en 5D Mk3 av er. Nu har jag beslutat att ge bort den i present till min

far.

Kameradoktorn anser heller inte ägarbyte som problem. Det är skönt med bra kundservice. Tack till alla svar från butikerna!
Hej !

Det är alltid 1 års fabriksgaranti på produkten så det är lugnt .

Med vänliga hälsningar Mats Wiksten

Birger Jarlsgatan 38
114 29 Stockholm
08-41050450

Från: [email protected] [mailto:[email protected]]
Skickat: den 19 juni 2013 10:25
Till: [email protected]
Ämne: Garanti av kamera

Jag ska göra ett fotouppdrag åt ett privatperson som nyligen köpt en D800 av er men inte har själva kompetensen för att utföra fotouppdraget.

Som betalning kommer jag få kameran, kvitto alla alla tillbehör som ingick i paketet.
Jag är dock orolig över garantiärenden om de kommer gälla. Jag känner personen så det kommer inte bli några problem att han lämnar in den för eventuella serviceåtgärder.

Är detta något problem för er? Kan vi (jag) nyttja garantin som följde med kameran ifall nåt problem inträffar?

/Stefan
.

Kameradoktorn anser heller inte ägarbyte som problem. Det är skönt med bra kundservice. Tack till alla svar från butikerna!

(Så du ljuger aldrig i kontakt med butik? Du ska verkligen göra det du sa i mailet? Intressant. )

Fabriksgarantin, dvs tillverkargarantin (tillverkningsfel) har vi redan diskutterat. Den följer produkten vid begförsäljning och är inget ärende för butiken.

Synd att du inte frågade om butiksgarantin, du vet den som slutar gälla om man säljer en vara vidare (enligt konsumenträttslagen). Vissa butiker har frivilligt utökat garantin utöver det som står i konsumentlagen.

Sen är det lite intressant att du skickade från företagsadress, du vet att konsumentköplagen inte gäller om du köper en produkt som företag?

(Så du ljuger aldrig i kontakt med butik? Du ska verkligen göra det du sa i mailet? Intressant. )

Fabriksgarantin, dvs tillverkargarantin (tillverkningsfel) har vi redan diskutterat. Den följer produkten vid begförsäljning och är inget ärende för butiken.

Synd att du inte frågade om butiksgarantin, du vet den som slutar gälla om man säljer en vara vidare (enligt konsumenträttslagen). Vissa butiker har frivilligt utökat garantin utöver det som står i konsumentlagen.

Sen är det lite intressant att du skickade från företagsadress, du vet att konsumentköplagen inte gäller om du köper en produkt som företag?

Men herregud. Läs mailen. Jag frågade varken om butiksgaranti eller fabriksgaranti. Utan en ren generell fråga.

Vilka uppdrag jag gör är knappast något du har att göra med. Inte heller naturen på betalning.

Företagsmail. Jasså! Finns en lag på att man inte får använda den privat. Du visar än en gång att du faktiskt bara tjabbar för du inte vill erkänna att du har fel.

Uppdraget med D800 har inget med företaget att göra utan en helt annnan verksamhet. Allt jag gör inom fotografering är inte ekonomiskt fördelaktigt att bedriva med F-skatt och moms.

Men herregud. Läs mailen. Jag frågade varken om butiksgaranti eller fabriksgaranti. Utan en ren generell fråga.

Vilka uppdrag jag gör är knappast något du har att göra med. Inte heller naturen på betalning.

Företagsmail. Jasså! Finns en lag på att man inte får använda den privat. Du visar än en gång att du faktiskt bara tjabbar för du inte vill erkänna att du har fel.

Uppdraget med D800 har inget med företaget att göra utan en helt annnan verksamhet. Allt jag inom fotografering är inte ekonomiskt fördelaktigt att bedriva med F-skatt och moms.

Fast nu har jag rätt.

Jodå, jag läste mailen och du har sagt att du ska fota med kamera som betalning och att du har gett bort en kamera till din far. Stämmer det så talar du sanning till butiken, vilket förstås är bra eftersom du har sagt att du aldrig ljuger (mot butik).

Om företagsmail, jag var tydlig med att det inte gäller samma regler för företag som för privatkunder. Det är inte alla egenföretagare som vet detta, bra att du har koll. Skriver man ett företagsnamn på kvittot gäller inte konsumentköplagen.

Jag kontaktade Mats på kameradoktorn nyss eftersom jag känner honom lite.

Han skriver:

"Det är exakt som du skriver i mailet att den garantin som kommer endast som enligt konsumentköplagen förste köparen men vem det är vet vi inte så länge kvittot inte har ett unikt kund namn .
Kvittot måste alltid finnas om det skall åberopas ett garanti .

"
(jag har ställt en följdfråga så det kanske kommer mer).

Jag fick inte svar på följande:

"Kan förstaägaren tillfälligt ”ta tillbaka” kameran för att utnyttja garantin trots att den är såld?"

Så du menar att om du pratar med honom så gäller inte garantin. Men när jag mailade honom var detta inget problem.
Verkar som han ogillar dig. Mitt mail var klar och tydligt att han inte ansåg detta som ett problem för honom och butiken.

Så du menar att om du pratar med honom så gäller inte garantin. Men när jag mailade honom var detta inget problem.
Verkar som han ogillar dig. Mitt mail var klar och tydligt att han inte ansåg detta som ett problem för honom och butiken.

Verkar som du inte läste Mats svar till dig. Han skrev fabriksgaranti. Förstår du skillnaden mellan de olika garantierna? Tillverkargarantin/fabriksgarantin brukar (men inte nödvändigtvis) följa produkten när det blir en ny ägare, det har vi tagit upp flera gånger.

Jag frågade om butiksgarantin/säljgarantin, dvs den garantin som är reglerad av konsumentköplagen och gäller mellan butik och privatkund, dvs att det finns minimikrav som butikerna kan välja att överträffa

Kan passa på att berömma servicen, jag fick ett nästan tre år gammalt kvitto som jag inte kan hitta hemma, mailat till mig som PDF inom några minuter i förmiddags. Extremt bra service av Mats / Kameradoktorn.

Senast ändrad:
Jag frågade om butiksgarantin/säljgarantin, dvs den som är reglerad av konsumentköplagen och gäller mellan butik och privatkund,

Tycker det låter som om du fortfarande inte riktigt förstår skillnaden; butiksgaranti är ett frivilligt åtagande och har inget med konsumentköplagen att göra.

Verkar som du inte läste Mats svar till dig. Han skrev fabriksgaranti. Förstår du skillnaden mellan de olika garantierna? Tillverkargarantin/fabriksgarantin brukar (men inte nödvändigtvis) följa produkten när det blir en ny ägare, det har vi tagit upp flera gånger.

.

Jajamen. Visst läste jag det och jag har fortf inte specat i min formulering vilken garanti jag avsåg. Det är en generell fråga. Detta citat ovan så specar du det. I ditt förra inlägg specade du inte det alls.
Det är ju du som är luddig. jag vill bara ha generella svar. Den enda specade jag tillfrågat är Intervision angående fabriksfel.
De andra butikerna verkar inte ha några problem angående ägarbyte och få hjälp av buriken angående garantiärenden. Det är bara du som krånglar. Dig ska man alltså aldrig handla av för du lär knappast hjälpa den du sålt varan till för då enligt dig bryter man mot lagen.

/stefan

Jajamen. Visst läste jag det och jag har fortf inte specat i min formulering vilken garanti jag avsåg. Det är en generell fråga. Detta citat ovan så specar du det. I ditt förra inlägg specade du inte det alls.
Det är ju du som är luddig. jag vill bara ha generella svar. Den enda specade jag tillfrågat är Intervision angående fabriksfel.
De andra butikerna verkar inte ha några problem angående ägarbyte och få hjälp av buriken angående garantiärenden. Det är bara du som krånglar. Dig ska man alltså aldrig handla av för du lär knappast hjälpa den du sålt varan till för då enligt dig bryter man mot lagen.

/stefan

Luddiga frågor ger oftast luddiga svar.

Jag har precis mailat köparen av mitt objektiv kameradoktorns orginalkvitto och upplyst denne om att butiksgarantin (kameradoktorn) inte gäller.

Nu fick jag svar av Rajala:

"Hej
Tack för ditt meddelande.

Precis som du skriver så gäller garantin endast den första ägaren. Om en kamera säljs vidare så upphör garantin att gälla.

Jag vill även nämna att om man köper begagnade produkter från vår butik så ger vi 3 månaders garanti som vi själva står för.
"

De duckade också för samma fråga som kameradoktorn

Senast ändrad:
Och från Nikon:

Tillverkargarantin, den ettåriga produktgarantin som Nikon ställer ut, gäller också bara första ägaren. Gäller alltså INTE beg produkter.

Erland, var fick du din info från, jag har Nikon på en chat just nu.

Luddiga frågor ger oftast luddiga svar.
Luddiga frågor och luddiga svar ger mig den hjälp jag behöver.
Men det var inte luddigt alls. Jag frågade faktiskt rakt ut om de hade något ptoblem med garantin vid ett ägarbyte. Det som inte angavs vilken garanti jag menade och i vardagssammanhang är "garanti" vedertaget vad som gäller. Det är bara hur lång tid som butiken vill ansvara för som skiljer.

Men det kvittar nu. Du får svar som jag tror ingen vill här som köper begagnat vill veta medan mina svar från exakt samma butiker ger de svar som alla vill veta och mailet anger att det skett ägarbyte.

Jag har förmedlat det jag vill och du kan ju leva vidare med dina sämre affärstankar.
Och för att åter påpeka så ljuger jag aldrig om såna här ärenden utan butiken får veta exakt det som de behöver. I mina mail klargjorde jag tydigt att den som äger produkten inte är samma person som kvitto anger och frågade ifall detta skapade problem med garanti och svaret har jag postat.

Posta du vidare jag slutar nu, men det visar bara att beroende på vem som frågar så¨får man olika mycket hjälp. Du får ingen och jag får. Trots vi båda informerat att situationen.

/stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar