Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobs ett geni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blir jag som trådskapare lite stött. Bortsett från att den kapades för att diskutera skärminställningar ett tag så tycker jag att innehållet är relevant då det finns ganska många ickeäpplen som nu skaffar Ipad. Skärmen gör ju faktiskt att det är den första plattan som på allvar är intressant för fotografer. Efter att ha blivit avrådd från iTunes så kan nog de flesta synkningsproblem mellan dator och platta lösas. Jag är dock fortfarande frågande till om inläsningen från kameran med connection kit kan kontrolleras mer. Jag vill kunna styra om jag ska läsa in raw eller jpeg eller båda samt gärna se större bilder än tumnaglar innan jag läser in. Någon som har något förslag på någon annan app än Bilder som löser det?

Mitt andra problem är hur jag exporterar filer som jag editerat i iPhoto utan att använda iTunes. Förslag?

Sorry, jag ville inte förstöra ditt humör eller tråd.

Tittade du på iStorage HD? Den är faktiskt rätt kompetent, löser problemet att flytta till/från ipad till/från något annat över wlan. Har du wifi i kameran borde du kunna trycka bilderna direkt till ipad trådlöst med iStorage.

Connections Kit had jag inte så jag vet inte vad som går inte går att göra eller om det finns coola appar som ger dig utökad funktion.
(ska nog köpa det imorgon, blev lite sugen på att testa)

Lustigt med folk som ogillar apple, de är helt besatta av att alla apparater MÅSTE fungera som USB-minnen, annars blir det ett väldigt gnäll.

Jag använder min iPhone till att ringa, sms:a, kolla email, FB, lite surf och navigationshjälp. iPad köpte jag för att kunna visa bilder lite smidigt och att slösurfa mm hemma i soffan eller på resa. Visst vore det praktiskt om de funkade som USB-minnen också men det är inte hela världen, jag har redan USB-minnen och de är smidiga för att flytta filer med.

Se möjligheterna och sluta gnälla - eller använd nåt annat :)

Ursäkta OT

Ett scenario som inte är ovanligt är tex på ett kalas så vill jag kunna koppla telefonen till vilken dator som helst, med micro usb som alltid finns liggande någonstans. komma åt filerna (musik) och kopiera från och till telefon.

Detta är kanske en struntsak men det är en av alla de små sakerna som gör en produkt användningsbar och värdefull i vardagslivet.

Jag har börjat vänja mig med applesystemet nu och man glömmer fort vad man saknar som tex häromveckan när jag bytte privattelefon och kunde inte komma på hur jag skulle få över kontakterna från den ena telefonen till den ändra tills min mindre teknikintresserade bror frågade varför jag inte bara skickar dom med blåtand.. han har inte fått sinnet försvagat av halft uppätna äpplen ;o) på ett par minuter så hade jag markerat och kopierat alla kontakter till den nya telefonen.
Med en apple så hade inte det gått då man inte kan använda blåtand till annat än handsfree.

Det är ytterligare en bagatell som gör livet lättare att leva.

Men jag är nog inte apples målgrupp för jag vill ha hela äpplet, inte bara skrutten.

Sorry för trådstöld.

Men hallå,

skaffa Dropbox så är DET problemet löst.

Räkna upp alla problem man SLIPPER med äppelprylarna istället, men de kanske inte räknas? Ta grejorna för vad de är, det går att hitta fel på precis allt om man bara vill.

"Det är lustigt när folk tror att en produkt är begränsad när det i själva verket är de själva som är det. :)"

Hur menar du? det går ju inte att anända blåtand till det jag behövde det till.

"Men hallå,

"
Vad är dropbox? jag behövde inte skaffa någonting, bara skicka ochså var det klart..

Ursäkta OT

Ett scenario som inte är ovanligt är tex på ett kalas så vill jag kunna koppla telefonen till vilken dator som helst, med micro usb som alltid finns liggande någonstans. komma åt filerna (musik) och kopiera från och till telefon.

Detta är kanske en struntsak men det är en av alla de små sakerna som gör en produkt användningsbar och värdefull i vardagslivet.

Jag har börjat vänja mig med applesystemet nu och man glömmer fort vad man saknar som tex häromveckan när jag bytte privattelefon och kunde inte komma på hur jag skulle få över kontakterna från den ena telefonen till den ändra tills min mindre teknikintresserade bror frågade varför jag inte bara skickar dom med blåtand.. han har inte fått sinnet försvagat av halft uppätna äpplen ;o) på ett par minuter så hade jag markerat och kopierat alla kontakter till den nya telefonen.
Med en apple så hade inte det gått då man inte kan använda blåtand till annat än handsfree.

Det är ytterligare en bagatell som gör livet lättare att leva.

Men jag är nog inte apples målgrupp för jag vill ha hela äpplet, inte bara skrutten.

Sorry för trådstöld.

Kopiera kontakter till gmail konto är ett sätt, iCloud ett annat, synka mot outlook ett tredje, kontakter i osx ett fjärde osv osv.

Begränsningen i blåtand finns, frågan är hur stor den är och om den största begränsningen inte sitter någon annanstans ;)

"Det är lustigt när folk tror att en produkt är begränsad när det i själva verket är de själva som är det. :)"

Hur menar du? det går ju inte att anända blåtand till det jag behövde det till.

"Men hallå,

"
Vad är dropbox? jag behövde inte skaffa någonting, bara skicka ochså var det klart..

Begränsningen du har är att du bara ser bluetooth som lösningen på ditt problem. Det finns ju många andra lösningar som du aldrig såg. Flera, kanske de flesta bättre än blåtand dessutom.

Dropbox är en gratis lagringstjänst på nätet, finns till de flesta plattformar. Tror man har 2Gb lagring fritt.

Kopiera kontakter till gmail konto är ett sätt, iCloud ett annat, synka mot outlook ett tredje, kontakter i osx ett fjärde osv osv.

Begränsningen i blåtand finns, frågan är hur stor den är och om den största begränsningen inte sitter någon annanstans ;)

Ingen utav telefonerna var en iphone, jag började att synka emot gmail men det var väldigt meckigt att spara kontakt för kontakt , synka flera telefoner etc, det var något som man skulle behöva doktorera i för att lyckas med.

Somsagt, markera alla och skicka, klart på ett par minuter inklusive allt arbete.

När man är inne i appletänket är det svårt att se dom enkla lösningarna som finns utanför apple, det är enklare att säja att dom enkla och smarta lösningarna är dåliga och.. begränsande.. hur?

Ingen utav telefonerna var en iphone, jag började att synka emot gmail men det var väldigt meckigt att spara kontakt för kontakt , synka flera telefoner etc, det var något som man skulle behöva doktorera i för att lyckas med.

Somsagt, markera alla och skicka, klart på ett par minuter inklusive allt arbete.

När man är inne i appletänket är det svårt att se dom enkla lösningarna som finns utanför apple, det är enklare att säja att dom enkla och smarta lösningarna är dåliga och.. begränsande.. hur?

Google har möjlighet att synka många poster åt gången,till att börja med.
Synkning mot datorn, du har väl kontakterna där i alla fall? Jag skulle aldrig vilja ha data bara i telefonen, den är för lätt att bli av med.

Ja skrev inte att BT var dåligt med det finns många alternativ som ger ett mervärde. De flesta alternativ jag gav ger dig backup på datan och en andra väg att komma åt dem ( via web )

[edit] Självklart blir det man är van vid det enkla alternativet. Det är förmodligen varför vanemänniskor från PC-världen blir så förvirrade då de ska börja tänka Apple.

Det är skillnader och alla är inte till Apples fördel, jag tycker t.ex. att det vore trevligt med bättre BT stöd och full access via usb. :)
För mig överväger det som är bra dessa brister, för andra är det inte så.

Jag tycker dock att det är synd om man missar hela grejen för att man inte "tittar utanför lådan" (för att sno ett engelskt uttryck)

Google har möjlighet att synka många poster åt gången,till att börja med.
Synkning mot datorn, du har väl kontakterna där i alla fall? Jag skulle aldrig vilja ha data bara i telefonen, den är för lätt att bli av med.

Ja skrev inte att BT var dåligt med det finns många alternativ som ger ett mervärde. De flesta alternativ jag gav ger dig backup på datan och en andra väg att komma åt dem ( via web )

[edit] Självklart blir det man är van vid det enkla alternativet. Det är förmodligen varför vanemänniskor från PC-världen blir så förvirrade då de ska börja tänka Apple.

Det är skillnader och alla är inte till Apples fördel, jag tycker t.ex. att det vore trevligt med bättre BT stöd och full access via usb. :)
För mig överväger det som är bra dessa brister, för andra är det inte så.

Jag tycker dock att det är synd om man missar hela grejen för att man inte "tittar utanför lådan" (för att sno ett engelskt uttryck)

Det är dock ett krångligt förfarande om man skall skicka ett gäng kontakter till någon annan. Att beama dom med någon trådlös kortdistansvariant (BT, IR, NFC eller annan liknande) är det smidigaste.

Microsoft har också denna idiotiska begränsning i Windows Phone, jag fattar inte att folk inte kan bli upprörda på sitt eget system. Jag är skitförbannad och har skrivit till Microsoft angående 3-4 begränsningar i Windows Phone. Sedan att Windows Phone har andra fördelar vilket gör att Windows Phone övertrumfar Android och iPhone i det stora hela är en annan femma.

Hade det inte varit för att du inte vill bli kallad vissa saker hade jag kallat dig för det nu. :)

/Karl

Ett annat alternativ är att kopiera sin adressbok till skrivbordet på datorn (kvittar om du kör OS X eller Windows) och sen kopiera in den i den nya telefonen. Detta avser Android.

Från Android till iPhone kan man göra enligt följande. Du kopierar telefonboken till skrivbordet (på din Mac) och sen drar du in kontakterna i Adressboken. Har du då iCloud aktiverat så flyger kontakterna in i din iPhone automatiskt. Denna lösning kan jag inte tänka mig att den funkar på Windows.
Adressboken tillsammans med iCloud är grym kombination.

Ett tredje alternativ är att bara flytta SIM-kortet från en lur till en annan. Det förutsätter att du kopierat kontakterna från luren till SIM-kortet. Är problemet ett micro-SIM, så finns det adaptrar.

Ett annat alternativ är att kopiera sin adressbok till skrivbordet på datorn (kvittar om du kör OS X eller Windows) och sen kopiera in den i den nya telefonen. Detta avser Android.

Från Android till iPhone kan man göra enligt följande. Du kopierar telefonboken till skrivbordet (på din Mac) och sen drar du in kontakterna i Adressboken. Har du då iCloud aktiverat så flyger kontakterna in i din iPhone automatiskt. Denna lösning kan jag inte tänka mig att den funkar på Windows.
Adressboken tillsammans med iCloud är grym kombination.

Ett tredje alternativ är att bara flytta SIM-kortet från en lur till en annan. Det förutsätter att du kopierat kontakterna från luren till SIM-kortet. Är problemet ett micro-SIM, så finns det adaptrar.

SIM-kort lagrar inte kontakter på något bra sätt. På sim-kort kan du lagra x-antal namn med telefonnummer, nuförtiden vill man gärna ha email, adress, flera telefonnummer, skype, facebook etc också.

/Karl

SIM-kort lagrar inte kontakter på något bra sätt. På sim-kort kan du lagra x-antal namn med telefonnummer, nuförtiden vill man gärna ha email, adress, flera telefonnummer, skype, facebook etc också.

/Karl

Sant! Därför är alternativ 1 och 2 de som funkar smidigast. Tror även att de går snabbare än att skicka med BT.

Sant! Därför är alternativ 1 och 2 de som funkar smidigast. Tror även att de går snabbare än att skicka med BT.

Jo, men om man bara skall skicka några få till en kompis som man sitter och lunchar med så är dom riktigt osmidiga.

Skall man flytta alla så är det ju bara att synca in dom med google eller var man nu har dom.

/Karl

Om man ska dela med sig av enstaka kontakter från en iPhone kan man skicka dem som meddelanden eller via e-post - då skickas de som vcf-filer.

Jo, men om man bara skall skicka några få till en kompis som man sitter och lunchar med så är dom riktigt osmidiga.

Skall man flytta alla så är det ju bara att synca in dom med google eller var man nu har dom.

/Karl

Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Jag lyckades inte synka alla mina kontakter till Google när jag bytte telefon senast (Android till iPhone) de låg bara lagrade i telefonen. Då körde jag mitt alternativ 2, vilket tog ca 2 min.
Sen använder ju såklart Android och Apple olika sätt att hantera namnen, så att de låg med efternamn-förnamn istället för förnamn-efternamn. Det tog ju sin lilla stund att fixa till, men iom att jag kunde göra det i datorn gick det smidigt (synkade med iCloud).

Enstaka kontakter är ju ganska drygt att hantera när man byter telefon.

Ja, naturligtvis - det var angående att skicka några få till någon man sitter och lunchar med. Ska man synka alla kontakter är det enklast att göra via Gmail eller Exchange exempelvis.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto