Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Om priset är rätt vet jag inte, men kameran är bra! Objektivet tror jag också är helt okej. Observera bara problemet med rätt batteri till OM-1, vilket det talas om tidigare i tråden.

Hittar du en OM-2 slipper du det problemet...
 
Om priset är rätt vet jag inte, men kameran är bra! Objektivet tror jag också är helt okej. Observera bara problemet med rätt batteri till OM-1, vilket det talas om tidigare i tråden.

Hittar du en OM-2 slipper du det problemet...

Önskar bara jag kunde hitta en bra analog systemkamera med"rätta looken" så att det bara skulle vara att köra, har ju t.o.m köpt en scanner =). Verkar vara sjuttioelva saker man ska hålla reda på, det är ju hur billigt som helst med fina paket, men om det strular så är det ju inte värt nåt ändå för man kan ju inte använda defekta prylar, men jag är på jakt efter flera fina fullt fungerande kameror, märke spelar ju ingen roll, det brukar ju följa med optik i alla fall.
 
Nu ligger en Nikon fm2 & motor md-12 på blocket för 1500:-. En 105/1.8 finns insamla annons.

Ett riktigt skönt kit att fota med, motorn en riktigt roligt bonuspryl som ger 4,5 bps och ett underbart ljud :)
 
Md-12 ger väl 3,5 bps...åtminstone på en FE2:a jag hade för många år sedan :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Md-12 ger väl 3,5 bps...åtminstone på en FE2:a jag hade för många år sedan :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Med tanke på filmkostnad är bpm rätt ointressant för analoga kameror nuförtiden.
Behövs serietagning så är NIKON F5 "kungen". Den bränner ju en 36-rulle på 5 sekunder.
Det är förstås smidigt att slippa dra fram filmen själv och motorn MD-12 ger ett stadigt grepp. 8 R6-batterier ger förstås extra vikt och pyssel att hålla laddade.
 
Med tanke på filmkostnad är bpm rätt ointressant för analoga kameror nuförtiden.
Behövs serietagning så är NIKON F5 "kungen". Den bränner ju en 36-rulle på 5 sekunder.
Det är förstås smidigt att slippa dra fram filmen själv och motorn MD-12 ger ett stadigt grepp. 8 R6-batterier ger förstås extra vikt och pyssel att hålla laddade.

Det är ju rätt mycket som hamnar i roligt men inte nödvändigt kategorin för de som kör analogt. MD-12 är onödig men skön, den ger dessutom som sagt kameran ett bra grepp.
 
...och som sagt ljudet! Det överträffas dock av en MD-4 på en F3:a när den rasslar på med 5,5 bps....det är örongodis för de mest kräsna nördarna. F5:an...phaaa....låter alldeles för modernt och slätstruket väldämpat! ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
...och som sagt ljudet! Det överträffas dock av en MD-4 på en F3:a när den rasslar på med 5,5 bps....det är örongodis för de mest kräsna nördarna. F5:an...phaaa....låter alldeles för modernt och slätstruket väldämpat! ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Långsiktigt mål är att ha alla ensiffriga F-modeller i hyllan :)
Bara för att det är kul att dra en rulle diafilm ibland.

Fast det får ju inte kosta en förmögenhet heller så jag inväntar bra affärer.
 
Mahdad, eftersom du har en Nikon D700 så verkar det lite puckat att köpa något annat än just en Nikon:) Du kan använda nästan alla gamla manuella objektiv på D700:an dessutom, och ofta med mycket bra resultat.

Själv har jag sålt min D700 som du kanske vet, men jag har en FM2n som är extremt trevlig. Den är inte riktigt lika liten som en Olympus OM-1, men det är inte långt ifrån. Ingen som helst automatik, men så går det också att fota utan batterier och ned till 1/4000 sekund.
Jag har ingen större koll på analoga Nikonkameror, men jag skulle hålla mig borta från klumpedunsar som F4 och liknande. Du har ju redan en klumpig kamera, så ta istället tillfället i akt och köp en liten och helt manuell sak, så får du en helt annan upplevelse.
Vad gäller objektiv så ser jag att du har ett 35/2 AI-S som kommer att sitta som en smäck på något äldre Nikonhus!

Ditt största problem kommer att bli att överföra filmen till digitalt, om du nu inte vill stå och mecka i ett mörkrum förstås. Även ganska dyra flatbäddsskannrar funkar rätt dåligt med småbildsfilm tyvärr, och en dedikerad filmskanner är ännu dyrare. Men beroende på vad du har för krav kan det vara klart kul även med en enkel skanner.
 
Jag har mejlat dig, dock utan svar. Vad har herrn för godis att erbjuda? =)

Varit på resande fot...bilat från Leksand hem till Härjedalen...dvs över Orsa Finnmark...mobiltäckning där är minsta sagt varierande ;)

Nu är jag hemma och har svarat dig :)

Godiset är en dylik med tre fina gluggar.
 

Bilagor

  • Pentax ME Super.jpg
    Pentax ME Super.jpg
    17.1 KB · Visningar: 199
Senast ändrad:
Mahdad, eftersom du har en Nikon D700 så verkar det lite puckat att köpa något annat än just en Nikon:) Du kan använda nästan alla gamla manuella objektiv på D700:an dessutom, och ofta med mycket bra resultat.

Själv har jag sålt min D700 som du kanske vet, men jag har en FM2n som är extremt trevlig. Den är inte riktigt lika liten som en Olympus OM-1, men det är inte långt ifrån. Ingen som helst automatik, men så går det också att fota utan batterier och ned till 1/4000 sekund.
Jag har ingen större koll på analoga Nikonkameror, men jag skulle hålla mig borta från klumpedunsar som F4 och liknande. Du har ju redan en klumpig kamera, så ta istället tillfället i akt och köp en liten och helt manuell sak, så får du en helt annan upplevelse.
Vad gäller objektiv så ser jag att du har ett 35/2 AI-S som kommer att sitta som en smäck på något äldre Nikonhus!

Ditt största problem kommer att bli att överföra filmen till digitalt, om du nu inte vill stå och mecka i ett mörkrum förstås. Även ganska dyra flatbäddsskannrar funkar rätt dåligt med småbildsfilm tyvärr, och en dedikerad filmskanner är ännu dyrare. Men beroende på vad du har för krav kan det vara klart kul även med en enkel skanner.
Jo självklart så skulle jag supergärna vilja ha en finare fm, och när du säger att man kan använda den utan batterier så är det ju en stor fördel,jo jag vet att du har sålt din D700, jag har ju batterigrepp till min och brukar ha 8st aa i greppet för att kunna få ut 8bps, så visst blir det riktigt tungt. Det verkar bara så svårt att komma över nåt vettigt, alla som har dom roliga kamerorna bor ju så långt ifrån, så man kan ju inte bara åka och kolla hur som helst, och jag fotar ju mest manuellt med mina kameror som det är nu i alla fall, så en fm skulle sitta väldigt fint, gäller bara att hitta en fin och "pålitlig" ang framkallningen så tror jag att jag lämnar in filmen på expert, sen kan jag bara scanna in utskriften hemma på min nya canon lide 210 scanner, vet inte om den är bra eller dålig, men den scannar ju in bilderna iaf =) Mvh
 
Jo självklart så skulle jag supergärna vilja ha en finare fm, och när du säger att man kan använda den utan batterier så är det ju en stor fördel,jo jag vet att du har sålt din D700, jag har ju batterigrepp till min och brukar ha 8st aa i greppet för att kunna få ut 8bps, så visst blir det riktigt tungt. Det verkar bara så svårt att komma över nåt vettigt, alla som har dom roliga kamerorna bor ju så långt ifrån, så man kan ju inte bara åka och kolla hur som helst, och jag fotar ju mest manuellt med mina kameror som det är nu i alla fall, så en fm skulle sitta väldigt fint, gäller bara att hitta en fin och "pålitlig" ang framkallningen så tror jag att jag lämnar in filmen på expert, sen kan jag bara scanna in utskriften hemma på min nya canon lide 210 scanner, vet inte om den är bra eller dålig, men den scannar ju in bilderna iaf =) Mvh

Finns en F2a på blocket för 1500:- ( ny annons kom idag)

Btw varför sådan skräck för några små L-44 batterier? De räcker ju en herrans massa film och väger typ 5 gram styck.
 
Exakt...ska du bli munk i Himalaya kanske det kan vara bra med batterioberoende kamera. För oss som bor i någorlunda civiliserade trakter är det inte sååå betungande att byta LR44or med 2-3 års intervall ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Hej!
Jag har nu fotat digitalt ett tag nu och känner mig sugen på att testa på analogt. Jag fotar nu med sonys a300 och a700 och har kollat lite på minoltas analoga kameror, tex xm och srt100x då jag hört mycket gott om just minolta.

Saken är att jag egentligen inte har någon större koll på vad som finns att hämta.
Jag söker en gedigen kamera som känns bra med stor och tydlig sökare, annars har jag inte riktigt några preferenser förutom att det inte ska vara allt för dyrt. Om jag kommer undan under tusenlappen är jag hyfsat nöjd.

Vad ska jag köpa? Finns det några speciellt bra kameror som man kan fynda begagnat, legendariska eller okända? Något man ska akta sig för? Något man inte får missa?

All hjälp i detta sökande är välkommet!

Har ett Minoltahus 507si (600si i Europa) som jag ev kan sälja billigt. Din Sonyoptik fungerar fullt ut på detta hus. Är du intresserad kan du nå mig på [email protected].
 
Senast ändrad:
analoga kameror har ju inga direkta menyer, så det spelar ju ingen roll egentligen vilket märke man är inkörd på

Eftersom du redan har Nikon-objektiv så vore det nog ganska vettigt att försöka hitta en lämplig Nikon-kamera för film. Antagligen är det bästa att skaffa en Nikon med autofokus, t.ex. en F100 eller en F90.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.