Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katalogisera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

DiSva

Medlem
Hej!

Jag ska snart köpa en Nikon D80 och vill naturligtvis katalogisera bilderna på ett vettigt sätt.
Hur gör Nikons programvara den katalogiseringen? Finns det andra fristående program som gör det lätt att katalogisera? Automatiskt? Hur söker man efter bilder, måste man ange ett namn för varje bild?

Hur gör ni själva, överför ni bilder efter varje fotografering eller varje vecka och lägger i mappar?

Många funderingar men vill strukturera upp det rätt från början.

/ Johanna

Vad som är rätt struktur för dig kan bara du bestämma. Det beror helt och hållet på dina behov och ditt arbetssätt. Men du gör helt rätt som funderar innan det blir ett problem för dig.

Själv så importerar jag så gott som alltid bilderna direkt när jag kommer hem, är det stora jobb får jag tanka över bilderna flera gånger under plåtningen. Programmet jag använder lägger dem i mappar efter kamera och dag. Dessa låter jag sedan IMatch indexera åt mig. Det är i IMatch jag håller koll på bilderna. När jag får tillräckligt med bilder bränner jag ut skivor (två kopior) samt har en backup på en extern disk. IMatch håller även reda på vilken skiva respektive bild ligger på.

Bra katalogiseringsprogram gör att du kan söka på datum, kategori (som du givit dina bilder) etc. Det finns flera sådana program på marknaden. Ett tips är att söka i forumen på just katalogiseringsprogram, det finns många trådar där folk berättar om vad de använder och vad de tycker funkar bra.

Min erfarenhet är att kameratillverkarnas program ofta funkar men är av den enklare typen. Om dessa är tillräckliga för dina behov är svårt för mig att avgöra. Men helt automatiskt katalogiserar inte något program, programmet kan ju inte veta vad bilden föreställer, det måste du ange.

Precis som Max skriver i förra inlägget så är det bara du som vet hur du vill ha din katalogisering.

Jag har en mapp kallad ### BILDDUMP### där jag drar in bilderna från minneskortet med utforskaren (för att slippa en omnummrering). Bilderna får behålla sitt bildnummer som för mej talar om den kronologiska ordningen de är fotograferade i. Jag nollar aldrig räkneverket utan låter kamerorna hela tiden skapa högre nummer. Då kan två bilder aldrig få samma nummer och det finns ingen risk att radera fel bild av misstag.

Själv använder jag inte något katalogiseringsprogram utan skapar enkelt undermappar i en årsmapp där bilder från en händelse eller resa etc etc får sin egen mapp eller mappar. Det fungerar eftersom jag plåtar måttligt, ca 2000 bilder per år kanske.
Jag använder ett gratis program kallad Ember Firehand som genererar bilderna i realtid när man klickar på mappen utan att skapa några filer på hårddisken. Detta system är perfekt för mej men kanske inte för dej.

Nyfiken som jag är läser jag alltid in bilderna vid första bästa tillfälle för att se hur de tar sig på en större skärm än vad kamerorna har. Då har man möjlighet att se om de blev som man tänkt sig och i värsta fall kanske gå tillbaka och försöka på nytt (och det är möjligt).

Jag tycker att det är bra med input från flera källor. En inblick i hur andra gör ger mig en möjlighet att skapa ett eget system. Det finns saker som man inte alltid tänker på och som andra gör som en naturlig del i processen.

En sak som jag känner på mig att jag måste göra och som jag tycker är viktig (som ni redan gör) är att ladda över bilderna från varje fototillfälle för att på så sätt skapa ordning och reda bland alla filer.
Att lägga över bilderna från minneskortet till en första "dumpmapp" verkar vara en bra grej att,som Ronnie säger, skapa sig en första blick över hur bilderna blev.

Senast ändrad:
Jag kopierar över bilderna till mappar som heter typ: "2007_01_10_landet" och alla dessa mappar ligger i en mapp som heter "foton". Sen använder jag Picasa från Google att hålla reda på fotomappen. Picasa fungerar bra att bläddra bland bilder, den gör mycket snabba miniatyrer och programmet klarar av .NEF-filer.

Jag använder IView för att hantera mina bilder. Använde hiarkiskt träd på datorn tidigare men det blev ohanterligt när bilddatabasen växte över 10000 bilder. Om det fungerar med hiarkisk lagring så är det inga bekymmer. Spara ner dom enligt 20051004_fåglar_XX eller något sådant. Problemet är när man växer ur detta sätt och om man inte har sparat IPTC märkningen (taggar) till bilderna. IPTC (eller om det nu heter ITPC, lär mig aldrig) är ett standardiserat sätt att märka bilder för katalogisering.

Det finns ett antal program som kan läsa dessa taggar. Taggarna kan vara vad som helt. Tex fåglar, barn, mormor, bil, skratt etc. Helt enkelt vad som helst som du anser ska vara sökbart. När du sedan söker på ordet skratt så kommer alla bilder som du har märkt med taggen skratt upp oavsett var dom är lagrade. Denna märkning anser jag att du borde börja med på en gång. För din egen skull. Kan göras via Photoshop, Iview och faktiskt numera även via Winows XP via ett tillägg som Microsoft har tagit fram. http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/photoinfo.mspx

Om jag importerar bilder till mitt Iview (eller vad du nu väljer för katalogprogram i framtiden) så importerar programmet samtidigt alla taggarna och de blir sökbara direkt. Programmet skapar en liten jpg proxy som duger finfint för webben eller för tittbilder. Originalet kan ligga var som helst. På DVD, externa diskar eller om du så önskar på dina interna diskar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar