Jag har aldrig riktigt förstått varför alla irriterar sig på iTunes?
Om man vill synka saker mellan sin dator och sin iPad är säkert iTunes jätte bra. Men nu är det ju inte det jag ville göra!
Varför skall jag behöva installera ett extra program på min dator för att föra över filer från en NAS
till en annan enhet. Det är det som jag har svårt att fatta.
Min erfarenheter av iTunes är gamla - tiden innnan Spotify - och jag tyckte programmet var väldigt ologiskt och klumpigt. Hade problem när man vill installera på ytterligare dator etc. Det berodde säkert på min okunnighet men mina erfarenheter var enbart negativa.
Jag sitter framför datorn 8 timmar på jobbet varje dag och ytterligare 3-4 här hemma. Jag försöker alltid att hålla mina datorer så rena och fria som möjligt från program som jag inte behöver. Min erfarenhet är att det brukar löna sig i längden med datorer som är rappa och funkar bra utan att krascha. Därför vill jag förstås inte installera något så "tungt" som iTunes bara för att en gång föra över 30 bilder till min iPad. Dessutom löser ju inte - vad jag förstår - problemet om jag på annan plats (t ex på kontoret) vill föra över bilder från nätverket till iPad:en där. För mig är alltså iTunes ingen bra lösning på mitt specifika problem.
Mina första intryck av iPad Air var att den kändes väldigt välbyggd och bra. Det kändes helt enkelt som en "riktig" dator, men utan tangentbord. Precis som min Windows platta gör. Då tyckte jag det skulle vara en enkel sak att kopiera bilder från en NAS på mitt nätverk.
Tanken att jag - för en så enkel sak - inte skulle klara mig med NAS:en och Paddan utan också behövde en dator kändes helt galen!
Nu finns det ju uppenbarligen ett antal appar som gör detta möjligt men jag har fortfarande svårt att fatta varför man inte har det inbyggt från början.
Nåväl, problemet är i alla fall löst och efter att ha använt - eller försökt - använda iPad en timme varje kväll sedan jag startade tråden har jag kommit fram till att jag nog är för gammal/trög/dum för att lära mig att uppskatta den mobilitet som iPaden ger. Jag ligger hellre i sängen med en Laptop på magen än försöker manövrera iPad eller WIndows platta.