Annons

Stativ och stativhuvuden

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag misstänker att inget är trasigt utan att kulan och inspänningen är för klent dimensionerade för tyngre laster.

Jag kan tillägga att jag köpte ett Manfrotto 410 trevägshuvud och att det löst alla mina problem på den fronten. Klippstabilt (åtminstone med kamera + 70-200/2,8) och enkelt att justera.

Jag tröttnade också på slokande objektiv när man använder kula med tele. Har nu också ett växelhuvud 410 "junior". Tungt men stabilt. Enkelt att följa långsamma motiv (som t.ex månen) och suveränt i studiosituationer.
Men betoningen är långsamt och stillastående. Man skulle behöva något mellan kula och växelhuvud för snabbare hantering. Och ytterligare ett oljedämpat för videopanoreringar. Finns det något som har allt i ett? Annars får man ha fyra stativhuvud att växla mellan.

Om man vill kunna röra kamera och objektiv mycket i många ledder, och hyfsat stabilt, så är nog ett kardanupphängt huvud ("gimbal head") bäst.

Ja, man bör ju helst ha möjlighet att justera in balansen för kamera med objektiv när man använder ett kardanhuvud, så jag håller med om att för korta objektiv är det inte så lyckat.

För min del föredrar jag en bra kulled som "universalhuvud". Med en kulled som har jämnt justerbar friktion går det att kontrollera rikta kameran stabilt åt olika håll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar