Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

känner mig lurad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har påpekat detta. Tänker inte ta till några hårdare tag innan jag fått höra vad den andra köparen säger.

Förstår din frustration, men enligt min erfarenhet OCH mitt sätt att se på det så är en begagnataffär inte kontraktgjord förrän vara och pengar bytat ägare. På samma sätt som det inte finns några garantier efteråt finns det inga garantier före heller...på något plan överhuvudtaget. Detta är bara en av alla anledningar till att jag har MYCKET svårt att se rimligheten i en del begagnatpriser som florerar på diverse prylar...

Gutta skrev:
..enligt min erfarenhet OCH mitt sätt att se på det så är en begagnataffär inte kontraktgjord förrän vara och pengar bytat ägare.

Så kan man tycka, men om man väljer att använda t.ex. Traderas tjänst för beg-försäljning så förbinder man sig faktiskt att acceptera de regler som sätts upp där, och har inget utrymme att formulera sina egna.

Per

Per skrev:
Så kan man tycka, men om man väljer att använda t.ex. Traderas tjänst för beg-försäljning så förbinder man sig faktiskt att acceptera de regler som sätts upp där, och har inget utrymme att formulera sina egna.

Per

Detta stämmer bevisligen inte... Och det är lite det jag menar... Jag menar INTE att jag skulle göra likadant, men sånt här får man räkna med liksom.

Menar Du att världen är full av skitstövlar som får göra som de vill? Bara för att vi resginerat?

En central del i den klassiska romerska rätten, vilken vi till mycket stor del baserar vår rättsuppfattning, var Pacta sunt servanda - Ingångna avtal skall hållas. Ingen ekonomi överlever om man på allvar gör avsteg från den regeln.

Gutta skrev:
... enligt min erfarenhet OCH mitt sätt att se på det så är en begagnataffär inte kontraktgjord förrän vara och pengar bytat ägare.
Ta inte illa upp, men "min erfarenhet OCH mitt sätt att se på det" har inte så mycket med saken att göra. I det här fallet gäller givetvis svensk lag och Traderas regler, som -- såvitt jag förstår -- stämmer överens. Ett avtal är ett avtal och kan inte brytas utan konsekvenser.

tannler skrev:
Menar Du att världen är full av skitstövlar som får göra som de vill? Bara för att vi resginerat?

En central del i den klassiska romerska rätten, vilken vi till mycket stor del baserar vår rättsuppfattning, var Pacta sunt servanda - Ingångna avtal skall hållas. Ingen ekonomi överlever om man på allvar gör avsteg från den regeln.

Exakt det menar jag! Och det är inte mycket vi kan göra åt det. Vi får vara glada om de riktiga förbrytarna åker dit...

ErlandH skrev:
Ta inte illa upp, men "min erfarenhet OCH mitt sätt att se på det" har inte så mycket med saken att göra. I det här fallet gäller givetvis svensk lag och Traderas regler, som -- såvitt jag förstår -- stämmer överens. Ett avtal är ett avtal och kan inte brytas utan konsekvenser.

Ett ganska naivt sätt att se på det enligt min uppfattning. Det finns många lagar som borde följas men som inte följs och det är inte ett dugg du och jag kan göra åt det...

Gutta skrev:
Ett ganska naivt sätt att se på det enligt min uppfattning. Det finns många lagar som borde följas men som inte följs och det är inte ett dugg du och jag kan göra åt det...

Nån knyckte min cykel i höstas. Berätta var din står, så kan jag sno den i stället - du räknar ändå med att sånt händer och blir varken förvånad, förbannad eller känner någon direkt anledning till åtgärd..?

P

Per skrev:
Nån knyckte min cykel i höstas. Berätta var din står, så kan jag sno den i stället - du räknar ändå med att sånt händer och blir varken förvånad, förbannad eller känner någon direkt anledning till åtgärd..?

P

Nästan korrekt. Förvånad - NEJ, förbannad - JO, åtgärd? Ja vad gör man när ens cykel blivit stulen? Letar upp den igen eller? Nä man får vackert höra av sig till försäkringsbolaget....

Men visst, KUNDE jag påverka det, säg genom att jag ser den pågående stölden...tro mig då passerar det inte obemärkt. Men det blir lite svårare i detta läget känns det som. Någon egentlig stöld har ju inte begåtts. En affär har blivit avbruten på ett ganska taskigt sätt. Inte mycket att göra utan bara att leta efter nya "kap". Sen är jag inte sen att välkomna alla eventuella sanktioner som trådskaparen eller för den delen tradera kan komma sig för då det i förlängningen kommer hjälpa även mig som begagnatkund i framtiden. Men som sagt, att tro att man kan göra så mycket åt en sådan här "bagatell" det är nog att vara lite väl naiv. Inget ont menat, bara mitt sätt att se på saken.

Fick ett mail förut där han verkar ha dragit tillbaka auktionen helt. Mailade tillbaka o skällde på honom. Misstänker att det inte hjälper men man kan ju försöka. AAAA hade så gärna velat ha detdär. FUCK!!!

Gutta skrev:
Det finns många lagar som borde följas men som inte följs och det är inte ett dugg du och jag kan göra åt det...
Jodå, det finns en hel del vi (i det här fallet Markus Carlsson) kan göra åt det. Vill inte Tradera hjälpa honom skulle jag föreslå att han vänder sig direkt till ägarna, dvs Ebay.

mc bruno skrev:
Fick ett mail förut där han verkar ha dragit tillbaka auktionen helt. Mailade tillbaka o skällde på honom. Misstänker att det inte hjälper men man kan ju försöka. AAAA hade så gärna velat ha detdär. FUCK!!!

Men vad sa tradera då?

Hej Bruno

Det var jag som hade det första budet som gjorde att han inte kunde dra tillbaka auktionen, han skickade mig ett mail igår där han berättade att ahn redan sålt kameran till ngn annan

"Hej olindskog!
Jag kommer att avbryta aktionen då jag redan har sålt kameran! Ber om ursäkt för detta. "

Då jag har erfarenhet av liknande problem och även upplevt Traderas bristande intresse när man väl behöver deras hjälp, så lät jag bli att bjuda mer

Jag tänkte att om ingen annan bjuder så ska jag iaf se till att han får det lite hett om öronen med artiga men bestämda mail

Jag beklagar att du Bruno istället fått problemet

MVH

Ola G

Mycket slarvigt av säljaren. Tyvärr hjälper det nog inte att kontakta vare sig tradera eller ebay, eller kanske rent av nån myndighet. Han har ju ingått ett avtal med köparen på blocket också, och det väger förstås lika tungt.
Sen tycker jag att man bör kontakta dem ändå, bara för sakens skull. Även om det inte hjälper dig att få kameran. Man ska inte räkna med sånt här, eller acceptera att det händer. Däremot är det bra att vara medveten om att risken finns.

Blocket är en ren annons site och ingår inte avtal. På tradera ingår man avtal enligt traderas egna regler.

Dock är det svårt att juridiskt i domstolen få rätten på sin sida. För litet mål helt enkelt.

Men det intressantast är ändock vad Tradera svarar om du anmäler det. Och det tycker jag du skall göra oavsett om du tror på förhand att de inte bryr sig.

Och du skall inte missa att ge negativ kritik på säljaren i auktionen, så budgivare på ev andra objekt blir varnad.

PeterSfa skrev:
Blocket är en ren annons site och ingår inte avtal. På tradera ingår man avtal enligt traderas egna regler.
Du kanske inte ingår nåt avtal med själva Blocket, men om du har kommit överens med någon om att sälja en sak, så har ju ett avtal ingåtts oavsett om det skett via Blocket eller Tradera eller nån annanstans.

imajica skrev:
Du kanske inte ingår nåt avtal med själva Blocket, men om du har kommit överens med någon om att sälja en sak, så har ju ett avtal ingåtts oavsett om det skett via Blocket eller Tradera eller nån annanstans.

Faktiskt inte. Avtal kommer inte tilll stånd förän ni skriftligt gjort ett åtagande. Att diskutera om ett köp är inte bindande. INte förän pengarna byter ägare.

På tradera däremot, så måste du acceptera ett avtal med tradera för att kunna bli medlem överhuvudtaget.

Så det intresanta här, är faktiskt vad tradera säger om saken slutgiltigt.
Det svaret kommer att säga allt om Tradera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar