Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta kitobjektiv - Nikon AF-S 24 mm f/1,4 G?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste inte så noga de senaste inläggen men en sak slog mig:

Varför inte D700 + 35/2? Istället för liten och klen kamera med enormt objektiv (D3100 + 24/1,4) får du en större kamera med ett litet och nätt objektiv, vilket kan kännas bättre handhavandemässigt. Dessutom är ju D700 helt fenomenal på väldigt många vis, inte minst på höga isotal. 35/2 på full öppning ger väl ungefär lika mycket bakgrundsoskärpa (eventuella skillnader i bokeh kan jag inte uttala mig om) som 24/1,4 likaså fullt öppet. Skärpan blir också bättre på full öppning på fullformatsensor, och man har inte lika stort behov av att blända ner (men ändå kan man lättare göra det på fullformataren i och med att kameran är så bra på högre iso...) Enda problemet är väl att du behöver nåt nytt i längre änden och kanske nånting ännu vidvinkligare än 35mm....
 
Läste inte så noga de senaste inläggen men en sak slog mig:

Varför inte D700 + 35/2? Istället för liten och klen kamera med enormt objektiv (D3100 + 24/1,4) får du en större kamera med ett litet och nätt objektiv, vilket kan kännas bättre handhavandemässigt. Dessutom är ju D700 helt fenomenal på väldigt många vis, inte minst på höga isotal. 35/2 på full öppning ger väl ungefär lika mycket bakgrundsoskärpa (eventuella skillnader i bokeh kan jag inte uttala mig om) som 24/1,4 likaså fullt öppet. Skärpan blir också bättre på full öppning på fullformatsensor, och man har inte lika stort behov av att blända ner (men ändå kan man lättare göra det på fullformataren i och med att kameran är så bra på högre iso...) Enda problemet är väl att du behöver nåt nytt i längre änden och kanske nånting ännu vidvinkligare än 35mm....

en bra ide! :)
 
Inte om man får testfota i butiken, det kostar inget :)

Sant :) Samtidigt behöver jag lite mer tid en ett kort besök i en fotoaffär. Men visst ett förstaintryck skadar inte. Jag tor att man behöver prova olika objektiv för att se vad som passar en. Det gäller både brännvidd och om man uppskattar fasta eller zoom, ljusstarka kontra smidigare och billigare.

Jag tycker också att det är viktigare att lägga ner tid på fotografera än att fundera över vad man behöver. Kan tyckas självklart men det är det inte alltid. Alla är olika men jag försöker i alla fall tänka på det.

Två saker som inte framgått vill jag tillägga. Det kan vara en fördel att om man redan har Nikongluggar att hålla sig till det. Jag har tex ett sigma 50mm 1.4. Helt underbart men färgerna och kontrasterna skiljer sig från mina övriga Nikongluggar. Detta kan ha betydelse om du vill att dina bilder ska vara enhetliga och inte vill lägga ner alltför mycket tid på bildbehandling.

Om du vill berätta en story med bilder, låt oss säga ett resereportage vill man gärna variera bilderna för att det ska bli en dynamisk berättelse. Jag menar man vill ev varva detaljbilder med översiktsbilder exempelvis. Och då är en zoom perfekt! Det är inte alltid jättekul att hålla på att byta glugg, särskilt inte i dammiga miljöer och när man har ont om tid.
 
Läste inte så noga de senaste inläggen men en sak slog mig:

Varför inte D700 + 35/2? Istället för liten och klen kamera med enormt objektiv (D3100 + 24/1,4) får du en större kamera med ett litet och nätt objektiv, vilket kan kännas bättre handhavandemässigt. Dessutom är ju D700 helt fenomenal på väldigt många vis, inte minst på höga isotal. 35/2 på full öppning ger väl ungefär lika mycket bakgrundsoskärpa (eventuella skillnader i bokeh kan jag inte uttala mig om) som 24/1,4 likaså fullt öppet. Skärpan blir också bättre på full öppning på fullformatsensor, och man har inte lika stort behov av att blända ner (men ändå kan man lättare göra det på fullformataren i och med att kameran är så bra på högre iso...) Enda problemet är väl att du behöver nåt nytt i längre änden och kanske nånting ännu vidvinkligare än 35mm....

Bländare 2 och lite längre avstånd ger rent bedrövlig bokeh enligt mitt tycke.

/K
 
Sant! MF-modellen har jag faktiskt inte testat (trots att jag äger ett ex, hmm). Är den trevlig i det avseendet?

/K


Det vet jag inte har endast kört analogt med den och då på mindre bländartal. Jag har ett 24/2 MF och den gluggen har mycket karaktär. Gillar den. Även om flera säkert skulle säga att den tekniskt är undermålig. Hursomhelst jag gillar den för dess smidighet och karaktär. Bifogar en exempelbild (scannad med enkla medel från kodak gold) ) på full öppning eller ev ett steg nedbländat.
 

Bilagor

  • 38520007.jpg
    38520007.jpg
    26 KB · Visningar: 193
Det vet jag inte har endast kört analogt med den och då på mindre bländartal. Jag har ett 24/2 MF och den gluggen har mycket karaktär. Gillar den. Även om flera säkert skulle säga att den tekniskt är undermålig. Hursomhelst jag gillar den för dess smidighet och karaktär. Bifogar en exempelbild (scannad med enkla medel från kodak gold) ) på full öppning eller ev ett steg nedbländat.

Det här ser helt hopplöst ut. Hur kan jag visa en bild så det ser hyfsat ut i tråden? (har givetvis förminskat och sedan skärpt med high pass och slutligen sparat för webb)
 
Nu kollade jag även upp ett annat objektiv på Prisjakt: Nikon Nikkor AF-S DX 17-55/2,8 G ED. Enligt omdömena är det "oklanderligt objektiv ... Nikons bästa zoom för DX-format... oslagbara bilder" etc. Mycket bra betyg här på Fotosidan också. Hmm... Det kostar 12290:-. Det är en prisskillnad på ca 9400:- mellan det och Tamrons motsvarighet som jag skrev om tidigare i tråden. Det borde ju vara någonting som motiverar den prisskillnaden...

Kan varmt rekommendera Nikon 17-55/2,8, har det tillsammans med en D7000. Väldigt skarp.
Får du tag i ett begagnat exemplar i bra skick (vilket inte bör vara något problem) är det ett utmärkt köp.
 
Bländare 2 och lite längre avstånd ger rent bedrövlig bokeh enligt mitt tycke.

/K

Det har jag inte reagerat på trots att jag använd kombinationen ganska mycket i dåligt ljus. Måste kolla. Men om det bara är på längre fokusavstånd som det blir dåligt (bokeh är ju också lite fråga om smak och tycke) så är det väl kanske inte världens viktigaste skillnad? Då jag fotograferar med ifrågavarande kombination på största bländare har jag fokus oftast på människor ganska nära och inte på oändligheten, och då har jag inte märkt nåt problem med bokehn, men har å andra sidan inte heller fäst så värst stor uppmärksamhet vid den...
 
AF 35/2D har inte särskilt lustig bokeh i en del lägen, nej. Dessutom tycker jag att det är ganska muggigt vidöppet. Ett praktiskt, lätt och inte särskilt dyrt objektiv är det dock. Fast en uppdatering hade varit på sin plats. Hallå Nikon, vakna! :)

Det här är obeskuret på småbild och f/2,8:
http://martinstenlund.se/files/temp/DSC_0795.jpg

Jag tycker inte att det är särskilt snyggt... ;) Helt vidöppet vet jag inte om jag har något exempel då jag undviker det i möjligaste mån.
 
"Hela" bilden. Skärpan ligger på murmeldjuret !! : )
 

Bilagor

  • FBV stor klar.jpg
    FBV stor klar.jpg
    65.7 KB · Visningar: 151
Senast ändrad:
Så här skulle jag göra, skaffa en begagnad D90 för 3-4 KKR komplettera med ett Nikkor 24/2,8 D som tillsammans med ett 50/1,8 skapar en idealisk rese-kombo. Lätt, diskret billigt och mycket kompetent.
 
Visst, den där oskärpan ser ju inte så jättekul ut, men som sagt, inget jag reagerat på hittills under det 1 1/4 år jag använt mitt. Sökte just upp de bilder jag använt objektivet för på full öppning. 586 stycken var det. Visst ser jag samma problem på vissa av bilderna nu när jag skilt går igenom bilderna och studerar bokehn, men det gäller verkligen inte alla bilder. Det var kanske 1 eller 2 av 100 där det var rätt iögonfallande. Detaljrika bakgrunder där avståndet till motivet inte varit tillräckligt kort för att ge en utsuddad bakgrund, eller tillräckligt långt för att göra bakgrundsoskärpan obefintlig, ser ut att ge oroligast bokeh.

Känns synd att man ska känna sig tvungen att försvara ett sånt här alldeles utmärkt objektiv för ett sånt tillkortakommande med marginell betydelse i praktiken. Det är ofta det där extra steget ljusstyrka har betydelse och priset på objektivet är också väldigt överkomligt i förhållande till mycket annat.

Här är tre lite olika bilder tagna med D700 och 35/2 fullt öppet..:

1) iso 640, 1/125s
2) iso 6400, 1/125s
3) iso 800, 1/320s (borde ha bländat ner här dock...)

35 f2-3.JPG

35 f2-4.jpg

35 f2-10.jpg
 
Känns synd att man ska känna sig tvungen att försvara ett sånt här alldeles utmärkt objektiv för ett sånt tillkortakommande med marginell betydelse i praktiken. Det är ofta det där extra steget ljusstyrka har betydelse och priset på objektivet är också väldigt överkomligt i förhållande till mycket annat.

Försvara och försvara... Jag har haft objektivet i flera år, men jag tycker att man bör vara medveten om vad man köper. Det är även så att jag använder det ganska ofta, men i vissa lägen bör man veta vad man gör så att man slipper tråkiga bokehöverraskningar när man ser bilden större än på kameraskärmen. Sedan tycker jag som sagt inte att det är så fantastiskt användbart vidöppet. I vissa lägen fungerar det och det går bättre på D700 än på D80, förmodligen tack vare att sensorn är större. Dock kan jag nog räkna bilderna jag tagit på f/2 på ena handens fingrar. AF-S 50/1,8G har jag däremot en hel del bilder tagna vidöppet med. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.