Man kan naturligtvis skaffa nya prylar eller byta system och hoppas på att det ska bidra till bättre bilder. Det verkar ju rätt vanligt när jag läser trådarna på FS. Själv har jag sagt i många år att min utmaning är att försöka göra så bra bilder med den utrustning jag har. Den består huvudsakligen av grejer som jag köpt begagnat. Jag tror att det där med att utveckla fotograferandet, bildskapande och kreativiteten, när det gäller landskapsfotot i det här fallet, inte så mycket har med utrustningen att göra. Det handlar nog mest om kreativiteten hos den som håller i kameran. Eller bristen på den, vilket jag märker själv. Jag tror inte att mina bilder skulle bli bättre om jag köper utrustning för 100 kkr. Tekniskt förmodligen, vad avser skärpa, detaljrikedom och dynamiskt omfång, men inte i övrigt.
När jag läser i fotohistorien så verkar det påfallande ofta att kända fotografer kört med samma grejer i många år, grejer som de lärt sej behärska till fulländning. Och många gånger kanske återvänt till samma vy eller motiv för att förverkliga en vision med hjälp av ljuset vid en viss tidpunkt, eller viss vädersituation. Det är då kreativiteten och visionen av hur en bild ska bli avgör om det blir en bra bild även i andras ögon, en bild som berättar något eller appellerar till känslor hos betraktaren. Själv försöker jag berätta vad jag sett, ofta med flera bilder. Varje bild är då kanske inte så häftig, men tillsammans kanske de kan ge betraktaren något att tänka på. Kanske utvecklingen sker i små steg?