Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svår fråga till er kameraproffs!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameran skickades igår 09.56. Kameran kom till Canon idag 09.45! Det var snabbt!?
Men nu säger de att det kan ta 4-5 veckor!
Herregud, vill inte vara låst med detta så länge. Vill få ett prisförslag snabbt så jag kan antingen vänta eller köpa ny kamera! Vi får väl se, försökte tala om att de kunde väl försöka fråga någon tekniker. Så nu är det bara till och vänta. Uppdatering kommer!

Annat var det på filmtiden. Minns när jag tycket min trotjänare F1 behövde en liten genomgång. Ringde Canon, det vara bara att komma förbi. Låg i en norrförort (Sthlm), om jag minns rätt. Så jag åkte dit med den och fick en tid senare samma dag då jag kunde komma och hämta den. Billigt var det också.

För cirka 10-15(?) år sen lyckades jag tappa en EOS 60D i golvet. Spegeln ville sen inte fälla ner sig. Skit också, tänkte jag, och åkte till Canonverkstan i den där norra förorten till Stockholm (Solna? Sundbyberg?) och pratade med en receptionist om att lämna i kameran för reparation.

Receptionisten ville titta på kameran först, och petade till spegeln så att den lossnade från sitt uppfällda, fastnade, läge. Sen fungerade kameran felfritt. Jag slutade använda den efter några år pga ny kamera, men den krånglade aldrig så länge jag använde den.

Bra service, Canon! Inte behövde jag betala något heller. :)

De var trevliga också. Fick gå in på nån slags verkstad med en lång disk, minns jag. Mannen, som jag tror faktiskt var den som gått igenom min kamera, kom med den och förklarade utförligt vad de gjort och varför och tog sig tid att snacka lite allmänt skit. Var samma känsla som i fotoaffärerna förr. De var som kamerapubar. Man kunda gå in och bara hänga och snacka lite kamera, köpa en rulle film. Eller inte.. Ack jag. Man börjar nog bli gammal.

Kungsholms Foto i Stockholm var en sådan fotoaffär. Fotokungen på Söder i Stockholm var kanske den sista.

Under en mycket tidigare tidsålder fanns Fotofynd på Vasagatan och Tellus Foto på Drottninggatan (båda i Stockholm). Båda bra butiker med trevlig personal som tog sig tid att prata med en pojkspoling som jag.

Jag hade en bra fotokille på Tegnérlunden en gång där det fanns en fotobutik. Han var så snäll och hjälpsam och jag köpte någon kamera där en gång. Det var många herrans år sedan. Och tänk att jag skickade sms till honom nu ang. min kamera nu och så ringde han!? En sån kameraman borde man alltid ha. Nu har han gått i pension men jag fick lite tips ändå.
Som några skrev i omdömen om denna fotobutik:
"Den här fotobutiken är så gott som en institution bland fotointresserade Stockholmare. Det är en fotobutik av den gamla skolan med kunnig, hjälpsam och engagerad personal och bra utbud, både av analogt och digitalt, nytt och begagnat. Dessutom är det möjligt att pruta, det är skoj!"
"Jag saknar den bästa fotobutiken med den bästa personal jag råkat på under mina 40 år av fotograferande."

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Uppdatering: Jag ringde ju och bad dem att försöka få en tekniker att kolla så jag inte blir låst i mitt väntande. Om det ens var någon idé att laga den och istället kunna köpa en ny snabbt. Men nej, det gick inte alls det. Och idag kom ett mail också:
Hej Eva,

Vi har nu hört med verkstaden och det finns tyvärr inte någon möjlighet för oss att prioritera eran order.
Ni kommer motta ett kostnadsförslag så snart en tekniker har felsökt eran kamera.

Allt gott.

Suck bara att vänta..... :cautious:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar