Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 5D testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Citat från Kamera & Bild

msundberg skrev:
"Klassens Ljus, Konica Minolta 5D vinner budgetmatchen på teknisk knockout"

"Konica Minolta Dynax 5D är det bästa köpet bland digitala systemkameror för nybörjare, med reservation för att vi inte har testat den splitter nya Olympus E-500 än"

Omdömmet "Bra Köp", snittbetyg 6,8 (Canon 350D 6,6)
Och D50 fick betyget 6,2.
 
Ja, i och för sig. Vi får väl se vad framtiden bär i sitt sköte...

Edit:
(Börjar bli lite väl off-topic)
 
Minns en tid för blott 1-1.5 år sedan du knappt gick levande från Fotosidan om du råkade ha "fel" märke. Tänk vad tiderna förändras :)

//H
 
En internetbaserad fotoförening har sina fördelar... tänk så stormiga mötena skulle bli om vi alltid debatterade IRL!?

Å andra sidan är alla jag träffat från fotosidan trevliga prickar oavsett Pentax, Minolta, Konica, Casio eller Olympus. Hoppas jag inte glömde några stora märken nu!
 
HDFS) (KGS skrev:
En internetbaserad fotoförening har sina fördelar... tänk så stormiga mötena skulle bli om vi alltid debatterade IRL!?

Å andra sidan är alla jag träffat från fotosidan trevliga prickar oavsett Pentax, Minolta, Konica, Casio eller Olympus. Hoppas jag inte glömde några stora märken nu!

Fuji?
 
HDFS) (KGS skrev:
En internetbaserad fotoförening har sina fördelar... tänk så stormiga mötena skulle bli om vi alltid debatterade IRL!?

Å andra sidan är alla jag träffat från fotosidan trevliga prickar oavsett Pentax, Minolta, Konica, Casio eller Olympus. Hoppas jag inte glömde några stora märken nu!

^^
Jag delar inte alla canonisters jävla märkesnoja... man blir ju lätt less när kim *host host* har gått på ett par sidor ;)

PS: no pun intended det är bara det att han på något sätt blivit lite vårat ansikte utåt ^^.
 
HDFS) (KGS skrev:
En internetbaserad fotoförening har sina fördelar... tänk så stormiga mötena skulle bli om vi alltid debatterade IRL!?

Jag tror tvärtom. Min erfarenhet är att man lättare kan bli lite kaxig dold bakom en bildskärm. Och framför allt så ser man ju aldrig kroppsspråk och minspel på de man "pratar" med så det är lätt att misstolka saker också. T.ex. kan någon slänga ur sig nåt som denne tycker är ett litet roligt skämt och det uppfattas som nånting helt annat av den som läser det. Hade de suttit tillsammans och pratat skulle leendet och blicken ha gett en helt annan innebörd till det som sagts.

Jag tror säkert att det finns många trevliga människor på FS. Folk med samma intresse tenderar att ha skoj tillsammans. :)
 
Allan uti Hälsingland skrev:
Ytterligare ett test av KM5d, som är mycket positiv: (Bäst i nästan allt!)
http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=1998

Bara nästan allt? måste vara en opålitlig test ;-) fast det är klart... D7D kan ju vara bättre på nåt...

Fredrik>> ofta funkar det att bara citera en mening o bemöta den, men i just det där inlägget tror jag man behöver helheten för att kunna läsa mellan raderna. Inte på nån träff jag varit har det bivit någon hetsig diskussion om varken kameror eller motiv...
 
Är det nån som har känt på och jämfört fördröjningen i avtrycket med tex EOS350D? Är KM5D långsam eller snabb? Och hur är autofokusen jämfört med 350D?

...nån som har nån pejl?
 
Wake skrev:
Är det nån som har känt på och jämfört fördröjningen i avtrycket med tex EOS350D? Är KM5D långsam eller snabb? Och hur är autofokusen jämfört med 350D?

...nån som har nån pejl?

Fördröjningen är jättekort både på d5d och 350d. Känner ingen direkt skillnad.

Canons autofokus måste jag säga är bättre. Med kitobjektiven vet jag inte (jag har en sigma 18-50 3,5-5,6). Både Canon EF-S 18-50 och mitt sigma är relativt snabba, men har man canonsystemet kan man köpa en usm och få tysta snabba autofokusar och det går inte med KM. Motorn sitter i huset, vilket jag inte är helnöjd med. Dock finns en fördel med motor i huset och det är "Direkt manuell fokus" vilket betyder att kameran autofokusar och släpper sedan direkt till manuellfokus så att man kan finjustera fokusen om man vill. Det går inte på canon.
 
ANNONS