Annons

Kan kameran bli för bra på att ställa in sig själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Sony har i dagarna presenterat sin nya A7RV, och som vanligt har A7-serien blivit ännu lite bättre på i stort sett allt. Den första A7R presenterades i oktober 2013, och jag fick nöjet att testa den då. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna, och de senaste kamerorna i A7-serien är fantastiska (även om de har kvar en del av nackdelarna från den första kameran - det är inte alltid positivt med en så liten kamera som möjligt).

Det Sony och många av deras använder framhåller som en stor fördel med kamerorna är att de går att ställa in så att fotografen i princip aldrig behöver göra några inställningar alls vad gäller fokus eller exponering, och det är såklart kanonbra i många fall. Men, kan det vara för bra? Vi som hobbyfotografer vill kanske ibland göra egna (och felaktiga) beslut vad gäller hur kameran beter sig och är det verkligen kul att fotografera med en kamera som gör allt viktigt själv?

Det här beror förstås på vad jag som hobbyfotograf vill uppnå. Vill jag ha en tekniskt perfekt bild, eller är jag ute efter något annat? Tekniskt näst intill perfekta bilder har gått att uppnå i många år nu, och för varje ny Sonykamera som släpps blir det ännu lättare - men, blir bilderna bättre för att de är tekniskt perfekta?

Personligen tycker jag det är rätt kul att ratta kameran själv då och då, även om det inte blir perfekt :)

10842359294_681595ba67_k.jpg
Bilden är gjord med första generationen A7R och 35mm f/2,8

"Gröna rutan" har förfinats under några decennier, och kommer knappast någonsin att bli fulländat... Vad är nytt?

Fast förr i tiden var det få här som skulle erkänna att de använder gröna rutan. Nu blir man nästan dumförklarad om man inte gör det (på rätt sätt förstås)

Vi som hobbyfotografer vill kanske ibland göra egna (och felaktiga) beslut vad gäller hur kameran beter sig och är det verkligen kul att fotografera med en kamera som gör allt viktigt själv?
Det beror nog rätt mycket på situation och vad man vill uppnå. När det går väldigt fort är det lätt att missa bra bilder (åtminstone för mig) och då är det bra med en "intelligent" kamera.

Å andra sidan gillar jag även att pilla med gamla "dumma" kameror och nog går väl att fördumma en Sony A7RV också, om man så önskar?

Gör man inställningar på kameran först och sedan är nöjd med det, varför måste man ändra inställningar efter varje bild om det inte krävs?

En del nöjer sig med autoläget och byter kamera när de inte är nöjd med de bilder den tar på auto läget.

T
"Gröna rutan" har förfinats under några decennier, och kommer knappast någonsin att bli fulländat... Vad är nytt?
Tänk bort gröna rutan helt idag finns bättre vägar att gå. Har inte tid att utveckla det just nu men återkommer. Det handlar alltså inte explicit om gröna rutan som jag mer ser som just ett gammalt arv från en tid då man dummade ner kameran för att vem som helst hjälpligt skulle kunna ta en bild eller tre. Idag handlar det istället om att på bästa sätt ta tillvara alla de smarta automatiska eller semiautomatiska funktioner som finns idag och det är en helt motsatt ansats än gröna rutan.

Senast ändrad:
Sony har i dagarna presenterat sin nya A7RV, och som vanligt har A7-serien blivit ännu lite bättre på i stort sett allt. Den första A7R presenterades i oktober 2013, och jag fick nöjet att testa den då. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna, och de senaste kamerorna i A7-serien är fantastiska (även om de har kvar en del av nackdelarna från den första kameran - det är inte alltid positivt med en så liten kamera som möjligt).

Det Sony och många av deras använder framhåller som en stor fördel med kamerorna är att de går att ställa in så att fotografen i princip aldrig behöver göra några inställningar alls vad gäller fokus eller exponering, och det är såklart kanonbra i många fall. Men, kan det vara för bra? Vi som hobbyfotografer vill kanske ibland göra egna (och felaktiga) beslut vad gäller hur kameran beter sig och är det verkligen kul att fotografera med en kamera som gör allt viktigt själv?

Det här beror förstås på vad jag som hobbyfotograf vill uppnå. Vill jag ha en tekniskt perfekt bild, eller är jag ute efter något annat? Tekniskt näst intill perfekta bilder har gått att uppnå i många år nu, och för varje ny Sonykamera som släpps blir det ännu lättare - men, blir bilderna bättre för att de är tekniskt perfekta?

Personligen tycker jag det är rätt kul att ratta kameran själv då och då, även om det inte blir perfekt :)

Visa bilaga 167390

Fin och stämningsfull bild.

Anders, det här tycker jag verkligen är en intressant och en väldigt viktig fråga du ställer. Ska bli intressant att följa vart den här tråden tar vägen. Det är dags nu att börja ställa sig dessa frågor, för nu har inte minst Sony A7r V tagit oss ytterligare ett steg mot den närmast totala frigörelse vi närmat oss från att behöva tänka på inställningar, knappar, vred och spakar i själva fotoögonblicket.

Jag tror också att vi nu närmar oss en punkt då duskussionen mer kommer handla om konfiguration och handhavande än enskilda tekniska finesser. Jag hoppas på att vi äntligen kan få ett mer helhetssynscentrerat förhållande till hela det system som kamerorna är en del av så att vi inte som vanligt bara fastnar i kamerorna.

Ett sådant synsätt har jag försökt lyfta i tre bloggar jag skrev med början för några år sedan. Jag kallade för min del mitt förhållande till den då hyfsat nya smarta AF och exponeringstekniken i kombination med min dåvarande RAW-konverterare Photolab 4 för "Sony Click", en en väldigt mycket smartare enkelhet än den i en ursprunglig "Kodak Click", som väl kan ses som en urmoder till dagens mer dynamiska enkelhet. Det här handlar om långt mer än kamerorna. Tyvärr finns inte den levande diskussion kring konverterarnas utveckling här på Fotosidan som finns på mjukvarutillverkarnas forum och det har jag aldrig förstått för dessa program är idag ofta långt viktigare för den möjliga bildkvaliteten än själva kamerorna.

Personligen ser jag numera våra fantastiska kameror mest som allt mer lättanvända och pålitliga manicker som säkerställer att vi kan få ett grundmaterial att förädla i dessa fantastiska datormjukvaror som finns nu som exv. Capture One, Lightroom, Camera Raw och Photolab för att nämna de kanske vanligaste. Det är där den verkliga magin sker idag och inte i själva kamerorna.

det är en helt motsatt ansats än gröna rutan.
Fast målet måste väl ändå vara detsamma: att ta den bästa möjliga bilden i rådande förhållande?
Idag finns dock mycket större möjligheter för kameran att analysera motivet innan den tar beslut om "vilken sorts" bild som ska tas. Det är ju inte ovanligt att tex mobilkameran stolt meddelar mig att "nu används mat-motivprogrammet" om jag fotar lunchen.

Fast målet måste väl ändå vara detsamma: att ta den bästa möjliga bilden i rådande förhållande?
Idag finns dock mycket större möjligheter för kameran att analysera motivet innan den tar beslut om "vilken sorts" bild som ska tas. Det är ju inte ovanligt att tex mobilkameran stolt meddelar mig att "nu används mat-motivprogrammet" om jag fotar lunchen.

Mobilkamerorna har kommit längre i dessa avdeenden och det beror nog på flera saker. Mobilernas möjligheter att göra manuella ingrepp är ofta förenade med usel ergonomi och därför är behovet än större av smart automatik än i systemkamerorma

Dessutom finns helt andra pengar i mobilerna, så det är väl kanske inte så konstigt att det finns funktioner i mobiler som saknas ännu i systemkamerorna.

Det beror nog rätt mycket på situation och vad man vill uppnå. När det går väldigt fort är det lätt att missa bra bilder (åtminstone för mig) och då är det bra med en "intelligent" kamera.

Å andra sidan gillar jag även att pilla med gamla "dumma" kameror och nog går väl att fördumma en Sony A7RV också, om man så önskar?

Det är ju rätt enkelt. Vrid in det manuella programmet och stäng av Auto Iso och Auto White Balance till att börja med. Sen kan du ägna dig åt att skruva på dessa inställningar manuellt istället. Sätt på gamla manuella objektiv så att ingen kommunikation sker mellan kamera och objektiven. Stäng även av bildstabiliseringen - för vad ska man egentligen med den att göra? :)

Sen kan du börja fota med zoonsystemet istället och sluta bry dig om ifall EVF-en får spel - det är ju bara en EVF ändå och inte verkligheten som spårat ur.

Vill du gå längre ändå så gå bara in i menyerna och radera alla funktionsmappningar som Sony självsvåldigt prackat på dig för både alla programerbara yttre knappar och vred och alla 12 + 12 fördefinerade funktioner de lagt under FN-knapper.

Men istället för att lägga 50 000 spänn på en A7RV, så kanske du skulle kollat på något billigt gammalt analogt istället, för är detta vad du verkligen vill göra med din A7RV för 50 000, så har du nog faktiskt köpt fel kamera om du inte bara tänkt ha den som en chic accessoar för folk med alldeles för mycket pengar - ungefär som de som förr köpte designade Leicor på Leica a la carte. Det är nog ett mycket bättre val för de kommer "för dummade" direkt ur kartongen utan något behov av extra konfigurering.

Senast ändrad:
Nej, jag skrev ju att när det går fort så är det bra med en "intelligent" kamera.
Ibland även när det inte går så fort.

Gröna rutor tyckte jag var bra när det var bråttom, gamla A77 hade dessutom fått tillägg som autoplus också då vid 2012, utan blixt med RX100 och auto + så lade den ihop flera bilder ( tog lite längre tid ) men man behövde då inte blixtra och störa vid kvällsfikat. Mins när Nikons D3 kom så fick Jpeg bilder en ny oväntad framgång för dom var så jäkla bra, kanske inte så mycket med auto-lägen att göra, men visst fila tillverkarna även med att förbättra autolägen det är ändå en liknelse med dagens mobiler om man tänker efter. Nikon D3 var ändå en Prokamera men jpeg nämndes vid flera tester hur förbättrad den hade blivit.

En har ju hatkärlek till telefonen. Vilken tur jag aldrig fotar maten...

Afe:
Men, kan det vara för bra?

Erik S skrev:

Men jag tror att det delvis kan ta död på kreativiteten.

Pers svar:
Om man slaviskt följer kamerans vilja, kanske. Annars ökar nog snarare kreativiteteten.

"Sony Click"-automatiken vilar på två ben:

AF (den automatiska Real Time AF hierarkin) och "Auto ISO Minimum Shutter Speed".

OBS! Båda går utmärkt att "överstyra" om man skulle behöva det av några skäl.

Den senare funktionen som jag personligen tycker är lika viktig som AF hierarkin har funnits länge men en har länge flugit under radarn, eftersom Sony länge inte brytt sig om att informera oss om att den fanns hur den var tänkt att användas (kom med A6300 och A7r II tror jag för den finns inte i A7r).

Hela poängen med Auto ISO Minimum Shutter Sped är att jag som fotograf ALDRIG ska hamna i en situation där jag står inför ett motiv och har att välja mellan att ta bilden utan att ha en aning om hur kameran är riggad eller chansa på att mickla ordning på kameran och riskera att missa "tillfället".

Eftersom jag aldrig använder AEL-knappen längst ut till höger bak på min A7 IV så har jag lagt in "Auto ISO Minimim Shutter Speed" där. Om jag klickar på den så dyker en meny upp på displayen där jag kan välja mellan fem olika lägen:

Slower, Slow, Standard, Fast och Faster (Default är Standard)

Standard ger enligt den gamla tumregeln ca 1/brännvidden i slutartid. Så har jag ett 100mm på så blir det 1/100 i slutartid. Slow ger halva den tiden 1/50 och Slower halva Slow, d.v.s. 1/25. Åt andra hållet ger Fast halva Standard eller 1/200 och Faster i sin tur halva Fast d.v.s. 1/400. Man ställer snabbt om med bakre ratten (normalt bländare/tid) eller höger/vänster på navhjulet.

Då kanske en fågelfotograf invänder att: "1/400 funkar ju inte för mig!". Då är det så vist ordnat att man snabbt direkt i sökaren ser menyerna och vrider man då på "främre ratten" så kan man hårdställa att kameran inte ska gå under exv. 1/2000 sekund.

Om det skulle vara så då att det är för mörkt för kameran att fixa detta så prioriteras exponeringen. Om jag då har ställt Auto ISO-spannet mellan ISO 200 och 10 000, så kommer den gå ända upp till ISO 10 000 och räcker inte detta så kommer kameran att prioritera exponeringen och i så fall förlänga exponeringstiden till säg 1/1000 istället.

Nedan har ni en länk till en blogg med bildexempel jag skrivit tidigare:

Om ni läser den så framgår det att jag alltså var på en mörk riad i Marrakesh för middag och hamnade i en föreställning jag inte väntat mig och dessutom med helt fel objektiv på (min Sony G 24-105/4). Det gick trots allt ganska hyfsat då jag hade min kamera på Standard, så kameran blev betydligt mindre överraskad än jag blev.

Del 2: Med "Sony Klick"-konfiguration i usel belysning och med snabba motiv - Fotosidan

Del 3: Med "Sony Klick"-konfiguration och Photolab 4.0 - Fotosidan

Del tre har fokus på brysreduceringen med Photolab 4. Nu med Photolab 6 har det kommit ytterligare en ny Deep Prime version som ger med detalj ändå som heter Deep Prime XD (Extreme Details)

Nedan har ni den video som öppnade mina ögon för Auto ISO Min Shutter Speed.

ISO Auto Min. SS - Sony's Best Custom Setting - Bing video

Med A7 IV och Deep Prime XD kör jag nu ända upp till ISO 12 800. Det är något ni bara kan drömma om att göra bara med kameran utan efterbehandling i Photolab Deep Prime / Deep Prime XD eller Topaz.

Senast ändrad:

Visa bilaga 167390

Jag tror att den nya fantastiska tekniken tar bort intresset och ibland stör förmågan för att skapa hos oss! För ofta finns det så mycket intressant att pilla på i våra nya kameror eller i tillhörande teknik, som såklart är jättekul och intressant!
Och försäljning hjälper till! "Utveckla din konstnärlighet i vår nya kamera!" Och vem vill inte utveckla sin konstnärlighet! :)
Det blir litet som, "du blir en fantastik romanförfattare med vår nya fantastiska digitala skrivmaskin!"
Men allt e ett val ;) :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar