Annons

Kvitton, garantier och skatter

Produkter
(logga in för att koppla)
Att använda ett kvitto för en tidigare affär, eller att låtsas att man fortfarande äger en produkt är moraliskt ok? Och att tipsa om det i forum :) Jo jag vet att du tolkade betydelsen av förstahandsägare tidsoberoende.

Vi kanske vet mer om den mörka sidan än du tror men jag tänker precis som du inte skiva vilka dumheter man kan göra.

Nej, då hade ni nog inte tjafsat om personnr som är en nyckelfaktor i ett papper med mer persondata.

Jag tänker inte låtsas utan som vanligt gå till affären och säga sanningen om felet och be dom snällt åtgärda detta. Man ska aldrig ljuga eller bryta lagar. Det är mitt motto!
Däremot ska man hålla tungan rätt i mun.

Okej, då missförstod jag dig. Tyckte nämligen att du hävdade motsatsen.

Gör de? När jag läser garantivillkor hos Nikon, Canon och Fujifilm står det inget om att garantin bara skulle gälla så länge första köparen är ägare. Tvärtom står det att garantin gäller *produkten* under en viss tidsrymd.

Däremot vill de tre företagen (iaf i teorin) att man kan styrka inköpsdatum med hjälp av kvitto eller faktura.

Det finns lite felaktiga trådar om tillverkargaranti och som Erland nu påpekar (varför gjorde du inte det tidigare, du har ju skrivit här i tråden!!) verkar säljargaranti och tillverkargaranti vara ihopblandat i denna och andra trådar (jo jag gjorde det också). Tillverkargarantin följer varan men säljargarantin (dvs mot butik) enbart gäller första ägaren. Samma resonemang gäller men det gäller alltså säljargarantin.

Saxat från en artikel i DN som intervjuat Konsumentverket:

"Om det inte står något namn på kvittot kan man såklart låta bli att tala om att man köpt varan begagnad om man är orolig för att inte få hjälp om varan gått sönder.

Men det är ju inte riktigt sant – och om butiken upptäcker att du ljuger har den rätt att neka att hjälpa dig.

Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en vara som gått sönder inom tre år sedan man köpt den. Men, återigen, det gäller bara ursprungsköparen."

Det stänger för övrigt Rommels idé om förstaägaremöjligheten.

Nej, då hade ni nog inte tjafsat om personnr som är en nyckelfaktor i ett papper med mer persondata.
Det var väl du som tog upp personnummer, vi ifrågasatte att personnumret verkligen stod på kvittot, speciellt på utlandsköp. Det brukar inte stå på mina kvitton.
Jag tänker inte låtsas utan som vanligt gå till affären och säga sanningen om felet och be dom snällt åtgärda detta. Man ska aldrig ljuga eller bryta lagar. Det är mitt motto!
Däremot ska man hålla tungan rätt i mun.

Att medvetet utnyttja en garanti som man vet att man inte har rätt till är bedrägligt beteende. Vad hände med moralen?

Men det är ju inte riktigt

Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en vara som gått sönder inom tre år sedan man köpt den. Men, återigen, det gäller bara ursprungsköparen."

Det stänger för övrigt Rommels idé om förstaägaremöjligheten.

Hur gör det? Man är fortfarande förstaägaren/ursprungsägaren med originalkvitto.
Ser liksom inte problemet.

Det var väl du som tog upp personnummer, vi ifrågasatte att personnumret verkligen stod på kvittot, speciellt på utlandsköp. Det brukar inte stå på mina kvitton.

Att medvetet utnyttja en garanti som man vet att man inte har rätt till är bedrägligt beteende. Vad hände med moralen?

Ifrågasätt ni. Det står på mitt och var ett ex på info man oftast inte vill lämna ut. Som jag skrev det står mer. Olyckligtvis.

Moralen? Jag säger sanningen skrev jag. Varken ljuga eller bryta lagar. Det gäller att kunna prata för sig. Moraliskt är det säkert fel att övertyga/förvilla affären att gå med på vad jag säger. Men det är alltid deras beslut.

Det finns lite felaktiga trådar om tillverkargaranti och som Erland nu påpekar (varför gjorde du inte det tidigare, du har ju skrivit här i tråden!!) verkar säljargaranti och tillverkargaranti vara ihopblandat i denna och andra trådar (jo jag gjorde det också). Tillverkargarantin följer varan men säljargarantin (dvs mot butik) enbart gäller första ägaren.

Nu tror jag att du blandar ihop saker igen.

Tillverkaren (t ex Canon) kan utfärda garanti. Den är frivillig och tycks ofta följa varan, inte ägaren.

Säljaren (t ex Mediamarkt) kan utfärda garanti. Den är frivillig och tycks ibland följa varan, inte ägaren.

Alla företag som säljer produkter måste följa konsumentskyddslagens treåriga reklamationsrätt. Denna kan dock bara åberopas av den som ursprungligen köpte varan av företaget.

...
Moralen? Jag säger sanningen skrev jag. Varken ljuga eller bryta lagar. Det gäller att kunna prata för sig. Moraliskt är det säkert fel att övertyga/förvilla affären att gå med på vad jag säger. Men det är alltid deras beslut.

Så att vilseleda butiken håller du med om att det är omoraliskt. Bra, du har ju lurat dem att ta ett felaktigt beslut.

Nu tror jag att du blandar ihop saker igen.

Tillverkaren (t ex Canon) kan utfärda garanti. Den är frivillig och tycks ofta följa varan, inte ägaren.

Säljaren (t ex Mediamarkt) kan utfärda garanti. Den är frivillig och tycks ibland följa varan, inte ägaren.

Alla företag som säljer produkter måste följa konsumentskyddslagens treåriga reklamationsrätt. Denna kan dock bara åberopas av den som ursprungligen köpte varan av företaget.

Vi skriver ju samma sak utom punkt två. Vänta jag ska plocka fram artikeln.
Här:

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/

Kamera serienummer

Finns det någon mer än Rommel som tror att man kan utnyttja en garanti för en produkt som man inte längre äger?

Jag äger den för stunden den ska repareras. Så är avtalet jag och köparen åtar oss när jag behåller originalkvittot. Dvs att ifall produkten har garanti kvar så överlämnas produkten tillbaka till mig för garantiåtgärder.
Dvs äganderätten återfaller till mig under reparationen.

Samma sak är telefonen jag köpt åt min son som gett bort i gåva. När den går sönder går jag till butiken och får den fixad.
Jag äger inte den i den i normala fall och använder heller inte den. Däremot står kvittot på mig. Någon som vill påstå att jag inte kan nyttja garantin längre?

Kamera serienummer

Om det räknas som bedrägeri är det olagligt.

Ehh Det vore väl dumt det att medvetet låta dom begå brott. Tyvärr har jag fler hjärnceller än så.
Exempelvis lät jag en affär välja en dubbelt så dyr dator än den som blev stulen. Allt var snabbare och bättre. Och pappret stod att jag fick köpa likvärdig. Inga problem. De ringde försäkringsbolaget och berättade allt och affären fick själva ta beslut. Ena säljaren ville inte sälja datorn för ha tyckte den var för bra mot vad jag skulle ha. Fick prata med chefen och en annan kollega till honom och efter gått igenom specen fick jag hem en 15.000 kr laptop istället för 8000 kr.
Inget olagligt skedde och alla var glada. Kanske inte f-bolaget....
Men det gäller prata för sig utan att göra saker olagligt.
Det fanns en pytteliten grej som fanns på den gamla datorn som den nya inte hade.... Firewire hahaha. Fanns andra datorer, men alla föll på andra punkter ex processor, HD etc ;)

Edit: man fick välja vilken butik som helst. Klart man väljer en som är till ens fördel i sortiment.

Jag äger den för stunden den ska repareras. Så är avtalet jag och köparen åtar oss när jag behåller originalkvittot. Dvs att ifall produkten har garanti kvar så överlämnas produkten tillbaka till mig för garantiåtgärder.
Dvs äganderätten återfaller till mig under reparationen.

Samma sak är telefonen jag köpt åt min son som gett bort i gåva. När den går sönder går jag till butiken och får den fixad.
Jag äger inte den i den i normala fall och använder heller inte den. Däremot står kvittot på mig. Någon som vill påstå att jag inte kan nyttja garantin längre?

Ja du har sagt det några gånger. (om vi nu scrollar upp, får vi en evighetsloop).

Köper du tillbaka billigt, eller snarare får den som du antyder, kan du ju behålla den. Din köpare kan då bli blåst utan att du har begått avtals- eller lagbrott. Omoraliskt men inte olagligt.

Ja du har sagt det några gånger. (om vi nu scrollar upp, får vi en evighetsloop).

Köper du tillbaka, eller får den, kan du ju behålla den. Din köpare kan då bli blåst utan att du har begått avtals- eller lagbrott. Omoraliskt men inte olagligt.
Kan bara bli blåst ifall jag sysslar med olagliga saker. Vilket jag inte pysslar med. Jag kan böja lagen men bryter den inte. Det är fördelen att känna till den andra delen av lagen.
Ursäkta evighetsloopen. Men du loopar en del också.
Skillnaden mellan dig och mig att jag utnyttjar mina affärer på ett kostnadseffektivt sätt utan att göra olagliga saker medans du tar moralfrågor i 1:a hand. Det är bra att ni finns för jag tänker mer kapitalistiskt och moral i 2:a hand. Men skiter definitivt inte i den.

Ehh Det vore väl dumt det att medvetet låta dom begå brott. Tyvärr har jag fler hjärnceller än så.
Exempelvis lät jag en affär välja en dubbelt så dyr dator än den som blev stulen. Allt var snabbare och bättre. Och pappret stod att jag fick köpa likvärdig. Inga problem. De ringde försäkringsbolaget och berättade allt och affären fick själva ta beslut. Ena säljaren ville inte sälja datorn för ha tyckte den var för bra mot vad jag skulle ha. Fick prata med chefen och en annan kollega till honom och efter gått igenom specen fick jag hem en 15.000 kr laptop istället för 8000 kr.
Inget olagligt skedde och alla var glada. Kanske inte f-bolaget....
Men det gäller prata för sig utan att göra saker olagligt.
Det fanns en pytteliten grej som fanns på den gamla datorn som den nya inte hade.... Firewire hahaha. Fanns andra datorer, men alla föll på andra punkter ex processor, HD etc ;)

Edit: man fick välja vilken butik som helst. Klart man väljer en som är till ens fördel i sortiment.

Vaför skulle de begå brott? Om du begår ett bedrägeri, t ex genom att inte berätta att det inte längre är din produkt du försöker utnyttja garantin på och de går med på det, eftersom du pratar så övertygande, är det DU som begått bedrägeriet, ingen annan. (om det räknas som bedrägeri eller något annat kan vi också diskuttera om du vill)

Så det är så du jobbar. Butiker och tillverkare ska utnyttjas på din bekostnad. Försäkringbolag!

Kan bara bli blåst ifall jag sysslar med olagliga saker. Vilket jag inte pysslar med. Jag kan böja lagen men bryter den inte. Det är fördelen att känna till den andra delen av lagen.
Ursäkta evighetsloopen. Men du loopar en del också.
Skillnaden mellan dig och mig att jag utnyttjar mina affärer på ett kostnadseffektivt sätt utan att göra olagliga saker medans du tar moralfrågor i 1:a hand. Det är bra att ni finns för jag tänker mer kapitalistiskt och moral i 2:a hand. Men skiter definitivt inte i den.

Låt oss välja ut en butik och gemensamt ta diskussionen med ägaren.

Om vi inte kan träffas personligen kan vi ta det per telefon eller mail. Jag är för närvarande ute och reser söderöver så det kanske går att ordna rätt omgående. Gärna fotobutik. Kameradoktorn kanske? De brukar vara snällast vilket borde hjälpa dig.

Vaför skulle de begå brott? Om du begår ett bedrägeri, t ex genom att inte berätta att det inte längre är din produkt du försöker utnyttja garantin på och de går med på det, eftersom du pratar så övertygande, är det DU som begått bedrägeriet, ingen annan. (om det räknas som bedrägeri eller något annat kan vi också diskuttera om du vill)

Så det är så du jobbar. Butiker och tillverkare ska utnyttjas på din bekostnad. Försäkringbolag!

Loopen igen. Jag äger ju för tillfället produkten. Det är smart upplägg och är avtalat mellan min köpare och mig.

Ang f-bolag så nyttjar jag mina rättigheter som står på pappret. Likvärdig eller bättre står det på mina papper.

Angående butik så är inte jag som utnyttjar dom. De är ett serviceställe som ställde upp och pratade med handläggare mig och butiken chef hur vi skulle gå tillväga.
Det är väl bra att man utförligt går igenom detaljer så affären går rätt till från ALLA parter.

Låt oss välja ut en butik och gemensamt ta diskussionen med ägaren.

Om vi inte kan träffas personligen kan vi ta det per telefon eller mail. Jag är för närvarande ute och reser söderöver så det kanske går att ordna rätt omgående. Gärna fotobutik. Kameradoktorn kanske? De brukar vara snällast vilket borde hjälpa dig.

Jag är inte intresserad av moralkakor. Våra värderingar skiljer sig åt. Jag kan prata för mig själv och jag låter alltid den andra parten bestämma utfallet. Ifall en 3e part finns så låter jag denne även bli hörd.
Är alla överens sker någon form av transaktion.
Väldigt simpelt. Skillnaden mellan mig och kanske någon annan är precis som i en jobbintervju. Den som kan föra sig bäst på intervjun får jobbet!

Jag är inte intresserad av moralkakor. Våra värderingar skiljer sig åt. Jag kan prata för mig själv och jag låter alltid den andra parten bestämma utfallet. Ifall en 3e part finns så låter jag denne även bli hörd.
Är alla överens sker någon form av transaktion.
Väldigt simpelt. Skillnaden mellan mig och kanske någon annan är precis som i en jobbintervju. Den som kan föra sig bäst på intervjun får jobbet!

Kom igen, du sa ju själv att det du gjorde ovan i tråden var omoraliskt men lagligt. Stå för det.

Butiksförslaget var för att pröva dina argument i verkligheten, inte för att snacka moral, den har du ju redan redovisat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar