Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 5D testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är själv skeptisk mot dessa inspelningar som ofta låter anskrämligt, ungefär som att dom är gjorda i kaklade badrum med det hårda ljudet som uppstår.

Om D5D låter som D7D så är den dock högljudd från spegeln, Nikon D70 är mycket tystare medan 20D ligger mittemellan. Skillnaden mellan 20D och D7D är dock under normala förhållanden inte så stor, märks mest vid serietagning.

Om man har möjlighet så bör man testa i butik och bedöma...

//Larsa
 
Lyssnade nu på inspelningen & den lät ju riktigt hyfsat faktiskt. Problemet är bara att man nu skulle haft nåt jämförande gjort på precis samma sätt i samma miljö... Dessutom så tycker åtminstone jag att det på inspelningar är omöjligt att bedömma om ljudet kommer att vara störande?

Om inte jag missminner mig så tror jag att redan den analoga 7D fick kritik för högt spegelljud, detta under en tid när flera tillverkare lade ner krut på tysthet.

Idag verkar de flesta inte bry sig i det & jag prioriterar verkligen en kamera som är tyst, dock inte tillräckligt mycket för att inte välja D7D...

//Larsa
 
Min D5d låter lite *kli-klonk* när man fotar. Om jag jämför med min kompis 350d är hans ljud mycket finare då det låter "k-tsh* och väldigt sofistikerat. Är man ute efter ett fint slutarljud endast är detta inte kameran för dig. Däremot kan jag säga att på två meters håll låter kameran enligt mig mycket bättre.

Ljudet är inte megahögt men låter aningen skraltigt. Därmed inte sagt att det inte låter imponerande när man börjar pressa av bilder i snabbt takt!

Om ni ska prova hos en handlare, ta med eget compactflash eller stäng av kamerans bildspärr vid inget minneskort i menyn, den vill nämligen per standard inte ta bilder om det inte finns ngt minneskort.
 
Jag hade inte tid att vänta!
Det blev en D5d idag!
Batteriet är på laddning och jag är otålig.
I kampen om mig förlorade Nikon på små sökare och Canon 350 på liten sökare och dåligt grepp. Ingen av dom har AS eller 2,5 tft heller.
 
arnenym skrev:
Jag hade inte tid att vänta!
Det blev en D5d idag!
Batteriet är på laddning och jag är otålig.
I kampen om mig förlorade Nikon på små sökare och Canon 350 på liten sökare och dåligt grepp. Ingen av dom har AS eller 2,5 tft heller.

Då väntar vi på din recension :)
Hoppas du blir nöjd!
 
Med risk för att bli idiotförklarad ställer jag den här frågan.

Halvläget på avtryckaren låser ju fokus och exponering.
Dock låser den bara exponering om man har valt flersegmentsmätning.
Inte med spot- och centrum-mätning.
Varför?
Fungerar andra kameror likadant?


/Thomas
 
hansen2 skrev:
Om kameran ska skärpa upp eller inte väljer du själv med canonmodellerna. Hur det är med Minolta vet jag inte.

Däremot hittade jag inget som var särskilt skarpt i den första KM5D-testbilden hos Cyberphoto?

/Johan

I 7D kan man bl.a. skärpan under "digitala effekter" om jag inte missminner mig vad menyn heter helt. Det borde väl finnas på 5D också.
 
Jodå, visst kan man påverka skärpan i 5D liksom 7D.
I menyn *färgläge* kan man ställa in skärpa, kontrast och färgmättnad från -2 till +2.
De flesta andra digitala kameror har mer eller mindre skärpning förinställd. Men eftersom det förutsätter interpellation som är "konstgjord skärpa" är det ju en fördel att man själv bestämmer hur man vill ha det.
 
jtkarlsson skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad ställer jag den här frågan.

Halvläget på avtryckaren låser ju fokus och exponering.
Dock låser den bara exponering om man har valt flersegmentsmätning.
Inte med spot- och centrum-mätning.
Varför?
Fungerar andra kameror likadant?
/Thomas

Ja du, man får nog idiotförklara mig också i så fall...

Kollade min nyinköpta D7D & den beter sig likadant???

Går i & för sig att låsa med AEL-knappen i stället men mysko är det?

Kan inte påminna mig om att jag varit med om nåt liknande på mina gamla analoga EOS-kameror?

//Larsa
 
Jag änvänder oftast centrumvägd ljusmätning men även spotmätning. Ljuset kan skifta snabbt och då läser kameran av nya värden hela tiden med mindre risk för felexponering. Man mäter dessutom ljuset inom ett smalare område och då behöver kameran kompensera för eventuella ljusskiftningar.Men om man använder flersegmentsmätning så mäter man över hela bild ytan och man får ett genomsnittsvärde som inte är lika känsligt för mindre ljusavvikelser.


mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Jag änvänder oftast centrumvägd ljusmätning men även spotmätning. Ljuset kan skifta snabbt och då läser kameran av nya värden hela tiden med mindre risk för felexponering. Man mäter dessutom ljuset inom ett smalare område och då behöver kameran kompensera för eventuella ljusskiftningar.Men om man använder flersegmentsmätning så mäter man över hela bild ytan och man får ett genomsnittsvärde som inte är lika känsligt för mindre ljusavvikelser.


mvh/Ove

Ändock så bör kameran låsa exponeringen vid nertryck till hälften. Har aldrig varit med om något liknande faktiskt men har i & för sig ingen nämnvärd erfarenhet utav Minolta SLR, mer då av EOS-kameror...

Exempelvis min gamla D7i låste exponeringen vid halvt nedtryck oberoende av mätmetod, körde oftast centrumvägd på den...

Detta är väl inget som gör att jag kommer att åberopa ångerveckan direkt men inte tycker jag att det är nån bra lösning, snarare korkad.

Nu kommer jag dock mest att köra flerfältsmätning & har AEL-låsknappen konfigurerad för spotmätning vilket är mycket smidigt då man snabbt vill spotmäta & låsa.

Ove. Hur gör du (vid centrumvägd) om du ställer skärpan på ett ansikte & sedan komponerar om & t.e.x. har en ljus himmel bakom? Då får man ju låsa med AEL innan man komponerar om, detta då såvida man inte som jag konfigurerat den till spot för då blir det ju fel...

//larsa
 
Oftast behöver jag inte låsa AEL utan kameran exponerar utmärkt med centrumvägd mätning. I vissa fall bättre en flersegmentssmätning. Men vid de fall som jag använder spotmätning så mäter jag den del som jag vill exponera och sedan låser jag med AEL knappen. Sedan komponerar jag om.Jag har satt expneringslås på växla istället för intryckt. Det funkar för mig och mitt sätt att jobba. (när jag använder bländarförval) Sedan ska väl tilläggas att jag även kör helt manuellt (en hel del hrrmm) och mäter ljuset med centrummätning/spot. Då behöver jag inte oroa mig för att exponeringsvärdena ändras.

mvh/Ove
 
Jag är också lite skeptisk till flerfältsmätningar då dom kan vara lite knepiga att bedömma vid exponeringskompensation, centrumvägning är lättare att bedömma...

Ok. Än hur vi arbetar så tycker jag att det är mysko att KM valt att göra så här, helkonstigt alltså...

Hoppsan, nu har jag hakat upp mig på detta & inser att tråden handlar om 5D testad...

Sorry;-)

//Larsa
 
ANNONS