Annons

Jobs ett geni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som fick mig att rata iTunes var att om jag la över en bild till telefonen, raderade den bilden från datorn och la över ytterligare en bild till telefonen så försvann den första bilden eftersom "synkronisera" är funktionen, inte "överför".

Herrejösses vad vad användarvänligt ;-)

Om man vill flytta filer till paddan eller telefonen från en annan dator och saknar wifi blir det lite problematiskt. Det räcker att flytta mappen med exempelvis bilder på egna datorn för att iTunes ska kräva radering på paddan/luren.

Ingen superlösning direkt.

Jag tar mig för pannan!

Du kan maila bilder till iphone/ipad och spara dessa i kameraalbumet, ingen synk, inget itunes och helt manuellt.

Om du vill synka bilder till dina enheter så blr du skapa en toppkatalog på datorn där du sedan lägger mappar med bilder och du synkar sedan toppkatalogen via itunes. Försök inte att byta toppkatalog, döpa om mm då strular det till sig rejält. Allt du ändrar under toppkatalogen synkar utan problem.

Att mejla bilder till äppelskrutten för att flytta dom dit, det kallar jag riktigt användarvänligt. Det är ju enklare än att använda utforskaren. <--IRONI

Att synkronisera bör vara en funktion som man kan välja att använda, inte ett krav att använda.

Herrejösses vad vad användarvänligt ;-)

Jag tar mig för pannan!

Att mejla bilder till äppelskrutten för att flytta dom dit, det kallar jag riktigt användarvänligt. Det är ju enklare än att använda utforskaren. <--IRONI

Att synkronisera bör vara en funktion som man kan välja att använda, inte ett krav att använda.

Det ju rätt uppenbart vad du ska göra.
1: slå en 5" spik genom paddan.
2: köp något det inte står Apple på, spelar ingen roll vad. Du är uppenbart allergisk mot äpplen.

Folk får ju göra vad de vill med sina pengar men jag förstår inte varför man köper t ex en iPad om man:
a. inte orkat ta reda på hur den fungerar
b. egentligen inte vill använda den som det är tänkt
c. kanske helst av allt vill ha ett USB-minne

Se möjligheterna och ta reda på fakta eller köp en annan produkt om det känns jobbigt ;)

Det låter som att du letar scenarion där paddan inte funkar? Som jag skrev så går det fint att synka hur många bilder du vill via iTunes, håll dig till en toppkatalog bara där du byter mappar och bilder under denna.

Eller så kan du maila enstaka bilder, utan iTunes och allt.

Eller så kan du köra Air Sharing och ladda filer fram/tillbaka via nätet.

Eller så kan du köra apples camera connection kit och ladda in bilderna i paddan direkt från kamera eller minneskort.

EyeFi är också ett alternativ som ju bygger på WiFi. De flesta mobiltelefoner kan idag sätta upp en WiFi accesspunkt.

Vad är det egentligen du vill göra med paddan som inte går?
Letar!?

Jag sitter reser just nu i områden med överlag sunkiga datorer och begränsad uppkoppling. Vill på kvällarna titta igenom bilderna från dagen på paddans skarpa skärm. Detta går inte.

Kallar du detta för att leta scenario?

Letar!?

Jag sitter reser just nu i områden med överlag sunkiga datorer och begränsad uppkoppling. Vill på kvällarna titta igenom bilderna från dagen på paddans skarpa skärm. Detta går inte.

Om det inte går beror det nog på att du inte vet hur en iPad fungerar. Det är inga som helst problem att se bilderna på iPad.

Letar!?

Camera connection kit, koppla kamera eller minneskort till paddan för att titta eller läsa in bilderna....
Tyvärr är Apple ondskefulla och tar extra betalt för detta, ca 200kr ;)

Letar!?

Nä kanske inte, men det hade kanske varit smart att fixa detta innan du åkte?

Lite som att packa upp nya kameran utanför kyrkan på sitt första bröllopsjobb och sedan tycka kameran suger om bilderna blir dåliga.

Det ju rätt uppenbart vad du ska göra.
1: slå en 5" spik genom paddan.
2: köp något det inte står Apple på, spelar ingen roll vad. Du är uppenbart allergisk mot äpplen.

Det har jag förstått sedan länge att äppleskruttar på elektronikprylar, hasselpollen och björkpollen inte är bra för min hälsa. :)

/Karl

Folk får ju göra vad de vill med sina pengar men jag förstår inte varför man köper t ex en iPad om man:
a. inte orkat ta reda på hur den fungerar
b. egentligen inte vill använda den som det är tänkt
c. kanske helst av allt vill ha ett USB-minne

Se möjligheterna och ta reda på fakta eller köp en annan produkt om det känns jobbigt ;)

a. kunde inte ens i min fantasi tro att man inte enkelt kunde FLYTTA/KOPIERA filer till en padda enkelt.
b. jag vill använda den på MITT sätt inte tvingas använda den på Apples sätt.
c. eftersom den har lagring så borde den kunna fungera som ett USB-minne

Hur löser man följande?
Låt säga att jag har en Ipad och har synkat över semesterbilderna till paddan och tar med den till svärfar när familjen åker och hälsar på i hans stuga utan fast internet, endast mobilt internet. Svärfar vill gärna ha en kopia på bilderna på barnbarnen i sin dator (bärbar PC) . Det är ett par hundra bilder, 0,5-1 GB totalt

Jag skulle vilja göra så här: Koppla paddan med USB till datorn och föra över bilderna, klart på ett par min

a. kunde inte ens i min fantasi tro att man inte enkelt kunde FLYTTA/KOPIERA filer till en padda enkelt.

Hur löser man följande?
Låt säga att jag har en Ipad och har synkat över semesterbilderna till paddan och tar med den till svärfar när familjen åker och hälsar på i hans stuga utan fast internet, endast mobilt internet. Svärfar vill gärna ha en kopia på bilderna på barnbarnen i sin dator (bärbar PC) . Det är ett par hundra bilder, 0,5-1 GB totalt

Jag skulle vilja göra så här: Koppla paddan med USB till datorn och föra över bilderna, klart på ett par min

Samma sak utgick jag från att man kunde göra med min skruttelefon men tji fick jag.

I min värld så är en surfplatta eller telefon helt värdelös utan sådana grundläggande egenskaper som att koppla den till en dator och fritt flytta filer mellan enheterna.

Jag kommer nog aldrig förstå mig på appleskruttsfilosofin.

Nä kanske inte, men det hade kanske varit smart att fixa detta innan du åkte?

Lite som att packa upp nya kameran utanför kyrkan på sitt första bröllopsjobb och sedan tycka kameran suger om bilderna blir dåliga.

Ganska dålig jämförelse, apple är i princip unika med detta. Lite lustigt att det kommer bortförklaringar, varför inte bara inse att det finns stora brister som begränsar användbarheten?

Ganska dålig jämförelse, apple är i princip unika med detta. Lite lustigt att det kommer bortförklaringar, varför inte bara inse att det finns stora brister som begränsar användbarheten?

Jag har redan gjort det, iTunes suger på pc och är inte bra på Apple. Du kanske borde rannsaka ditt eget handlande?
Kan vara läge att erkänna att det inte är så smart att köpa en produkt som du inte vet hur den fungerar och anta vad som går att göra med den. Sedan dessutom åka iväg någonstans där du behöver denna inbillade funktion och bitcha om att ditt antagande inte stämmer. Fast det är ju inte ditt fel utan Apples.

Märkligt!

Hur löser man följande?

Flera beskrivningar finns redan här i tråden, annars är google en källa till kunskap... På din beskrivning låter det som att ett USB-minne vore smidigare, de är betydligt billigare än iPad.

Du kan tanka ur bilderna från en iPad med t ex Lightroom om det känns bättre? Air Sharing fixar det här om du har en WiFi accesspunkt, t ex en telefon och då är du helt fri från apple ;)

Varför köpte du inte en Android-platta istället?

Hur löser man följande?

Fine använd iStorage HD som jag visade dig tidigare. Den ger dig en webserver i paddan som din svärfar kan ladda från.

Om du absolut bara måste använda din 5000:- ipad som ett 49:- usb-minne så finns det som sagt en flera appar för det.
Eftersom du uppenbart inte är intresserad av att få en lösning utan hellre vill gnälla så tänker jag inte ge dig några förslag på appar. Meningslöst arbete för mig.

Samma sak utgick jag från att man kunde göra med min skruttelefon men tji fick jag.

I min värld så är en surfplatta eller telefon helt värdelös utan sådana grundläggande egenskaper som att koppla den till en dator och fritt flytta filer mellan enheterna.

Jag kommer nog aldrig förstå mig på appleskruttsfilosofin.

Med min iPhone kan jag dra foton till och från hur jag vill, går inte det med en iPad?

Lustigt med folk som ogillar apple, de är helt besatta av att alla apparater MÅSTE fungera som USB-minnen, annars blir det ett väldigt gnäll.

Jag använder min iPhone till att ringa, sms:a, kolla email, FB, lite surf och navigationshjälp. iPad köpte jag för att kunna visa bilder lite smidigt och att slösurfa mm hemma i soffan eller på resa. Visst vore det praktiskt om de funkade som USB-minnen också men det är inte hela världen, jag har redan USB-minnen och de är smidiga för att flytta filer med.

Se möjligheterna och sluta gnälla - eller använd nåt annat :)

Lustigt med folk som ogillar apple, de är helt besatta av att alla apparater MÅSTE fungera som USB-minnen, annars blir det ett väldigt gnäll.

Jag använder min iPhone till att ringa, sms:a, kolla email, FB, lite surf och navigationshjälp. iPad köpte jag för att kunna visa bilder lite smidigt och att slösurfa mm hemma i soffan eller på resa. Visst vore det praktiskt om de funkade som USB-minnen också men det är inte hela världen, jag har redan USB-minnen och de är smidiga för att flytta filer med.

Se möjligheterna och sluta gnälla - eller använd nåt annat :)

Åh jag köpte en ny laptop men jag kan inte föra över filerna via usb-porten till min stationära dator.
Vilket skit alltså, det kan jag ju med min usb-pinne.

Flera beskrivningar finns redan här i tråden, annars är google en källa till kunskap... På din beskrivning låter det som att ett USB-minne vore smidigare, de är betydligt billigare än iPad.

Du kan tanka ur bilderna från en iPad med t ex Lightroom om det känns bättre? Air Sharing fixar det här om du har en WiFi accesspunkt, t ex en telefon och då är du helt fri från apple ;)

Varför köpte du inte en Android-platta istället?

Det går alltså inte dela med sig av på ett enkelt sätt utan att installera program eller på platser som saknar wifi.

USB-pinnar har oftast ingen skärm.

Jag har ingen platta överhuvud taget. Men en äppleplatta lär det inte bli efter ha läst den här tråden.

Fine använd iStorage HD som jag visade dig tidigare. Den ger dig en webserver i paddan som din svärfar kan ladda från.

Om du absolut bara måste använda din 5000:- ipad som ett 49:- usb-minne så finns det som sagt en flera appar för det.
Eftersom du uppenbart inte är intresserad av att få en lösning utan hellre vill gnälla så tänker jag inte ge dig några förslag på appar. Meningslöst arbete för mig.

Då förutsätter det att man har en padda med 3G samt att jag har ett simkort i paddan. Och att överföra upp till en GB via 3G vill inte ens den mest tålmodige vara med om. Dessutom kommer stora delar svärfars internetkvot vara slut efter överladdningen så kan får nöja sig med snigelband resten av månaden.

Givetvis köper ingen en padda för att flytta filer. Men eftersom den lagrar och visar filer så förutsätter jag att man kan hantera (flytta, kopiera, dela med sig) på ett enkelt sätt.

Det går alltså inte dela med sig av på ett enkelt sätt utan att installera program eller på platser som saknar wifi.

USB-pinnar har oftast ingen skärm.

Jag har ingen platta överhuvud taget. Men en äppleplatta lär det inte bli efter ha läst den här tråden.

En laptop eller Android-platta fungerar inte heller utan programvara...
Om du har en någorlunda modern telefon så har du WiFi i fickan och Air Sharing flyttar filerna via WiFi direkt "peer-to-peer" så det går inte åt någon 3G-bandbredd.

Är det här med att dela med sig av filer direkt utan nätverk ett reellt problem egentligen? Med ett minimum av planering så kan du ju ha alla bilder du har i paddan på ett USB-minne också. Om svärfar har en laptop kan du ju visa bilderna på den direkt från USB-minnet? Många TV-apparater kan också visa bilder från USB-minnen.

Poängen med en platta är ju att visa bilder utan dator...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto