Annons

Lightroom - en fråga om hur man sorterar...

Produkter
(logga in för att koppla)
För egen del låter jag Lightroom lägga filerna i datummappar ( år/månad/dag) vid importen och sätter då också Kopiera namn till "orginal" - gör sedan all redigering i virtuella kopior. Utöver det lägger jag ingen info i mappnamnen och skulle alltså egentligen kunna lägga filerna i vilken mappstruktur som helst.

Sedan använder jag nyckelord för att ange vad bilden föreställer och var den är tagen. Kopiera namn för att att ange hur den ska användas och även för att lägga bilder i "smarta samlingar" mm.

Om jag fattar rätt redigerar du alltså fältet "Copy Name" till Original. Varför behöver du göra det? Om fältet är tomt är det ju ett original, det är ju först när man skapar en virtuell kopia som fältet fylls i.

Varför göra redigering endast på de virtuella kopiorna? Vad är behovet av att ha ett oredigerat original tillgängligt? Man kan ju alltid gå tillbaka till det oredigerade originalet om man behöver.

Ursäkta att jag frågar men jag blev väldigt nyfiken eftersom jag aldrig hört någon som jobbat på det här viset.
 
En fråga bara: tycker inte du att det blir svårt efter ett tag med bara år och datum. Hade det inte varit lite enklare om du försökt ge katalogerna någon liten förklarande text typ ett projekt, event, plats, session etc. Jag skulle aldrig fixa att ha det så. Med 80 000 bilder så skulle det aldrig funka för mig i alla fall. Det är ju en sak om man tar hand om bilderna på en gång men gör man inte det tycker jag det skulle vara svårt. Arkivsystem brukar ju indexera både filnamn och foldernamn så de kan vara till stor nytta när man söker de med faktiskt.

Hade jag bara haft år och dag hade det varit svårt. Jag kombinerar det ju med nyckelord också.
Jag tänker såhär: Datum och tid för en fil kommer aldrig att ändras. Däremot kan ju min kategorisering ändras och jag kan vilja ha med bilden i flera olika sammanhang.
Gäller det specifika händelser, typ ett bröllop eller något annat evenemang, kan jag se att man skulle kunna namnge antingen mappen efter det eller lägga in det som en del av filnamnet.
Kollektionerna gör ju att man kan skapa dessa och knyta dem till något särskilt. En plats, en händelse eller kanske viss person om det gäller porträttfoto.
Nyckelorden försöker jag jobba med vid varje import. Det kan hända att jag blandar olika fototillfällen vid importen och då får alla foton någon rätt och kanske några fel nyckelord. Det stör pedanten i mig men samtidigt är det bättre att de bilder som ska ha rätt nyckelord verkligen får det och skulle bilderna dessutom ha några felaktiga nyckelord är det inte hela världen. Lagom pedanteri är nyckeln till ett lyckligt liv!
 
Om jag fattar rätt redigerar du alltså fältet "Copy Name" till Original. Varför behöver du göra det? Om fältet är tomt är det ju ett original, det är ju först när man skapar en virtuell kopia som fältet fylls i.

Varför göra redigering endast på de virtuella kopiorna? Vad är behovet av att ha ett oredigerat original tillgängligt? Man kan ju alltid gå tillbaka till det oredigerade originalet om man behöver.

Ursäkta att jag frågar men jag blev väldigt nyfiken eftersom jag aldrig hört någon som jobbat på det här viset.

Ett forum är väl till för frågor och diskussion så... :)

Detta med att automatiskt markera med "original" vid importen var ett tips jag plockade upp i en Lightroomkurs för ett bra tag sedan. Men som du säger så kan man lika gärna använda regeln inget namn => originalversionen. Ifall man använder den mobila varianten också kan det vara en fördel eftersom det (vad jag vet) inte går att sätta den typen av regler där.

Visst kan man alltid arbeta med en instans (i databasen) av redigering men för att kunna ha mer än ett "spår" baserat på samma ursprungsfil är virtuell kopia bra. Behåll version 1 och gör en helt ny version baserat på ursprungsbilden som virtuell kopia 2 utan att behöva backa den tidigare.
 
  • Gilla
Reaktioner: AFJ
Visst kan man alltid arbeta med en instans (i databasen) av redigering men för att kunna ha mer än ett "spår" baserat på samma ursprungsfil är virtuell kopia bra. Behåll version 1 och gör en helt ny version baserat på ursprungsbilden som virtuell kopia 2 utan att behöva backa den tidigare.

Det händer förstås att jag skapar virtuella kopior. Jag älskar den funktionen, känns bra att slippa hålla på att "spara som" med olika filnamn som man gjorde förr. Jag använder virtuella kopior när jag gör en ny "variant" av en bild men i normalfallet redigerare jag helt enkelt originalet.

Tack för svar.
 
Det händer förstås att jag skapar virtuella kopior. Jag älskar den funktionen, känns bra att slippa hålla på att "spara som" med olika filnamn som man gjorde förr. Jag använder virtuella kopior när jag gör en ny "variant" av en bild men i normalfallet redigerare jag helt enkelt originalet.

Tack för svar.

Alla redigeringar är "virtuella kopior" i lightroom. Originalet ligger orörd.
 
Alla redigeringar är "virtuella kopior" i lightroom. Originalet ligger orörd.

Helt korrekt men LrC applikationen gör ju en tydig skillnad mellan den första databasinstansen för en importerad fil och ev. ytterligare instanser.

Hur löser man detta i den molnbaserade LR där funktionen för virtuella kopior vad jag förstår saknas?
 
Helt korrekt men LrC applikationen gör ju en tydig skillnad mellan den första databasinstansen för en importerad fil och ev. ytterligare instanser.

Hur löser man detta i den molnbaserade LR där funktionen för virtuella kopior vad jag förstår saknas?

Virtuella kopior finns i molnbaserade LR-

/Stefan
 
Problemet är att det inte finns ngt rätt eller fel.
O om du har gjort "fel" kommer du inte upptäcka förrän du saknar ett sätt att skära kakan.
Själv döper jag tex mappen:
2021-02-04-fest
O bilderna:
2021-02-04-fest-0001
Under mappen 2021-02-04-fest ligger datummappar som bilderna placeras i.
Använder få sökord.
X-markerar så mycket jag vill o raderar de från datorn.
Ibland använder jag stjärnor tillfälligt när jag jobbar o sorterar ett "event".
Men annars använder jag egentligen bara 5 stjärnor för de jag tycker är bra men jag är inte konsekvent i den användningen.
När jag tävlar i lokala klubben så använder jag kollektioner för att hålla reda på vad som är använt till vad.
Annars används mest permanenta kollektioner till böcker, resten är i princip tillfälliga.

Det är absolut så att det är viktigt att göra hyfsat rätt när man väljer sina processer och metoder. Det är ofta inget kul att ändra på dem i efterhand. De bilder jag tagit genom åren som INTE hört till något projekt, event eller resa eller så har jag liggande bara i en lång sekvens av sessioner typ 225_Gällno_218_april. Det är inte alltid optimalt men det har funkat hittills och det funkar ännu bättre sedan jag skaffat arkivsystem. Jag har alltid använt en sessionsinriktad metod så min grundstruktur kommer alltid vara katalogbaserad och jag ser inget skäl att ändra det fast jag numera har bild-DAM.

En fördel med exv. att något kontextbärande som "Gällnö" ligger i foldernamnet är att det blir enkelt att hantera när man startar ett arkiv från scratch och indexerar alla foldrar under den toppfolder de ligger under och som man vill ha med i en katalog NÄR INGA KEYWORD FINNS. Har man bara År månad dag, så blir en sådan ansats mer problematisk. Årtal måste jag dock också ha då jag exv. ibland varit flera gånger i samma land eller plats, eller att ett projekt gått över flera år. Även månad har jag ofta stor nytta av när jag letat bilder innan jag hade arkivet. I övrigt behöver jag inget mer tycker jag.

Jag döper alltid om mina bilder till Event, Resa, Plats etc. + Årtal + Sekvensnummer. Typ Tanzania_2012_001. Photo Mechanic som jag nu har höll jag på att få spel på ett tag för jag fattade inte varför bilderna döptes till _101, -202, -303 o.s.v. Jag skev in 001 som sekvens men ändå blev det 101 o.s.v. på bilderna tills jag upptäckte att det verkligen stod "101" som sekvensvariabel i en dold meny bland alla andra "SET"-funktioner det programmet har. Photo Mechanics menyer är väldigt luriga i en början. Man kunde ju tro att man skulle hitta konfigureringen av formulärens IPTC-fält under IPTC men det gör man ju inte, utan de ligger helt ologiskt under "Accessibility" av någon anledning. Man kan om man vill spara och använda många varianter av formulärmallar men det fattar nog de flesta inte heller så lätt för det har man gömt under en knapp som heter "Snap shot". Folk gnäller på Sonys menyer, men jag har nog känt mig mer fintad PM Plus.

De färdigbehandlade bilder som ligger i min (helt platta) struktur för Resor, Särskilda Händelser eller Projekt (Teman etc.) heter sällan mer än exv. Tanzania 2012. Datum intresserar mig inte egentligen i foldernamnen för de finns ju ändå på filerna. De som startar med DAM bör dock veta att man kan välja mellan mängder av olika datum-modeller i sådana. En del använder dagens datum men jag tycker inte det är bra för mig så jag väljer hellre det datum bilderna är tagna.

När jag lyfter upp bilder från mitt sessionsarkiv med nummer från 1 - X så döper jag om katalogen enligt den praxis jag använder för dessa.

I mitt program så går det ju fint att använda katalogstrukturen om jag vill exv. tagga upp bilder från en resa. Jag har bara underfoldrar av ett enda skäl och det är för att jag vill skilja på RAW samt olika typer av JPEG:s. Jag skiljer på 4K (min standard) typ Tanzania 2012_4K och bilder till exv. klubben eller webb (som är i 1080) eller Tanzania 2012_HD. Utskrifter kallar jag bara typ Tanzania 2012_Full och de innehåller alla pixlar sparade i kvalitet 12 som i princip är okomprimerat.

I arkivet när jag taggar så når programmet alla varianterna av filer (även om jag bara gör alla bilder i 4K som standard, de andra bara vid tillfälle) genom att bara markera rotfoldern för aktuellt event. Då dyker alla fraktioner upp samtidigt och sedan är det bara att köra på. Först med basmetadata på i princip allt och sedan det specifika datat inkl. keywords. Visst är det absolut så att det räcker långt med det man skriver i Headline och Caption men jag slarvar inte med keywords för det är väldigt bra när man letar bilder för teman och "bilddatamining". Jag underhåller över 20 fält men de flesta kan jag batcha på.

En policy jag har även digitalt är att inte ta bilder i onödan. Jag skulle bli galen med massa bilder som i princip föreställer exakt samma sak som tagits med hejdlös seriebildtagning, så jag kommer inte vara en del av målgruppen för Sonys A9 eller ännu värre A1. Jag tycker min huvudkamera är så säker idag att jag inte behöver det. Det innebär inte att jag förstår att sport-, fågel- och porträttfotografer ser annorlunda på saken men jag tillhör nog inte de kategorierna i någon vidare bemärkelse.

Jag känner inte att jag behöver ändra på något nu efter någon månads jobb och jag tycker att ansträngningen jag gjort för att få ordning på min tidigare "oordning" faktiskt betalar sig redan - i ökad sinnesfrid och ett betydligt mindre dåligt samvete och mindre irritation för att jag inte har koll. Jag får vidare en mycket bättre överblick över bilder jag aldrig tidigare riktigt orkat leta igenom tidigare när det i princip innebar att öppna folder för folder i filhanteraren.

Jag ser ju redan att man kan göra mycket temainriktat ju mer keywords man får på och de möjligheterna kommer ju bara att öka ju fler bilder jag får ordning på. Jag inser dock varför en sådan här sysselsättning inte är så lätt att motivera för de flesta fotografer som inte har tillgång till den tid jag numera har. Det är också därför viktigt med både effektiva verktyg och hyfsat rationella processer. Annars blir det svårt att motivera tiden det faktiskt tar.
 
Senast ändrad:
Alla redigeringar är "virtuella kopior" i lightroom. Originalet ligger orörd.

Att originalet alltid ligger orört och att alla redigeringar är poster i en databas håller jag med om.

Begreppet "virtuella kopia" har dock en specifik innebörd i Lightroom. Om jag importerar en bild, gör några justeringar så kallar jag ju inte denna för en virtuell kopia. Det är ett redigerat original, åtminstone i min vokabulär.
 
Att originalet alltid ligger orört och att alla redigeringar är poster i en databas håller jag med om.

Begreppet "virtuella kopia" har dock en specifik innebörd i Lightroom. Om jag importerar en bild, gör några justeringar så kallar jag ju inte denna för en virtuell kopia. Det är ett redigerat original, åtminstone i min vokabulär.

Om du har ett redigerat original är det ju lätt att göra en virtuell kopia av det och sedan återställa alla redigeringar:)
 
Att originalet alltid ligger orört och att alla redigeringar är poster i en databas håller jag med om.

Begreppet "virtuella kopia" har dock en specifik innebörd i Lightroom. Om jag importerar en bild, gör några justeringar så kallar jag ju inte denna för en virtuell kopia. Det är ett redigerat original, åtminstone i min vokabulär.

Det är en virtuell kopia av RAW-filen (originalet).

/Stefan
 
Det är en virtuell kopia av RAW-filen (originalet).

/Stefan

Jag förstår inte varför ni skall stöka till det.

Rent teoretiskt är det förstås så att alla bilder som du ser i Lightroom kan anses vara virtuella. Det är en post i en tabell med en referens till en fil samt en mängd poster i en andra tabeller som innehåller redigeringar, profiler etc.

Begreppet virtuell kopia avser dock när man explicit skapar ytterligare en referens - som pekar till samma original-fil, men som har ett annan set med poster för redigering vilket möjliggör att man kan ha en variant på bilden utan att skapa någon extra fil på hårddisken.

Att det är skillnad syns t ex tydligt när man t ex väljer att radera en bild. Kontrollfrågorna är olika för ett original jämfört med en virtuell kopia.

Men vi vet nog alla hur det funkar - tror jag...
 
Det jag menar är att det inte finns någon anledning att ha något "original" i LR (åtminstone inte för mig), eftersom det är så lätt att att få fram en oredigerad version av bilden.

Ja då är vi överens - det var ju det jag skrev i mitt inlägg #21
 
Senast ändrad:
Vad hade du velat kalla det istället så att de flesta förstår det? Förstod du själv från början vad det betydde och innebar?

/Stefan


Jag tror vi pratar om varandra.

Hans-Erik skrev "Alla redigeringar är "virtuella kopior" i lightroom. "

Vilket jag invände mot.

I inlägg #32 skrev jag :

"Om jag importerar en bild, gör några justeringar så kallar jag ju inte denna för en virtuell kopia. Det är ett redigerat original, åtminstone i min vokabulär."

På vilket du svarade
"Det är en virtuell kopia av RAW-filen (originalet)."

Jag tolkade alltså det som om du också kallar ett redigerat original för virtuell kopia.

För att jag skall kalla en bild i LR för virtuell kopia så krävs att jag använt mig av funktionen för att skapa en virtuell kopia. Enkelt tycker jag...

Som sagt - jag tror bara vi har missförstått varandra, eller?
 
Jag tror vi pratar om varandra.

Hans-Erik skrev "Alla redigeringar är "virtuella kopior" i lightroom. "

Vilket jag invände mot.

I inlägg #32 skrev jag :

"Om jag importerar en bild, gör några justeringar så kallar jag ju inte denna för en virtuell kopia. Det är ett redigerat original, åtminstone i min vokabulär."

På vilket du svarade
"Det är en virtuell kopia av RAW-filen (originalet)."

Jag tolkade alltså det som om du också kallar ett redigerat original för virtuell kopia.

För att jag skall kalla en bild i LR för virtuell kopia så krävs att jag använt mig av funktionen för att skapa en virtuell kopia. Enkelt tycker jag...

Som sagt - jag tror bara vi har missförstått varandra, eller?

Japp!

/Stefan
 
  • Gilla
Reaktioner: AFJ
Sorry om jag skapade en OT-diskussion. Eftersom allt i lightroom är virtuellt baserat på en orörd originalfil någon annanstans kunde jag inte låta bli att märka ord när man kallar något för original i lightroom. Jag förstår vad man menar när man kallar den första versionen (som alltså är virtuell) i katalogen för "original". När man raderar den första versionen frågar programmet om man vill ta bort den första versionen i katalogen enbart eller också originalet på hårddisken, vilket ju är en praktisk funktion.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar