Problemet är att det inte finns ngt rätt eller fel.
O om du har gjort "fel" kommer du inte upptäcka förrän du saknar ett sätt att skära kakan.
Själv döper jag tex mappen:
2021-02-04-fest
O bilderna:
2021-02-04-fest-0001
Under mappen 2021-02-04-fest ligger datummappar som bilderna placeras i.
Använder få sökord.
X-markerar så mycket jag vill o raderar de från datorn.
Ibland använder jag stjärnor tillfälligt när jag jobbar o sorterar ett "event".
Men annars använder jag egentligen bara 5 stjärnor för de jag tycker är bra men jag är inte konsekvent i den användningen.
När jag tävlar i lokala klubben så använder jag kollektioner för att hålla reda på vad som är använt till vad.
Annars används mest permanenta kollektioner till böcker, resten är i princip tillfälliga.
Det är absolut så att det är viktigt att göra hyfsat rätt när man väljer sina processer och metoder. Det är ofta inget kul att ändra på dem i efterhand. De bilder jag tagit genom åren som INTE hört till något projekt, event eller resa eller så har jag liggande bara i en lång sekvens av sessioner typ 225_Gällno_218_april. Det är inte alltid optimalt men det har funkat hittills och det funkar ännu bättre sedan jag skaffat arkivsystem. Jag har alltid använt en sessionsinriktad metod så min grundstruktur kommer alltid vara katalogbaserad och jag ser inget skäl att ändra det fast jag numera har bild-DAM.
En fördel med exv. att något kontextbärande som "Gällnö" ligger i foldernamnet är att det blir enkelt att hantera när man startar ett arkiv från scratch och indexerar alla foldrar under den toppfolder de ligger under och som man vill ha med i en katalog NÄR INGA KEYWORD FINNS. Har man bara År månad dag, så blir en sådan ansats mer problematisk. Årtal måste jag dock också ha då jag exv. ibland varit flera gånger i samma land eller plats, eller att ett projekt gått över flera år. Även månad har jag ofta stor nytta av när jag letat bilder innan jag hade arkivet. I övrigt behöver jag inget mer tycker jag.
Jag döper alltid om mina bilder till
Event, Resa, Plats etc. + Årtal + Sekvensnummer. Typ Tanzania_2012_001. Photo Mechanic som jag nu har höll jag på att få spel på ett tag för jag fattade inte varför bilderna döptes till _101, -202, -303 o.s.v. Jag skev in 001 som sekvens men ändå blev det 101 o.s.v. på bilderna tills jag upptäckte att det verkligen stod "101" som sekvensvariabel i en dold meny bland alla andra "SET"-funktioner det programmet har. Photo Mechanics menyer är väldigt luriga i en början. Man kunde ju tro att man skulle hitta konfigureringen av formulärens IPTC-fält under IPTC men det gör man ju inte, utan de ligger helt ologiskt under "Accessibility" av någon anledning. Man kan om man vill spara och använda många varianter av formulärmallar men det fattar nog de flesta inte heller så lätt för det har man gömt under en knapp som heter "Snap shot". Folk gnäller på Sonys menyer, men jag har nog känt mig mer fintad PM Plus.
De färdigbehandlade bilder som ligger i min (helt platta) struktur för Resor, Särskilda Händelser eller Projekt (Teman etc.) heter sällan mer än exv. Tanzania 2012. Datum intresserar mig inte egentligen i foldernamnen för de finns ju ändå på filerna. De som startar med DAM bör dock veta att man kan välja mellan mängder av olika datum-modeller i sådana. En del använder dagens datum men jag tycker inte det är bra för mig så jag väljer hellre det datum bilderna är tagna.
När jag lyfter upp bilder från mitt sessionsarkiv med nummer från 1 - X så döper jag om katalogen enligt den praxis jag använder för dessa.
I mitt program så går det ju fint att använda katalogstrukturen om jag vill exv. tagga upp bilder från en resa. Jag har bara underfoldrar av ett enda skäl och det är för att jag vill skilja på RAW samt olika typer av JPEG:s. Jag skiljer på 4K (min standard) typ
Tanzania 2012_4K och bilder till exv. klubben eller webb (som är i 1080) eller
Tanzania 2012_HD. Utskrifter kallar jag bara typ
Tanzania 2012_Full och de innehåller alla pixlar sparade i kvalitet 12 som i princip är okomprimerat.
I arkivet när jag taggar så når programmet alla varianterna av filer (även om jag bara gör alla bilder i 4K som standard, de andra bara vid tillfälle) genom att bara markera rotfoldern för aktuellt event. Då dyker alla fraktioner upp samtidigt och sedan är det bara att köra på. Först med basmetadata på i princip allt och sedan det specifika datat inkl. keywords. Visst är det absolut så att det räcker långt med det man skriver i Headline och Caption men jag slarvar inte med keywords för det är väldigt bra när man letar bilder för teman och "bilddatamining". Jag underhåller över 20 fält men de flesta kan jag batcha på.
En policy jag har även digitalt är att inte ta bilder i onödan. Jag skulle bli galen med massa bilder som i princip föreställer exakt samma sak som tagits med hejdlös seriebildtagning, så jag kommer inte vara en del av målgruppen för Sonys A9 eller ännu värre A1. Jag tycker min huvudkamera är så säker idag att jag inte behöver det. Det innebär inte att jag förstår att sport-, fågel- och porträttfotografer ser annorlunda på saken men jag tillhör nog inte de kategorierna i någon vidare bemärkelse.
Jag känner inte att jag behöver ändra på något nu efter någon månads jobb och jag tycker att ansträngningen jag gjort för att få ordning på min tidigare "oordning" faktiskt betalar sig redan - i ökad sinnesfrid och ett betydligt mindre dåligt samvete och mindre irritation för att jag inte har koll. Jag får vidare en mycket bättre överblick över bilder jag aldrig tidigare riktigt orkat leta igenom tidigare när det i princip innebar att öppna folder för folder i filhanteraren.
Jag ser ju redan att man kan göra mycket temainriktat ju mer keywords man får på och de möjligheterna kommer ju bara att öka ju fler bilder jag får ordning på. Jag inser dock varför en sådan här sysselsättning inte är så lätt att motivera för de flesta fotografer som inte har tillgång till den tid jag numera har. Det är också därför viktigt med både effektiva verktyg och hyfsat rationella processer. Annars blir det svårt att motivera tiden det faktiskt tar.