Jag tror att det råder en liten missuppfattning här. Ett objektiv blir inte sämre för att det används på 5DMkII och bilden blir def inte de heller.
Vad menar du? Med ökande antal pixlar ökar kraven på objektivets upplösningsförmåga.
Om alltså exempelvis inte L 24-105 kan matcha en 21 MP kamera slänger du pengarna i sjön med kombinationen 5dmMKII eftersom du aldrig får en upplösning på bilderna som motsvarar 21MP. Varför skall man då köpa en 5dMKII? Objektivet blir alltså en flaskhals.
Sen fick jag av någon om varför 24-105 inte duger. Jag bygger detta på den kritik om distorsion etc på 12 MP -5d och att detta objektiv rimligen är sämre än L16-35II som testats med 1ds MKIII vs Nikon D3 med 14-24 och som skåpas ut av Nikonkombination.
Vi förstår va du menar men bilden kan ju aldrig bli sämre än på den sämre kameran, att objektivet inte klarar 21mp betyder inte att bilden blir sämre med den bättre kameran bara att den den inte kan utnyttja alla pixlar!!! Sen är det alltid roligt med ett nytt hus och om objektivet är en flaskhals så får man väl spara till ett nytt