gudmund skrev:
Lotta, Den där bildsamlingen ser ut som ett mini Ecce Homo, eller kanske death metal på bild?
Jo, förmodligen så är väl en Ecce Homogrej enda anledningen att göra såna bilder om man inte är psykiskt sjuk och njuter av det på andra sätt..
Självklart kan det vara viktigt att visa verkligheter, att låta allmänheten "se människan" ur flera aspekter, (men man kanske gör det bäst genom illustrationer som inte är på bekostnad av verklighetssituationer där man borde greppat personen/kniven i stället för kameran?)
Ecce Homo fyller väl ett syfte att skapa debatt? Därför är jag är nog förespråkare för att såna bilder ska kunna få kommenteras "rätt rått" både i press och på fotosidan. Upprörs inte folk så uppfylls väl knappast syftet om det inte är Ecce homo?
Jag ogillar nog däremot att associera på musikstiler i detta fallet.
gudmund skrev:
.....men kan bildkritiken här fortfarande vara i 80-talet med stämplande av allt uppseendeväckande som sensationslystnad eller skadligt för våra barn?
Provocerande bilder kräver ju reaktioner oavsett årtionde. Här kommenteras det nog mest efter egen känsla och jag tror personligen inte den känslan har att göra med 80-talets stämplande.
En provocerande bild utan reaktioner är väl misslyckad? Både film och foto framställs ju för att beröra både då och nu.
Jag tror att många på fotosidan är väldigt toleranta (mer nu än vad många hade varit på 80-talet) och att reaktionerna nästan uteslutande beror på kombination av bild/text (=presentationssättet) när de blir som grövst.
gudmund skrev:
Hittade en intressant länk om den bild Lotta först gav exempel på:........
En diskussion jag aldrig glömmer, men som jag medvetet inte länkade upp här. Visst innehåller den kanske en del intressant, men diskussionen drevs för långt p g a massa missförstånd. (fast sen fortsätter jag förundras över att det verkar ok att kalla folk trångsynta, intoleranta, korkade och arroganta medan det inte verkar lika ok att reagera skarpt på en bild/presentationen av den.)