Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp nu eller vänta, canon 10d

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske, men jag har lite svårt att se hur mycket 'enklare' än en 300D en DSLR kan bli.
Återstår att se hur är mycket priset kan pressas dock.
 
Kolla på priset av vad en 300V kostar och lägg sedan på lite kostnad för sensor. Kolla sedan vad elektronik och allt annat för 5MP kamerorna kostar så ser man att 5000:- är en smått orimlig summa efter dagens sammanhang. Men visst om några år kanske dom har kommit fram med någon bra sak som förenklar tillverkningen så att den blir såpass mycket billigare.
 
sagan skrev:
300D är den första av Canons D-SLR:er som inte är tillverkad i Japan..just för att hålla priset nere.

Jag blir så less på vårt samhälle, man tar alla chanser att suga ut andra för att vinna egna fördelar. Om fallet är sådant att Canon i mer usträckning än andra tillverkare utnyttjar låglöne länder så tänker jag byta till en annan tillverkare vid nästa kameraköp. Jag anser att Canon tagit ett moraliskt oförsvarbart beslut angående tillverkningen av 300D, då konkurrenterna inte ens har en kamera i detta sortiment, glorian har fallit, hur jobbar Nikon? Minolta?

Är less på vårt skitsamhälle.
 
Björn Jansson skrev:
Jag blir så less på vårt samhälle, man tar alla chanser att suga ut andra för att vinna egna fördelar. Om fallet är sådant att Canon i mer usträckning än andra tillverkare utnyttjar låglöne länder så tänker jag byta till en annan tillverkare vid nästa kameraköp. Jag anser att Canon tagit ett moraliskt oförsvarbart beslut angående tillverkningen av 300D, då konkurrenterna inte ens har en kamera i detta sortiment, glorian har fallit, hur jobbar Nikon? Minolta?

Är less på vårt skitsamhälle.

Man ska nog lugna sig lite i den frågan. Om inte annat tills det visat sig vilka förhållanden som råder i fabriken.
Ingen hade protesterat om ett företag lagt sin produktion i Sverige om det skulle vara billigare :)

/Johan
 
Björn Jansson skrev:
Jag blir så less på vårt samhälle, man tar alla chanser att suga ut andra för att vinna egna fördelar. Om fallet är sådant att Canon i mer usträckning än andra tillverkare utnyttjar låglöne länder så tänker jag byta till en annan tillverkare vid nästa kameraköp. Jag anser att Canon tagit ett moraliskt oförsvarbart beslut angående tillverkningen av 300D, då konkurrenterna inte ens har en kamera i detta sortiment, glorian har fallit, hur jobbar Nikon? Minolta?

Är less på vårt skitsamhälle.

Så här jobbar Nikon....
http://www.dpmac.com/factory/index.html


"Nikon Thailand was chosen for this very important Nikon digital camera project because in order to meet the market demand for a US $999. camera body, the production cost and production volume possible could only be provided by Nikon's Thailand factory."
 
Björn Jansson skrev:
Jag anser att Canon tagit ett moraliskt oförsvarbart beslut [...] Är less på vårt skitsamhälle.
Men hallå! Var är dina skor gjorda? Var är din tröja sydd? Varifrån kommer julkortet som spelar "Jingle Bells" när man öppnar det? Vem fixade diamanten i ringen du gav din flickvän? Vem har gjort komponenterna i din dator? Tonfisken på mackan?
 
Jag skrev ju att jag var trött på vårt skitsamhälle. Jag försöker faktiskt köpa bra grejjer så långt det är möjligt. Hoppas kunna köpa enbart produkter som är producerade under bra förhållanden vad gäller både mänskliga rättigheter och miljökrav. Om man engagerar sig lite så går det faktiskt.

Bara för att alla andra beteer sig som svin är inte det en ursäkt för oss konsumenter samt andra företag att göra samma sak.
 
Björn Jansson skrev:
Jag skrev ju att jag var trött på vårt skitsamhälle. Jag försöker faktiskt köpa bra grejjer så långt det är möjligt. Hoppas kunna köpa enbart produkter som är producerade under bra förhållanden vad gäller både mänskliga rättigheter och miljökrav. Om man engagerar sig lite så går det faktiskt.

Bara för att alla andra beteer sig som svin är inte det en ursäkt för oss konsumenter samt andra företag att göra samma sak.

Hm..det här är en kameratråd och ingen politisk debatt, passar bättre i "Fritt forum" i så fall..
 
nåja, nu har jag beställt en 10d iaf från datorbutiken. Även om det snart kommer en efterföljare så är det nog inte intressant med tanke på ekonomin.

Låter mycket tveksamt att efterföljaren blir lika prisvärd, och ska man ned i pris så får man vänta ytterligare ett år, och då är man tillbaka i samma situation som nu.

Slutsatsen jag kan dra är köp nu annars lär det aldrig bli av. Dessutom, varför skulle inte 10d duga helt plötsligt för att det finns en efterföljare som är aningen bättre? 6Mp räcker långt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.