Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack.

Jag har redan 5-6 "analoga"[1] systemkameror men ingen Nikon (om man inte räknar min Nikonos II, som ju faktiskt är en systemkamera om än väldigt speciell), så det är lite kul att prova på.

Nikon F2 var dessutom min drömkamera i tonåren, men då var den förstås helt ouppnåelig av ekonomiska skäl. Nu är den billigare i inköp och jag har stabilare ekonomi. :)

[1] Jag gillar inte det uttrycket som benämning på kameror som laddas med film, men "filmkamera" är lite för tvetydligt och "stillbildsfilmkamera" är aningen klumpigt.
 
Tack.

Jag har redan 5-6 "analoga"[1] systemkameror men ingen Nikon (om man inte räknar min Nikonos II, som ju faktiskt är en systemkamera om än väldigt speciell), så det är lite kul att prova på.

Nikon F2 var dessutom min drömkamera i tonåren, men då var den förstås helt ouppnåelig av ekonomiska skäl. Nu är den billigare i inköp och jag har stabilare ekonomi. :)

[1] Jag gillar inte det uttrycket som benämning på kameror som laddas med film, men "filmkamera" är lite för tvetydligt och "stillbildsfilmkamera" är aningen klumpigt.

Jag har oxo 5-6 analoga kameror varav någon inte är Nikon :)
En F2:a har jag redan, annars hade jag köpt i stället för att posta här.

Min dröm var Canon F1 förr i världen, någon sådan har jag inte (ännu)
 
Jag har sett ett par annonser på Canon F-1 (ursprungliga modellen från 1970-talet), antingen här på Fotosidan eller på Blocket, ganska nyligen.

(Jag är lite frestad men jag har redan en Canon New F-1).
 
Jag har sett ett par annonser på Canon F-1 (ursprungliga modellen från 1970-talet), antingen här på Fotosidan eller på Blocket, ganska nyligen.

(Jag är lite frestad men jag har redan en Canon New F-1).

Fast jag sparar till en D800 eller vad den nu kan tänkas komma att heta. Analogt får helt enkelt stryka på foten ett tag framöver.
 
Fast jag sparar till en D800 eller vad den nu kan tänkas komma att heta. Analogt får helt enkelt stryka på foten ett tag framöver.
Är du nöjd med den bilden av D800 som har visats på senaste? Jag gillar inte det faktum att dom har tagit bort af spaken, den är ju så smidig och lätt att fippla med på D700:an. Om det där är den färdiga produkten så hoppar jag över den och inväntar D4. Tlls dess kan man ju varva mellan D700:an och lite analoga godisbitar =)
 
Är du nöjd med den bilden av D800 som har visats på senaste? Jag gillar inte det faktum att dom har tagit bort af spaken, den är ju så smidig och lätt att fippla med på D700:an. Om det där är den färdiga produkten så hoppar jag över den och inväntar D4. Tlls dess kan man ju varva mellan D700:an och lite analoga godisbitar =)

Fast jag sitter ju med min D80 fortfarande och har väntat rätt länge. Var på G för ett år sedan på D700 men tänkte att så länge kan det ju inte vara kvar till en uppgradering typ D700s.
Stort fett L i pannan fick man för den tanken :)
 
Nu så! Nu är man med i leken, har köpt denna lilla fina underbara pärla, och jag har t.o.m laddat den med film =) Vilken snygg kamera =D Packade upp den för en stund sen, nu är jag på jakt efter nån fin modell från Nikon och Canon
 

Bilagor

  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    17.1 KB · Visningar: 181
Trevligt, det var min första systemkamera. Kan nästan fortfarande känna lukten från kameraaffären (eller snarare glasskiosken som låg granne), när jag och pappa gick och kollade kameror och till slut kom ut med en sån.
 
Om du är intresserad av minolta så har jag en bunte som ligger. =)

Jag har redan värsta minoltan på marknaden, F25 med autoflash och allting =) det är hi tech, den laddar film nästan helt själv och låter som värsta roboten, sökaren är är mindre än låtsas sökarna på kompaktkameror, men det gör inget, den funkar ju bra =)
 

Bilagor

  • DSC_0986.jpg
    DSC_0986.jpg
    14.9 KB · Visningar: 229
Nu så! Nu är man med i leken, har köpt denna lilla fina underbara pärla, och jag har t.o.m laddat den med film =) Vilken snygg kamera =D Packade upp den för en stund sen, nu är jag på jakt efter nån fin modell från Nikon och Canon

Ååååh...ME Super... Jag köpte en ME för mitt muckarbidrag för 33 år sedan, underbar, smidig och snygg. ME Super är ju ännu bättre. Om du hittar en 40/2,8 pannkaka rekommenderar jag att du köper den, bra brännvidd, bra skärpa och gör kameran otroligt smidig. Jag fick ner den kombon i en jeansficka när jag smygfotade Kate Bush på Konserthuset (preskiberat, men bilderna finns kvar).
 
Senast ändrad:
Ååååh...ME Super... Jag köpte en ME för mitt muckarbidrag för 33 år sedan, underbar, smidig och snygg. ME Super är ju ännu bättre. Om du hittar en 40/2,8 pannkaka rekommenderar jag att du köper den, bra brännvidd, bra skärpa och gör kameran otroligt smidig. Jag fick ner den kombon i en jeansficka när jag smygfotade Kate Bush på Konserthuset (preskiberat, men bilderna finns kvar).

Hehe =) jag har läst lite olika om vad folk föredrar av Super Me och Mx, det verkar vara lite blandade uppfattningar, jag är så sjukt nöjd hittils, har varit och knäppt av 6-7 bilder bara, här måste man ju vara sparsam och välja sina motiv med omsorg, vilken underbar kamera, en helt annan känsla än digitalt, slutarljudet,vikten, känns ju tyngre än min d5100 med 50 1.7 på trots att den är så liten, detta är kvalité... oj oj oj =)
 
Ja, det är lite speciellt med gamla mekaniska kameror.

Jag köpte ju nyligen en Nikon F2 och det är en lite konstig känsla att aldrig behöva sätta på eller stänga av kameran (om man inte räknar ljusmätaren, men den kan man ju strunta i. :). Kameran är alltså redo för tagning på 0 sekunder. Oändligt mycket bättre än vilken digitalkamera som helst. :)

Jag har ju fotograferat med mekaniska kameror i forntiden, men det verkar ändå krävas en del inkörning för att jag ska vänja mig. Jag som trodde att jag inte var helt digitaliserad ...
 
Varför inte Nikon F3?

Okej då är jag med! :)
Det är ju lite svårt att jämföra F4:an med FE i mitt tycke. F4:a är ju en annan typ av kamera med AF osv. Som du själv säger, FE är liten och lätt.

Men för att ge trådskaparen lite mer på fötterna vad gäller FE och FM: FE har batteridriven slutare vilket betyder att om batteriet tar slut, så går det inte plåta. Den har ett autoläge för bländarprioritet och den har TTL. FM har mekanisk slutare så om batteriet tar slut i den, så slutar ljusmätaren fungera, men det går att plåta vidare. Kan vara bra om du ändå har en extern ljusmätare till exempel. Den saknar dock bländarprioritet och TTL. Om du ska plåta i riktigt otrevligt väder så ska i alla fall FM2:an och FM3a klara av temperaturer mellan -40 till +50 grader, vet inte hur det är med första FM.

Sedan finns ju FE2 och FM2, största skillnaderna på dem inför de första modellerna är att de har snabbare blixtsync och snabbare slutartider, även en ny typ av slutare som ska vara bättre.

FM3a är dock en slags kombination där den har bländarprioritet men också mekanisk slutare samt TTL.

Jag använder Nikon F3 hp och trivs bra. Att det behövs batterier ser jag inte som ett problem då dessa håller i år. Jag gillar hp-sökaren som är kanon om man har glassögon och att alla mina fasta gluggar passar och kan användas på min D700. Det som jag tycker är mindre bra är att slutaren låter lite och att det kan vara svårt att se exponeringstalen i svagt ljus.

På vilket sätt är Fm3a F2 och alla andra nikonmodeller som nämnts i tråden bättre. Låt oss bortse från det estetiska även om jag tycker att F3 är en skönhet ;-)
 
Ja, det är lite speciellt med gamla mekaniska kameror.

Jag köpte ju nyligen en Nikon F2 och det är en lite konstig känsla att aldrig behöva sätta på eller stänga av kameran (om man inte räknar ljusmätaren, men den kan man ju strunta i. :). Kameran är alltså redo för tagning på 0 sekunder. Oändligt mycket bättre än vilken digitalkamera som helst. :)

Jag har ju fotograferat med mekaniska kameror i forntiden, men det verkar ändå krävas en del inkörning för att jag ska vänja mig. Jag som trodde att jag inte var helt digitaliserad ...

Förstår dig, det tar nog längre tid att vänja sig än man tror, efter varje bild jag tog idag så försökte jag titta på bilden i displayen som inte fanns... hahaha
 
Jag använder Nikon F3 hp och trivs bra. Att det behövs batterier ser jag inte som ett problem då dessa håller i år. Jag gillar hp-sökaren som är kanon om man har glassögon och att alla mina fasta gluggar passar och kan användas på min D700. Det som jag tycker är mindre bra är att slutaren låter lite och att det kan vara svårt att se exponeringstalen i svagt ljus.

Nej, det är väll inga större problem med att det behövs batteri. Men när jag fotade med min Pentax ME Super på en fiskebåt i hårt och kallt väder så började den krångla efter 4 timmar. Därav att jag föredrar en mekanisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.