Annons

köp nu eller vänta, canon 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Tjo.

som ni kanske har läst i andra diskussioner så är jag helt klar instreserad av en canon 10d, MEn, jg har nu hört att canon är på väg att lansera en efterträdare till 10d, är detta sant och när lanserar den isåfall?

Vet ni vart man kan få tag på en canon 10d i stockholm?

hälsningar Emma :)
 
Ingen vet något säkert, men de flera trovärdiga rykten talar om att en efterträdare kommer att presenteras i maj/juni, men kommer nog inte ut efter sommare. Så det dröjer ett halvår.

Det börjar finnas fler begagnade 10D nu. Det kanske är bästa köpet.
 
Vänta

Canons topp-kompakt har 8 Mpixel.
Troligtvis får systemkammerorna det med och då kommer 10d-priset att sjunka.
 
Erik Schalin skrev:
Vänta

Canons topp-kompakt har 8 Mpixel.
Troligtvis får systemkammerorna det med och då kommer 10d-priset att sjunka.

???

Bara för att de pressat in 8 MP på en yta som är knappt större än en tumnagel, så skulle priset på 10D sjunka?.. Tveksamt.. Jag tror mer på en ny modell, för samma penningar.. Men senare i år då. Men man kan ju vänta hela livet.. för det lär ju komma bättre och bättre hela tiden.. Hur bra man vill ha? Det är bara att sätta ner foten ;)
 
Dags för ett modernt ordspråk!
Den som väntar på morgontagens kamera kommer alltid vara utan.

och ett gammalt i modern tappning.
Den som väntar på nått gott svälter.

Canon kommer alltid att utveckla en efterträdare och den kommer alltid att vara bättre och billigare.
Men utan kamera tar man inga bilder och är den kamera som finns nu tillräckligt bra så räcker väl det.

Jag har en Canon D60 som fortfarande är tillräckligt bra så Canon (eller någon annan tillverkare) får visa precis vad dom vill utan att jag funderar på att köpa något nytt.
 
Går det överhuvud taget att få tag i en 10D för tillfället? Jag har tittat igenom ett antal Internetbutiker och hittar ingen som har någon för direkt leverans. Slutsålt överallt verkar det som.
 
Det finns nya oxo - klev in på Sergel Foto i sthlm o anmälde mitt intresse för en, 3 dagar senare ringde de o nu har jag fått den :)
Cyberphoto blev inte glada.
15200 kostade den ny på Sergel Foto.
 
Att vänta behöver inte alls vara dumt, snarare tvärtom. Det var ett tag sedan 10D kom ut om man skall se på utvecklingen inom de digitala kamerorna. I dagsläget skulle jag inte rekomendera den som känner ett behov av en bättre kamera än 10D att slå till.

Men är man i desperat behov av en kamera så visst, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge för att citera ett gammalt ordspråk.
 
Björn Jansson skrev:
Att vänta behöver inte alls vara dumt, snarare tvärtom. Det var ett tag sedan 10D kom ut om man skall se på utvecklingen inom de digitala kamerorna. I dagsläget skulle jag inte rekomendera den som känner ett behov av en bättre kamera än 10D att slå till.

Men är man i desperat behov av en kamera så visst, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge för att citera ett gammalt ordspråk.

Håller inte med dig där riktigt, kommer en ersättare så lär den kosta ungefär som 10D när den kom ut, nu har folk chansen att få en riktigt bra kamera för ca 15000 - eller billigare till o med.
Själv tog jag en eventuell efterträdare i beräkningarna innan jag nyligen köpte min 10D, men jag kom fram till att en eventuell ersättare inte kommer att vara så EXTREMT mycket mer avancerad. Förmodligen 1.3x (istället för 1,6x) + lite fler bilder per sekund & eventuellt 2 eller 3 Mpixel till. För min del är detta inte anledning nog att vänta 4-6 månader och dessutom med största sanolikhet länga ut ytterligare 5-7 tusen på ett hus.

Men med tanke på att EOS 1d mk2 har en del av det jag nämnt så tror jag inte att Canon kommer att lansera en kamera som kan konkurrera med sitt nya proffshus i prestanda - o dessutom för halva priset av en EOS 1D mk2.
Vet inte om jag har rät i detta, men helt långsökt tycker jag inte det verkar.
 
Det viktigaste är trots allt att se till sina egna behov och önskemål. Jag fotar med en EOS-3 idag och vill gärna gå över till digitalt så fort som möjligt. Dock så fotar jag mest vidvinkel och jag skulle må dåligt av att se min 20mm förvandlas till en 32mm som med EOS 10D. Nästa steg blir då EOS 1D mk2 (kan kanske leva med 1.3x) men en sådan modell är i dagsläget för dyr för mig så jag beslutar mig för att vänta. Om jag fotat mycket tele kanske jag hade resonerat annorlunda.
 
Ofta hamnar man i situationer där man undrar om man skall vänta eller inte, det gäller inte bara foto.

Det kommer alltid att finnas billigare och bättre grejjer lite senare, men om man väntar så kommer man missa att göra dom fina bilder, och dom goda lärdomar man kan göra om man låter bli att vänta.
 
Fast det handlar inte bara om att vänta in det senaste utan i mitt fall om att vänta in en kamera som passar sina behov. Detta gör inte 10D, med sin 1.6 brännviddsförlängning. Skulle jag köpa den kameran idag så skulle jag känna mig tvungen att köpa nytt ganska snart för att få utlopp för mina vidvinkelideér inom rimliga ekonomiska gränser.
Den relativt snabba utvecklingen föder även hos många en optimism om ständigt prisvärdare modeller. Jag tror utvecklingen kommer sakta ner lite snart hoppas bara att det blir då fullframe sensorn har etablerats inom konsument klassen.
 
ZoMbiE skrev:
Förmodligen 1.3x (istället för 1,6x) + lite fler bilder per sekund & eventuellt 2 eller 3 Mpixel till.
Jag tror du slår huvudet på spiken där. En 10D med 1.3sensor, 8Mpix, 5fps etc.etc. skulle helt säkert konkurrera allvarligt med 1DMk2. Prisskillnaden skulle bli ganska dramatisk...även för proffs.
 
Det här med prissättning inom konsumentmarknaden har jag en liten idé om, som i.o.f.s kanske inte är så kontroversiell.

Är det inte så att man från tillverkarnas sida etablerar olika prisnivåer. Idag har Canon en 10-tusen kronors kamera (300D), en 15-tusen kronors kamera (10D) osv. Prisnivåerna kommer att bestå, men innehållet förändras. Jämför med prisutvecklingen för datorer. Priset för en vanlig dator har de senaste åren legat konstant strax under 10.000 kronor, men processorer och minnen blir bara snabbare och bättre. Samma utveckling tror jag kommer att gälla även för digitalkameror.
 
Canon har sagt sig hålla med 1.6x i konsument-husen mycket pga. prissättningen. Det kommer säkerligen en ny kamera från Canon i höst med 1.3x crop, 5 fps, 8MP (samma sensor som 1 D II) Men denna kommer inte att ligga i samma segment som 10D gör idag. Man ska nog se den som en digital EOS 3. Det kommer förmodligen med största sannolikhet en uppgraderasd 10D (helt ny?) men den kommer med största sannolikhet fortfarande att ha 1.6x crop, och 8MP. Detta för att hålla priserna nere på en rimlig nivå.

Den digitala trean kommer säkerligen att kosta en bit över 20.000:-
 
Men priserna på digitala systemkameror idag är ju hutlösa jämfört med traditionell film. Jag ser enbart en utveckling där allt blir billigare.
300D är definitivt ingen billig konsumentkamera egentligen, hur många slänger ut 10000 på EN KAMERA.

När hypen och utvecklingen har stagnerat kommer nog priserna ligga betydligt lägre än idag. En dslr bör väl inte kosta mer än 5000 inkl ett halvdåligt objektiv.

Vi får inte glömma att vi är i början av den digitala utvecklingen, det är förmodligen nu det går som snabbast.

Det handlar om konkurrens, har Canon möjlighet att knäcka de andra tillverkarna på mitten och ta ytterligare marknadsandelar så kommer de göra det, det är helt enkelt den bästa taktiken.

Nikon kommer väl redan iom D70 att sänka prisribban för en kamera i 10D:s klass, varför skulle då den ledande tillverkaren av dslr inte släppa något betydligt värre. Det finns väl inget som säger att utvecklingen har stannat av, snarare tvärtom.

Men en ganska trolig lösning är väl att de släpper en 6mp 10D version II, samt en 3D med 8mp som ligger lite högre i pris.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.