Annons

Kalibrering, profilering, känner mig lurad! Spyder pro 3 + Eizo 2231

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, oki... då är jag med. Tack för svar. Skumt!!! VGA/DVI?
Båda på DVI med samma kabel. Har testat med flera skärmar och jag får samma resultat.
Jag visste att det skulle vara skillnad då Matrox Pharlia är helt gryma kort för 2D med mycket bra färgåtergivning.
Men att GT9600 kortet som jag köpte skulle vara så mycket sämre var en överaskning. Har dock nu gått över till Mac och använder inte PCn till bildbehandling.
 
Jag är ledsen, men trots dessa nio sidor har jag tyvärr inte gjort några framsteg. Med ett sista desperat försök, börjar jag från början...
Jag har alltså följande:
En macbook 13" 2.16GHz Intel...
Eizo Flexscan S2231W
Spyder Pro, uppdaterad till Elite via eizos hemsida.

Jag kör igång Spyder, följer deras instruktioner och rekommendationer.
När "kallibreringen" är färdig visas ett kollage på ett tiotal bilder ochman kan klicka för att se "före" och "efter" kallibreringen. Resultatet är alldeles för rött och mörkt mättat. Även Apples gråa menyrader ter sig en smula röda.

Är det någon som har lyckats med sin kallibrering, med samma förhållanden? Det hade varit intressant att veta.

Det kan inte ha med ljuset i rummet att göra, jag har testat i olika ljusförhållanden.
Just nu kör jag på profilen som var när skärmen kom, den fungerar bäst för tillfället.
Jag har läst några kommentarer om att den mänskliga faktorn kan vara orsaken, och tro mig, jag önskar att den är det.
Någon får gärna starta en ny tråd om det känns bättre..

Tack,
Linus
 
Jag kör igång Spyder, följer deras instruktioner och rekommendationer.
När "kallibreringen" är färdig visas ett kollage på ett tiotal bilder ochman kan klicka för att se "före" och "efter" kallibreringen. Resultatet är alldeles för rött och mörkt mättat. Även Apples gråa menyrader ter sig en smula röda.
Du har inte möjlighet att kolla med en annan kalibrator? Det är rätt känsliga instrument och det händer ju att de inte fungerar som de ska.

Stefan
 
Antalet inlägg i denna tråd indikerar att problemen berör många. Flera tillverkare av bildskärmar tillhandahåller kalibreringsutrustning, men få, eller ens någon, en hyfsad beskrivning för hur utrustningen bör användas tillsammans med just den skärm man överväger eller har köpt.

Och beträffande beskrivningen räcker det ofta inte med vanlig skolengelska. Trots att jag numera får tämligen hyggliga utskrifter så är jag fortfarande inte på det klara med vad manualen till Spyder 3 Pro menar med "LED-backlight". Har jag det eller inte?

Blir utskrifterna efter skärmkalibrering fortfarande bristfälliga är det därnäst nog skrivarprofilen man bör ge sig i kast med.
 
LED är väl väldigt få skärmar som har ännu, det är en ny teknik vad jag förstått. Finns på några nya macbooks.
 
Jag är ledsen, men trots dessa nio sidor har jag tyvärr inte gjort några framsteg. Med ett sista desperat försök, börjar jag från början...
Jag har alltså följande:
En macbook 13" 2.16GHz Intel...
Eizo Flexscan S2231W
Spyder Pro, uppdaterad till Elite via eizos hemsida.


Jag får ju precis samma resultat som du, när jag kalibrerat min Eizo Flexscan S2231W med Spyder 3 Pro. Allför mättat och rött.

Nu läser jag att du uppgraderat din Spyder Pro till Elite via Eizos hemsida. Men jag har kollat både på Datacolors och Eizos hemsidor, och inte hittat var man kan göra en uppgradering.Var hittade du den länken och vad kostade det?
 
Jo, Stefan, jag har sett denna instruktionsfilm. Men trots att jag anser mig normalbegåvad och med hyggliga kunskaper i engelska är jag ändå inte helt säker på att jag gjort rätt eller verkligen utnyttjat alla möjligheter.

(Eizo FlexScan S2410W m/2005 och Spyder 3 Pro m/2008)
 
Svårigheterna med att få den "automatiska" kalibreringen rätt verkar vida överstiga eventuella felaktigheter vid manuella inställningar. Felen verkar betydligt större än de man själv råkar ställa in med enbart visuell kontroll, priset är betydligt högre liksom tidsåtgången.

Självfallet är det så att kunskap saknas men varken de mest insatta fotograferna på Fotosidan eller produkternas tillverkare förmår överbrygga de pedagogiska hindren.

Jag skulle gärna bli överbevisad om att produkten fungerar men jag är väldigt tveksam till att köpa något medan jag har intrycket av att det är så nyckfullt. Om t ex autofokusfunktionen på kameror vore lika svårtämjd skulle jag definitivt använda manuell fokus.

Man kan tycka att det är ganska märkligt att automatisk kalibrering av skärmar inte kommit längre i utvecklingen med tanke på hur övrig elektronik och användarvänlighet utvecklats. Om det är en viktig funktion borde borde vara standard att ha det inbyggt i skärmen sedan länge.

Jag verkar säkert korkad ur proffsprintarens perspektiv men jag har inget emot att ändra mig/lära mig. Eftersom tråden hittills inte har fått mig att begripa tror jag dessvärre att det är dags för "bebisförklaringer" för att komma någon vart med mig.

Nu ska jag kolla upp om det finns någon billig begagnad att testa med... :) *vetgirig*
 
Får jag lägga mig i? Igår fick jag hem min nya skärm (Eizo S2231) och en Spyder 3 PRO. Jag installerade CDn och kopplade in Spyder till datorn. Borde jag kopplat den till skärmens USB-port? Programvaran till Spyder sa åt mig att ställa Spyder 30 cm ifrån skärmen, vilket jag gjorde. Efter en stund fick jag text som sa att något gått fel med kurvan (curves) men programmet fortsatte. Efter denna sk kalibrering var färgerna neonartade och rött var skrikigt grönt och tvärtom. Vad gjorde jag fel och varför ville programmet att Spyder skulle stå en bit bort och inte sitta på skärmen?

Som ni ser har jag inte kommit ens i närheten av att börja klaga på små färgskiftningar utan problemen har bara börjat.
 
Svårigheterna med att få den "automatiska" kalibreringen rätt verkar vida överstiga eventuella felaktigheter vid manuella inställningar. Felen verkar betydligt större än de man själv råkar ställa in med enbart visuell kontroll, priset är betydligt högre liksom tidsåtgången.

Det är en missuppfattning tycker jag. De flesta som skaffar sig en kalibrator får till det från början utan problem och går inte in i dessa trådar och diskuterar. Men det bästa sättet är ju att gå en kurs om detta. Jag ska ha en i samarbete med Fotosidan den 17 mars. http://www.fotosidan.se/cldoc/25792.htm är länken till alla de kurser som vi genomför tillsammans med Fotosidan.

Stefan
 
Får jag lägga mig i? Igår fick jag hem min nya skärm (Eizo S2231) och en Spyder 3 PRO. Jag installerade CDn och kopplade in Spyder till datorn. Borde jag kopplat den till skärmens USB-port? Programvaran till Spyder sa åt mig att ställa Spyder 30 cm ifrån skärmen, vilket jag gjorde. Efter en stund fick jag text som sa att något gått fel med kurvan (curves) men programmet fortsatte. Efter denna sk kalibrering var färgerna neonartade och rött var skrikigt grönt och tvärtom. Vad gjorde jag fel och varför ville programmet att Spyder skulle stå en bit bort och inte sitta på skärmen?

Som ni ser har jag inte kommit ens i närheten av att börja klaga på små färgskiftningar utan problemen har bara börjat.

För att du valde att ställa in kalibreringen för projektor istället för skärm.

Stefan
 
Jag minns inte att det fanns något sådant val. OK, jag gör ett nytt försök. Var ska USB-kabeln sättas, i skärm eller dator?
 
Jag minns inte att det fanns något sådant val. OK, jag gör ett nytt försök. Var ska USB-kabeln sättas, i skärm eller dator?

Skärmens USB-kontakter fungerar som en s.k. hubb.
Vilket gör att du kan koppla in en USB-port från datorn, och sedan använda båda "utgångarna" på skärmen till vad du vill.

Har du inte kopplat datorn till skärmens hubb, så gör det enkelt och anslut Spydern direkt till datorn.
 
Jag minns inte att det fanns något sådant val. OK, jag gör ett nytt försök. Var ska USB-kabeln sättas, i skärm eller dator?

I det fall du har usb på skärmen eller på tangentbordet och datorn har kontakt med skärm och tangentbord så spelar det ingen roll, men sätt den i datorns USB, så vet du var den sitter.
 
.../ De flesta som skaffar sig en kalibrator får till det från början utan problem och går inte in i dessa trådar och diskuterar. /...

Det har du nog rätt i. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en men känner att risken är stor att jag känner mig lika lurad som trådskaparen. Antingen p g a att skillnaden blir försumbar eller att apparaten ger fel resultat (användarfel eller annat).

Syns det tydligt att mina bilder har redigerats på okalibrerad skärm tycker du?
 
Det har du nog rätt i. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en men känner att risken är stor att jag känner mig lika lurad som trådskaparen. Antingen p g a att skillnaden blir försumbar eller att apparaten ger fel resultat (användarfel eller annat).

Syns det tydligt att mina bilder har redigerats på okalibrerad skärm tycker du?
Bilden #1278027 ser rätt kall ut för mig.

Stefan
 
ågrens, snabbt inlägg...:

Alldeles för mättat och rött? Just detta gör mig lite misstänksam... största synliga kanalintesitetsskillnad mellan srgb/argb ligger i rött. Säker på att ni inte tittar på en bild sparad och taggad i aRGB färgrymd, men utspottad av programmet som visar bilden som om den vore en sRGB - i en aRGB färgrymd på skärmen? Det hade väl resulterat i ungefär den effekten... Jag antar att ni kalibrerar efter aRGB. Eller?

Mycket är ju också OS-beroende - det är viktigt att alla inställningar i systemet/photoshop är rätt också.

Motsvarar bilderna ungefär vad du menar? Den ena är i argb-argb, den andra i srgb-argb.
 

Bilagor

  • srgb.jpg
    srgb.jpg
    74.5 KB · Visningar: 529
  • argb.jpg
    argb.jpg
    72.1 KB · Visningar: 530
Ja, det blir ju en ökad rödton, precis som i dina testbilder, men jag tycker att det också blir mycket mer mättade färger efter kalibreringen - jämfört med dina testbilder som har ungefär samma mättnadgrad i båda bilderna.
 
Ja, det blir ju en ökad rödton, precis som i dina testbilder, men jag tycker att det också blir mycket mer mättade färger efter kalibreringen - jämfört med dina testbilder som har ungefär samma mättnadgrad i båda bilderna.

Jag funderar på om det vore intressant med en testbild i form av en utskrift och en fil. Eftersom jag kan skriva ut bilder med exakt kontroll på om färgerna är korrekta så kan jag alltså ta fram en utskrift med färger som är rätt. Då skulle du kunna ta upp en bifogad fil på skärmen och jämföra. För att det ska bli en riktigt jämförelse krävs att du ser bilden under ett vettigt betraktningsljus.

Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar