Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt. Enda skillnaden är att det är mycket svårare att i efterhand bevisa vad man avtalat om - till exempel om det andlade om en intresseanmälan eller löfte om köp.
Men om någon säger "du ska få köpa kameran" är det lika mycket värt som om man skrev precis samma sak på ett papper och skrev under. Men har man inga vittnen går det första avtalet inte att bevisa, i det skriftliga fallet är det bara att visa pappret.
Men i båda fallen får man själv stämma den andra och yrka skadestånd (det är inte brottsligt att bryta ett sådant avtal så länge man inte sätter det i system) och betala rättegångskostnaderna - som man sedan i sin tur kan kräva den andra på (om man lyckas). Med andra ord: lämna neg, skriv ett mail till tradera och glöm det sedan.
Angående tråden - det framkom aldrig om du talade med tradera. I ett sådant här fall är det självklart negativt omdöme och ett mail till tradera som gäller. Första gången gör de inget men jag har fått köpare avstängda genom att argumentera för det - då var jag visserligen inte den första missnöjda men skulle jag bara lämnat negativt utan mail skulle det antagligen dröjt längre.
Men till syvende och sist tycker jag att tradera fungerar mycket bra, jag har satt i system att sälja allt junk jag inte längre behöver på tradera och de affärer som inte blev av kan jag räkna på ena handens fingrar. Och inga telefonsamtal, konstiga mailfrågor eller annat (som man får när man säljer på blocket). Nån vinner budet, får ett standardmail, pengarna trillar in på kontot, jag skickar iväg, klart. 5 minuters arbete per auktion inklusive allt.