Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kunskap needed! 50 mm 1,4 vs 1,8 vs andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Videotester

För att den inte filmar i så sjuk upplösning. 2 Mp är max.
Men du blir förstås besviken, eftersom den inte är videokamera, och den är tio gånger svårare att filma med, än med en kamera som är gjord för det.
Men 550D är bra kamera, så du åtminstone (när du insåg att du inte kan filma med det) har du fortfarande en utmärkt stillbildskamera.

Denna diskussion fick mig att testa några av kamerorna jag har tillgång till :)!

Har videofilmat lite under helgen med en Olympus E-PL1, en Pentax K-x, en Panasonic Lumix FZ38 och en Canon HF10 (för några år sedan det årets häftigaste videokamera i kompaktformat, nu lite passé).

Tatt några snuttar under samma förhållanden, med samma stativ (ett nytt Gitzo, med Manfrotto-videohuvud), i starkt solsken, på en balkong med mycket blommor och lite humlor. Panorering och tiltning ingick i snuttarna. Ganska hårt ljus, skuggor och motljus. Använde så lika brännvidder som möjligt, fast med Canon-en och Lumix-en blev det ju på känn.

Displayerna var ungefär lika odugliga i det starka solljuset på alla kamerorna, men de två som hade elektronisk sökare (Olympus-en hade en påsatt och Lumix-en har ju en inbyggd var i alla fall användbara). I särklass var Canonen som inte har nån sökare, men displayen går ju att rikta så den var ganska OK.

Annars hade Pentax-en och Lumix-en problem med överexponering vid panerering (och ibland hängde inte fokus med), medan Olympusen klarade det lika bra som Canonen. Ljudmässigt fungerade också Olympusen och Canonen bäst, inte minst för att det inte blåste (Canonens inbyggda stereomikrofoner är vindkänsliga, normalt använder jag en extern Röde stereomikrofon).

AVCHD är formatet Canon HF10 använder, men ingen av de andra klarar av det - utan kör med 1280x720. Alla kameror har stabilisering, i kamerahuset.

Så, ingen klådde den 'gamla' HF10-an, men Olympusen kom inte långt efter! Prövade då både Olympus 14-150 tele och en normal (Panasonics utmärkta 20mm-ers 'pannkaka'), och jag måste säga att resultatet blev förvånansvärt bra!

Hoppas kunna testa en Pentax K-7 snart :)! Och en Sony DSC-TX5 - den har imponerat som vanlig kamera!

Helt nödvändigt är ett rejält stativ, t.ex. mitt Gitzo plus ett bra huvud kostade drygt 10.000:- - svårt att komma undan! Ett enben kan fungera också, men blir lite mer skakigt!
 
Senast ändrad:
Tja!

Är helt ny på denna sidan men antog att posta här va rätt.
Sen är jag helt ny när de gäller systemkameror, har endast haft en HD kamera innan så ni förstår varför jag inte kan ett skit om detta.

Har bestämt mig för att köpa en Canon 550d efter vintern för att nästan endast FILMA med.
Såg en video med en kille som hade gjort en grym video som rekommenderade 50mm 1.8 och sa att skärpan osv som man fick av den va i klass med objektiv för 1000 tals kronor mer.

Kollade runt lite mer och såg det fanns ett annat objektiv som då va 1.4 och såg nästan ingen skillnad på kvalitén på bilden på youtube fast det kostade 2000 kr mer. Så jag undrar vad det är för
skillnad på dessa objektiv filmmässigt. Sen hörde jag även att det låter mkt när man håller på med fokusen osv är det ngn skillnad på dom olika objektiven?

Ni som använder 550D för att filma mkt med har ni några andra tips på ett bra objektiv som ligger under 4000kr klassen som är bra att filma med.

Säkert massa frågor jag glömt men dela med er av era tips ni som filmar!

Riktigt tacksam för hjälp!

MVH

Du har ett PM!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.