Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

känner mig lurad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår inte att Tradera inte självmant, i rent egenintresse tar i med hårdhandskarna (så hårda de nu kan vara) mot sånt här. Själva poängen med auktionssiter är väl att köparna ska lockas med att göra ett bra klipp? Om man börjar märka att Tradera används bara för att testa intresset för en pryl genom en till intet förpliktiande budgivning så kommer intresset för Tradera att rasa.

Per

PeterSfa skrev:
Faktiskt inte. Avtal kommer inte tilll stånd förän ni skriftligt gjort ett åtagande. Att diskutera om ett köp är inte bindande. INte förän pengarna byter ägare.

Ett muntligt avtal är faktiskt bindande det också även om det är svårt att bevisa. Kommer man överens om en senare betalning så är det lika bindande för det.

M

Melker Humala skrev:
Ett muntligt avtal är faktiskt bindande det också även om det är svårt att bevisa. Kommer man överens om en senare betalning så är det lika bindande för det.

M

Med viss svårighet kan man få igenom ett muntligt avtal om omständigheterna gör det troligt att det muntliga avtalet ägt rum. Det är sant.

Men viktat mot den typ av avtal man ingår på tradera om bindande köp, så faller det muntliga bort helt och hållet. I traderas fall, kan bevisas att avtal finns.
Det är väl den större skillnaden.

PeterSfa skrev:
Med viss svårighet kan man få igenom ett muntligt avtal om omständigheterna gör det troligt att det muntliga avtalet ägt rum. Det är sant.

Men viktat mot den typ av avtal man ingår på tradera om bindande köp, så faller det muntliga bort helt och hållet. I traderas fall, kan bevisas att avtal finns.
Det är väl den större skillnaden.

Avtal är avtal oavsett om det är muntligt eller skriftligt och ett muntligt avtal kan aldrig "falla bort" pga att det finns ett annat skriftligt.

Däremot kan man få problem med att bevisa att ett muntligt avtal ingåtts. Kan man däremot bevisa att ett muntligt avtal ingåtts så handlar det om avtalsbrott men gissningsvis är det inte speciellt lönande att driva ett sånt mål mellan privatpersoner när det gäller så pass liten ekonomisk skada som man kan ha lidit i fallet med en kamera.

Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt. Enda skillnaden är att det är mycket svårare att i efterhand bevisa vad man avtalat om - till exempel om det andlade om en intresseanmälan eller löfte om köp.

Men om någon säger "du ska få köpa kameran" är det lika mycket värt som om man skrev precis samma sak på ett papper och skrev under. Men har man inga vittnen går det första avtalet inte att bevisa, i det skriftliga fallet är det bara att visa pappret.
Men i båda fallen får man själv stämma den andra och yrka skadestånd (det är inte brottsligt att bryta ett sådant avtal så länge man inte sätter det i system) och betala rättegångskostnaderna - som man sedan i sin tur kan kräva den andra på (om man lyckas). Med andra ord: lämna neg, skriv ett mail till tradera och glöm det sedan.

Angående tråden - det framkom aldrig om du talade med tradera. I ett sådant här fall är det självklart negativt omdöme och ett mail till tradera som gäller. Första gången gör de inget men jag har fått köpare avstängda genom att argumentera för det - då var jag visserligen inte den första missnöjda men skulle jag bara lämnat negativt utan mail skulle det antagligen dröjt längre.

Men till syvende och sist tycker jag att tradera fungerar mycket bra, jag har satt i system att sälja allt junk jag inte längre behöver på tradera och de affärer som inte blev av kan jag räkna på ena handens fingrar. Och inga telefonsamtal, konstiga mailfrågor eller annat (som man får när man säljer på blocket). Nån vinner budet, får ett standardmail, pengarna trillar in på kontot, jag skickar iväg, klart. 5 minuters arbete per auktion inklusive allt.

Jag fick ge upp, har köpt en jättebra 20D är på fotosidan. Det är ju här alla ärliga personer finns. Tack för all hjälp.

niklas_b skrev:
Men om någon säger "du ska få köpa kameran" är det lika mycket värt som om man skrev precis samma sak på ett papper och skrev under. Men har man inga vittnen går det första avtalet inte att bevisa, i det skriftliga fallet är det bara att visa pappret.
Njae, jag tvivlar starkt på att "Du ska få köpa kameran" skulle vara att ses som ett anbud.
"Du får köpa kameran för 5000 om du kommer och hämtar den imorgon kl. 16.00", det skulle nog vara tillräckligt preciserat för att ses som ett anbud, och skulle därmed vara ett bindande avtal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar