Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontroversiella bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gudmund

Aktiv medlem
Jag som är ganska ny här på fotosidan undrar lite över var och när diskussionerna varit som hetast.

Tänker helst då på de Fotografier som bildat mest debatt och delat upp åskådare i två läger.

Det är väldigt intressant med de bilder som människor direkt läser in ett budskap i. Speciellt när budskapet är olika för varje betraktare. Säger ofta mest om betraktaren än själva bilden.

Kan ni tipsa mig om några bilder som faller under denna kategori?

Tack!

/Gudmund

Vill minnas att Tuija Lindströms person och om huruvida hon gör skitbilder eller inte skapat en ganska het debattråd för inte så länge sedan.

/Johan

Det var en kul Tuija-tråd, Johan. :) Hur kunde jag missa den?

Där sa du nåt Mats, minst sagt märkligt. Själv tyckte jag "Kissemissen vilar" låter som ett förbigående barns tankar. Men visst kan det feltolkas. Eller?

Här har vi en till som fått mustiga reaktioner:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=279674

(Tycker jag formulerar mig konstigt ibland och måste då göra lite edit. Fallet är att jag är delvis svenskpratande islänning. Resultatet av kontentan blir en svensk Yoda.)

Senast ändrad:
gudmund skrev:
Tack för tipset Roger!

Oftast tycker jag det är en stor heder till fotografen som lyckats skapa debatten.

Håller inte med alls.

Många fotar medvetet FÖR ATT sksapa debatt. Var ligger det äkta förmedlade uttrycket då, och hur ofta existerar det en mer intellektuell tanke bakom?

Visst, att väcka samhällets ögonbryn att höja sig kan ju ha ett värde i sig själv MEn hallå,, man tycker ju att fotografen också borde ha en slags självrespekt latent i bakfickan.

Jag säger heder till fotografen som belyser en debatt på ett enligt intentionen fungerande sätt och inte till den som skapar debatten i sina bilder. Nu dömmer jag generellt och visst finns det undantag, bara så att det är sagt;)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Många fotar medvetet FÖR ATT skapa debatt. Var ligger det äkta förmedlade uttrycket då, och hur ofta existerar det en mer intellektuell tanke bakom?

Kan inget annat än att hålla med dig Niclas. Bra inlägg! Blir väldigt glad om du visar mig ett bildexempel på detta.

...och precis därför jag använde ordet "oftast". Visst finns det sensationslystnad hos fotografer precis som vi ser hela tiden i TV och tidningar. Tycker dock inte jag sett mycket av det här, mer av missförstådda bilder. Jag ville ge heder åt dem som känner sig missförstådda och att de borde bli stolta istället för att sucka djupt.

Niclasfoto skrev:
Många fotar medvetet FÖR ATT sksapa debatt. Var ligger det äkta förmedlade uttrycket då, och hur ofta existerar det en mer intellektuell tanke bakom?
Hör inte det ihop? Att provocera till debatt med ett intellektuellt statement i bildform är väl aldrig fel, eller?

Men om det är sensationslystnaden du menar, att bara vara ute efter uppmärksamheten, utan att bry sig om vad bilden säger så är det ju lite av ett bedrägeri, men det kanske är en konstform i sig.

Kolla på de allra första kommentarerna i 1."Kissemissen vilar", 2."Men...när endast smärtan finns kvar, kommer du fortfarande mjukt hålla min hand?" och 3."Johanna".

Är det så enkelt att det hela blir en "följa John"- lek? ...att folk lägger ihop första kommentar med själva bilden och drar slutsatser ifrån det? Är vi så lättpåverkade?

Möjligt att en del blandar ihop presentation med intention. Och med en klantig bildtext kan det ju lättare tolkas tokigt.

Bara för att man visar en död katt vill man inte döda katter.

Bara för att modellen ser ut på ett visst sätt (kläder/vikt/utseende etc) så betyder inte det att bilden är propaganda för dessa egenskaper.

Å andra sidan är ju betraktaren fri att lägga in vilka betydelser den vill i bilden. Men att beskylla fotografen för dessa snabba slutsatser kan vara förhastat. Fotografen kan ju ha haft helt andra intentioner. Det är ju ett samspel.

gudmund skrev:
Kolla på de allra första kommentarerna i 1."Kissemissen vilar", 2."Men...när endast smärtan finns kvar, kommer du fortfarande mjukt hålla min hand?" och 3."Johanna".

Är det så enkelt att det hela blir en "följa John"- lek? ...att folk lägger ihop första kommentar med själva bilden och drar slutsatser ifrån det? Är vi så lättpåverkade?
Själv undviker jag att läsa någon kommentar till en bild jag tänkt kommentera. Av det skälet som du nämner. Enda nackdelen är ju att det kan bli lite upprepningar. Man har ju alltid möjlighet att redigera kommentaren om man ser att någon tidigare sagt exakt samma sak.

müsli skrev:
Hör inte det ihop? Att provocera till debatt med ett intellektuellt statement i bildform är väl aldrig fel, eller?

Men om det är sensationslystnaden du menar, att bara vara ute efter uppmärksamheten, utan att bry sig om vad bilden säger så är det ju lite av ett bedrägeri, men det kanske är en konstform i sig.

Sensationslystnaden är nog det jag tänker på först och främst.
Knappast ngn deffinierad konstform men eftersom vad som helst kan vara "konst" så hör det väl dit,, De konseptuella konstfotograferna som i huvudsak jobbar idebasserat underminerar sin egen trovärdighet i mina ögon, när man mer eller mindre erkänner att bilden skall sticka i ögonen och att det är ett mål i sig själv.

EN av de största uppgifterna man har som fotograf/konstnär är att just Veta Varför man förmedlar det man förmedlar och på vilket sätt det skall skapas i förhållande till intentionen och publikum. Mycket av detta viktiga slumpas mer eller mindre i de konsept som visas runt om idag. Jag saknar en genuinitet som på ett viktigt plan är till för att underbygga en slags trovärdighet inför det skapade.

mvh Niclas,

Senast ändrad:
Något i samanhanget får mig att tänka på Salvador Dali.

Ge oss gärna två bildexempel Niclas, så iaf jag hänger med på hela ditt resonemang. Visa vad du tycker vara rätt och fel i frågan.

matnyttige skrev:
Hur kan det komma sig att ena bilden blir nästan totaltsågad och den andra upphöjd till "stor fotokonst"?

Tror dessutom, det är själva miljön kring katterna som avgör kommentarerna, den ena katten ser ut att ha dött en ganska skön och varm död, medans den andra ser ut att lida och dött i ett kallt kargt klimat. Därför tar nog många betraktare mer illa vid sig av den ena än den andra.

// Anders

Ett problem är ju att det är kännsligt att ta ställning i frågan spec med bildexempel.
Att plocka bilder från folk är inte min uppgift.

Jag pekar på en enligt mig tydlig tendens runt om i skapandemiljöer idag.

Om exempel skall/måste ges (förstår att min point skulle bli mer tydlig) så är kravet att det skall vara ett pricksäkert exempel utan tvekan. Att BEdömma (jag dömmer aldrig, även om det kanske låter så) ett helt projekt är kanske det som är klokast eftersom man i första läget kakn utgå ifrån att projektet är genomtänkt innan presentationen. Att angripa enskillda bilder är riskabelt och bör undvikas i offentlighet.

Mvh Niclas,

matnyttige skrev:
Men hur ser ni på de två bilderna som båda visar en död katt? Hur kan det komma sig att ena bilden blir nästan totaltsågad och den andra upphöjd till "stor fotokonst"?

Död katt 1 och Död katt 2
Det beror nog mycket på hur bilden presenteras i kombination med texten tror jag. Ettan är inte så snyggt presenterad enligt mig.

En annan som skapade diskussioner där det antagligen också berodde mycket på presentationssättet är denna http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=200656

Visst finns det ett mervärde i namnet som bilden har. Är namnet provocerande i förhållande till bilden, så får bilden starkare reaktioner.

Det tyder ju dessutom en del kommentarer på detta. En del föreslår namnbyte på "kissemisse vilar" för att bilden skall bli "behagligare" - vilket är ett märkligt argument i sig.

Samma sak gäller nog de första kommentarerna också. Det är nog väldigt lätt att dras med i ett "moraluppbåd" där man är ute efter att "hänga" fotografens syfte och ambition. Det finns ju ett flertal exempel på sådana uppbåd då och då här på fotosidan.

Å andra sidan tänker inte ett uppbåd speciellt mycket. Kommentarer som "fy vad smaklöst" eller "Denna modell hör inte hemma på bild" är väl otroligt kränkande och osympatiska kommentarer? Lite märkligt att man då, oftast, i nästa mening kallar fotografen eller bilden som provocerande.

En fråga, som också år relevant, i sammanhanget : Om man känner sig provocerad av en bild - Varför måste man då bemöta den med en provokation? Min egen kommentar till detta är att det finns en del osäkra och rädda betraktare av bilder och därför reagerar man på detta vis när bilden ger fullt utslag på moral- och äckelradarn - Starka bilder bekräftar rädslan och osäkerheten.

Om man har "mod" nog att kalla bilder smaklösa eller modeller olämpliga, så kan man väl framtvinga lite mer mod och tala om varför. Mitt råd, som jag har skrivit tidigare: Ge aldrig en kommentar som du själv inte skulle vilja få.

Nu menar jag inte på något sätt att alla starka bilder är ok - Allt passar inte för att bli ett fotografi. Starka bilder bör, som det skrivits tidigare, ha ett syfte och behöver inte alltid vara övertydliga och "in your face". Detsamma gäller också kommentarer - Alla kommentarer passar inte till en bild och bör vara genomtänkta för att ge fotografen någonting.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto