Annons

Köpa en ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det som jag är lite orolig för är att powershoten är långsam eller seg. Vad säger ni? är det stor skilnad mellan powershoten och ixusen hastighetsmässigt? Jag lutar ju åt G9:an nu när jag har hört så mycket bra om den av min bekant...Kan ni övertyga mig om vilken jag ska köpa???
/En velig Mary

Om du går in på Cyberphoto.se och letar upp en av modellerna så kan du klicka på en flik där hela den tekniska specen visas. Du kan då lägga till ytterligare kameror för jämförelse. På så sätt är det lätt att jämföra. På papperet är G9 bättre än Ixus 970 IS på alla fronter. Större sensor, större omfång, bättre ljussstyrka, bättre filmegenskaper, större skärm. Dessutom har G9 möjlighet till helt manuella inställningar - en mycket stor fördel om du vill utveckla ditt fotograferande.

Om du kan acceptera storleken bör det helt enkelt vara den bättre kameran.

Beträffande snabbheten så tror jag G9 är helt OK. Jag har en enklare Powershot, A710 IS, den är lite seg med blixladdning. Den kameran har dock vanliga AA batterier. G9 har Li-Ion vilket brukar innebära bättre fart. Du kanske kan testa kompisen kamera lite till för att få en uppfattning om den är tillräckligt snabb?

mvh
Anders

PS. Att diskussionerna här på fotosidan "drar iväg" är helt normalt och inget att oroa sig över! -)

PS. Att diskussionerna här på fotosidan "drar iväg" är helt normalt och inget att oroa sig över! -)

He he. Ja, jag börjar förstå det nu =) Tycker dock inte att det gör så mycket, bara ni inte är alltför elaka mot varandra!
Jag är även imponerad över hur snabbt ni svarar! man får verkligen svar direkt! När hinner ni fota egentligen? he he!

Men som du säger så ska jag testa G9:an lite mer. Det känns som om man kan väga för- och nackdelar i all evighet. Känns den bra så ska jag nog bara bestämma mig! Jag blev dock lite orolig är jag läste recensionen om G9 här på fotosidan där Ronny Peschel menar på att kameran drar in damm i optiken varje gång den slås på. Men som sagt, det finns nog brister med alla kameror...

Men jag har en sista lilla fråga till er: Hur lång livslängd har denna typ av kompakta el ultrakompakta digitalkameror? Blir jag lurad av det gedigna utseendet som G9.an har? Ska man räkna med service eller reparationskostnader?
Tack på förhand!
/Mary

He he. Ja, jag börjar förstå det nu =) Tycker dock inte att det gör så mycket, bara ni inte är alltför elaka mot varandra!
Jag är även imponerad över hur snabbt ni svarar! man får verkligen svar direkt! När hinner ni fota egentligen? he he!

Men som du säger så ska jag testa G9:an lite mer. Det känns som om man kan väga för- och nackdelar i all evighet. Känns den bra så ska jag nog bara bestämma mig! Jag blev dock lite orolig är jag läste recensionen om G9 här på fotosidan där Ronny Peschel menar på att kameran drar in damm i optiken varje gång den slås på. Men som sagt, det finns nog brister med alla kameror...

Men jag har en sista lilla fråga till er: Hur lång livslängd har denna typ av kompakta el ultrakompakta digitalkameror? Blir jag lurad av det gedigna utseendet som G9.an har? Ska man räkna med service eller reparationskostnader?
Tack på förhand!
/Mary

Blir man lurad av, att en kamera har ett gediget utseende, fungerar perfekt bland yrkesfotografer, när de inte vill släpa på sin D-SLR
med mängder av optik?
Hur skall någon kunna räkna med eventuella service- och rep.kostnader, när vi inte vet hur du behandlar din kamera?
Hur lång livslängd har en kamera?
Hur långt är ett snöre?
Bara du vet!
Har haft min G9:a nu i ett år, inget damm i optiken, självklart, måste vara ett tillverkningsfel på just detta omtalade exemplar, en solklar garantiåtgärd.

Tack på förhand!
/Mary

Jag har under de senaste 10 åren haft/har 2 Ixus, 2 Powershot, 1 Konica/Minolta långzoom, 3 olika Canon systemkameror. Ingen av dem har behövt repareras eller få någon service. Den enda åtgärd jag gjort är att skaffa nytt batteri till min första Ixus.

Nu är det i och för sig bara de senaste två-tre åren som jag fotat mer aktivt så mitt urval är ju knappast ett statistikt underlag.

Jag uppfattar i alla fall digitalkameror som förhållandevis stabila produkter med relativt låg reklamationsfrekvens. Mobiltelefoner och datorer däremot - de tycks jag avverka på löpande band. ;)

mvh
Anders

Ok, jag förstår...dum fråga!
Jag ställde frågan för att jag har fått uppfattningen av att nyare elektronik inte är byggd för att hålla i årtionden. Jag kan bara jämföra med mobiltelefoner, Min första nokia-mobiltelefon som jag köpte för nästan tio år sedan funkar faktiskt fortfarande. De nya telefoner funkar om man har tur i kanske 2 år... Vissa menar att mycket av ny elektronik byggs med kort livslängd bara för att kunderna ska köpa nya produkter kontinuerligt. Inte vet jag.
Och jag vet, att jämföra mobiltelefoner och kameror är kanske inte så relevant.
Dock verkar trenden med billiga kompakt- och ultrakompaktkameror är en stor marknad idag och ibland känns det som en produkt som inte håller värst länge. Min 3-år gamla nikon coolpix har redan börjat krångla. Och många av mina bekantas kompakter får problem med åren.
Så jag kan tänka mig att om man vill ha något med en lång livslängd så ska man satsa på en fin systemkamera?

Men tillbaka till kopakter...Är jag helt ute och cyklar?
Om jag tar väl hand om min G9, kan jag ha den i 5 år? Eller 10 år?

Fortfarande en dum fråga, men har ni som köpt canons kompakter för ett antal år sedan några kommentarer?

Jag har under de senaste 10 åren haft/har 2 Ixus, 2 Powershot, 1 Konica/Minolta långzoom, 3 olika Canon systemkameror. Ingen av dem har behövt repareras eller få någon service. Den enda åtgärd jag gjort är att skaffa nytt batteri till min första Ixus.

Nu är det i och för sig bara de senaste två-tre åren som jag fotat mer aktivt så mitt urval är ju knappast ett statistikt underlag.

Jag uppfattar i alla fall digitalkameror som förhållandevis stabila produkter med relativt låg reklamationsfrekvens. Mobiltelefoner och datorer däremot - de tycks jag avverka på löpande band. ;)

mvh
Anders

Jag hann inte se ditt meddelande innan jag skrev mitt förra inlägg... Så du svarar precis på mina frågor utan att ha sett dem =)
Men det känns bra att höra att kameratillverkarna verkar förstått det har med kvalitet framför kvantitet!
Tack för svaret!
MVH /Mary

Men riktigt så dålig är väl ändå inte Canons 40D! Vissa Nikonister sågar de flesta av Canons modeller p.g.a. att rött ofta återges med konstig färgton. Kan dock fixas till genom att skapa färgprofiler för kameran vid olika ISO. Skulle man även kunna ordna till för W300 för den har också vissa problem med återgivning av det röda men det tycker jag är överkurs. Ska jag fotografera en målning med höga krav på korrekt färgåtergivning så använder jag varken 40D eller W300.
Konstaterar att det ofta är så att de mest högljudda och arroganta kommentatorerna vet det mesta om utrustning de på sin höjd sett på bild. För sådana personer är trådskaparens ursprungliga fråga fullkomligt ointressant.
/Harald

ANNONS