Annons

Sony A6000 svart + E 16-70/4 ZA OSS

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja trots att kameran inte är bättre än någon annan kamera, så blev det en bra ögonblicksbild.

Grattis.
 
Ja trots att kameran inte är bättre än någon annan kamera, så blev det en bra ögonblicksbild.

Grattis.

Inte bättre...? Bildresultatet tycker jag snarast ger vid handen en bra motivkänsla, öga för att något stilla håller på att ske samt trycka av i rätt ögonblick. Egenskaper som många bra dokumentär/gatufoto/pressfotografer besitter. Hade kunnat plåtas med en "sämre" kamera.

Men jag antar att du menar att man inte behöver ha det senaste för att fånga bra bilder? En gammal sanning som blivit gammal därför att den är sann.

Mvh//Lennart
 
Senast redigerad av en moderator:
Inte bättre...? Bildresultatet tycker jag snarast ger vid handen en bra motivkänsla, öga för att något stilla håller på att ske samt trycka av i rätt ögonblick. Egenskaper som många bra dokumentär/gatufoto/pressfotografer besitter. Hade kunnat plåtas med en "sämre" kamera.

Men jag antar att du menar att man inte behöver ha det senaste för att fånga bra bilder? En gammal sanning som blivit gammal därför att den är sann.

Mvh//Lennart


Mjaa..afe har många bra bilder i sina album, hans tidiga redogörelser över Nex 7 var inte precis uppmuntrande att läsa, Rapporterna om A6000 följdes upp med ovanligt många bristfälliga egenskaper, var någonting negativt nästan varje vecka att rapportera om, på grund av det så avstod jag faktiskt från att köpa kameran, den verkade lockande då även priset sjönk efter hand. Så för mig är det en gåta av stora mått hur afe har kunnat stå ut med både Nex 7 och A6000 under flera år, jag önskar faktiskt att afe på något sätt kunde komma över en Fuji-kamera, det fins ju billigare varianter som måste vara bättre än A6000 i alla fall för afe.

Ja det var ju inte kameran som hjälpte afe till den vinnande bilden, utan det var afe själv som skapade den.
 
Grattis! En kanonbra bild! Kvinnan till höger säger lika mycket om vår nutid som selfietjejen. Fungerar macroobjektivet på din kamera med adapter?

Ja, men det blir helt manuellt med min Novoflexadapter. Eftersom jag bara kommer använda objektivet till makro spelar det ingen roll för mig.
 
Rapporterna om A6000 följdes upp med ovanligt många bristfälliga egenskaper, var någonting negativt nästan varje vecka att rapportera om, på grund av det så avstod jag faktiskt från att köpa kameran, den verkade lockande då även priset sjönk efter hand. Så för mig är det en gåta av stora mått hur afe har kunnat stå ut med både Nex 7 och A6000 under flera år, jag önskar faktiskt att afe på något sätt kunde komma över en Fuji-kamera, det fins ju billigare varianter som måste vara bättre än A6000 i alla fall för afe.

Nu överdriver du å det grövsta. Jag har påpekat nackdelar med NEX-7 och A6000, men aldrig påstått att de är några dåliga kameror. Jag skulle knappast använt dem i så många år i så fall. Det jag tycker är bättre med Fuji är främst objektivutbudet.

Du har också flera gånger tidigare påstått att jag sågat A6000 och NEX-7, och jag skulle uppskatta om du låter bli sådana ogrundade påståenden!
 
Senast ändrad:
Nu överdriver du å det grövsta. Jag har påpekat nackdelar med NEX-7 och A6000, men aldrig påstått att de är några dåliga kameror. Jag skulle knappast använt dem i så många år i så fall. Det jag tycker är bättre med Fuji är främst objektivutbudet.

Du har också flera gånger tidigare påstått att jag sågat A6000 och NEX-7, och jag skulle uppskatta om du låter bli sådana ogrundade påståenden!

Nu mins du fel, att du skulle ha sågat Nex 7 och A6000 har jag inte skrivit, och visst många av rapporterna av saker som just du tyckte inte var bra med kamerorna återkom i olika sammanhang beroende på vad som diskuterades just då, Det är klart att har man hittat något som verkar tokigt med en kamera modell redan efter första dagen, så blir så klart naturligt att man dra upp det igen om det passar in i en diskussion även om det gått en längre tid.

Men nog tusan har du berättat om ganska så mycket som inte är bra, vilket du självklart har så rätt att göra, att komma från en Nikon D3 av yppersta Professionella klass, till små kameror som Nex7 och A6000 är nog inte det lättaste.
 
Alla får givetvis ge hur mycket kritik dom någonsin kan mot vilken kamera modell som helst, och A6300 verkar lovande på flera sätt, men behöver en storebror med stabilisering, främre kontroll hjul, dubbla kortfack, gärna ett tredje minikort. uttag för hörlurar, större batteri. och ett nytt gränssnitt. Räcker så länge.
 
Alla får givetvis ge hur mycket kritik dom någonsin kan mot vilken kamera modell som helst, och A6300 verkar lovande på flera sätt, men behöver en storebror med stabilisering, främre kontroll hjul, dubbla kortfack, gärna ett tredje minikort. uttag för hörlurar, större batteri. och ett nytt gränssnitt. Räcker så länge.

Varför inte passa på att addera ett 12-600 mm-objektiv vägandes 300 gram med ljusstyrka f/1.4 på en gång till önskelistan? :):)

Skulle enbart de önskemål du presenterat ovan (exkl objektivet) infrias skulle det verkligen bli en storebror rent fysiskt sett om den skulle bli funktionell. Större batteri, större yttermått, högre vikt.

Jag menar att vi talar om en liten effektiv APS-C kamera här som presterar utmärkt. Den är f n top of the line av en serie som inleddes med Nex-3 och 5 för 6 år sedan. Redan de kamerorna presterade bra rent IQ-mässigt och det finns massor av riktigt bra bilder tagna med dem.

Börjar vi bli rejält bortskämda? Har pengapungarna svullnat så mycket hos gemene man/kvinna att vi kan döma en kamera som knappt hunnit ut till folket till ett tillkortakommande som saknaden av ett tredje minneskort?

Paradoxalt pågår en vurm för en kamera i 60-k-klassen som har en "ny finess" bestående av att LCD-skärm saknas, videomöjlighet borttagen etc. (Den nya Leican).
Hur svårt är det att stänga av LCD-displayen och inte titta på den? Eller att strunta i att använda videofunktionen?

Men det är klart, valet är fritt och vi lever mig veterligen fortfarande i ett fritt land så skulle den alldeles utmärkta A6300 inte passa är det ju bara att skaffa en annan kamera (efter den egna kassan och behov).

Vad ska nästa önskemål bli till kommande kameror? Medföljande betjänt eller robot som via telepati går ut och använder kameran enl önskemål (eller ett chip mpnterat i någon kroppsöppning).

PS. A600 och Nex-7 samt många gamla "Bettan" håller fortfarande. DS

Mvh//Lennart
 
A6300 har en bra storlek, men nog hade man fått plats med ett främre hjul vid avtryckaren, Sedan tycker jag det är så bra med gamla A77 att man där kan vända in skärmen mot kameran, den ser då skärmlös ut, det önskar jag att det skulle gå att göra på flera Sony-kameror, ingenting som repar skärmen i väskan, eller knappar och dragkedjor på jackan när man har kameran dinglandes på magen.

Nog kom det upp önskemål om IBIS med A6300, men där tyckte jag att en A7000 kan få det i stället så fins valmöjligheten. Vad gäller batteri så vet jag inte vad som är godkänt vad gäller antalet bilder av merparten fotografer, lite tyngre batterier blir också tyngre i väskan om det är flera stycken.
 
Jag håller med Bengt här.
Önskemålen och kraven är ju knappas så märkvärdiga, inte alls i stil med 12-600/1,4 @ 300g. :)

A6300 är riktigt bra. Inget snack om det och jag är riktigt nöjd, men det finns några saker som borde varit med.

  • Främre styrratt vid avtryckaren
  • IBIS
  • Pekskärm

Med dessa tre saker skulle kameran vara alldeles perfekt.
Ett hjul vid avtrycket borde vara självklart på en såpass avancerad kamera i den prisklassen, det har ju alla konkurrenter i sina kameror i samma prisområde.

IBIS är ju ett Sony-kännetecken som varit frånvarande en period men nu kommit tillbaka. Jag tror att det bara är snack att det inte skulle få plats,utan är utelämnad av andra orsaker.
Pekskärm för att välja AF-punkt är helt suveränt. Har det både på min gamla NEX-5N och Canon 70D och alla de andra MFT-kamerorna osv. har det.. Det är helt suveränt, speciellt vid filmninng och borde inte vara nån stor grej att få dit, inte minst eftersom Sony redan haft det i tidigare modeller.

Det här är lite typiskt Sony. De gör fantastiska grejer, men strular till det med någon grej som gör att det som skulle kunna vara fantastiskt bara blir "bra".

Igår ägnade jag en dryg timme i skogen på kvällen med stativ och lampor osv. nere på marken bland grenar och spelade in en scen för en film. (Ena sonens manus och regi och den andra sonen skådespelare) . Jäkligt pilligt och besvärligt med flexibel punkt för AF.Med pekfokus kan man göra snygga fokusdragningar. Peaking blir inte tillräckligt exakt och är knepigt i vissa ljussituationer.

Face detection funkr inte helt bra om ansiktet är lerigt och blodigt och personen krälar på marken och oroligt vänder sig om för att se det som jagar honom...

Med en rigg och manuell fokusering med follow focus och framförallt mer träning så går det säkert bättre, men nu finns ju AF och med en så "enkel" grej som pekskärm blir det så otroligt mycket mer användbart, bara att följa den delen av motivet med fingret på skärme, eller peka och låsa initialpunkten. Rätt roligt i alla fall och kvaliteten blir löjligt bra Får se om den publiceras på Vimeo senare.

Varför inte IBIS i A6300 då?
Enligt vissa rykten från tydligen trovärdiga källor så har A6300 varit färdig ganska länge, men att det inte var någon lämplig tidpunkt att lansera den då, utan man väntade för att inte störa A7II och A7RII och att ingen egentlig konkurrens fanns mot A6000 som sålde bra. Helt enkelt att de fick till stabiliseringen efter det och istället ägnade resten av tiden för att förfina AF-systemet i mjukvara.

Jag tror att det kommer en A7000 som har stabilisering och ett främre hjul och ytterligare förbättrad prestanda och som bara är marginellt större (kanske med sökarhus).

IBIS är inte så viktigt för mig personligen och det finns ju i många objektiv, men främre hjul och pekskärm är självklara saker som bara borde finnas där och är klantigt av Sony att inte stoppa in tycker jag.

Blundern med avsaknad av pekskärm har drastiskt minskat försäljningen till filmskapare och det är många fler än jag som tycker det är hål i huvet att inte få med det.


/Mats
 
Det kom förhandsinformation för ett tags sen om helt nya telefoner, Xperia X i tre varianter, i reklamen med autofokus så kommer det upp en ganska stor rektangel som man då bara duttar till när ett rörligt motiv faller in i rutan och låser på motivet. Så visst sitter Sony på en fungerande pekskärm, det ligger verkligen i tiden att även kunna bläddra med bilder och menyer, det brukar också gå att stänga av om man inte alltid vill ha det. Kan nog kräva lite extra av batteriet också. Tesla har väl nya batterityper på gång, så dom kanske kan sälja till kameror inom en snar framtid.
 
ANNONS