Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan vi respektera varandra

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Vi har haft mycket diskussioner om att beskära eller inte, vid exponering eller efter, i mörkrum eller i dator.

Låt oss konststera att vi har olika sätt och jobba på, men att vi alla vill skapa bra och intressanta bilder. Var och en på sitt sätt.

Vissa vill göra det analogt, andra digitalt
Vissa ser en ära i att komponera en färdig bild direkt i kameran, andra kan tänka sig möjligheten att eventuellt förbättra bilden i efterhand
Vissa gör efterarbete i dator, andra gör efterarbete i mörkrum.

Jag vill ha möjlighet att jobba på "mitt" sätt utan att bli angripen, på samma sätt som ni andra skall kunna jobba på ert sätt.

Låt oss försöka ha diskussioner i konstruktiv anda som inte nödvändigtvis går ut på att påvisa att den ena eller den andra gör fel.

Vi kan ju förenas i det gemensamma att vi alla vill skapa intressanta bilder, och kanske lära oss av andra som jobbar på andra sätt.

I alla fall är jag nyfiken på hur andra jobbar.
 
Jag tycker det kan vara bra att ibland angripa sig själv, det vill säga ta en diskussion med sig själv om sina åsikter och arbetsmetoder.

Jag gjorde det mycket i början av min seriösa fotograferingskarriär (konstigt ord) och känner mig därmed mer säker på varför jag tycker som jag gör och varför jag väljer att ta en viss bild på ett visst sätt.

Och diskussioner är roligt, med respekt förstås.
 
Naturligtvis skall man fundera igenom sina egna arbetsmetoder. Det är bl.a därför jag är intresserad av att höra hur andra jobbar.

Ja, diskussioner är kul, med respekt
 
Håller med om att respekt behövs. Även lyhördhet. Många välformulerade argument gör att jag prövar mina egna ståndpunkter.

Jag undrar just hur den senaste 'komponera/beskära' -diskussionen hade låtit om vi alla hade suttit i samma rum..:)
 
Citerar min gammla foto larare igen som en gang sa att Ansel Adam's jamforde negget med noterna och labb arbetet med musiken...

Det ligger natt i det.

Man valjer ju antingen analogt eller digitalt, en smaksak, det e ju resultatet som e det viktiga.

Smiles!

Timo
 
Att vi sitter bakom en dator och skriver ger oss säkert ett helt annat "tonläge" än om vi skulle mötas öga mot öga.

Detta är i alla fall något som jag måste försöka tänka på ibland
 
Ja, diskussioner är kul, med respekt [/B][/QUOTE]


Absolut!! Bra diskussioner, bra tips och råd får man från alla hjälpsamma :)

Jag hoppas verkligen inte att jag har trampat någon på tårna. Har full respekt för alla proffs vare sig det är analogt eller digitalt.
 
Eller rättare sagt, jag har full respekt för alla, vare sig de är proffs eller ej. Huvudsaken man själv trivs med det man håller på med :))
 
Timo Julku skrev:
Citerar min gammla foto larare igen som en gang sa att Ansel Adam's jamforde negget med noterna och labb arbetet med musiken.............
Timo
Får jag då också påminna om vad den gamle "demondirigenten" Toscanini sa till musikerna vid en repetition: "Det här partituret är ett mästerverk och det är ni som hindrar mig från att framföra det"........ ja apropå respekt och allmän hyfs i diskussioner....;-))
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.