Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kallar du dej fotograf eller bildbehandlare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är generna som bråkar

Människan har ett stort behov av trygghet verkar det som, man vill helst att allt är som man förväntar sig och att man inte ser något annat än man tror man ser. Omvärlden måste delas in i grupper så man vet hur man ska hantera dom, om dom är en fara eller inte. Det ramlar säker ända ner till överlevnadsinstinkten. Alla nyheter och förändringar är faror som gör en orolig, innan man hunnit stoppa in dom i trygga kategorier. Sådana som inte är eller gör som jag är inte bra för tryggheten.
 
Det finns tydligen en hel massa att skriva om något som flera personer tolkade som påhopp av TS :)
 
Människan har ett stort behov av trygghet verkar det som, man vill helst att allt är som man förväntar sig och att man inte ser något annat än man tror man ser. Omvärlden måste delas in i grupper så man vet hur man ska hantera dom, om dom är en fara eller inte. Det ramlar säker ända ner till överlevnadsinstinkten. Alla nyheter och förändringar är faror som gör en orolig, innan man hunnit stoppa in dom i trygga kategorier. Sådana som inte är eller gör som jag är inte bra för tryggheten.

Precis så är det, inser att jag ibland reagerar instinktivt på vissa saker som egentligen bara bottnar i osäkerhet, när man inte riktigt vet. Man bör också komma ihåg att alla människor tolkar bl a synintryck olika. Det du ser filtreras av din hjärna och tolkas med hjälp av erfarenhet och kunskaper. Så min upplevelse/bild av din bild ser inte likandant ut sin din uppfattning av din bild. Sen så är det ju så att jag kan skriva fotograf på mitt visitkort och det betyder i princip vad som helst. Det är den som läser mitt visitkort som tolkar betydelsen.
 
Jag kom på att jag skulle kanske svara på trådens fråga i ärendet.

Jag kallar mig kameraägare ...
 
Jag kom på att jag skulle kanske svara på trådens fråga i ärendet.

Jag kallar mig kameraägare ...

Om jag vill markera en bild med att det är jag som har gjort den skriver jag "foto Petter Norman" eller "Fotograf Petter Norman" på eller vid bilden, om det är en bild som jag har skapat med en kamera som grundläggande verktyg.

Om det istället är en teckning eller annat "verk" skriver jag bara Petter ...

På min profilsida på FS skriver jag "Amatörfotograf" för att det var den beskrivning som passade bäst av de få som gick att välja.

I yrkeslivet kallar jag mig verksamhetsutvecklare/informationsarkitekt/allt-i-allo beroende på situation

Hemma och med kompisar kallas jag mest för pappa eller Petter.

Alla mina e-post och foruminlägg undertecknar jag med Petter ...

Aldrig kallar jag mig bildbehandlare

Petter ...
 
Senast ändrad:
Människan har ett stort behov av trygghet verkar det som, man vill helst att allt är som man förväntar sig och att man inte ser något annat än man tror man ser. Omvärlden måste delas in i grupper så man vet hur man ska hantera dom, om dom är en fara eller inte. Det ramlar säker ända ner till överlevnadsinstinkten. Alla nyheter och förändringar är faror som gör en orolig, innan man hunnit stoppa in dom i trygga kategorier. Sådana som inte är eller gör som jag är inte bra för tryggheten.

Yes!

Vi blir också så förblindade av faran att vi inte ens lyssnar på varandra och försöker ta reda på vad vi faktiskt menar. Vad som döljer sig bakom det som berättas som "nymodigheterna"

Petter ...
 
Om det vore så väl att ett foto var en kopia av verkligheten...

Gud ske lov att inte varje foto är en kopia av verkligheten!
Tänk vad många parallella verkligheter det då skulle finnas. Det skulle till och med bli svårt att hitta den verkliga verkligheten bland alla kopiorna. Och om man hittade den skulle det vara svårt att veta just det.

Men när jag tänker efter så inbillar jag mig att flera av deltagarna i den här tråden faktiskt lever i parallella världar - "nothing ever changes on the parallell".

Petter ...
 
...men det var ju inte bara Hilary, det var ju alla kvinnor, för tidningen visar av princip inga kvinnor på bild oavsett om de verkligen skulle vara upphetsande eller inte....för det kan man ju aldrig riktigt veta :).
 
Detta inlägg känns bara som det bygger på avundsjuka och okunskap enligt mig. Varför tro att de dåliga bilderna photoshopas till bra?

Vore det inte bättre att lära sig än att lägga ner så mycket tid på att skriva detta?

Bara en tanke från en dålig photoshopare om jag är fotograf får andra bedöma.


När man läser folks profilsidor så står det i flesta fall "amatörfotograf" eller "frilandsfotograf". Det står iaf att man kallar sej för nån typ av fotograf. Men, kan man kalla sej fotograf om man, som många gör, knäpper en bild som kanske blir sisådär, "men", tänker man, "den ska ju ändå fixa till i datorn", så sitter man i timmar med bilden i nått raw-program och i ps tills man fått till en "pangbild" som man stålt visar upp för alla man känner och säger, "titta vilken bild jag tagit", och alla tycker man är en jätteduktig fotograf. Men enligt min mening så är man inte alls en duktig fotograf, kanske istället en ganska dålig fotograf, som måste lägga mer en massa tid i datorn för att man slarvat vid själva fotoögonblicket. Är man inte istället en bildbehandlare? Borde det inte stå så istället? Jag håller själv på med att efterbehandla i datorn, det är inte det att jag inte gör det, men jag brukar fundera en del på det, när jag sitter och håller på med nån bild, att, " den här skulle jag fått till bra från början direkt i kameran, bara jag hade tänkt efter lite innan jag tog bilden".
Om man ska kalla sej "fotograf" så borde det väl vara så att man använder kamera som ett instrument och göra allt man kan för att få bilden så bra som möjligt direkt i kameran? Det borde väl vara roligare att kunna säga att "denna bild är direkt från kameran, och den är bra"
Ibland kan det ju vara bra kanske att kunna "rädda" en bild som blev dåligt tagen, pga att man missade vitbalansen eller så, men inte mer. Det finns ju många inställningar man kan göra i kameran som man kan göra i datorn efteråt, men det känns ju bättre att kunna sin kamera så pass att man kan göra det i kameran. Då kan man väl kalla sej en "fotograf", Då har man ju verkligen använt kameran till att göra bilden, inte datorn.
Det är som med musik. Det finns många program där man kan gå in och höja eller sänka en ton för att just när man spelade in den så kanske man råkade bända lite för mycket på gitarren, eller man kanske sjöng lite för surt på ett ställe, "men vi kan klistra in det du sjöng i förra versen, det lät ju bra". Sen när man ska spela live så har man inte lärt sej att vara mer noggran, utan man har lärt sej att lita på datorn, ja då står dom där och gör bort sej med att inte kunna sjunga eller spela rent och man tänker att" det låter ju bättre på skiva".

Sen ser man många här på sidan som har dyra kameror för 15-20 tusen, kanske ändå dyrare, och ett PhotoShop för nästan lita mycket....???Varför???" jo men det har dom på moderskeppet sagt att det måste man ha" Kan man inte då köpa en kompaktkamera för två-tre tusen när man ändå ska "göra" bilden i datorn? Då sparar man ju pengar;)

tänkte bara se hur ni andra ser på det med att "PhotoShopa" för mycket och var ni tycker gränsen går för att kalla sej fotograf eller bildbehandlare.
 
Kameror kan ju som bekant göra enklare retuscheringar som att fixa till röda ögon,

Vad har du för kamera? Har du Photoshop inbyggt i kameran? Är du då fotograf eller bildbehandlare...? ;-)

Men allvarligt, en kamera kan väl inte göra några retuscheringar automatiskt. För retuscheringar krävs väl till att börja med en fysisk kopia av ett fotografi, en utskrift?
 
Vad har du för kamera? Har du Photoshop inbyggt i kameran? Är du då fotograf eller bildbehandlare...? ;-)

Men allvarligt, en kamera kan väl inte göra några retuscheringar automatiskt. För retuscheringar krävs väl till att börja med en fysisk kopia av ett fotografi, en utskrift?

Beroende på hur man ser på det så kan t ex en D90 göra följande:

RAW -> Jpeg med lite inställningar
D-lightning
Red-eye
Trim
Monocrome
Filtereffekter
Färgbalans
Liten bild förminskning till Webb storlekar 160 -> 640
quick retouch snabbfix
Räta upp
Distortion control
fisheye


Så visst kan man "photoshoppa" lite i kameran.
 
Beroende på hur man ser på det så kan t ex en D90 göra följande:

quick retouch snabbfix


Så visst kan man "photoshoppa" lite i kameran.

Okej, man lär sig något nytt varje dag. Men å andra sidan, om man väljer Nikon D90 så behöver man alltså inte välja mellan att vara fotograf eller bildbehandlare - man kan vara både och.
 
Gud ske lov att inte varje foto är en kopia av verkligheten!
Tänk vad många parallella verkligheter det då skulle finnas. Det skulle till och med bli svårt att hitta den verkliga verkligheten bland alla kopiorna. Och om man hittade den skulle det vara svårt att veta just det.

Men när jag tänker efter så inbillar jag mig att flera av deltagarna i den här tråden faktiskt lever i parallella världar - "nothing ever changes on the parallell".

Petter ...
Det finns varken fler eller färre parallella verkligheter. Om nu parallella verkligheter existerar är antalet oändligt, så det gör varken till eller från :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.