Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

känner mig lurad!

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Får man göra såhär?

Bjöd i morse på en kamera med objektiv på tradera, en auktion som jag van. Lite senare får jag ett mail från säljaren som säger att han hade glömt bort att han lagt upp den på blocket innan och att han har köpare där som ska hämta den ikväll som dessutom betlar mer än vad jag vunnit auktionen med. Får man göra såhär? Är jättearg för jag ville verkligen ha kameran och jag har gått upp tidigt bara för att inte missa den.

Enligt tradera så ingår säljaren och köparen ett kontrakt när auktionen är slut.

Jag tycker du ska påpeka det till honom samt hota om att anmäla honom till tradera.

Vann du den billigt, och därför vill han kanske inte sälja den och har då hittat på den här historian?

Förresten coolt namn (samt bra stad du bor i), Nästan lite läskigt...

/ Den andre Marcus

Aha det är du, jo du har svarat på mina frågor tidigtare så jag känner igen dej. han påstod att han dagen innan försökt stoppa auktionen men det inte gått för att någon redan bjudit. (inte jag). Jag har påpekat det för honom men just nu svarar han inte på mail.

Om man av någon anledning vill stoppa en auktion som någon har bjudit på (kan ju hända att varan gått sönder mm) så kan man maila tradera. I väntan på att de stoppar auktionen gör man själv ett tillägg i auktionen och skriver dit vad som hänt så att folk inte bjuder mer. Så han har ju inte direkt verkat bry sig.

Enligt traderas regler får man INTE sälja samma vara på blocket också.

Fult gjort men jag tror inte du kan göra mycket åt det. Kanske du kan ge honom dåligt rykte på Tradera men knappast tvinga genom affären.

Vad har du fått för reaktion från Tradera när du anmält detta? Det kan vara bra att få veta vilken ståndpunkt de intar i ett läge som detta.
Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.
/Nonno

Jag har sökt på problemet på deras hemsida och det känns som att de inte vill lägga sig i riktigt. Säljaren ska ringa mig ikväll när han fått tag på den andra köparen så loppet är inte kört än. Jag hoppas fortfarande.

ja vet. Sigmat har jag redan men jag vet ju vad det går att sälja det för och om jag gör det så har jag gjort ett riktigt kap för huset och 50an. Typ 4000 för båda.

Om inte säljaren "bryr" sig så kan du inte göra något om tradera inte ändrat sig.. har varit i motsatt situation att en köpte en cykel av mig för 9000 på tradera, och sen vägrade köpa den..

Han fick bara en varning på tradera..

mc bruno skrev:
Jag har sökt på problemet på deras hemsida och det känns som att de inte vill lägga sig i riktigt.
I Traderas faq står det mycket tydligt att "Säljaren är bunden till att sälja auktionsobjektet till högsta vinnande bud." Det tycker jag du ska påpeka för säljaren. Och om jag var du skulle jag ringa Tradera och fråga dem vad de tycker du ska göra -- och vad de kan hjälpa dig med.

Visst - så är det, men Tradera har en mycket lättsinnig inställning till sina regler och är mycket tvehågsen inför tanken att låta dem leda till sanktioner.

Skrivningen "Tradera är numera en del av eBay" klingar rätt så falskt när eBay är stenhårda i sitt Strike System och Tradera intar en minst sagt avslappnad attityd till detta eländiga problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar