Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack väldans för svar Melker, efter att ha googlat en hel del så står det mellan fm3a och f4, vad är det för blixtar och film som rekommenderas? Mvh

FE2 är nog ändå fyndet. Visserligen batteriberoende men den gör i princip allt som FM3a gör för en bråkdel av priset. F4 är trevlig också men den är stor och tung även med det minsta batterigreppet. Sedan gillar jag att dra fram filmen själv :)

M
 
FE2 är nog ändå fyndet. Visserligen batteriberoende men den gör i princip allt som FM3a gör för en bråkdel av priset. F4 är trevlig också men den är stor och tung även med det minsta batterigreppet. Sedan gillar jag att dra fram filmen själv :)

M

En vanlig FE är nog billigast.
FM har alla uppblåsta "man måste fota manuellt" människor drivit upp priset på ;-)
 
Hallå!

Ger mig in i diskussionen då jag själv äger en FM3a, vilket är det enda jag plåtar med plus en kompakt analog.

Jag kan ju säga som så att om min FM3a skulle gå sönder så skulle jag köpa en likadan på direkten. Fantastisk kamera som aldrig krånglar och i och med att det är en såpass "ny" modell så är de ofta i mycket bra skick, vilket gör att det är bra känsla i reglage osv. Jag köpte min som var i absolut nyskick för 3000:- men det får man väll säga var ett fynd också.

Som någon annan sa så är FE2:an ett mycket bra val om man inte vill lägga så mycket. Och är det även din första analoga så kan det ju vara bra att börja med FE2:an och se hur mycket du gillar det analoga.

Kan vara så att någon redan nämnt det men ingen av dessa kameror fungerar med autofokus.

Kan tillägga att även FM3a har TTL.
 
Hej!
Jag har nu fotat digitalt ett tag nu och känner mig sugen på att testa på analogt. Jag fotar nu med sonys a300 och a700 och har kollat lite på minoltas analoga kameror, tex xm och srt100x då jag hört mycket gott om just minolta.

Saken är att jag egentligen inte har någon större koll på vad som finns att hämta.
Jag söker en gedigen kamera som känns bra med stor och tydlig sökare, annars har jag inte riktigt några preferenser förutom att det inte ska vara allt för dyrt. Om jag kommer undan under tusenlappen är jag hyfsat nöjd.

Vad ska jag köpa? Finns det några speciellt bra kameror som man kan fynda begagnat, legendariska eller okända? Något man ska akta sig för? Något man inte får missa?

All hjälp i detta sökande är välkommet!
Är du sugen på en häftig analog Minolta så fanns på tradera för ett tag sen en 9Xi.
 
Det finns så många som ser ut precis som jag vill ha dom, fe2,fm3,f3 canon av-1,olympus om-1, skulle jag hitta nån av dom modellerna i fint skick så skulle jag slå till direkt. Var också in på fotofynd.se och kollade lite, dom "skänker" ju bort fina analoga systemkameror med flera objektiv och annat tillbehör, ibland för priser under 1000:- vad är det frågan om? Är det inget värde i många fina analoga systemkameror alls längre, vet att det finns dom som fortfarande är svindyra, men dom som jag är intresserad av kostar ju mellan 500 lappen till 1000kr, för bra för att vara sant? Kolla in denna.. http://fotofynd.se/visa.php?7011
 
Det finns så många som ser ut precis som jag vill ha dom, fe2,fm3,f3 canon av-1,olympus om-1, skulle jag hitta nån av dom modellerna i fint skick så skulle jag slå till direkt. Var också in på fotofynd.se och kollade lite, dom "skänker" ju bort fina analoga systemkameror med flera objektiv och annat tillbehör, ibland för priser under 1000:- vad är det frågan om? Är det inget värde i många fina analoga systemkameror alls längre, vet att det finns dom som fortfarande är svindyra, men dom som jag är intresserad av kostar ju mellan 500 lappen till 1000kr, för bra för att vara sant? Kolla in denna.. http://fotofynd.se/visa.php?7011

Det är så att många analoga systemkameror har hamnat på hyllan och glömts bort i den digitala eran. Så de ligger såpass lågt i pris i många fall.

Av de kameror du räknar upp så är väll den enda jag skulle avråda ifrån är Olympus Om-1, då jag haft tre vänner med den kameran och samtliga läckte ljus. Det kan ju givetvis vara en slump men jag skulle inte köpa en.
 
Det är sant men det finns TTL-blixtmätning på FM2

Ja det var ju ett bra argument :) Det hade jag faktiskt missat. Fast jag kör iofs ingen blixt i mitt analog-fotande.

Jag har kört igenom F2, FE, F4, F801, F601 och något till skulle jag tro.

FE tillhör topp-skiktet. Följda av F2 & F4 skulle jag tro.
 
Ja det var ju ett bra argument :) Det hade jag faktiskt missat. Fast jag kör iofs ingen blixt i mitt analog-fotande.

Jag har kört igenom F2, FE, F4, F801, F601 och något till skulle jag tro.

FE tillhör topp-skiktet. Följda av F2 & F4 skulle jag tro.


Har du en källa på varför FE skulle tillhöra topp-skiktet? Och menar du topp-skiktet vad gäller Nikon eller kameror överlag?
 
Har du en källa på varför FE skulle tillhöra topp-skiktet? Och menar du topp-skiktet vad gäller Nikon eller kameror överlag?

För mig personligen alltså :)
FE ha en störtskön känsla och den är liten och lätt, vilket inte t.ex. F2:an är
De övriga är modernare saker med AF och liknande, F4:an är också jättefin men även den lite tung, även med minsta batterigreppet.
Vill man ha AF och matrix mätning m.m. så är den ju kanon. Fast F100 är nog ett ännu bättre val (fast någon sådan har jag aldrig ägt)
 
För mig personligen alltså :)
FE ha en störtskön känsla och den är liten och lätt, vilket inte t.ex. F2:an är
De övriga är modernare saker med AF och liknande, F4:an är också jättefin men även den lite tung, även med minsta batterigreppet.
Vill man ha AF och matrix mätning m.m. så är den ju kanon. Fast F100 är nog ett ännu bättre val (fast någon sådan har jag aldrig ägt)


Okej då är jag med! :)
Det är ju lite svårt att jämföra F4:an med FE i mitt tycke. F4:a är ju en annan typ av kamera med AF osv. Som du själv säger, FE är liten och lätt.

Men för att ge trådskaparen lite mer på fötterna vad gäller FE och FM: FE har batteridriven slutare vilket betyder att om batteriet tar slut, så går det inte plåta. Den har ett autoläge för bländarprioritet och den har TTL. FM har mekanisk slutare så om batteriet tar slut i den, så slutar ljusmätaren fungera, men det går att plåta vidare. Kan vara bra om du ändå har en extern ljusmätare till exempel. Den saknar dock bländarprioritet och TTL. Om du ska plåta i riktigt otrevligt väder så ska i alla fall FM2:an och FM3a klara av temperaturer mellan -40 till +50 grader, vet inte hur det är med första FM.

Sedan finns ju FE2 och FM2, största skillnaderna på dem inför de första modellerna är att de har snabbare blixtsync och snabbare slutartider, även en ny typ av slutare som ska vara bättre.

FM3a är dock en slags kombination där den har bländarprioritet men också mekanisk slutare samt TTL.
 
Har själv dom flesta av Nikons och Canons proffesionella analoga kameror, mest som samlarobjekt men även att plåta med! Min absoluta favorit är Nikon F2!!!! Om nan vill ha autofokus så tycker jag man skall titta på på Canons EOS- modeller. Köpte en fantastisk fin EOS 1v för 900kr för ett år sedan, lite stor men det är en helt otrolig kamera!
 
Har själv dom flesta av Nikons och Canons proffesionella analoga kameror, mest som samlarobjekt men även att plåta med! Min absoluta favorit är Nikon F2!!!! Om nan vill ha autofokus så tycker jag man skall titta på på Canons EOS- modeller. Köpte en fantastisk fin EOS 1v för 900kr för ett år sedan, lite stor men det är en helt otrolig kamera!

F2an är fin, lite tyngre men även den riktigt skön. Blir en del dyrare än Fe/Fm serien.
 
En poäng som talar för fe2/fm2/fm3a är att äldre modeller börjar få brist på en del reservdelar. Har hört det om fe/fm i alla fall. Hur stort problem det är har jag ingen aning om.
 
Simon....ta och googla lite på Pentax oxå....tex ME Super :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Senast ändrad:
FA är väldigt trevlig. Jag hade en sådan i tio år, men jag kände alltid att en FE2 hade varit ännu mer perfekt för mig. Den är lite robustare byggd och har en mer lättjobbad analog ljusmätarvisning, till skillnad från FA:ns digitala display som är belyst av omgivande ljus genom mjölkig plast och därför inte syns i mörker. (Hmm man kanske inte ser FE2ans skala så vansinnigt bra heller när jag tänker efter...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.