Annons

Kunskap needed! 50 mm 1,4 vs 1,8 vs andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du vill ha bra skärpa i dina filmer måste subjektet (skejtaren) vara i fokus.

1) Kortare brännvidd ger större skärpedjup, det är alltså lättare att få skejtaren skarp när han skejtar runt om du använder t.ex. ett 28mm objektiv jämfört med om du använder ett 50mm objektiv.

2) Liten bländare ger större skärpedjup. Att försöka få en skejtare skarp i filmen med bländare f/1.4 till f/2.8 är mycket svårt, kräver att du justerar avståndet/skärpan på objektivet hela tiden. Om du filmar med bländare f/8-16 får du mycket större skärpedjup, skejtaren kan röra sig på olika avstånd från kameran och fortfarande vara skarp utan att du vrider på objektivets avståndsring/skala.

3) ALLA objektiv är skarpa på bländare f/8-16

4) Med 550D kan du justera exponeringen manuellt, med andra ord välja en slutartid som är tillräcklig kort/snabb för att frysa rörelsen för varje "frame" i filmen. Väljer du t.ex. 1/500s och bländare f/11 så tar 550D's AutoISO han om att exponera rätt genom att ändra ISO mellan 100 och 6400 beroende på aktuellt ljusförhållande. (Filmar du med slutartiden 1/60s kommer varje frame att vara suddig.)

5) Väljer du dessutom att filma i 720p med 60fps (60 frames per sekund) där varje frame i sig är skarp kommer filmen att rulla på som smör.

6) Kör med snabba minneskort, minst 20MB/s. Extreme-III 30MB/s på 32GB kostar idag under tusingen. Kortet i sig påverkar såklart inte bilden, men ett snabbt kort klarar/hinner att spara undan data i takt med att du filmar.

En nackdel med 50 1,8 är att ringen för focus är ganska dålig.
Har du någon plan för ljudet? extern mic är att rekomendera, om det är tyst där du ska filma kanske du behöver ta upp ljudet externt på en ljudinspelare eller en bärbar dator .

Det går att få enormt bra kvalitet ur en 550D men det finns många problem och begränsningar man måste lösa innan man lyckas.

Här är två sidor av/för folk som filmar med sina dslr kameror.
http://www.cinema5d.com/index.php
http://philipbloom.net/

Håller med föregående talare.
1,8:ans focusring är sladdrig och kass, så jag skulle nog undvika den ifall du har planer på att köra manuell fokus.
En annan fundering kan vara om 50 mm är en bra brännvidd för det du ska filma.
Varför inte besöka en butik där du kan testa denna kombo och kanske jämföra med andra objektiv och brännvidder?

Har själv ingen erfarenhet gällande filmning med DSLR men borde inte IS på objektivet hjälpa till för en lugnare bild? Har dock läst att IS:en kan höras när man filmer om man använder den inbyggda mikrofonen. När jag filmar med min Canon G9 tycker jag att IS:en gör stor skillnad. Den tar bort de där små störiga vibrationerna och gör det hela mer "smooth". Har dock läst att IS:en kan höras när man filmer om man använder den inbyggda mikrofonen på sin DSLR.

Mvh Patrik

Skall man filma så är det en mycket klok idé att köra med gamla manuella M42 objektiv av några vettiga orsaker:

De är billiga.

De är gjorda för MF så bra mekanik för focusering och god ergonomi samt tämligen stora rörelser - de är helt enkelt konstruerade för mf.

Du kan ändra bländaren "on the fly" utan att klickandet ifrån inatningsratten hörs på filmen.

De är med marginal tillräkclig skarpa för filmning - glöm inte att vi pratar 2 Mp eller lägre så finns inga problem med lite CA eller så. Dock mht till ofta sämre ar behandling på gamla objketiv så rekomenderas mycket starkt att använda motljusskydd iaf.

Håller med föregående talare.
1,8:ans focusring är sladdrig och kass, så jag skulle nog undvika den ifall du har planer på att köra manuell fokus.

50/1.8 II (revision 2) saknar avståndsskala på objektivet vilket gör det omöjligt att uppskatta avståndet till motivet och ställa in objektivet därefter. Både 50/1.8 (rev. 1) och 50/1.4 har avståndsskalor. Leta alltså efter objektiv med en rejäl avståndsskala och en skön ring att greppa.

När du med din 550D
...plåtar är bilden 5184 x 3459 = 17,9 miljoner bildpunkter
...filmar 1080p är varje filmruta 1920 x 1080 = 2,1 miljoner bildpunkter
...filmar 720p är varje filmruta 1280 x 720 = 0,9 miljon bildpunkter

Alla objektiv klarar av att leverera skärpa vid 1-2 MP upplösning, speciellt om du använder mellanbländare. Det som krävs är att du ställt in rätt avstånd till motivet och att slutartiden är tillräckligt kort för att frysa motivets rörelse.

Nu kan jag inte vara tyst lägre. Trådskaparen vill filma med en systemkamera för att uppnå kort skärpedjup. Så långt är jag med och håller med.

Att välja en Canon 550D för att i huvudsak filma med är inte någon bra idé.
Kameran är mycket kompetent som stillbildskamera och kan filma i mycket hög kvalitet.
Kruxet är att den är mycket jobbig att arbeta med. Det krävs stativ för bra resultat.
Sökaren kan inte användas vid filmning och liveview fungerar inte bra i Canons kameror.

Idag skulle jag rekommendera en Panasonic GHI / G2.

Anledning 1.De är från grunden byggda för att vara bra filmkameror och bra stillbildskameror.
Anledning 2. Det går utmärkt att använda gamla biliga objektiv från nästan alla tillverkare med en adapter.
Till och med gamla filmobjektiv från tex Angenieux kan användas.

Sonys nya A33/55 skulle jag också kolla in noggrant innan köp. Har du inget system idag så kan det vara läge att kolla på Sony.

Skitsnacket att man behöver zoomobjektiv för att filma ids jag inte kommentera.

Jag är både stillbildsfotograf och filmfotograf till yrket. Jag äger både Canon 5D mk2, 7D och Panasonic GH1.
När jag filmar är det uteslutande med GH1an.

50/1.8 II (revision 2) saknar avståndsskala på objektivet vilket gör det omöjligt att uppskatta avståndet till motivet och ställa in objektivet därefter. Både 50/1.8 (rev. 1) och 50/1.4 har avståndsskalor. Leta alltså efter objektiv med en rejäl avståndsskala och en skön ring att greppa.

När du med din 550D
...plåtar är bilden 5184 x 3459 = 17,9 miljoner bildpunkter
...filmar 1080p är varje filmruta 1920 x 1080 = 2,1 miljoner bildpunkter
...filmar 720p är varje filmruta 1280 x 720 = 0,9 miljon bildpunkter

Alla objektiv klarar av att leverera skärpa vid 1-2 MP upplösning, speciellt om du använder mellanbländare. Det som krävs är att du ställt in rätt avstånd till motivet och att slutartiden är tillräckligt kort för att frysa motivets rörelse.

Oups! Jag trodde att det var högre upplösning på bilderna när man filmar med en DSLR. Nu blev jag lite besviken och fundersam på alla som lovordar videofunktionen i DSLR oavsett fabrikat. När kommer det en DSLR som kan filma med full upplösning, så att man i efterhand kan plocka ut varje filmruta som en enskild bild, i bra kvalitet?

Oups! Jag trodde att det var högre upplösning på bilderna när man filmar med en DSLR. Nu blev jag lite besviken och fundersam på alla som lovordar videofunktionen i DSLR oavsett fabrikat. När kommer det en DSLR som kan filma med full upplösning, så att man i efterhand kan plocka ut varje filmruta som en enskild bild, i bra kvalitet?

Den DSLR-kameran kommer stax innan lanseringen av den första bildskärmen med upplösning 5184 x 3456 punkter som drivs av en dator som kan leverera dessa bilder med en frekvens av 60 stycken per sekund. Tror inte YouTube stödjer det formatet ännu.

Snabbaste DSLR idag tar 10 stillbilder per sekund i full upplösning.

Canon 1D MkIV klarar av att ta 10 bilder per sekund i full upplösning. Film är 24 eller 25 bps... så det borde inte ligga så långt bort att en kamera klarar det.

"problemet" är att det finns inget som klarar av att visa "full upplösning" om du med "full" menar 10 Mpix och uppåt. Det som är "HD" idag är 1920 x 1080 dvs ca 2 Mpix.

Jag undrar när vi får se en skärm med 10+ Mpix... för under 100 tusen.. Kanske om fyra år??

Hej,
Vet inte om det är mig du stör dig på men...

Nu kan jag inte vara tyst lägre. Trådskaparen vill filma med en systemkamera för att uppnå kort skärpedjup. Så långt är jag med och håller med.

Var läser du att trådskaparen är intresserad av kort skärpedjup? Jag kan inte se det någonstans. Jag tror knappt att han vet vad skärpedjup är. Jag läser att han vill ha skärpa, gärna från när till fjärran. Jag läser också att han vill att varje frame skall vara utan rörelseoskärpa och att att det skall vara många frames per sekund.

Svårt att veta när trådskaparen är fåordig och otydlig med vad han vill göra. Sport och skarpt är det enda vi vet. Eller?

Idag skulle jag rekommendera en Panasonic GHI / G2. Sonys nya A33/55 skulle jag också kolla in noggrant innan köp. Har du inget system idag så kan det vara läge att kolla på Sony.
De är säkert bättre val, men frågan var liksom inzoomad på objektiv till 550D.

Har ingen erfarenhet av dessa men förmodar att dess styrkor är följande AF vid filmning och tilt-LCD, vilket förstås är till stor hjälp om det funkar snabbt och tillfredställande. 550D har i princip manuell fokus vid filmning vilket är en stor begränsning.

Kan du välja M (eller Tv / Av) vid filmning med dessa? Eller exponerar de automatiskt?

Skitsnacket att man behöver zoomobjektiv för att filma ids jag inte kommentera.

Man behöver inte zoom när man filmar, men är det inte smidigt och kostnadseffektivt att kunna ändra brännvidd utan att behöva byta objektiv, mellan olika scener i samma film?

Men Maxieboy... du som bevisligen tar väldigt fina bilder borde väl ha koll på att kvalitet inte ges av antalet pixlar enbart. Det som gör att video i en DSLR är något som lovordas är sensorstorleken och möjligheten till kvalitetsoptik jmfrt med "videokameror".

För de historiskt okunniga bör kanske påpekas att vi nu gått "varvet runt"...
Det som vi idag kallar "FF fullformat" inom DSLR världen är ju samma sensorstorlek som var "småbild" för ca 80 år sedan när Leitz (Leica) kom på den fina idén att ta ca 1,5 meter av den 35mm breda dubbelperforerade film som filmindustrin hade på stora rullar och trä upp på en mindre spole och stoppa in den på "längden" i en kamera. Så föddes 24x36 mm formatet ur det format som varje bildruta på en 35mm filmkamera har 18x24mm vilket alltså bildruta ur samma film på "tvären".

Fördelen är som vi vet att stor "sensor" (oavsett om den är fotokemisk "film" eller fotoelektrisk "digital sensor") ger kortare skärpedjup vid samma bildvinkel - eller är det samma brännvidd..??
Jag orkar inte teoretisera mer nu... roligare att ta bilder!

upplösning 5184 x 3456 punkter som drivs av en dator som kan leverera dessa bilder med en frekvens av 60 stycken per sekund. Tror inte YouTube stödjer det formatet ännu.

.

håller med. .. men kan inte låta bli att sätta utvecklingen i perspektiv:
omkring sekeskiftet 1999 var jag ganska nöjd med mitt uppringda internet som gav mig hela 64 kbps (64 tusen) .... nu har jag 100 Mbps (100 miljoner) .. vad har jag om 10 år?? 1 Tbps (1 miljard) - fullt mobilt?!

I det perspektivet blir det vi idag kallar "full kvalitet" stillbild fullt möjligt som video från en site som YouTube - i mobilen... ;-)

ooops.. skrev jag i inlägget ovan att jag inte orkar teoretisera mer.. ?? :)

Senast ändrad:

Eftersom det inte går att visa videobilder i högre upplösning är 1920 x 1080 så spelar det väl ingen roll. Vitsen med att filma med en större sensor är tydligt synlig för den som jämför. Det mest tydliga är att man med en större sensor och därmed andra brännvidder får ett förhållandevis kortare (snyggare) skärpedjup.
Det är exakt samma skillnad som mellan en kompaktkamera och en systemkamera.

Den som använder videofunktionen i en kamera borde inte göra det för att sedan plocka ur stillbilder; då är det mycket listigare att plåta stillisar på en gång.

Det finns ingen vettig anledning att göra videoupplösningen större, bara för att sådana som Maxieboy skall slippa trycka på knappen. Försök räkna ut storleken på videofilerna om varje ruta skulle vara tex tio megapixel och sisådaär 24 bilder per sekund eller 1500 bilder per minut . Det skulle inte behövas många minuter för att fylla stora hårddiskar.

Tack som fan för alla svar ni gav!

Som sagt så har jag ingen aning om vad skärpedjup är som nån av er sa.
Ni som rekommenderar objektiv får gärna länka till nån sida där det säljs.

Ska försöka förklara vad det är jag vill så bra det går.

Här är bilden som jag menade förut att den är lite seg och efter när han drar kameran
http://www.youtube.com/watch?v=DAG-fUdtOL0

Här är ett exempel på hur jag gärna hade velat kunna filma. Stabilt
http://www.youtube.com/watch?v=foRFtKkk5jo&feature=related

Hoppas ni förstår vad jag menar.
MVH

Tack som fan för alla svar ni gav!

Som sagt så har jag ingen aning om vad skärpedjup är som nån av er sa.
Ni som rekommenderar objektiv får gärna länka till nån sida där det säljs.

Ska försöka förklara vad det är jag vill så bra det går.

Här är bilden som jag menade förut att den är lite seg och efter när han drar kameran
http://www.youtube.com/watch?v=DAG-fUdtOL0

Här är ett exempel på hur jag gärna hade velat kunna filma. Stabilt
http://www.youtube.com/watch?v=foRFtKkk5jo&feature=related

Hoppas ni förstår vad jag menar.
MVH

Du behöver en systemkamera med ett ljusstarkt objektiv tex 50 mm 1,8 och du behöver en stor mängd kunskap, både teoretisk och praktisk, that's it.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar