Annons

Kunskap needed! 50 mm 1,4 vs 1,8 vs andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! är ny här och detta är lite off topic men handlar om objektivet i fråga.

Jag fick igår hem det till min 500d och jag har lite svårt att få till den där knivskarpa skärpan som alla talar om. Är själv en nybörjare på fotografering och tar mest bilder på mina barn.

Har läst tidigare att skärpan kan vara lite soft vid 1.8 men blir snabbt skarpare med högre tal. Är objektivet extra känsligt för rörelse eftersom det inte har någon stabilisator? Har ni några tips om vilka inställningar som är bra osv?

hälsningar Niclas

Tar man hänsyn till din ursprungliga fråga så skulle säga följande:
EF 50/1.8 II är ett prisvärt objektiv med bra skärpa och framför allt ljusstyrka. Dock är autofokusen högljudd och långsam, men detta är inget som du besväras av vid filmning med 550D. Precis som någon redan har nämnt så är inte heller objektivets fokusring särskilt greppvänlig, så om du vill (manuellt) skifta fokus under filmning kan detta vara en nackdel. Men det går ju! Du måste själv avgöra om denna detalj, samt en aning mer i ljusstyrka, är värd mellanskillnaden till EF 50/1.4 USM. Det dyrare objektivet har förstås andra fördelar vid vanlig fotografering...

Tar man hänsyn till din ursprungliga fråga så skulle säga följande:
EF 50/1.8 II är ett prisvärt objektiv med bra skärpa och framför allt ljusstyrka. Dock är autofokusen högljudd och långsam, men detta är inget som du besväras av vid filmning med 550D. Precis som någon redan har nämnt så är inte heller objektivets fokusring särskilt greppvänlig, så om du vill (manuellt) skifta fokus under filmning kan detta vara en nackdel. Men det går ju! Du måste själv avgöra om denna detalj, samt en aning mer i ljusstyrka, är värd mellanskillnaden till EF 50/1.4 USM. Det dyrare objektivet har förstås andra fördelar vid vanlig fotografering...

Okej, men 1.4an låter den också högljud vid manuel fokusering? Som sakt kommer jag en ta mkt kort utan nästan bara filma. Hade tänkt köpa ett stativ med och 16G minne om det räcker

Okej, men 1.4an låter den också högljud vid manuel fokusering? Som sakt kommer jag en ta mkt kort utan nästan bara filma. Hade tänkt köpa ett stativ med och 16G minne om det räcker

Det är autofokusen (eller snarare autofokusmotorn) som låter på 1.8:an. Vid manuell fokusering vrider du själv på objektivets fokusring och det låter förstås inte...
1.4:an har mycket snabb och tystlåten autofokus tack vare USM (ulrasonic motor).

Kolla runt lite kring det här med skärpedjup. Nu e frågan bara hur man gör de, fixar man det på kameran eller är de olika objektiv? för dom filmena ja länkade var filmade med 50mm 1.8 och den ena filmen var ju mkt skärpedjup och den andra fokuserade bara på ansiktet typ.
Jävligt rörigt, nån som vill förklara?

Det är autofokusen (inte manuell fokusering) som låter på 1.8:an. Vid manuell fokusering vrider du själv på objektivets fokusring och det låter förstås inte...

Det går nästan inte att få bra ljud direkt från kameran varför diskussionen om vilket objektiv som låter mest är ganska akademisk. Det är nästan alltid bättre att ta ljudet separat och lägga det vid redigeringen.
Stora 35 mm filmkameror som används vid filminspelningar har ingen mikrofon eller mikrofoningång.
Envisas man att ta ljud med kameran så är en lös mikrofon en bra lösning.

Kolla runt lite kring det här med skärpedjup. Nu e frågan bara hur man gör de, fixar man det på kameran eller är de olika objektiv? för dom filmena ja länkade var filmade med 50mm 1.8 och den ena filmen var ju mkt skärpedjup och den andra fokuserade bara på ansiktet typ.
Jävligt rörigt, nån som vill förklara?

Ju större bländare (större hål i objektivet) du använder desto kortare blir skärpedjupet (bakgrunden blir oskarp). 1,8 är den största bländaren och 16 eller 22 brukar var den minsta bländare.
Ju närmare motivet du går desto kortare blir skärpedjupet.
Den tredje faktorn som påverkar skärpedjupet är brännvidden ( i ditt fall 50 mm). En längre brännvidd, tex 100 mm ger kortare skärpedjup än ett objektiv med kortare brännvidd som är inställd på samma bländare och på samma avstånd.

Filmar du på tex 50 cm avstånd med bländare 1,8 så blir skärpeplanet bara någon cm, men om du ställer objektivet på bl 8 eller mer och flyttar kameran tio meter från motivet så blir skärpedjupet flera meter.
Testa själv så är det lättare att förstå.

Tack som fan för alla svar ni gav!

Som sagt så har jag ingen aning om vad skärpedjup är som nån av er sa.
Ni som rekommenderar objektiv får gärna länka till nån sida där det säljs.

Ska försöka förklara vad det är jag vill så bra det går.

Här är bilden som jag menade förut att den är lite seg och efter när han drar kameran
http://www.youtube.com/watch?v=DAG-fUdtOL0

Här är ett exempel på hur jag gärna hade velat kunna filma. Stabilt
http://www.youtube.com/watch?v=foRFtKkk5jo&feature=related

Hoppas ni förstår vad jag menar.
MVH

Det du ser som skillnad mellan dessa två filmer har inget med objektivet att göra. Det är 100% handhavande och stabilietet. Den första filmen är gjord av en person som flyttar kameran "på måfå" och ställer in skärpan efter han flyttat till nytt objekt. Dessutom är den nog oredigerad dvs den är "start-stopp" med knappen.
Den andra filmen är som står under bilden "test av mitt nya axelstöd" vilket betyder att han har kameran monterad på något som troligen ser ut som en gevärskolv och ger mycket lugnare rörelser. Dessutom är den redigerad så att inga förflyttningar finns med.

Utan att gå in på långa förklaringar med termer som du tyvärr inte har förkunskaper (ännu) för att kunna ta till dig;
En 550D med 50mm 1.8 ger dig alla förutsättningar för att ta bra filmer (med liten reservation för att inställningsratten för skärpa är liten och svår att hantera) men kommer inte automatiskt att göra att det blir bra - lika lite som en 1.4 version av 50mm gör det bättre.
Finns inget i en 1.4 version som du behöver eller som kommer att ge dig bättre filmer. Möjligen då återigen den bättre skärperingen som gör det lite lättare att manöverera skärpan.

Dina egna begränsningar kommer att vara avgörande under ganska lång tid. Och den dagen du vill lägga mer pengar så kan du sälja 1.8 verisonen för endast några 100-lappar mindre än du givit för den ny.

Men - som någon redan klokt skrivit - om det är filmning som är ditt primära intresse så kan du också köpa en gammal fin manuell 50mm med så kallad "M42 gänga". Den blir helt manuell (vilket ju även ett autofokus objektiv är för filmning) men är mekaniskt i en helt anna division för att ställa in skärpan manuellt. Dessa objektiv säljs ofta för några 100-lappar och kräver sedan en adapter för ca 2-300 kronor. Sök på M42-EF adapter.
Objektiv att söka efter då är tex Pentax Super Takumar 50mm f/1.4 (som jag har ett men aldrig säljer.. ;)

Det går nästan inte att få bra ljud direkt från kameran varför diskussionen om vilket objektiv som låter mest är ganska akademisk. Det är nästan alltid bättre att ta ljudet separat och lägga det vid redigeringen.
Stora 35 mm filmkameror som används vid filminspelningar har ingen mikrofon eller mikrofoningång.
Envisas man att ta ljud med kameran så är en lös mikrofon en bra lösning.

Så är det. Jag skrev också i ett tidigare inlägg att det inte spelar någon roll huruvida just AF låter eller inte. Dessutom har jag förstått att AF inte ens funkar vid pågående filmning med 550D. Åter igen... Det är nog overkill att köpa EF50/1.4 om man mest ska filma.

Hej! är ny här och detta är lite off topic men handlar om objektivet i fråga.

Jag fick igår hem det till min 500d och jag har lite svårt att få till den där knivskarpa skärpan som alla talar om. Är själv en nybörjare på fotografering och tar mest bilder på mina barn.

Har läst tidigare att skärpan kan vara lite soft vid 1.8 men blir snabbt skarpare med högre tal. Är objektivet extra känsligt för rörelse eftersom det inte har någon stabilisator? Har ni några tips om vilka inställningar som är bra osv?

hälsningar Niclas

Den frågan är inte ämne för dena tråd och så finns redan "100 trådar" om det ämnet.
Sök o läs!
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=590296

Tex denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123826&highlight=sk%E4rpa

Tack så mkt för alla era svar!

Gött att jag hittat nån stans man kan fråga och folk verkligen försöker förklara och har orken. Tror det blir en 550d med 50mm 1.8 objektiv, funderar på att köpa den på netonnet eller siba osv så jag kan filma och så och om jag känner att det kommer bli alldeles för komplicerat för att filma med så lämna tbx och få pengarna tillbaka.

Tror ni att priset på kameran/objektiv kommer minska mkt efter jul?

Tack så mkt för alla era svar!

Gött att jag hittat nån stans man kan fråga och folk verkligen försöker förklara och har orken. Tror det blir en 550d med 50mm 1.8 objektiv, funderar på att köpa den på netonnet eller siba osv så jag kan filma och så och om jag känner att det kommer bli alldeles för komplicerat för att filma med så lämna tbx och få pengarna tillbaka.

Tror ni att priset på kameran/objektiv kommer minska mkt efter jul?

Med den inställningen kommer du att få problem. Varför har du låst dig till en kamera som inte i första hand är bra att filma med?

... Tror ni att priset på kameran/objektiv kommer minska mkt efter jul?

Är ungefär som att svara på: Snöar det på julafton?

Tyvärr den frågan är svår att svara på.... men spekulera kan man ju alltid.. och det kommer många att göra!

Men alla priser sjunker lite (på kameror - ej objektiv) tills det kommer en ny modell. Då är priset lågt en kort stund och sedan finns ej modellen kvar att få .. Och - du kommer ändå inte att vilja ha den - för den nya är såååå mycket bättre!! :)

Eftersom det inte går att visa videobilder i högre upplösning är 1920 x 1080 så spelar det väl ingen roll. Vitsen med att filma med en större sensor är tydligt synlig för den som jämför. Det mest tydliga är att man med en större sensor och därmed andra brännvidder får ett förhållandevis kortare (snyggare) skärpedjup.
Det är exakt samma skillnad som mellan en kompaktkamera och en systemkamera.

Den som använder videofunktionen i en kamera borde inte göra det för att sedan plocka ur stillbilder; då är det mycket listigare att plåta stillisar på en gång.

Det finns ingen vettig anledning att göra videoupplösningen större, bara för att sådana som Maxieboy skall slippa trycka på knappen. Försök räkna ut storleken på videofilerna om varje ruta skulle vara tex tio megapixel och sisådaär 24 bilder per sekund eller 1500 bilder per minut . Det skulle inte behövas många minuter för att fylla stora hårddiskar.

Semi off topic:

Det kanske är sant att video inte kräver/kan använda högre upplösning än 1920x1080, om det däremot ska ut i biosalongerna så kan det vara nödvändigt. Jämför med Red One som filmar i 4520x2540 pixels…

Här kan du sen en DSLR med den typiska extrautrustning som seriösa filmare måste hänga på för att det ska gå bra att använda kameran till filmning.

Alla de mackapärerna kostar mer än vad kameran gör.

Är ungefär som att svara på: Snöar det på julafton?

Tyvärr den frågan är svår att svara på.... men spekulera kan man ju alltid.. och det kommer många att göra!

Men alla priser sjunker lite (på kameror - ej objektiv) tills det kommer en ny modell. Då är priset lågt en kort stund och sedan finns ej modellen kvar att få .. Och - du kommer ändå inte att vilja ha den - för den nya är såååå mycket bättre!! :)

Hur gammal är 550d? så du påstår att den nya modellen (60d antar jag?) är mkt bättre att filma med då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar