Annons

Kvitton, garantier och skatter

Produkter
(logga in för att koppla)
Enkelt svar är de 4 sista siffrorna.

Fast du hade ju gjort köpet utomlands, då finns det väl inget personnummer på kvittot? Det är ju en väldigt specifikt svensk uppgift. Som, vilket många påpekat, är offentlig och väldigt lätt att ta reda på.

För övrigt är ett kvitto utan säljarens person/orgnr tämligen värdelöst imho.

Ja jag förstod att det var det det handlade om..
Det var ett exempel ;). Men visst, mina 4 sista siffror står på mitt kvitto, Varför kan man undra. jag också ;)

Har man de uppgifterna så är det ju bara att ringa 0771-567567 så får man reda på personnumret.

.

Du och ola får gärna kolla upp mina 4 sista siffror. Ring mig på mitt jobbnummer när ni hittat det samt mitt jobbnr också.

Det innebär ju att du måste tala om åtminstone namn och adress och att du legitimerar dig. Att bara visa ett kvitto betyder ju inte att man kan känna sig säker på att det inte här stulet, kvittot kan ju lika gärna vara stulet det också.

Jajamen. Det kan även vara fejk i dagens samhälle kan allt vara möjligt. Paranoia är väl kul.

På personnumret/orgnumret? Vad är det för problem med det? Det är ju en offentlig uppgift. Eller menar du att det blir problem för köparen eftersom det då blir tydligt att det inte är han som är första ägaren. Vilket ju är korrekt.

Fast inte brukar personnummer etc stå på kvittot.

Det är väl inga problem för en del, men de flesta lämnar inte såna uppgifter.
Mitt var ett exempel, lägger man ihop 1+1 så kan de bli illa ifall dessa faller i fel händer. Själv ger jag inte ut vad som helst om mig själv. Ni får stå för ert, jag står för mitt. Vad som exakt står på mitt kvitto är inte för alla att se. Det räcker med butiken och mig.

Det var ett exempel ;).

Du och ola får gärna kolla upp mina 4 sista siffror. Ring mig på mitt jobbnummer när ni hittat det samt mitt jobbnr också.

Nja, när jag genomför mina bedrägerier så brukar jag inte gå omvägen att köpa en kamerautrustning först :)

Jag kollade på hitta.se efter "Kaj Nilsson" i Hässleholm, hittade fem stycken direkt jag kunde använda mig av så jag låter dig vara Stefan.

Eftersom du är så rädd om de fyra sista kan vi ju nöja oss med 780101. (Skojigt att du faktiskt heter Rommel!)

Jo med nätet är det lätt. Har fullständigt namn och adress. Det räcker för att få ut de fyra sista (skatteverket). Det tog 30 sekunder men det var för att det var 4 kandidater. Mellannamnet gjorde att jag inte behövde tveka.

Nja, när jag genomför mina bedrägerier så brukar jag inte gå omvägen att köpa en kamerautrustning först :)
.

Ajajaj. Visste inte att du utför bedrägerier :(
Men det är inte en omväg att köpa kamerautrustning först. Det är en genväg till ännu större summor!
Den som vet hur man gör är det enkelt för och den som har kunskap är mäktigare än svärdet och har man personuppgifter har man även ett offer som en bakväg.

Eftersom du är så rädd om de fyra sista kan vi ju nöja oss med 780101. (Skojigt att du faktiskt heter Rommel!)

Imponernade. Jo, jag vet pckså hur man gör. Men inte alla. Men för att kunna hitta behöver man ett offer och man behöver inte utsätta sig för det rakt upp och ner.
Som jag skrev innan så är mina 4 sista inte de enda av värde jag inte vill ha spridandes fritt.

/stefan

Ajajaj. Visste inte att du utför bedrägerier :(
Men det är inte en omväg att köpa kamerautrustning först. Det är en genväg till ännu större summor!
Den som vet hur man gör är det enkelt för och den som har kunskap är mäktigare än svärdet och har man personuppgifter har man även ett offer som en bakväg.

Imponernade. Jo, jag vet pckså hur man gör. Men inte alla. Men för att kunna hitta behöver man ett offer och man behöver inte utsätta sig för det rakt upp och ner.
Som jag skrev innan så är mina 4 sista inte de enda av värde jag inte vill ha spridandes fritt.

/stefan

Antingen så googlar man eller så kollar man t ex på birthday.se, hitta, ratsit osv osv, det finns många alternativ. Eller så ringer man skatteverket och tar det från början därifrån.

Problemet ligger i personuppgifterna samt de andra artiklarna i kvittot.

Varför kan inte säljaren helt enkelt kopiera kvittot och stryka personnnummer etc, dvs ta bort just de uppgifter jag kan förstå han inte vill sprida ut till allmänt beskådande?

Han kan ju stryka även de övriga köpta artiklarna om han nu inte vill att ditt kvitto ska visa dem.

Att en kopia av kvittot i sig skulle krångla till det vid reklamation ser jag som osannolikt. Har under min tid i butik (30 år) inte någon gång nekat service pga att kunden "bara" lämnat med kopia av kvittot.

Antingen så googlar man eller så kollar man t ex på birthday.se, hitta, ratsit osv osv, det finns många alternativ. Eller så ringer man skatteverket och tar det från början därifrån.

Om du läste så vet jag redan det där. Liksom jag vet de flesta scenarior om lite olika ting redan beskrivet. ;) Men säkert fler som ville veta hahaha.
Men tror du verkligen att bara för att något som går att ta reda på alltid är något för allmännheten?

Jag vet exempelvis kryphål hos skatteverket, men inte berättar jag det för vem som helst. Även det går att googla. Föräkringskassan har en hel del man kan nyttja hos dom som arbetslös, men inte går de ut med det till allmännheten. Dock går även det att googla.

För att jag inte vill att mina 4 sista siffror ska komma ut med lite mer fakta än vad ni tror ni vet står på mitt kvitto är väl mitt val. Även om ni tycker det är en offentlig handling.
Jag vet vad man kan göra för "roligt" med den data som finns på den, uppenbarligen inte ni. Och tack gode gud för att alla inte vet det. Men även det går att googla ;)

Ni behöver inte köpa av mig eftersom inte får originalkvittot.

/stefan

Varför kan inte säljaren helt enkelt kopiera kvittot och stryka personnnummer etc, dvs ta bort just de uppgifter jag kan förstå han inte vill sprida ut till allmänt beskådande?

Han kan ju stryka även de övriga köpta artiklarna om han nu inte vill att ditt kvitto ska visa dem.

1. För att det då är en kopia.

2. Som är manipulerad, vad stod det på raderna som togs bort?

3. För att det är fel. Det är bättre att skriva ett nytt kvitto som beskriver den affären man faktiskt gjort istället för att låtsas att andra köparen är första köparen.

Att en kopia av kvittot i sig skulle krångla till det vid reklamation ser jag som osannolikt. Har under min tid i butik (30 år) inte någon gång nekat service pga att kunden "bara" lämnat med kopia av kvittot.

Det är ju det jag hela tiden skrivit! Jag kan ge bort en kopia där jag stryker det jag inte vill ha kvar.
Men diskussionen handlade om ORIGINAL. Kopior är ok att ge ut där jag stryker saker.
Men det är bättre med ett kvitto skrivet av mig vad som köpts, när, hur mycket och som bevittnas av 2 personer.
Blir liksom inga problem. Dessutom skrivs det in att man testat podukten på plats, är nöjd med det och köper i befintligt skick.
Jag vill ha ryggen fri när saker och ting försvinner från mitt inventarie och när jag köper saker. Ska inte kunna bli missförstånd. Särskilt när det handlar om dyra saker vars garantier gått ut.

/stefan

1. För att det då är en kopia.

2. Som är manipulerad, vad stod det på raderna som togs bort?

3. För att det är fel. Det är bättre att skriva ett nytt kvitto som beskriver den affären man faktiskt gjort istället för att låtsas att andra köparen är första köparen.

Vg punkt 3: ja, om just bara att "förstaköpare får reklamera" är kravet då är det en poäng!

Överstruket namn, eller främst personnr kan även det bara spela roll OM kravet är att enbart förstaköpare kan åberopa kvittot som grund för reklamation.

Ang 2: Såklart det är bra att säljaren skriver ett kvitto på andrahandsköpet, men det kommer ju inte att kunna användas överhuvudtaget vid reklamation där man vänder sig till den butik/det företag som sålt prylen. Men allmänt bra att ha som bevis på att man köpt hederligt, typ.

Saker kan ha hänt på senare tid, men jag upplevde aldrig att just förstaköpar-krav var något som förekom. Möjligen kan konsumentköplagen ställa såna krav, men ska sägas det minns jag inte att den gör. Isåfall är jag helt enig, men ska inte manipulera dokument i syfte at lura tex säljande företag.

Om du läste så vet jag redan det där. Liksom jag vet de flesta scenarior om lite olika ting redan beskrivet. ;) Men säkert fler som ville veta hahaha.

Du sa att du var imponerad, jag tolkade det felaktigt som att du faktisk var imponerad att det gick så lätt.

Men tror du verkligen att bara för att något som går att ta reda på alltid är något för allmännheten?

Nej men om man ska kolla upp en köpare/säljare inför en affär är den kunskapen bra och jag tycker alla ska känna till det för att komma åt bedragare.

Jag vet exempelvis kryphål hos skatteverket, men inte berättar jag det för vem som helst. Även det går att googla. Föräkringskassan har en hel del man kan nyttja hos dom som arbetslös, men inte går de ut med det till allmännheten. Dock går även det att googla.

Kryphål är inte olagliga men du kan ske vill hålla dessa till dig själv :)

För att jag inte vill att mina 4 sista siffror ska komma ut med lite mer fakta än vad ni tror ni vet står på mitt kvitto är väl mitt val. Även om ni tycker det är en offentlig handling.
Jag vet vad man kan göra för "roligt" med den data som finns på den, uppenbarligen inte ni. Och tack gode gud för att alla inte vet det. Men även det går att googla ;)

Ni behöver inte köpa av mig eftersom inte får originalkvittot.

/stefan

Poängen var att trots vanligt namn tar det sekunder att få fram avgörande information som du tidigare sa dig inte vilja lämna ut. Och personnummer är faktiskt offentliga, det är bara att ringa.

Jag har inget problem att köpa av dig men jag skulle begära kvitto. Riktigt kvitto som beskriver den affären vi gör. Med momsregistreringsnummer om den sker mellan våra företag. Sen skule jag nog vilja ta en titt på orginalkvittot för att se att affären inte sker i tredje hand. Då skulle jag inte gilla att stora delar av kvittot var svärtat och att det var en kopia.

Du sa att du var imponerad, jag tolkade det felaktigt som att du faktisk var imponerad att det gick så lätt.

.

Ironiskt. men det är långgt ifrån alla som vet. Exempelvis så finns personer som inte har tfnnr på sina annonser på blocket. De brukar dock bli helt ställda när jag ringer och frågar om annonsen ;)

Kryphål är inte olagliga men du kan ske vill hålla dessa till dig själv :)
nd.

Kryphål är som du säger inte olagliga. Kanske moraliskt fel att nyttja. Ju fler som nyttjar desto mer benägna blir de att täppa till dom. Därför ska man inte skrika ut dom.

Poängen var att trots vanligt namn tar det sekunder att få fram avgörande information som du tidigare sa dig inte vilja lämna ut. Och personnummer är faktiskt offentliga, det är bara att ringa.
Jag har inget problem att köpa av dig men jag skulle begära kvitto. Riktigt kvitto som beskriver den affären vi gör. Med momsregistreringsnummer om den sker mellan våra företag. Sen skule jag nog vilja ta en titt på orginalkvittot för att se att affären inte sker i tredje hand.

Självklart, men tillsammans med andra uppgifter så är det lätt för en brottsling att ha en syndabock.
Du hade fått se mitt kvitto och se mig stryka de uppgifter. Det är inte det som är problemet. problemet ligger i kvittot i sin helhet och hur man kan dra nytta av det i olagliga affärer. Det är skönt för mig att veta att ni som faktiskt kunde googla om mig på några sekunder inte vet mer om den mörka sidan av lagen.
Jag har studerat den sidan väl för att kunna dra nytta av den på lagligt sätt.
Som jag en gång lärt mig. Känner man till misstagen så är det lättare att göra rätt.

/stefan

...

Ang 2: Såklart det är bra att säljaren skriver ett kvitto på andrahandsköpet, men det kommer ju inte att kunna användas överhuvudtaget vid reklamation där man vänder sig till den butik/det företag som sålt prylen. Men allmänt bra att ha som bevis på att man köpt hederligt, typ.

Saker kan ha hänt på senare tid, men jag upplevde aldrig att just förstaköpar-krav var något som förekom. Möjligen kan konsumentköplagen ställa såna krav, men ska sägas det minns jag inte att den gör. Isåfall är jag helt enig, men ska inte manipulera dokument i syfte at lura tex säljande företag.

Kvittot kan användas vid reklamation mot säljaren, Stefan i exemplet ovan.

Tillverkargarantin kan inte användas eftersom köparen inte är förstahandsägare så orginalkvittor kan bara användas för att kolla att göra sannolikt att Stefan är förstaköparen och att visa att det tex är svenskköpt.

Om det är ett uppenbart tillverklingsfel kan man utan större tur få grejerna fixade pga goodwill.

Konsumentlagarna gäller mellan butik och kund. Inte butik och indirekt beg-köpare. Eller mellan företagare för den delen.

Kryphål är som du säger inte olagliga. Kanske moraliskt fel att nyttja. Ju fler som nyttjar desto mer benägna blir de att täppa till dom. Därför ska man inte skrika ut dom.
Att använda ett kvitto för en tidigare affär, eller att låtsas att man fortfarande äger en produkt är moraliskt ok? Och att tipsa om det i forum :) Jo jag vet att du tolkade betydelsen av förstahandsägare tidsoberoende.

Självklart, men tillsammans med andra uppgifter så är det lätt för en brottsling att ha en syndabock.
Du hade fått se mitt kvitto och se mig stryka de uppgifter. Det är inte det som är problemet. problemet ligger i kvittot i sin helhet och hur man kan dra nytta av det i olagliga affärer. Det är skönt för mig att veta att ni som faktiskt kunde googla om mig på några sekunder inte vet mer om den mörka sidan av lagen.
Jag har studerat den sidan väl för att kunna dra nytta av den på lagligt sätt.
Som jag en gång lärt mig. Känner man till misstagen så är det lättare att göra rätt.

/stefan

Vi kanske vet mer om den mörka sidan än du tror men jag tänker precis som du inte skiva vilka dumheter man kan göra.

Inom EU har man reklamationsrätt på minst två år, och det måste Canon följa om varan är köpt inom EU.

Reklamationsrätten i Sverige, enligt konsumentköplagen, gäller köparens rättighet att reklamera hos säljaren, dvs den butik där vara är köpt. Förhållandet mellan butiken och Canon i sin tur regleras inte av konsumentköplagen.

Garantier är något som tillverkare brukar ställa ut, och som inte lagen reglerar.

Det tror jag tom är det vanliga.
Okej, då missförstod jag dig. Tyckte nämligen att du hävdade motsatsen.

Det kanske bara är kameratillverkarna som håller på med dumheten?
Gör de? När jag läser garantivillkor hos Nikon, Canon och Fujifilm står det inget om att garantin bara skulle gälla så länge första köparen är ägare. Tvärtom står det att garantin gäller *produkten* under en viss tidsrymd.

Däremot vill de tre företagen (iaf i teorin) att man kan styrka inköpsdatum med hjälp av kvitto eller faktura.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar