- Handlar ni begagnat?
- Några dåliga erfarenheter?
- Vad tror ni är grejen detta med Canon shutter count besatthet, är det helt enkelt så att det är traders som ska köpa och sälja vidare?
- Vad är grejen med detta, att alla fotobutiker erbjuder inköp/inbyte men dom vill egentligen inte, är det en "lockvara-grej"?
1. Köpt fem begagnade supertelen, en beggad proffskamera och en beggad semiprokamera, och ett nytt objektiv men 3 nya kameror. Minneskort etc köper jag också nytt.
2. Dåliga erfarenheter; Inga. Då har jag lagt handpenning, betalat i förskott etc, men alltid kollat upp säljaren så att denne är den hen utger sig för att vara. Har även sålt begagnat, men bara sålt på plats till fysisk person där inga behov av att skicka uppstod, men det är mer en slump att det löst sig så alla gånger.
3. Ser det som miltalet på en bil. En bil som gått 30k mil kan vara i bättre skick än en som gått 15k mil, men sannolikheten att den förra börjar närma sig sin tekniska livslängd är betydligt högre.
Att jag köpt 3/5 av de kameror jag ägt nya är mer för att modellerna då var så nya att det inte fanns just någon att hitta på begagnatmarknaden än.
4. Konsumentpsykologi, det känns bättre att köpa ett objektiv för 40k om man får 12k för sitt gamla, då blir nettot "bara" 28k. Typ som cash-back när man köper nya modeller.
Det kan vara drivande för att få fler kunder, att de kan byta in överhuvudtaget.
Om de inte är intresserade tror jag det beror på att det antingen är en inte så efterfrågad vara som riskerar att bli en hyllvärmare. Eller att de redan har ett par ex på hyllan de inte blir av med i närtid. Eller att 6 mån garantibiten blir besvärlig, t ex om man vill byta in en Canon 300 f/2,8 IS, där Canon inte längre tillhandahåller service och reparationer utifall garantin skulle behöva användas av kunden.
Eller om kunden bara vill sälja en vara utan att samtidigt köpa en annan vara. Jag tror verkligen inte de har höga avanser på begagnathyllan trots prisskillnaden.
Daytraders finns, det finns minst en kille på Fotosidan som har registrerad affärsverksamhet att köpa och sälja fotoutrustning. Jag har sålt ett Canon supertele till honom, och det var inga konstigheter. Betalade begärt pris och snabb affär. Antagligen har de som kan gå runt på det redan väldigt bra koll på vad de kan sälja för innan de köper.