ANNONS
Annons

Kallar du dej fotograf eller bildbehandlare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad har du för kamera? Har du Photoshop inbyggt i kameran? Är du då fotograf eller bildbehandlare...? ;-)

Men allvarligt, en kamera kan väl inte göra några retuscheringar automatiskt. För retuscheringar krävs väl till att börja med en fysisk kopia av ett fotografi, en utskrift?

Vill man "photoshoppa" i kameran så är ju varenda kompaktkamera/mobilkamera överlägsen allt som finns även om samma "photoshoppande" nu mer börjar komma in i de enklare dslr-kamerorna med inställningar för "holga-look" m.m. tjafs...

Okej, man lär sig något nytt varje dag. Men å andra sidan, om man väljer Nikon D90 så behöver man alltså inte välja mellan att vara fotograf eller bildbehandlare - man kan vara både och.

Om du använder manuel fokus kan du ju dessutom samtidigt kallade dig B-fotograf.

och glöm inte alla andra roller som ingår om du är fotograf till yrket med eget företag

produktutvecklare
marknadsförare
säljare
regissör
ljssättare
ekonom
controller
inköpare
chef
ägare
materaialförvaltare
lokalvårdare
distributör
kundmottagare
osv

Petter ...

Det finns varken fler eller färre parallella verkligheter. Om nu parallella verkligheter existerar är antalet oändligt, så det gör varken till eller från :)

Ja, vi får hoppas att det i alla fall inte finns Färre...
man kan dock konstatera att antalet sätt att hamna i luven på varandra mellan digitalfanatiker och analogtalibaner är näst intill oändligt.
Värst blir det ju för oss med ett ben i båda lägren, man lider av lätt personlighetsklyvning, Vad är jag, Vem är jag.. Tufft

Fotograf

...kallar jag mig.
Hoppas att denna viktiga information hjälper alla som funderar över vad jag benämner mig som.

Kallar du dej fotograf eller bildbehandlare? Lyder frågan... Det som gör mej nyfiken på denna fråga är egentligen själva den bakomliggande tanken. Varför ställa frågan? Vilken värdering ligger det i den?
Är det ena s a s "finare" än det andra?
Någon skrev att den som framkallade bilden, på analogt vis, ofta sökte påverka bilden. Pjattar och dylikt var ju allmänt förekommande. Kemikalier och annan teknik som användes diskuterades livligt i fotopressen för ett antal år sen. Att manipulera en analog bild var dyrt och tidskrävande för att inte tala om osäkert och relativt okontrollerat.

Nu sker manipulationen i Photoshop som på ett fantastiskt sätt erbjuder oändliga möjligheter till experiment och test av olika tekniker. Ett eldorado för den kreative.

Vilket är att föredra? Ta bilden och sträva efter att uppnå ett färdigt resultat i exponeringsögonblicket... eller behandla bilden i Photoshop? För att skapa spektakulära bilder, som fångar betraktarens intresse och får dennes uppskattning... Då tror jag det kvittar vad man ägnar sej åt. Det är inte utan inlärningskurva man tillägnar sej färdigheter i något av dessa uttryck för fotot.
Kunskaper och talang krävs för båda uttryckssätten.
Det är på det viset vi skall betrakta metoderna som diskuteras under denna rubrik enligt min uppfattning.

Nä, det skulle inte löna sig. Här finns det för lite att göra.

Eller för mycket konkurrens :)

Om du använder manuel fokus kan du ju dessutom samtidigt kallade dig B-fotograf.

Tycker du diskussionen svalnar så du häller på lite mer bensin :)

Värst blir det ju för oss med ett ben i båda lägren, man lider av lätt personlighetsklyvning, Vad är jag, Vem är jag.. Tufft

Eller så ses du som spion från båda sidor.. ;-)

Om du inte är med mig så är du mot mig ... från båda håll, dessutom. :)

Bra fråga...

... tänkte på den när jag blev medlem för två år sedan. Jag gick nyss tillbaks och kollade hur profilen ser ut, men än idag kan man inte välja något lägre än amatörnivå, även om dörrmatta kunde vara på sin plats när man ser vad vissa uträttar med sina kameror.

Så i brist på lägre nivå och avsaknaden att välja bort nivå överhuvudtaget, fick det bli amatörfotograf.

Synd, för det är snudd på genant emellanåt... Man kunde kanske stryka fotograf och införa en ren amatörnivå?

...
Tycker du diskussionen svalnar så du häller på lite mer bensin :)
...
Ibland pratar man för pratandet egen skull.

Vid filmproduktioner har man ofta flera personer runt kameran.
B-Foto är killen som sköter fokus.
Därför kan man ju kalla sig B-fotograf om man fokuserar manuellt.
Men man är samtidigt A-fotografen.

Faast vid filmen kan det hända att Fotografen inte ens rör kameran. Han instruerar teamet hur de ska göra.

Petter ...

Just D

Tja, titeln fotograf säger ju inte något om kvaliteten på titelinnehavarens alster.

Precis vad jag menade... ;-P

Det är väl så att även om jag skulle måla om taket hemma, så kallar jag mig inte målare av ren respekt för just målaren. En ny kategori kunda vara fotointresserad. Den hade passat bäst på mig ivf.

Jag skulle inte tveka att kalla mig målare medan jag målar om taket eller garaget. Respekten sitter inte i titeln.

Det gör väl inte amatör heller... ;-)

Nä just det
Det är resencenten som säger något om kvaliteten. Men resencenten är sällan bättre själv.
Och dessutom är kvalitet när det gäller fotografier väldigt ofta subjektiv, om det inte gäller rent tekniska kvaliteter för tryckning mm

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar