** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kunskap needed! 50 mm 1,4 vs 1,8 vs andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
För den ger så sjukt klara och färgrika bilder om man gemför med en videokamera för samma pris

Du måste läsa trådens inlägg. Annars lär du dig ingenting.

Mitt förslag är att du köper en Panasonic G2 som är en systemkamera
och en sjukt bra videokamera på samma gång.

Den har en sökare som fungerar när du filmar, den har svängbar skärm och autofokus som fungerar bra när du filmar, i motsats till 550D.

Den tar också gamla fina objektiv som finns att köpa för hundralappar ist för tusenlappar. Dessutom är den mycket modernare än 550D, den har tex touch screen som en iPhone.

Du måste läsa trådens inlägg. Annars lär du dig ingenting.

Mitt förslag är att du köper en Panasonic G2 som är en systemkamera
och en sjukt bra videokamera på samma gång.

Den har en sökare som fungerar när du filmar, den har svängbar skärm och autofokus som fungerar bra när du filmar, i motsats till 550D.

Den tar också gamla fina objektiv som finns att köpa för hundralappar ist för tusenlappar. Dessutom är den mycket modernare än 550D, den har tex touch screen som en iPhone.

hehe hadde vell antaligen vart i bäst att köpa en videokamera fast hade aldrig fått den skarpa bilden. Har nån konstig besatthet av den jävla 550D haha antagligen för jag sett så sjukt många grymma extremsport videos och andra motage med den..aja får vell se vad som händer

Någon som har ngt att säga om 28mm prime f2.8 objektivet? Och var man kan köpa de/ pris?
det objektivet VS 50mm 1.8 ?

MVH

hehe hadde vell antaligen vart i bäst att köpa en videokamera fast hade aldrig fått den skarpa bilden. Har nån konstig besatthet av den jävla 550D haha antagligen för jag sett så sjukt många grymma extremsport videos och andra motage med den..aja får vell se vad som händer

Jag gissar att du kommer bli skogstokig när resultatet blir pannkaka.

Själv har jag en 5dm2 med en 24-70/2.8 på när vi gör inspelningar. Det krävs en sjuk kontroll för att kunna få det bra. Arbetsställningen med endast ett kamerahus och objektivet är vedervärdig. Det är inte utan anledning marknaden för tillbehör för filmande DSLR är så stor.
Att få en lyckad skärpeförflyttning kräver många omtagningar om du inte har med dig en b-foto och har kameran på stativ. Så jag hoppas dina objekt framför linsen är redo att sätta det där perfekta tricket lika många gånger.

Bli inte besviken när du lagt ner dina hårt intjänade pengar på något som inte visade sig funka så bra för ändamålet.

Någon som har ngt att säga om 28mm prime f2.8 objektivet? Och var man kan köpa de/ pris?
det objektivet VS 50mm 1.8 ?

MVH

jag får en känsla av att vi som försökt svara på dina frågor och hjälpa dig inte kommer att orka hänga med i att svara på "allt" - och som dessutom redan finns mycket info på nätet.

Du finner mycket info på leverantörers sidor.
http://www.cyberphoto.se/ är nog den som har mest info på sin nätsida.

Sök även i forum och under "Produkter" här på Fotosidan om specifika objektiv.
http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm
där du tex hittar 28 f/2.8
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=429

Jag gissar att du kommer bli skogstokig när resultatet blir pannkaka.

Själv har jag en 5dm2 med en 24-70/2.8 på när vi gör inspelningar. Det krävs en sjuk kontroll för att kunna få det bra. Arbetsställningen med endast ett kamerahus och objektivet är vedervärdig. Det är inte utan anledning marknaden för tillbehör för filmande DSLR är så stor.
Att få en lyckad skärpeförflyttning kräver många omtagningar om du inte har med dig en b-foto och har kameran på stativ. Så jag hoppas dina objekt framför linsen är redo att sätta det där perfekta tricket lika många gånger.

Bli inte besviken när du lagt ner dina hårt intjänade pengar på något som inte visade sig funka så bra för ändamålet.

Hur tror du det hade blivit om nån står bakom och fixar fokusen och kameran på stativ så borde de vell ändå gå få riktigt bra resultat efter några veckor. Några klipp går kanske filma med kameran i handen och dom mesta på stativ ? Får hoppas resultatet är värt pengarna av min lön. Svårt att tro de är så svårt som dom flesta här får de att låta då det finns många filmer med till och med småkids som lyckats få riktig bra bild osv..

jag får en känsla av att vi som försökt svara på dina frågor och hjälpa dig inte kommer att orka hänga med i att svara på "allt" - och som dessutom redan finns mycket info på nätet.

Du finner mycket info på leverantörers sidor.
http://www.cyberphoto.se/ är nog den som har mest info på sin nätsida.

Sök även i forum och under "Produkter" här på Fotosidan om specifika objektiv.
http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm
där du tex hittar 28 f/2.8
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=429

Tack! kan förstå detta är sjukt rörigt för mig så fattar de tär lite på er att förklara om och om igen hehe

Att göra så bra extremsport filmer jag är kapabel till.

Då är 550D definitivt INTE rätt kamera för dig. Då skall du satsa på en riktig videokamera. det kommer att ta dig åratal av träning och tillbehör för 10-tusentals kronor för att hänga med extremsport med 550D.
Det känns som du just tagit körkortet och funderar på en Ferrari som förstabil.

Hur gammal är 550d? så du påstår att den nya modellen (60d antar jag?) är mkt bättre att filma med då?

Nej 60D är den "nya" jmfrt med 50D

Canon kameraserier är "en siffra", två siffror" eller "tre siffror" och sedan "D" efter.
"en siffra" är riktad mot proffs, "två siffror" är "mellan" och "tre siffror" är "amatör".

Men det finns själklart inga skarpa gränser. Finns proffs som kör(de) med 350D som var (är) en oförskämt bra "amatör"kamera.

Det finns ännu ingen efterföljare till 550D annonserad. Canon brukar komma med nya mopeller med ca 18 månaders intervall i "tre siffror" segmentet. Längre för"två siffror" och längst (24+ månader) i "en siffra" segmentet.
Och - de släpper på hösten - typ "nu" - och sedan ibland lite justeringar på våren.

Nej 60D är den "nya" jmfrt med 50D

Canon kameraserier är "en siffra", två siffror" eller "tre siffror" och sedan "D" efter.
"en siffra" är riktad mot proffs, "två siffror" är "mellan" och "tre siffror" är "amatör".

Men det finns själklart inga skarpa gränser. Finns proffs som kör(de) med 350D som var (är) en oförskämt bra "amatör"kamera.

Det finns ännu ingen efterföljare till 550D annonserad. Canon brukar komma med nya mopeller med ca 18 månaders intervall i "tre siffror" segmentet. Längre för"två siffror" och längst (24+ månader) i "en siffra" segmentet.
Och - de släpper på hösten - typ "nu" - och sedan ibland lite justeringar på våren.

a okej! Får väll hoppas dom säljer den lite billigare efter jul då

Då är 550D definitivt INTE rätt kamera för dig. Då skall du satsa på en riktig videokamera. det kommer att ta dig åratal av träning och tillbehör för 10-tusentals kronor för att hänga med extremsport med 550D.
Det känns som du just tagit körkortet och funderar på en Ferrari som förstabil.

Fattar vad du menar. Men är inte så sugen på köpa en videokamera för 12 000 och få samma bild som på en 550D. Kan i princip det mesta när det gäller att rendera filmen och effekter då jag redigerat film i 2 år. Har svårt att fatta att de ska va så sjukt svårt som du säger att filma med den då jag sett många som knappt ens haft en videokamera lyckas göra bra videos.

om du men "efter jul" menar "strax efter" (dvs inte nästa sommar.... ) så tänk på att det är mörkt på vintern och inget kul att få hem sin första "riktiga kamera". Dåligt ljus är just; dåligt ljus och bilderna (filmerna) blir därefter.
Har du pengar redan nu så vänta inte flera månader för att kanske spara några 100-lappar... Köp det som finns nu och njut av att ha bra grejer som du lär dig med och utvecklas. Du kommer ändå att byta senare.. ;-)

om du men "efter jul" menar "strax efter" (dvs inte nästa sommar.... ) så tänk på att det är mörkt på vintern och inget kul att få hem sin första "riktiga kamera". Dåligt ljus är just; dåligt ljus och bilderna (filmerna) blir därefter.
Har du pengar redan nu så vänta inte flera månader för att kanske spara några 100-lappar... Köp det som finns nu och njut av att ha bra grejer som du lär dig med och utvecklas. Du kommer ändå att byta senare.. ;-)

Bra förslag somfan! Men hade tänkt öva trick osv hela hösten/vintern och köpa en till våren. Fast är de ens säkert den modellen finns kvar då? blev jävligt sugen på det du sa ändå hehe, antar det kommer ta ett tag kanske att få igår bra bild osv

Det går inte filma årets extremsport med morgondagens kamera.

Nu är du på väg att falla i en annan vanlig fälla, nämligen tron på att nästa modell är mycket bättre.

Du är i den lyckliga positionen att det är du som är den svaga länken som kan uppgraderas utan extra kostnad.

Samtliga kameror på marknaden ligger långt över din beskrivna nivå.
Därför är det inte nödvändigt att invänta något ännu bättre.

De kameror som du drömmer om räcker för proffs att spela in filmer som de får bra betalt för.

Det blir sannolikt bättre resultat om du köper en bra kompaktkamera som kan filma än om du köper en systemkamera. Av dina egna beskrivningar att döma är du allra längst bak i utvecklingsraden.

När du kan göra bra film med en kompakt så kan du börja drömma om en systemkamera.

Det går inte filma årets extremsport med morgondagens kamera.

Nu är du på väg att falla i en annan vanlig fälla, nämligen tron på att nästa modell är mycket bättre.

Du är i den lyckliga positionen att det är du som är den svaga länken som kan uppgraderas utan extra kostnad.

Samtliga kameror på marknaden ligger långt över din beskrivna nivå.
Därför är det inte nödvändigt att invänta något ännu bättre.

De kameror som du drömmer om räcker för proffs att spela in filmer som de får bra betalt för.

Det blir sannolikt bättre resultat om du köper en bra kompaktkamera som kan filma än om du köper en systemkamera. Av dina egna beskrivningar att döma är du allra längst bak i utvecklingsraden.

När du kan göra bra film med en kompakt så kan du börja drömma om en systemkamera.

Tror du förtog mig helt fel. Är absolut inte ute efter en nyare modell, menade att när nästa modell kommer blir väll denna billigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar