Annons

Jobs ett geni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja det finns osäkrare men säker skulle jag inte kalla det.

/Karl

I PC vs Mac tråden är just nu 5% på något mystiskt sätt mindre än 1%

I D800 tråden åker folk supersportbil med volvofälgar.

Här är på något sätt en stridsvagn i Rosengård bättre än en Porsche i Saltsjöbaden.

Personligen tycker jag 5% > 1% och jag undviker hellre Rosengård med min Porsche än åker stridsvagn överallt för att kunna åka till Rosengård.
Får jag någon gång råd med en supersportbil så blir den tysk med orginalfälg.

Nu är det sovdax för mig tror jag. :)

Du menar alltså att Windows med antivirusprogram som i stort sett alla har skulle vara osäkrare än OS/X?

/Karl

Tja, ett mått kan väl vara antalet infekterade datorer på respektive plattform just nu? Titta på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps karta över svenska datorer som just nu är kapade av nåt botnet eller på annat känt sätt skickar data pga av att den trojaniserats.

http://www.cert.se/megamap

Hur många av dessa är Windowsbaserade och hur många kör MacOS? På en höft, si så där...?

(Rätt svar är: 100 procent av de smittade datorerna körs på Windows, som du skrev "troligen med ett virusskydd installerat". Samma sak igår, i förrgår, förra veckan...ja, du förstår poängen nu va?)

Tja, ett mått kan väl vara antalet infekterade datorer på respektive plattform just nu? Titta på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps karta över svenska datorer som just nu är kapade av nåt botnet eller på annat känt sätt skickar data pga av att den trojaniserats.

Hur många av dessa är Windowsbaserade och hur många kör MacOS? På en höft, si så där...?

(Rätt svar är: 100 procent av de smittade datorerna körs på Windows, som du skrev "troligen med ett virusskydd installerat". Samma sak igår, i förrgår, förra veckan...ja, du förstår poängen nu va?)

Snyggt svar :)

Att äldre versioner av Windows som fortfarande är ganska vanliga är tämligen behöver vi nog inte diskutera.

Hur många procent av dessa kör Windows 7 och ett antivirusprogram?

600000 OS/X burkar är infekterade just nu av ett trojan.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.442010/600-000-macar-smittade-med-ny-trojan

/Karl

Det lät precis likadant på 1980-talet. Även då hävdade PC-världen att man var "ikapp och förbi", något som fortsatt att hävdas sedan dess. Peka gärna ut den punkt där man "gick förbi" såhär i efterhand - nu pratar vi säkerhetsmässigt.

Alla OS har sina fördelar, men inte tillhör säkerheten Windows fördelar...

Det lät precis likadant på 1980-talet. Även då hävdade PC-världen att man var "ikapp och förbi", något som fortsatt att hävdas sedan dess. Peka gärna ut den punkt där man "gick förbi" såhär i efterhand - nu pratar vi säkerhetsmässigt.

Alla OS har sina fördelar, men inte tillhör säkerheten Windows fördelar...

Med Windows Vista skulle jag säga att säkerheten kom ikapp.

/Karl

Har du någon annan källa på antalet utöver det lilla obskyra ryska säkerhetsföretag som de där uppgifterna kommer i från (och som ingen av oss hade hört talas om innan)? För övrigt är de adresser som tog emot informationen nedsläckta nu, alltså finns inga aktiva trojaner i praktiken. Dessutom visade det sig att trojanen begärde att användaren lämnade ett administrativt lösenord vid installationen och kunde dessutom inte aktiveras om man hade något säkerhetsprogram installerat, tex en enkel app som kollar utgående ip-trafik.
En av många liknande tidningsankor alltså - en Mac- eller iOS-trojan blir ju alltid förstaside-stoff, även om de som i tidigare fall får en spridning i praktiken på några hundra datorer världen över. Hur många nya Windows-malware får vi idag? Hur många Windows-datorer smittas idag? Var är de svarta löpsedlarna?

Med Windows Vista skulle jag säga att säkerheten kom ikapp.

/Karl

Så sade man redan när Windows 98 ersatte W95. :D

Det är precis det jag menar. Ändå är det i princip omöjligt att koppla upp sig på internet utan en miljon olika säkerhetsprogram, brandväggar, annonsblockerare mm mm.

Jag har aldrig haft något sådant och har varit aktiv på Internet sedan 1996. Dvs jag har varit tvungen att ha det på windowsburkarna men aldrig på macarna eller linuxburkarna. Men givetvis har det ju med annat att göra också, tex vilka portar som varit öppna etc. Till saken hör att jag kört NT4 väldigt länge, sedan XP tills för någon månad sedan och nu W7. OS 7.1 från 1993 och OS X sedan 2004. På Linuxsidan ett gäng distar från 1997 och framåt, idag Ubuntu. Aldrig haft ett enda virusproblem eller annat intrång. Dock ett gäng mjukvarukraschar i windowssystem som orsakat förluster av oersättliga bilder.

Kaspersky har bekräftat att siffran stämmer.

Nja, det är många kanske här... Citat:

98% of the infected computers were most likely running a version of Mac OS X

Vilken version av MacOS X det handlar om nämns inte. Kan i princip handla om ouppdaterade tio år gamla operativsystem. Och tidigare i tråden har ju Falumas bestämt att diskussioner om säkerhet bara ska gälla senaste version av operativsystemen.
Och återigen - säkerhetshålen finns i Java - ett i de flesta fall helt onödigt tillägg som utvecklas av Sun. Java installeras inte längre som förval i MacOS, vilket alltså är en indikation på att det handlar om äldre operativsystem som infekterats. Och de räknas ju inte, enligt Falumas.

Vilken version av MacOS X det handlar om nämns inte. Kan i princip handla om ouppdaterade tio år gamla operativsystem. Och tidigare i tråden har ju Falumas bestämt att diskussioner om säkerhet bara ska gälla senaste version av operativsystemen.
Och återigen - säkerhetshålen finns i Java - ett i de flesta fall helt onödigt tillägg som utvecklas av Sun. Java installeras inte längre som förval i MacOS, vilket alltså är en indikation på att det handlar om äldre operativsystem som infekterats. Och de räknas ju inte, enligt Falumas.

Det är nog många nya OS/X installationer som har Java installerat. Att ha något som Java eller Flash installerat på datorn utan att ha ett antivirusprogram installerat är som att springa med guldkedjen glänsandes i Rosengård på natten. Spelar ingen roll om det är OS/X eller Windows som är operativet.

Att äldre versioner av operativsystem är osäkrare och dessutom har fler kända hål är något man inte kommer ifrån. Gäller Windwows, OS/X och Linux.

/Karl

Vilken version av MacOS X det handlar om nämns inte. Kan i princip handla om ouppdaterade tio år gamla operativsystem.
Ok, men de har i alla fall bekräftat att siffran verkar stämma. Det är ju bara en uppskattning man har gjort. Men du har säkert rätt i att drygt 500 000 infekterade burkar med OS X var ouppdaterade versioner från 2001, så måste det ju förstås vara.

Ok, men de har i alla fall bekräftat att siffran verkar stämma. Det är ju bara en uppskattning man har gjort. Men du har säkert rätt i att drygt 500 000 infekterade burkar med OS X var ouppdaterade versioner från 2001, så måste det ju förstås vara.

Siffran som Kaspersky uppger följs av orden "most likely running MacOS".
Ska jag verkligen behöva förklara skillnaden mellan "x antal burkar som kör MacOS X" och "x antal burkar som troligen kör MacOS X"? Eller kanske du kan sätta dig in i skillnaden själv med lite ansträngning? Och när du ändå är igång och språktränar kan du kanske kolla skillnaden mellan "kan i princip handla om ouppdaterade tio år gamla operativsystem" (som jag skrev) och "500 000 infekterade burkar med OS X var ouppdaterade versioner från 2001" (som du fick det till).

Kan tyckas vara snarlika meningar för ett otränat öga, men innehåller ack så stora skillnader... ;-)

Siffran som Kaspersky uppger följs av orden "most likely running MacOS".
Ska jag verkligen behöva förklara skillnaden mellan "x antal burkar som kör MacOS X" och "x antal burkar som troligen kör MacOS X"? Eller kanske du kan sätta dig in i skillnaden själv med lite ansträngning? Och när du ändå är igång och språktränar kan du kanske kolla skillnaden mellan "kan i princip handla om ouppdaterade tio år gamla operativsystem" (som jag skrev) och "500 000 infekterade burkar med OS X var ouppdaterade versioner från 2001" (som du fick det till).

Kan tyckas vara snarlika meningar för ett otränat öga, men innehåller ack så stora skillnader... ;-)
Jag ville mest ironisera över hur du försöker vinkla allt så att inget dåligt ska falla över Mac.

"Har du någon annan källa på antalet utöver det lilla obskyra ryska säkerhetsföretag som de där uppgifterna kommer i från"

Och när man nämner Kaspersky som knappast är obskyrt så kommer nästa...

"Kan i princip handla om ouppdaterade tio år gamla operativsystem."

Har du någon annan källa på antalet utöver det lilla obskyra ryska säkerhetsföretag som de där uppgifterna kommer i från (och som ingen av oss hade hört talas om innan)? För övrigt är de adresser som tog emot informationen nedsläckta nu, alltså finns inga aktiva trojaner i praktiken. Dessutom visade det sig att trojanen begärde att användaren lämnade ett administrativt lösenord vid installationen och kunde dessutom inte aktiveras om man hade något säkerhetsprogram installerat, tex en enkel app som kollar utgående ip-trafik.
En av många liknande tidningsankor alltså - en Mac- eller iOS-trojan blir ju alltid förstaside-stoff, även om de som i tidigare fall får en spridning i praktiken på några hundra datorer världen över. Hur många nya Windows-malware får vi idag? Hur många Windows-datorer smittas idag? Var är de svarta löpsedlarna?

Fast att Windows får malware är ingen nyhet, det är lite som om vi skulle få rubriker för att solen går upp. :)

Det är ett intressant fenomen, att göra svarta krigsrubriker om Apple-icke-nyheter eller ännu värre nästan-påhittade-apple-nyheter.

Fast att Windows får malware är ingen nyhet, det är lite som om vi skulle få rubriker för att solen går upp. :)

Det är ett intressant fenomen, att göra svarta krigsrubriker om Apple-icke-nyheter eller ännu värre nästan-påhittade-apple-nyheter.

Det är absolut ingen nyhet, det är därför dom flesta har ett antivirusprogram installerat. Att ett Windows-system med antivirusprogram skulle få malware skulle dock vara en nyhet.

/Karl

Fast att Windows får malware är ingen nyhet, det är lite som om vi skulle få rubriker för att solen går upp. :).

Nja, det var en dålig liknelse. Solen går ju bara upp en gång per dygn. Antalet nya malware på Windows handlar väl om tusentals per dygn och nya på Android om i alla fall hundratals per dygn. Solens uppgång framstår alltså i jämförelse med dessa företeelser som en anledning för extrainsatta nyhetssändningar på TV... :)

(Massor av nya malware, men vad gör det? Vi har ju lärt oss här att detta bara är bra för datoranvändarna...)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto