Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobs ett geni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, där har han nog fel.
Fast på Mac så använder man sig oftast av FW för det är bättre än USB.

Ok, det låter konstigt att det inte skulle fungera i OS/X. Om det fungerar med FW och inte USB så är ju problemet i vilket fall löst.

Vad som är bäst beror på vilka varianter av USB och FW man jämför. 3 slår 800 med hästlängder. 2 och 400 är ganska jämnstarka.

/Karl

Jag testade nu att ta bort dom administrativa rättigheterna på en av maskinerna och den läste snällt in icm-filen i alla fall. Du får nog lov att be administratorn att gräva lite i dom group policys som han satt i nätverket, det måste vara något sådant som spärrar hos dig. Jag kunde till och med läsa in en annan profil (utan att ändra rättigheterna) utan administrativa rättigheter, däremot kunde jag inte profilera maskinen utan att ha administrativa rättigheter.

/Karl

Det märkliga med många av de IT-tekniker som jag möter på olika större företag och institutioner är att de inte vill göra sådana ändringar, eftersom det går emot de regler de har. Så istället för att se till att få datorn möjligt att använda som det är tänkt, håller de fast vid en policy som gör den omöjligt. På ett par ställen har jag löst det genom att de har bytt till Macar, som gör detta hur enkelt som helst.

Stefan

Det går alltså inte dela med sig av på ett enkelt sätt utan att installera program eller på platser som saknar wifi.
.

Nej det går inte utan att ha en telefon som kan ge agera accesspunkt eller en 200:- accesspunktmfrån valfri tillverkare.
Apple har övergett USB då de anser det vara föråldrad teknik (rätt eller fel) iPad är tänkt att använda ett nätverk och om du vägrar använda det kommer du få problem.

Om du inte vill installera programvara på din platta så kommer nog ingen tillverkare göra dig nöjd.

Det märkliga med många av de IT-tekniker som jag möter på olika större företag och institutioner är att de inte vill göra sådana ändringar, eftersom det går emot de regler de har. Så istället för att se till att få datorn möjligt att använda som det är tänkt, håller de fast vid en policy som gör den omöjligt. På ett par ställen har jag löst det genom att de har bytt till Macar, som gör detta hur enkelt som helst.

Stefan

Som jag sagt tidigare är att ge dom anstälda en tvättsvamp istället för en dator mycket säkrare. Många IT-ansvariga är så rädda att dom gör sitt bästa för att göra datorn lika produktiv som en tvättsvamp.
Att prata med och utbilda personalen i datorvett verkar på många ställen vara en helt förkastlig metod.
Om IT-ansvarige dessutom varit med och sett att hans spärrar förhindrar att dyrköpt datorutrustning inte går att använda, hade jag pratat med IT-ansvariges chef och sagt att han inte gör sitt jobb och kanske borde söka nytt jobb på ett annat företag.

/Karl

Jag har redan gjort det, iTunes suger på pc och är inte bra på Apple. Du kanske borde rannsaka ditt eget handlande?
Kan vara läge att erkänna att det inte är så smart att köpa en produkt som du inte vet hur den fungerar och anta vad som går att göra med den. Sedan dessutom åka iväg någonstans där du behöver denna inbillade funktion och bitcha om att ditt antagande inte stämmer. Fast det är ju inte ditt fel utan Apples.

Märkligt!

EDIT
Tog bort mitt svar och lagger ner denna trad, fanboys ar svara att diskutera med.

Det ar i det har fallet inte bara itunes som suger utan aven det faktum att paddan inte gar att anvanda som ovriga liknande produkter pa marknaden.

Dina ovriga kommentarer uppfattar jag som oseriosa, svar undanbedes.

LOL Självklart är den app som löser problemet ett oseriöst inlägg, oroa dig jag ignorerar dig gladeligen då du helt uppenbart är ett troll.

Hade den kunnat visa hur man skulle kunna använda en iPad på ett vettigt sätt hade den faktiskt varit det. :)

/Karl

Jag har två, använder dem vettigt (eller ovettigt kanske) dagligen.
Fast om man bara mååååååste koppla den till datorn som om den vore en USB-pinne ja då är det kanske inte den bästa plattan.

När den kan agera både ftp & http-server och dela ut valfritt data den vägen så vete fanken vad det ska vara bra för.

Du kanske kan upplysa mig om det?

Det är lustigt att läsa allt gnäll om att "Apple låser in mig" och "jag vill göra på mitt sätt"... Hur svårt kan det vara att förstå att Apple säljer en färdig lösning för folk som inte orkar hålla på och krångla eller inte ens orkar sätta sig in i "finesser" utan bara vill att det ska funka out-of-the-box? Konceptet bygger på inlåsning och avgränsning, för säkerhet, stabilitet och enkelhet.

För den som absolut måste ha röd text i menyerna eller dör om han inte får köra bash-kommandon på sin iPad eller vill kunna kopiera över video som inte går att spela upp så går det bra att jailbreaka iPaden, vilket går ungefär lika snabbt som att gnälla ihop ett inlägg på Fotosidan. Apples inlåsning går alltså att ta bort om man önskar sköta sig själv. Det gör ju systemet mer flexibelt än de som säljs default som "olåsta". Hur låser man in sig i en sån miljö? Finns det nåt jail-build för Android? Så att man tex slipper oroa sig för att installera ful-appar?

Jag har två, använder dem vettigt (eller ovettigt kanske) dagligen.
Fast om man bara mååååååste koppla den till datorn som om den vore en USB-pinne ja då är det kanske inte den bästa plattan.

När den kan agera både ftp & http-server och dela ut valfritt data den vägen så vete fanken vad det ska vara bra för.

Du kanske kan upplysa mig om det?

När man vill föra över 2GB bilder till farmor som inte har något WLAN hemma hos sig.

/Karl

O

Vadå, nu blir jag lite stött. Det här är ju den mest meningsfulla tråden på FS ;-)

Nu blir jag som trådskapare lite stött. Bortsett från att den kapades för att diskutera skärminställningar ett tag så tycker jag att innehållet är relevant då det finns ganska många ickeäpplen som nu skaffar Ipad. Skärmen gör ju faktiskt att det är den första plattan som på allvar är intressant för fotografer. Efter att ha blivit avrådd från iTunes så kan nog de flesta synkningsproblem mellan dator och platta lösas. Jag är dock fortfarande frågande till om inläsningen från kameran med connection kit kan kontrolleras mer. Jag vill kunna styra om jag ska läsa in raw eller jpeg eller båda samt gärna se större bilder än tumnaglar innan jag läser in. Någon som har något förslag på någon annan app än Bilder som löser det?

Mitt andra problem är hur jag exporterar filer som jag editerat i iPhoto utan att använda iTunes. Förslag?

När man vill föra över 2GB bilder till farmor som inte har något WLAN hemma hos sig.

/Karl

Jupp, som jag skrev löses detta medels iphone, annan telefon som kan dela ut nätverk eller billigast möjliga accesspunkt (200:)

Fast en Dovado Tiny (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=921586) kanske är roligare, klarar ju dessutom av en 4G pinne om det skulle vara användbart. Då kan man ju kolla mail när farmor somnat :)

Krångligt, ja en aning. Kanske man kan planera in denna händelse så bilderna ligger på en sticka?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto