Re: Test i praktik
sture skrev:
Intressant synpunkt, Per. Nu vill vi se FS-bilder!
En fråga: Med tanke på damm och partiklar, hur går Ni praktiskt tillväga vid objektivbyte för att bespara sensorn från shit?
Håll andan & hoppas på det bästa;-)
Skämt åsido så behöver man inte vara så rädd. Se till att ha objektivet som ska på redo, av med det som sitter på, med kameran lutad nedåt & vinden i ryggen, på med det nya. Många rekommenderar att blåsa av den bakre glasytan innan montage, själv så skippar jag det.
Undvik att byta optik i typ sågverkslokaler & dylikt
Överhuvudtaget så kan man fundera på miljön man är i, ser man partiklar som flyger omkring i luften så kan man vara försiktig...
Det viktigaste. Sitt inte & sök efter sensorskit på bilderna, man hittar alltid. Den dag man ser skit vid normal förstoring så är det dags för rengöring. Ok, om man ska göra en riktigt stor förstoring så kan det kanske vara läge att söka innan man skickar iväg filen, inte kul att se det på förstoringen.
En fråga från mig: Nån som vet om det har nån betydelse om kameran är tillslagen när man skiftar optik? Tänkte på att sensorn kanske drar till sig mer om kameran är på?
Själv så glömmer jag oftast att slå av, skitig? Vet ej... Ok då! Jag har sökt & det har sedan dag 1 funnits några små prickar men dom stör mig inte.
Har en kompis som haft sin DSLR i två år & aldrig rengjort, den är säkert skitig men jag har sett A3-förstoringar från den & aldrig reagerat!
//Larsa