Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp nu eller vänta, canon 10d

Produkter
(logga in för att koppla)
Björn Jansson skrev:
Men priserna på digitala systemkameror idag är ju hutlösa jämfört med traditionell film. Jag ser enbart en utveckling där allt blir billigare.
300D är definitivt ingen billig konsumentkamera egentligen, hur många slänger ut 10000 på EN KAMERA.

När hypen och utvecklingen har stagnerat kommer nog priserna ligga betydligt lägre än idag. En dslr bör väl inte kosta mer än 5000 inkl ett halvdåligt objektiv.
Kanske, men jag tvivlar. Varför skulle en DSLR kosta lika eller mindre än en SLR när den har dubbelt så många och ganska dyra komponenter? Absolut inget tyder på det.
Jag tycker futtiga 10000:- är skrattretande lite pengar för en DSLR. Långt under en månadslön, men jag kanske har andra perspektiv än du.
 
Linmajon skrev:
Jag tycker futtiga 10000:- är skrattretande lite pengar för en DSLR. Långt under en månadslön, men jag kanske har andra perspektiv än du. [/B]
Det beror väl lite på vad man tjänar... 10000:- är inte så vansinnigt långt under min månadslön efter skatt... Och då har jag inte betalt hyran...
 
Linmajon skrev:
Kanske, men jag tvivlar. Varför skulle en DSLR kosta lika eller mindre än en SLR när den har dubbelt så många och ganska dyra komponenter? Absolut inget tyder på det.
Jag tycker futtiga 10000:- är skrattretande lite pengar för en DSLR. Långt under en månadslön, men jag kanske har andra perspektiv än du.

Det är många unga och äldre idag som knappast tycker att 10.000 är skrattretande lite, då ingår inte heller inte mycket till objektiv.

10.000 för en 6mp dslr är idag ett bra pris, helt klart, men imorgon är det förmodligen ett väldigt dåligt pris. Allt blir billigare så är det. Den teknik som vi säger är dyr och komplicerad idag äter vi till frukost imorgon. Man får ju en med för några år sedan mått mätt värstingprocessor på 2 ghz för en spottstyver idag. Överskatta inte dagens teknik, vi kommer om tio år skratta när vi talar om vad vi gav för dagens datorer och kameror.
 
Jag tror som Mats att tillverkarna skapar sina fasta prissegment som de säjer i. Jag tror segmenten 10.000 (300D/D70) och 15.000 (10D/D100) kommer finnas kvar fast prestandat höjs i segmenten.

Med tiden kommer kanske ett prissegment 5.000 för en DSLR, men där är vi inte än. Vi har ju nyss fått segmentet 10.000
 
Ja, kanske det.. MEN.. titta på t.ex. en EOS 1V HS.. den kostar alltså 24000:-.. Ska du ha samma hus i digital tappning så kostar detta 40000:- (1D II). Alltså ger man 16000:- för sensorn. + all den extra elektroniken. Lägg sedan till en 4000:- för lagringsmedia, då har man en prisskillnad på 20000:-.. Det är inte mycket om man tittar på film/framkallningskostnaden hos en yrkesfotograf eller kanske tom vissa seriösa amatörer.

Tittar man på 10D så är prisskillnaden gentemot en EOS 33 (som är motsvarande analoga historia) så är skillnaden 10000:-

/Jeppe - som efter ett år med 10D (snart) skjutit iväg film&framkallning motsvarande 15000:-, och ja, då har jag dragit bort "onödiga" exponeringar...
 
Viberg skrev:
Det beror väl lite på vad man tjänar... 10000:- är inte så vansinnigt långt under min månadslön efter skatt... Och då har jag inte betalt hyran...
Nej, men det är det jag menar. Att diskutera 'dyrt' och 'billigt' är helt meningslöst eftersom det inte är absoluta begrepp.
Själv tycker jag det är "konstigt" att det går att tillverka en avancerad kamera som motsvarar mitt arbete bara några veckor..
 
Linmajon skrev:
Mjaa, EOS30/33 är MEGA-plast jämfört med 10D...en helt annan planet anser jag.

Jaja.. visst.. håller med.. men den är den närmsta anloga.. Kanske den nya 33V då? ;)

Det var inte min poäng, utan mer, precis som du säger, att prisskillnaden är motiverad.
 
Linmajon skrev:
Nej, men det är det jag menar. Att diskutera 'dyrt' och 'billigt' är helt meningslöst eftersom det inte är absoluta begrepp.
Själv tycker jag det är "konstigt" att det går att tillverka en avancerad kamera som motsvarar mitt arbete bara några veckor..

Massproduktion, min herre... massproduktion
 
Linmajon skrev:
Nej, men det är det jag menar. Att diskutera 'dyrt' och 'billigt' är helt meningslöst eftersom det inte är absoluta begrepp.
Själv tycker jag det är "konstigt" att det går att tillverka en avancerad kamera som motsvarar mitt arbete bara några veckor..

Anledningen är mycket enkel, i fabriksslavarna i kina har väldigt låg lön.
Billig arbetskaft = billiga prylar
Dyr arbetskraft = hög arbetslöshet.
 
Massproduktion ger i sig självt inga mirakel på prisbilden. Fabriker som tillverkar chips (CCD/CMOS) kostar tiotals miljarder. Somliga material är dyra oavsett mängd. Kvalificerad personal är inte alltid så billig. volym/pris-kurvan pekar inte mot noll utan planar ut någonstans. I nuläget tror jag inte det ens är teoretiskt möjligt att tillverka en bra DSLR för 5000:- mot kund. Man ligger ofta på lägsta möjliga mariginal för att vinna marknad och döda konkurrenter..
Jag jobbar med konstruktion, utveckling och produktion (av kameror...)
 
oj, många bra svar, detta tål att tänkas på =)

men som alltid finns det fler frågot som jag tänkte passa på att ställa =).

"den som ingenting frågar får heller ingenting vet"

Jag hade tänkt använda kameran till forografering av sport ( hästar och klättring...), även lite naturforografier och lite proträtt. Jag är inget proffs ( snarare amatör...) men vill lära mej och har precis sökt mediaprogrammet inriktning foto till gymnaset.
Anser du/ni att canon 10d motsvarar mina krav?
tror du/ni att canon 10d kommer att sluta säljas inom kort?

hälsninar emma
 
Urspårning?!

Nu tror jag bestämt att diskussionen har vandrat in på ett sidospår, som så många gånger tidigare.

Tillbaka till huvudfrågan, köpa 10D nu eller vänta på nästa modell. Ja, det beror väl helt och hållet på vad man har för krav på upplösning med mera. Ska man använda den för "hemmabruk" så tror jag nog att den är fullt tillräcklig. Många gör förstoringar på 70*100 cm med ok kvalitet och räcker det så är det väl bara att slå till, kanske lite tillspetsat.

Vad finns det då för anlednignar till att vänta, ja en mer avancerad TTL, kan vara bra speciellt för en amatör som kanske inte är så van vid att själv justera blixtljuset för önskad effekt. Bättre tonomfång, men det är knappast troligt att det redan kommer på nästa modell. Snabbare uppstart med den nya DIGIC II processorn. Lättare, plastigare, kamera men utan de begränsningar som 300D har.

Med andra ord, det går inte att ge ett entydligt svar. Det helt beroende på vem som ska använda kameran och till vad.

/Jonas
 
EmmaT skrev:
Jag hade tänkt använda kameran till forografering av sport ( hästar och klättring...), även lite naturforografier och lite proträtt. Jag är inget proffs ( snarare amatör...) men vill lära mej och har precis sökt mediaprogrammet inriktning foto till gymnaset.
Anser du/ni att canon 10d motsvarar mina krav?
tror du/ni att canon 10d kommer att sluta säljas inom kort?

hälsninar emma

Ställer du frågan så, så är mitt svar JA!

och.. om 10D slutar säljas snart har jag inget svar på, bara det att det är många som står i kö för att få köpa en. Då är det väl dumt att sluta tillverka den?
 
Daniel Ahlin skrev:
Anledningen är mycket enkel, i fabriksslavarna i kina har väldigt låg lön.
Billig arbetskaft = billiga prylar
Dyr arbetskraft = hög arbetslöshet.

Jag vet att detta stämmer i många fall av tillverkning men gäller detta även Canons kameror?
Under min D30 står det MADE IN JAPAN, där har de vad jag förstått ganska bra levnadsstandard, i klass med vår.
 
300D är den första av Canons D-SLR:er som inte är tillverkad i Japan..just för att hålla priset nere.
 
om man tittar på vad en riktigt bra SLR kostar så inte ligger dom nere på 5000:- i nypris så var för skulle en DSLR hamna där?

Och en SLR borde ju ha planat ut i pris för 25 år sedan eller?
 
Jag menar inte att de bästa DSLR:erna kommer kosta 5.000:- men om de enklaste DSLR:erna i dag kostar 10.000:- kan de enklaste om något/några år säkert kosta 5.000:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.