Erik Schalin
Aktiv medlem
hade du inte en kitoptik?Ok, jag förstår. Jag kan varken hålla med dig eller säga emot dig eftersom jag inte har testfotat med ett 24mm.
tejpafast zoomen vid 24mm, klart!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
hade du inte en kitoptik?Ok, jag förstår. Jag kan varken hålla med dig eller säga emot dig eftersom jag inte har testfotat med ett 24mm.
hade du inte en kitoptik?
tejpafast zoomen vid 24mm, klart!
he heJo, men jag menade Nikkor AF-S 24mm f/1.4 G ED-objektivet Det är det jag inte har testfotat med (ännu)...
he he
Just den testfotningen kan bli dyr...
Läste inte så noga de senaste inläggen men en sak slog mig:
Varför inte D700 + 35/2? Istället för liten och klen kamera med enormt objektiv (D3100 + 24/1,4) får du en större kamera med ett litet och nätt objektiv, vilket kan kännas bättre handhavandemässigt. Dessutom är ju D700 helt fenomenal på väldigt många vis, inte minst på höga isotal. 35/2 på full öppning ger väl ungefär lika mycket bakgrundsoskärpa (eventuella skillnader i bokeh kan jag inte uttala mig om) som 24/1,4 likaså fullt öppet. Skärpan blir också bättre på full öppning på fullformatsensor, och man har inte lika stort behov av att blända ner (men ändå kan man lättare göra det på fullformataren i och med att kameran är så bra på högre iso...) Enda problemet är väl att du behöver nåt nytt i längre änden och kanske nånting ännu vidvinkligare än 35mm....
Inte om man får testfota i butiken, det kostar inget
Läste inte så noga de senaste inläggen men en sak slog mig:
Varför inte D700 + 35/2? Istället för liten och klen kamera med enormt objektiv (D3100 + 24/1,4) får du en större kamera med ett litet och nätt objektiv, vilket kan kännas bättre handhavandemässigt. Dessutom är ju D700 helt fenomenal på väldigt många vis, inte minst på höga isotal. 35/2 på full öppning ger väl ungefär lika mycket bakgrundsoskärpa (eventuella skillnader i bokeh kan jag inte uttala mig om) som 24/1,4 likaså fullt öppet. Skärpan blir också bättre på full öppning på fullformatsensor, och man har inte lika stort behov av att blända ner (men ändå kan man lättare göra det på fullformataren i och med att kameran är så bra på högre iso...) Enda problemet är väl att du behöver nåt nytt i längre änden och kanske nånting ännu vidvinkligare än 35mm....
Bländare 2 och lite längre avstånd ger rent bedrövlig bokeh enligt mitt tycke.
/K
Du menar då 35/2 af? Det finns ju en MF 35/2 också.
Sant! MF-modellen har jag faktiskt inte testat (trots att jag äger ett ex, hmm). Är den trevlig i det avseendet?
/K
Det vet jag inte har endast kört analogt med den och då på mindre bländartal. Jag har ett 24/2 MF och den gluggen har mycket karaktär. Gillar den. Även om flera säkert skulle säga att den tekniskt är undermålig. Hursomhelst jag gillar den för dess smidighet och karaktär. Bifogar en exempelbild (scannad med enkla medel från kodak gold) ) på full öppning eller ev ett steg nedbländat.
Nu kollade jag även upp ett annat objektiv på Prisjakt: Nikon Nikkor AF-S DX 17-55/2,8 G ED. Enligt omdömena är det "oklanderligt objektiv ... Nikons bästa zoom för DX-format... oslagbara bilder" etc. Mycket bra betyg här på Fotosidan också. Hmm... Det kostar 12290:-. Det är en prisskillnad på ca 9400:- mellan det och Tamrons motsvarighet som jag skrev om tidigare i tråden. Det borde ju vara någonting som motiverar den prisskillnaden...
Bländare 2 och lite längre avstånd ger rent bedrövlig bokeh enligt mitt tycke.
/K
Känns synd att man ska känna sig tvungen att försvara ett sånt här alldeles utmärkt objektiv för ett sånt tillkortakommande med marginell betydelse i praktiken. Det är ofta det där extra steget ljusstyrka har betydelse och priset på objektivet är också väldigt överkomligt i förhållande till mycket annat.