Jag kan hålla med om att iTunes inte är det buggfriaste program jag har sett. Dock tycker jag mig märka att det bland dem som klagar höljuddast på iTunes inte ens har försökt förstå vad det är iTunes egentligen gör. Om man förstår så fungerar det faktiskt mycket bra. Man måste bara sluta tänka på sin musiksamling som "mappar" och "filer". Istället skall man tänka i genrer, betyg, artister, album och spellistor.
Jag har ett antal spellistor som synkar med min iPhone, några statiska med musik som jag "alltid" vill ha i min telefon, och ett par "smarta" En smart som innehåller all musik jag ännu inte lyssnat på, och en med blandad musik. Vilken musik som faktiskt skall in i telefonen agörs av vad jag har lyssnat på innan, och betyget på låtarna. Varje gång jag synkar telefonen byts de låtar som jag lyssnat på i "ospelatlistan" till nya ospelade. I de övriga händer samma saker fast med de kriterier jag valt i den smarta spellistan. Magiskt smidigt tycker jag.
Fast om man tvunget MÅSTE hantera sin musik som filer och mappar kan jag förstå att man blir frustrerad. Det är helt enkelt fel verktyg för det. Det handlar om flödet... Lite som Lightroom och Photoshop. Bra på olika sätt helt enkelt.
Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus!