Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 5D testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Minoltas 18-200mm är restad i lager hos många återförsäljare, därför kan det tänkas att inte så många har hunnit prova den än...

/Fredrik, som har en väntande beställning hos Cyberphoto.se på ett Sigma 18-200mm för ca 3300kr...
 
freolo skrev:
Minoltas 18-200mm är restad i lager hos många återförsäljare, därför kan det tänkas att inte så många har hunnit prova den än...

/Fredrik, som har en väntande beställning hos Cyberphoto.se på ett Sigma 18-200mm för ca 3300kr...

Hej Fredrik

Jag kollade just hos cyberPhoto o dem har den i lager för 5330kr men jag såg att du ska ha en Sigma med samma 18-200mm.Är den bra trots att den är billigare ? Jag ville satsa på en lite bättre glugg efter vad jag har upplävt med canons kitobjektiv ( som var inte det bästa ) så vill hellre köpa nåt som är bra från början.
 
Då har dom nyligt fått in den, men jag tror rätt få personer har hunnit bilda sig en uppfattning.

Jag väljer att köpa en 18-200mm för att jag vill ha omfånget. Inte för skärpan. Därför går jag inte så mkt på kvalitet. Jag har sett att Sigmas har fått bättre kritik än Tamrons. Sigma är ett par tusen billigare. Detta är de enda argumenten att jag köper Sigma.
Om du frågar mig så tror jag inte att det är så stor skillnad mellan dessa tre objektiv (sigma, tamron, minolta), utan det är andra saker man betalar för också. Så som support, service till att man har bättre garantier med ett minolta-objektiv.

Tittar man på övrig optik när man jämför minolta med sigma så är det ofta bara priset och finish som skiljer sig de objektiven åt. Så tror jag är fallet denna gång också. Om du frågar mig alltså.
Minoltas kan säkert vara robustare och kännas gedignare (ingen aning), så att du får mer för pengarna om du köper det.

Vad gäller skärpan i denna typ av objektiv (18-200) tror jag inte man ska ha för stora förväntningar på. Vill man ha skärpa så är det bättre att komplettera sin kameraväska genom att köpa specifika objektiv. Tex 18-50f2.8 och fast 50mmf1,7, etc etc.
 
freolo skrev:
Om du frågar mig så tror jag inte att det är så stor skillnad mellan dessa tre objektiv (sigma, tamron, minolta), utan det är andra saker man betalar för också. Så som support, service till att man har bättre garantier med ett minolta-objektiv.

Det är Tamron som gör det där kmobjektivet... så det är mao designen man betalar för om man väljer KM.
 
Svart/vit finns inte på sjuan, det får man konvertera själv i ett bildbehandlingsprogram.
Hur den är på D5D vet jag inte så det lämnar jag över till någon som använt det;0))

mvh/Ove
 
Det går att välja färgläge Svart/vit på D5D.
Har aldrig testat det eftersom jag inte tycker det fyller någon funktion. Vill man göra en bild i sv/v kan man ju konvertera en färgbild till sv/v i tex PS. Har man tagit en bild i läge sv/v är den ju sv/v för alltid.
 
ANNONS