Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 5D testad

Produkter
(logga in för att koppla)
HenrikHansen skrev:
Dock finns en fördel med motor i huset och det är "Direkt manuell fokus" vilket betyder att kameran autofokusar och släpper sedan direkt till manuellfokus så att man kan finjustera fokusen om man vill. Det går inte på canon.

Jodå, alla USM objektiv ger möjlighet att fininställa skärpan manuellt efter att autofokusen gjort sitt jobb. Utan att man behöver koppla om till manuell fokus. Det gäller bara att fortsätta hålla avtrycket halvt nedpressat.
 
HDFS) (KGS skrev:
Bara nästan allt? måste vara en opålitlig test ;-) fast det är klart... D7D kan ju vara bättre på nåt...

Fredrik>> ofta funkar det att bara citera en mening o bemöta den, men i just det där inlägget tror jag man behöver helheten för att kunna läsa mellan raderna. Inte på nån träff jag varit har det bivit någon hetsig diskussion om varken kameror eller motiv...

Eeh... Ber om ursäkt om du tog illa upp med det jag skrev, men det var inte menat på det sättet (om jag förstått dig rätt).

Det var ju ironiskt nog just det här jag tog upp i det jag skrev, att det är mycket svårare att uttrycka sig i skrift så att det verkligen förstås vad man menar. Tyvärr så levde jag inte som jag lär och misslyckades. :)

Ett litet förtydligande av vad jag skrev: Jag tror absolut inte att det blivit några hetsiga diskussioner på någon träff. Tvärtom, det är då det är enkelt att diskutera om den gemensamma hobby/intresse man har. Det är när man uttrycker sig i skrift det kan ske oavsiktliga misstolkningar.

/Fredrik
 
sonofdad skrev:
Den sista testen var ju rena reklambladet för 5D. Måste köpa. Köp, köp..!

Mmm, den var lite fånig. Kanske alla deras tester är så?

Om kitzoomen är så super som dom skriver så springer jag genast & köper en till min D7D;-)

Urklipp:

"The Dynax 5D is available in a kit with the excellent Konica Minolta AF DT 18-70mm F3.5-5.6 lens, which provides extremely fast and very quiet focusing as well as superb optical performance. It is a lightweight lens specifically designed for use with Konica Minolta’s digital SLRs, and makes a perfect standard zoom, roughly equivalent to 28-105mm on a film SLR. The image quality produced by the camera and lens is outstanding, with excellent contrast and minimal distortion right into the corners of the frame right across the zoom range."

WOW!!! ;-)

/Larsa
 
De heter ju "trustedreiviews". Alltså måste man kunna lita på dom.. ;-)

D5D får ju bättre betyg än både Pentax och Canon 20D, fast å andra sidan verkar de bara köra med tvåstegsbetyg; 9 eller 10.
 
.Z. skrev:
Om kitzoomen är så super som dom skriver så springer jag genast & köper en till min D7D;-)

Låter ju som om den är nästan lika bra som GT-gluggen de gängat, eh klistrat, på Dimage 7/A-serien... o det e inte kattskit.
 
Skalis skrev:
Ett litet förtydligande av vad jag skrev: Jag tror absolut inte att det blivit några hetsiga diskussioner på någon träff. Tvärtom, det är då det är enkelt att diskutera om den gemensamma hobby/intresse man har. Det är när man uttrycker sig i skrift det kan ske oavsiktliga misstolkningar.

Vi e nog helt överens :) vi ses på nån träff kanske, så får vi se vad som händer...
 
HDFS) (KGS skrev:
Vi e nog helt överens :) vi ses på nån träff kanske, så får vi se vad som händer...

Med min nuvarande utrustning så vågar jag inte mig ut på någon träff. ;-) Men snart så hoppas jag att det finns en D5D i fotoväskan och då är det inte helt omöjligt att jag dyker upp! Vi får väl se vad som händer då. :)

Back on topic:
Tycker att det är konstigt att inte dpreview har testat D5D än... Hade hoppats på det. Men två svenska digitalfototidningar har i alla fall testat och skrivit en artikel om den. Hittils så ser det bra ut och jag blir bara mer sugen på att skaffa en! :)

/Fredrik
 
Dpreview brukar inte ha bråttom med sina tester, tar tid... Vet inte om det bara är som jag upplever men har en känsla av att Steves Digicam oftast är snabbare, dock inte hälften så intressant ;-)

//Larsa
 
Nu var det det beställt. KM D5D från DustinHome med kitoptik 18-70. Funderar på att smälla till på ett 50/1.7 direkt(billigt) och sen ligga och spana gamla telegluggar på blocket.

Borde väl landa på Tis-Ons om inte trumpetverket gör som de brukar och slarvar bort eller försenar processen.
 
Dynax 5 D

Per! Jag gjorde detsamma igår och får börja leka på tisdag. Är väl min 7:e eller 8:e Minoltaskapelse genom åren.

Och så läser man i Kamera & Bild nr 10:

Nybörjarmodell för avancerad amatör.

5 D bästa köp bland dig syst kameror
för nybörjare.

Somliga skribenter får till det! Men de har ju lyckligtvis alltid rätt!
 
Mmm.. Testerna är ju hyllingskörer allihop. Man är nästan dum om man inte köper. På tal om något helt offtopic; nån som tagit några bra bilder med den aktuella kameran?
 
Test i praktik

sonofdad skrev:
Mmm.. Testerna är ju hyllingskörer allihop. Man är nästan dum om man inte köper. På tal om något helt offtopic; nån som tagit några bra bilder med den aktuella kameran?


Intressant synpunkt, Per. Nu vill vi se FS-bilder!

En fråga: Med tanke på damm och partiklar, hur går Ni praktiskt tillväga vid objektivbyte för att bespara sensorn från shit?
 
Re: Test i praktik

sture skrev:
Intressant synpunkt, Per. Nu vill vi se FS-bilder!

En fråga: Med tanke på damm och partiklar, hur går Ni praktiskt tillväga vid objektivbyte för att bespara sensorn från shit?

Håll andan & hoppas på det bästa;-)

Skämt åsido så behöver man inte vara så rädd. Se till att ha objektivet som ska på redo, av med det som sitter på, med kameran lutad nedåt & vinden i ryggen, på med det nya. Många rekommenderar att blåsa av den bakre glasytan innan montage, själv så skippar jag det.

Undvik att byta optik i typ sågverkslokaler & dylikt:) Överhuvudtaget så kan man fundera på miljön man är i, ser man partiklar som flyger omkring i luften så kan man vara försiktig...

Det viktigaste. Sitt inte & sök efter sensorskit på bilderna, man hittar alltid. Den dag man ser skit vid normal förstoring så är det dags för rengöring. Ok, om man ska göra en riktigt stor förstoring så kan det kanske vara läge att söka innan man skickar iväg filen, inte kul att se det på förstoringen.

En fråga från mig: Nån som vet om det har nån betydelse om kameran är tillslagen när man skiftar optik? Tänkte på att sensorn kanske drar till sig mer om kameran är på?

Själv så glömmer jag oftast att slå av, skitig? Vet ej... Ok då! Jag har sökt & det har sedan dag 1 funnits några små prickar men dom stör mig inte.

Har en kompis som haft sin DSLR i två år & aldrig rengjort, den är säkert skitig men jag har sett A3-förstoringar från den & aldrig reagerat!

//Larsa
 
Shit

Tack, Z!

Lugnande besked Du ger mig!
Funderade på om jag skulle använda en större plastpåse runt kamera och bytesobjektivet när jag skiftar. Läste också någonstans att kameran borde vara i off-läge c:a 15 min så den svalnar av. För att inte suga till sig partiklar.
Man lär så länge man är vid liv!
 
Bäst i Test

Christian Nilsson, FOTO, testar nu 5 D och kommer att redovisa sin version i nr 12, som utkommer 20 nov,

Den mannen vet vad han talar om!
 
Re: Shit

sture skrev:
TLäste också någonstans att kameran borde vara i off-läge c:a 15 min så den svalnar av. För att inte suga till sig partiklar.
Man lär så länge man är vid liv!

Huruvida man borde slå av eller ej är jag osäker på men att vänta i 15 minuter låter ju lite väl häftigt!

Den digitala hypokondrin härskar du vet...

//Larsa
 
Senast ändrad:
ANNONS