Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 5D testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag förstått det som så har inte d5:an någon bulb, det finns alltså ingen möjlighet till att ta bilder med mer än 30 sec slutartid? Är fallet så?

Mvh Björn
 
AlfaGTV skrev:
Tamron tillverkar SLR-optiken åt Konica Minolta :)

MVH /Micke

Ett par stycken ja;-) Långt ifrån alla, men det blir förmodligen fler i framtiden kan man gissa & det är ju inte så tokigt så länge dom är bra...

Ang. kompatibilitetsproblem så har jag läst en del om det med Tamron 28-75 2.8, dock inte med samma objektiv med KM:s namn på. Hoppas att så är fallet för jag köper mitt i morgon:)

//Larsa
 
Vad har det varit för kompatibilitetsproblem med Tamron 28-75 2,8? Jag har ett själv och har inte haft något problem alls, tvärtom. Den är superskarp redan vid 2,8.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Vad har det varit för kompatibilitetsproblem med Tamron 28-75 2,8? Jag har ett själv och har inte haft något problem alls, tvärtom. Den är superskarp redan vid 2,8.

mvh/Ove

Som vanligt så ska man väl vara försiktig med allt som skrivs på nätet men jag har läst ett gäng foruminlägg både här på FS samt i amerikanska forum där folk haft problem med D7D/Tamron 28-75 2.8 samt front/backfokus.

Har dock aldrig läst om det med KM:s 28-75...

Detta kan ju i & för sig bero på att Tamronobjektivet är mycket vanligare än KM:s, (fokusproblem finns ju emellanåt) eller så är KM:s bättre anpassat (kalibrerat) gentemot D7D än Tamrons...

Hur det är med detta får vi väl aldrig veta & egentligen så ska man väl vara försiktig med att ta så allvarlgt på alla foruminlägg man läser då användarfel verkar vara vanligt. Om problemet finns så går det självfallet att kalibrera.

Åker förresten alldeles strax iväg & hämtar mitt KM 28-75!

//Larsa, som för övrigt vägrar att fota linjaler;-)
 
.Z. skrev:

//Larsa, som för övrigt vägrar att fota linjaler;-)

Du är för skön du Larsa.
Jag tror med största sannolikhet att du kommer bli toknöjd med ditt KM 28-75. Men som du säger, Tamron 28-75 är en mycket populär glugg (av goda anledningar) och då förekommer det fler rapporter om fel. Jag tror att det ligger lite i de första 7D exemplaren som hade en del back/front fokus problem, och flertalet ägare hade just Tamron 28-75 som kanske enda optik. Vem vet och vem bryr sig. Jag är bara glad att mina grejer funkar ;0)

mvh/Ove (som inte heller fotar linjaler, förutsatt att det inte är en produktbild)
 
Vevo skrev:
Jag tror med största sannolikhet att du kommer bli toknöjd med ditt KM 28-75.

Har varit ute i skogen idag & testat det, tänker inte fälla några utlåtanden än, ok, de ser förbaskat bra ut!

Får väl utvärdera under en längre period men om inget är fel på så ska det ju vara bra& det jag sett i kväll är super! Ja bortsett från ljuset då (som var tråkigt) men det är ju inte objektivets fel:)

Som sagt, linjaler & testbilder är inget för mig, man blir så konstig, så att säga.

Bättre då att använda prylarna men det är klart att många blir osäkra när det inte ser bra ut, även jag.

Om osäkerheten består så får man väl ta fram linjalen, suck...

Det jag vill fråga dig ang. AS är: Jag tycker mig se att jag ledigt kan handhålla brännvidder under, typ, 100 mm upp till fyra steg längre än vanligt. Däremot så får jag ge mig vid två stegs längre tid vid 210mm... Detta då vid normal fotografering, kanske lite lätt frusen & skakig:) Alltså ingen test där man anstränger sig till det yttersta!

Vad anser du om detta, du som kört ett tag?

För övrigt så är det underbart att kunna köra 800 Asa inomhus med 28-75:an & fota med typ 1/5 sek på fri hand! En dröm har uppfyllts för mig som älskar att fota på fri hand inomhus!

Det sista bör även gälla D5D som tråden trots allt handlar om...

//Larsa
 
Senast ändrad:
För att ta saker i turordning så börjar jag med de olika brännvidderna.
Ju mer tele du har desto mer förstorar du och förstärker sålunda utslaget av dina rörelser.
Om du håller ut din undrarm rakt fram i 90° vinkel och pendlar den i sidled så får du ett större utslag vid fingrarna än vid armbågen.
Armbåge=17mm, fingrar=300mm
Ett vidvinkel eller normaloptik är inte lika känsliga för skakningar och kan därför utan AS användas på rätt långa slutartider handhållet.
Det är då lättare för AS att kompensera "fler steg" eftersom utslaget är litet. Men går vi till 300mm (fingrarna) så blir utslaget större och AS har inte den möjligheten att kompensera för dessa stora yviga utslag.
Det finns en anledning till den gamla gyllene regeln som jag lärde mig i skolan. Slutartiden ska motsvara brännvidden för att slippa skakoskärpa.
20mm=1/20, 50mm = 1/60, 80mm=1/90 150mm=1/200, 300mm=1/350 etc Genom att använda dessa regler så kan vi lätt förstå att större brännvidder kräver snabbare tid.

Nästa fråga. Vad är två steg för dig i 210mm?
Jag förmodar att det är två steg lägre än vad Du normalt klarar av att handhålla. Den slutartid som är din referens (utan AS) kanske redan är riktigt pressad, låt säga 1/60 eller 1/45. Då är två steg 1/30 eller 1/20. Skulle vi räkna från den gamla regeln ner till 1/20 är det sex steg. Det här är naturligtvis personligt hur många steg man kan vinna med AS.

Om jag ska ta mig själv som exempel. Jag plåtar med mitt 300mm med AS på 1/20 på fri hand ibland även 1/10. Då ska det tilläggas att jag är ganska stadig på handen och plåtar utan problem mellan 1/60 och 1/90 på 300mm. Det ger mig och mina personliga referenser 4 steg.

Länk till ett tidigare inlägg jag gjort.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=496252#post496252


Hoppas du är nöjd med det svaret;0))

mvh/Ove
 
Vevo skrev:

Det finns en anledning till den gamla gyllene regeln som jag lärde mig i skolan. Slutartiden ska motsvara brännvidden för att slippa skakoskärpa.
20mm=1/20, 50mm = 1/60, 80mm=1/90 150mm=1/200, 300mm=1/350 etc Genom att använda dessa regler så kan vi lätt förstå att större brännvidder kräver snabbare tid.

Jo. det är den jag gått efter. Sen att jag kunnat handhålla på längre tider än den är en annan sak...

Ska greja lite mer men det jag varit konfunderad över är att jag kunnat handhålla på 1/5 sek vid 70mm men har problem vid 1/40 med 210mm.

Behöver nog lite mer tid på mig för att utröna detta, återkommer...

Tack för ditt svar Ove.

//Larsa
 
Här kommer en bild jag tog nyss.
Manuell exponering, 200mm 1/40 bländare 4 ISO 1600
Handhållen utan stöd och ingen AS.

(mest på test)

mvh/Ove
 

Bilagor

  • 200mm1_40.jpg
    200mm1_40.jpg
    12.2 KB · Visningar: 707
verkar vara mycket bra läsning. Kikar på D7D nu. Har läst lite grann och har lärt mig mycket mer nu än när jag läste manualen. Skitbra!
 
Senast ändrad:
Citat från Kamera & Bild

"Klassens Ljus, Konica Minolta 5D vinner budgetmatchen på teknisk knockout"

"Konica Minolta Dynax 5D är det bästa köpet bland digitala systemkameror för nybörjare, med reservation för att vi inte har testat den splitter nya Olympus E-500 än"

Omdömmet "Bra Köp", snittbetyg 6,8 (Canon 350D 6,6)
 
ANNONS