Annons

Jobs ett geni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det var en dålig liknelse. Solen går ju bara upp en gång per dygn. Antalet nya malware på Windows handlar väl om tusentals per dygn och nya på Android om i alla fall hundratals per dygn. Solens uppgång framstår alltså i jämförelse med dessa företeelser som en anledning för extrainsatta nyhetssändningar på TV... :)

(Massor av nya malware, men vad gör det? Vi har ju lärt oss här att detta bara är bra för datoranvändarna...)

Givetvis är antalen Malware riktat mot Windows flest, Windows är det ohotat största systemet. Dom stora malwaretillverkarna har nog hittils varit tämligen ointresserade av OS/X. Systemet är fortsätt ganska marginellt så det kommer dröja innan det sätter fart på OS/X sidan ordentligt.

/Karl

"Det är lustigt när folk tror att en produkt är begränsad när det i själva verket är de själva som är det. :)"

Hur menar du? det går ju inte att anända blåtand till det jag behövde det till.

Nu vet jag inte hur du definierar "Inte går", men jag använder blåtanden att dela bilder, kontakter, filer mm. från min iphone till vad som helst med BT ganska ofta...

Appen "Bluetooth Share" fixar detta gallant.

Nu vet jag inte hur du definierar "Inte går", men jag använder blåtanden att dela bilder, kontakter, filer mm. från min iphone till vad som helst med BT ganska ofta...

Appen "Bluetooth Share" fixar detta gallant.

Allt måste vara inbyggt i Appleprodukter annars är det katastrof.
När det gäller Android, Windows så är det bara coolt och roligt att behöva tweeka hit och dit för att få det att funka på ett vettigt sätt.

Att behöva ladda ner en app för att lösa ett problem är dålig användarvänlighet när det gäller Appleprodukter, medan det är en självklarhet att ladda ner appar för att lösa samma problem i andra system.

När det gäller Android, Windows så är det bara coolt och roligt att behöva tweeka hit och dit för att få det att funka på ett vettigt sätt.

Att behöva ladda ner en app för att lösa ett problem är dålig användarvänlighet när det gäller Appleprodukter, medan det är en självklarhet att ladda ner appar för att lösa samma problem i andra system.

Mmm... tillverkarna som nämns i tråden borde komma med en varning label...

Apple: Du bör ha åtminstonde en socialt acceptabel intelligensnivå för att få ut det mesta av den här produkten.

Windows: Alla är välkomna. Vi är lika skit som du.

Android: 1001001000100101001. Fattar du inte. Don't bother.

Mmm... tillverkarna som nämns i tråden borde komma med en varning label...

Apple: Du bör ha åtminstonde en socialt acceptabel intelligensnivå för att få ut det mesta av den här produkten.

Windows: Alla är välkomna. Vi är lika skit som du.

Android: 1001001000100101001. Fattar du inte. Don't bother.

Apple: Vi blir ditt nya allt från telefon till religon, sälj din själ till oss så tar vi hand om dig.

Windows: Vi rättar oss efter dig, du behöver inte rätt dig efter oss.

Google: Vi vet vad du vill och vi skojar inte.

/Karl

Apple: Vi blir ditt nya allt från telefon till religon, sälj din själ till oss så tar vi hand om dig.

Windows: Vi rättar oss efter dig, du behöver inte rätt dig efter oss.

Google: Vi vet vad du vill och vi skojar inte.

/Karl

Blir ju bara löjligt att nämna religion och själ? Hur kvantifierar du det?

Nu kommer ni inte att förstå men jag försöker iaf.

Jag blev glad när jag såg ditt inlägg michael då det verkade som att löser blåtandsproblet.
Det var inte meningen att fastna i blåtandsproblemet, det var bara en av alla saker som jag saknar och tog upp som exempel.

Jag tankade hem appen och testade den och den fungerar ju bara till att skicka bilder till en annan iphone/ipad, med andra ord fullständigt värdelös om man inte bor i en applevärld där allt är gjort av apple..

Du missförstog nog vad jag ville ha, jag vill kunna ansluta till vilken blåtandsenhet som helst utan att hämta program och med kompabilitet med alla hårdvarutillverkare.

Det som många "datornördar" (ursäkta uttrycket) har svårt att förstå, är att de flest som använder Apples produkter (framför allt Macarna) inte är intresserade av att hålla på och meka med och tweeka datorn/telefonen, de/vi vill bara att den ska funka. Och vi accepterar vissa begränsningar för att det ska funka så problemfritt som möjligt.
Jag säger inte att att Apples produkter är problemfria, eller felfria, men jag har aldrig haft så lite problem med en dator sen jag skaffade en Mac och ser jag till min Android jag hade till för en dryg månad sedan med min iPhone så är iPhonen en dröm att använda.
Min fru var skeptisk innan vi skaffade Macen, men nu vill inte heller hon byta tillbaka till Windows, snarare skaffa fler Appleprylar.

Mitt problem är inte att Appleprodukterna inte gör saker, utan att de gör saker på eget initiativ utan att jag blivit tillfrågad, eller ens kunnat stoppa det. Skulle du tycka det var OK om din dator helt plötsligt bestämde sig för att skicka mail till alla i din adressbok med Yes-reklam bara för att Yes köpt den funktionen från Apple? Det är möjligt att jag kunnat undvika det här om jag läst en tusen sidors instruktionsbok, men jag trodde Apples filosofi var att deras produkter ska vara intuitiva.

Jag avskyr iTunes av samma skäl som du men Google larvar sig också. Laddade ner Flash i min dator och då upptäckte jag att Adobe och Google tydligen gift sig för man fick ner om det var Google Chrome eller något annat skräp jag inte bett om som jag senare tvingas avinstallera. Det verkar som óm man får vänja sig med alltfler kommersiella övergrepp vare sig man vill eller inte. Det är rätt en rätt eländig integritetskränkning.

Sen har ju Apple utmärkt sig genom att kartella för att kontrollera marknadspriserna för e-böcker och hålla även dessa på en monopolprismarknadsnivå. Det företaget verkar inte trivas om det inte kan leva i sin skyddade verkstad eller på andra inskränkta marknader utan konkurrens. Jag säger bara: -"nita dem", till USA:s och EU:s marknadsövervakande myndigheter. Kartellbildningar är ett modernt sjöröveri.

Senast ändrad:
Sen har ju Apple utmärkt sig genom att kartella för att kontrollera marknadspriserna för e-böcker och hålla även dessa på en monopolprismarknadsnivå.
Nja, i verkligheten är det nog de sex stora bokförlagen i USA som "kartellat" för att hålla priserna och profiterna uppe. Apple och Itunes bokförsäljning var ett (väldigt villigt) verktyg som de använde för att få t ex Amazon att ändra policy. ("Gör ni inte som vi säger kommer vi att låta Apple få ensamrätt på storsäljarna.")

Om det förlagen och Apple gjorde var olagligt vet vi inte ännu.

Givetvis är antalen Malware riktat mot Windows flest, Windows är det ohotat största systemet. Dom stora malwaretillverkarna har nog hittils varit tämligen ointresserade av OS/X. Systemet är fortsätt ganska marginellt så det kommer dröja innan det sätter fart på OS/X sidan ordentligt.

/Karl

Vem bryr sig om anledningen att man slipper viruseländet? Huvudsaken är väl att man slipper det? Hur du än vrider och vänder på det så är det säkrare att använda MacOS - även med din definition av problemet.

Oavsett det så tror jag inte mycket på din teori. Jag tror att Windows är ett soppigare operativsystem, som oftare har mer soppig mjukvara installerad och med i genomsnitt mer soppiga användare bakom spakarna. Och som bekant ger mer soppa sämre kockar. :)

Nja, i verkligheten är det nog de sex stora bokförlagen i USA som "kartellat" för att hålla priserna och profiterna uppe. Apple och Itunes bokförsäljning var ett (väldigt villigt) verktyg som de använde för att få t ex Amazon att ändra policy. ("Gör ni inte som vi säger kommer vi att låta Apple få ensamrätt på storsäljarna.")

Klart vi vet....vad vi inte vet än är om de faktiskt kommer få stå till svar för det också?

Vem bryr sig om anledningen att man slipper viruseländet? Huvudsaken är väl att man slipper det? Hur du än vrider och vänder på det så är det säkrare att använda MacOS - även med din definition av problemet.

Hur kommer det sig då att det börjar komma på OS/X nu om man slipper det där?

Jag har inte haft ett endaste Malware på min Windowsdator som tagit sig förbi mitt antivirusprogram dom senaste 10 åren. Så argumentet att din OS/X-dator denna gången klarade sig från denna attacken håller inte.

/Karl

Hur kommer det sig då att det börjar komma på OS/X nu om man slipper det där?

Jag har inte haft ett endaste Malware på min Windowsdator som tagit sig förbi mitt antivirusprogram dom senaste 10 åren. Så argumentet att din OS/X-dator denna gången klarade sig från denna attacken håller inte.

/Karl
Börjar komma? Det handlar om ett par trojaner och ett scareware de senaste tio åren. Den senaste, Flashback, ska enligt uppgift i tidningarna installerats sig på ren driveby, men enligt ett proffs jag pratat med så är det inte alls så i praktiken, utan trojanen ber om att få installeras och kräver adminlösen.
Visst kan det finnas en viss logik i att större marknadsandelar ger fler malware, men det borde väl finnas lite proportionalitet ändå? Om det till Windows, med en marknadsandel på ca 83 procent, finns ett par miljoner malware, så borde det väl finnas åtminstone 100 000 till MacOS, som har snart 15 procent av marknaden? Men nu finns det bara ett par, så något haltar i ditt resonemang. Dessutom har ju iOS en ganska rejäl marknadsandel bland smartphoneoperativen (30 procent, nånting) men trots det har det funnits ett fåtal malware, medan det för Android finns 130 000. Och vad det gäller Windows Mobile så är det säkert av den enkla anledningen att killen som använder det inte har kommit ut på nätet ännu... ;-)

Ja man bildar ju inte kartell med sig själv och motivet är väl alltid detsamma i slutänden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto