hornavan
Aktiv medlem
Bra snabbt lätt svar. Är sjuk intresserad så det kommer nog lösa sig så hoppas 1.8 blir bra.
Lycka till!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra snabbt lätt svar. Är sjuk intresserad så det kommer nog lösa sig så hoppas 1.8 blir bra.
Tar man hänsyn till din ursprungliga fråga så skulle säga följande:
EF 50/1.8 II är ett prisvärt objektiv med bra skärpa och framför allt ljusstyrka. Dock är autofokusen högljudd och långsam, men detta är inget som du besväras av vid filmning med 550D. Precis som någon redan har nämnt så är inte heller objektivets fokusring särskilt greppvänlig, så om du vill (manuellt) skifta fokus under filmning kan detta vara en nackdel. Men det går ju! Du måste själv avgöra om denna detalj, samt en aning mer i ljusstyrka, är värd mellanskillnaden till EF 50/1.4 USM. Det dyrare objektivet har förstås andra fördelar vid vanlig fotografering...
Okej, men 1.4an låter den också högljud vid manuel fokusering? Som sakt kommer jag en ta mkt kort utan nästan bara filma. Hade tänkt köpa ett stativ med och 16G minne om det räcker
Det är autofokusen (inte manuell fokusering) som låter på 1.8:an. Vid manuell fokusering vrider du själv på objektivets fokusring och det låter förstås inte...
Kolla runt lite kring det här med skärpedjup. Nu e frågan bara hur man gör de, fixar man det på kameran eller är de olika objektiv? för dom filmena ja länkade var filmade med 50mm 1.8 och den ena filmen var ju mkt skärpedjup och den andra fokuserade bara på ansiktet typ.
Jävligt rörigt, nån som vill förklara?
Tack som fan för alla svar ni gav!
Som sagt så har jag ingen aning om vad skärpedjup är som nån av er sa.
Ni som rekommenderar objektiv får gärna länka till nån sida där det säljs.
Ska försöka förklara vad det är jag vill så bra det går.
Här är bilden som jag menade förut att den är lite seg och efter när han drar kameran
http://www.youtube.com/watch?v=DAG-fUdtOL0
Här är ett exempel på hur jag gärna hade velat kunna filma. Stabilt
http://www.youtube.com/watch?v=foRFtKkk5jo&feature=related
Hoppas ni förstår vad jag menar.
MVH
Det går nästan inte att få bra ljud direkt från kameran varför diskussionen om vilket objektiv som låter mest är ganska akademisk. Det är nästan alltid bättre att ta ljudet separat och lägga det vid redigeringen.
Stora 35 mm filmkameror som används vid filminspelningar har ingen mikrofon eller mikrofoningång.
Envisas man att ta ljud med kameran så är en lös mikrofon en bra lösning.
Hej! är ny här och detta är lite off topic men handlar om objektivet i fråga.
Jag fick igår hem det till min 500d och jag har lite svårt att få till den där knivskarpa skärpan som alla talar om. Är själv en nybörjare på fotografering och tar mest bilder på mina barn.
Har läst tidigare att skärpan kan vara lite soft vid 1.8 men blir snabbt skarpare med högre tal. Är objektivet extra känsligt för rörelse eftersom det inte har någon stabilisator? Har ni några tips om vilka inställningar som är bra osv?
hälsningar Niclas
Tack så mkt för alla era svar!
Gött att jag hittat nån stans man kan fråga och folk verkligen försöker förklara och har orken. Tror det blir en 550d med 50mm 1.8 objektiv, funderar på att köpa den på netonnet eller siba osv så jag kan filma och så och om jag känner att det kommer bli alldeles för komplicerat för att filma med så lämna tbx och få pengarna tillbaka.
Tror ni att priset på kameran/objektiv kommer minska mkt efter jul?
... Tror ni att priset på kameran/objektiv kommer minska mkt efter jul?
Eftersom det inte går att visa videobilder i högre upplösning är 1920 x 1080 så spelar det väl ingen roll. Vitsen med att filma med en större sensor är tydligt synlig för den som jämför. Det mest tydliga är att man med en större sensor och därmed andra brännvidder får ett förhållandevis kortare (snyggare) skärpedjup.
Det är exakt samma skillnad som mellan en kompaktkamera och en systemkamera.
Den som använder videofunktionen i en kamera borde inte göra det för att sedan plocka ur stillbilder; då är det mycket listigare att plåta stillisar på en gång.
Det finns ingen vettig anledning att göra videoupplösningen större, bara för att sådana som Maxieboy skall slippa trycka på knappen. Försök räkna ut storleken på videofilerna om varje ruta skulle vara tex tio megapixel och sisådaär 24 bilder per sekund eller 1500 bilder per minut . Det skulle inte behövas många minuter för att fylla stora hårddiskar.
Semi off topic:
Det kanske är sant att video inte kräver/kan använda högre upplösning än 1920x1080, om det däremot ska ut i biosalongerna så kan det vara nödvändigt. Jämför med Red One som filmar i 4520x2540 pixels…
Med den inställningen kommer du att få problem. Varför har du låst dig till en kamera som inte i första hand är bra att filma med?
Är ungefär som att svara på: Snöar det på julafton?
Tyvärr den frågan är svår att svara på.... men spekulera kan man ju alltid.. och det kommer många att göra!
Men alla priser sjunker lite (på kameror - ej objektiv) tills det kommer en ny modell. Då är priset lågt en kort stund och sedan finns ej modellen kvar att få .. Och - du kommer ändå inte att vilja ha den - för den nya är såååå mycket bättre!!