Att det är så lätt att fixa till allt man kan göra i datorn även i mörkrummet som du beskriver, bara med skillnaden att det tar längre tid, får du komma hem till mig och visa. Du är välkommen när som helst så ska vi se vad vi kan göra med bilderna du och jag. Du lever tydligen på mytbildning, och kan inte inse att de med väldigt lång erfarenhet av mörkrumsarbete, inte ens kommer i närheten av vad en ganska oerfaren bildredigerare mycket lätt kan åstadkomma med verktygen som står till buds i datorn. Jag själv räknar mig som väldigt medioker vad gäller datorredigering, men kan busenkelt ta bort saker ur bilderna som jag aldrig ens skulle komma på att försöka ta bort i mörkrummet, trots att jag stått där i ungefär 40 år. Vad jag kan hålla med dig om är däremot det du skriver om att en fotograf, då som nu, behöver fortfarande talang, teknik, kreativitet. Det kan inget photoshop i världen ändra på. Och att man efterbehandlat även före datorn och ps. Misstaget du gör är bara att du likställer möjligheterna i mörkrummet med de möjligheter datorn erbjuder för att påverka bilderna. Visst det har väl funnits någon enstaka exceptionellt duktig och kreativ kopist som också haft de specialverktyg som krävs, för att kunna göra betydligt mera än normalt. Ta t.ex Jerry Uelsmann. Men de som har den kunskapen och möjligheten är lätträknade, och de överträffas av en salig massa photoshoppanvändare som kan göra betydligt mera gansk lätt.