Annons

Jobs ett geni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Går det inte att göra användaren till admin, logga in och kalibrera skärmen och därefter satta tillbaka rättigheterna till användarnivå. Då har man ju ställt in kalibreringen på just den användaren och endast ändrat tillbaka rättigheterna efteråt.

Användarna skall ha så lite restrektioner som möjligt är min filosofi. Säkrast är att ge alla en tvättsvamp, den kan dom oftast ställa till rätt lite med. Fast det brukar inte vara så produktivt.

/Karl

Har alltid hävdat att man ska använda den datorplattform som man känner sig hemma med. Men ibland tvivlar man. Jag var ute på en större institution för att kalibrera en skärm. Jag hade IT-ansvarig med mig, så jag kunde logga in som admin för den datorn. Kalibrerade skärmen och fick ett bra resultat. Loggade sedan in som användare och skärmen återgick till sRGB, vilket var en katastrof med denna skärm som har ett omfång som motsvarar Adobe RGB:s.

Försökte då kalibrera skärmen som vanlig användare, men fick då inte spara den profil som då skapades. Kunde heller inte sätta in profilen så att den användes för alla användare när jag var inloggad som admin. Och trots att jag hade IT-ansvarig med, som innan dess hade häcklat Mac OSX, så kunde han inte ställa in profilen så att den användes för alla användare. Det var Windows 7 som användes som operativ.

Att så grundläggande och enkla saker ställer till problem är rätt märkligt. När jag sedan talade med skärmtillverkaren så sa de att de också försökte hitta en lösning. Om inte ni kommer på en bra, enkel lösning kan jag inte rekommendera W7 som operativ om man har fler användare med begränsade rättigheter på en dator.

Stefan

När jag har experten på linan. Vi har kvar två Mac:ar med fina Quato-skärmar som kör våran gamla PPC-version av Quark enbart för att komma åt historiskt material. Dessa kör därför snöleopard eftersom PPC-program inte fungerar i Lion. I Snöleoparden har jag försökt allt för att få 10-bitars färg till skärmarna som klarar det, hur löser man det?

/Karl

Går det inte att göra användaren till admin, logga in och kalibrera skärmen och därefter satta tillbaka rättigheterna till användarnivå. Då har man ju ställt in kalibreringen på just den användaren och endast ändrat tillbaka rättigheterna efteråt.

Nej, för då kunde inte användaren läsa skärmprofilen.

Stefan

När jag har experten på linan. Vi har kvar två Mac:ar med fina Quato-skärmar som kör våran gamla PPC-version av Quark enbart för att komma åt historiskt material. Dessa kör därför snöleopard eftersom PPC-program inte fungerar i Lion. I Snöleoparden har jag försökt allt för att få 10-bitars färg till skärmarna som klarar det, hur löser man det?

/Karl

Går inte att få till. Men om du kalibrerar med Quatos eget program så görs ju kalibreringen internt i skärmen med 12 bitars färgdjup. Så när jag kollat bra skärmar som kalibreras internt så ser jag ingen märkbar skillnad mellan 8 och 10 bitar. Kan vara en anings bättre nyansering av skuggvalörerna.

Däremot för sämre skärmar, där kalibreringen måste göras på videokortet, då är det bra med 10 bitar.

Stefan

P.S Det sägs att det ska gå i 10.7 med rätt videokort, men det är inte något som jag har kollat. 10.7 kan du ju ändå inte använda med Quark i PPC-version.

Du kan alltid sätta om rättigheterna på skärmprofilen så borde det fungera. I vilket fall är det ett krångligt område. Behöver du en lösning på problemet kan jag titta på det.

/Karl

Vi satte rättigheterna på skärmprofilen till att användaren skulle få läsa, men inte skriva. Fungerade ändå inte. Hittar du på en lösning är jag mycket intresserad av att höra detta, eftersom det är ett problem som jag stöter på med jämna mellanrum.

iTunes

Jag användet iTunes på en MacMini som jag har enbart som musikspelare ( iTunes + Spotify). Tycker att just det funkar rimligt bra.
Felet med iTunes, som jag upplever det, är att det i grunden inte verkar vara ett program som är skapat med tanken att "Nu ska vi göra ett bra program för våra kunder/användare". Det känns mera som att iTunes-mjukvara är skapad för att Apple skall kontrollera köpta filer. De har liksom tänkt på sig själva i första hand.
Jag tycker som sagt att iTunes funkar som musikspelare för egen rippad musik ( har t.o.m. fast det tog emot köpt 3 fina jazzalbum som jag inte hittade någon annanstans) men jag tycker det är löjligt och stökigt med synkning för att flytta några musikfiler till min iPhone.

Jag kör iTunes på mac för att hantera data på min iPhone och iPad och det är ett lite märkligt program MEN genom att stänga av automatisk synk av musik och video så funkar det smidigt att bara dra och släppa musik/videofiler på den i-enhet som ska fyllas på. Radera filer utförs också enkelt genom att markera musik/video på i-enheten och välja "radera", vad är det som är så svårt och konstigt egentligen?

En trevlig app är annars "Air Sharing" som gör iPad/iPhone till en ftp server eller klient dvs man kan enkelt skicka valfria filer fram och tillbaka via WiFi, inga spärrar från Apple :)

Jag kör iTunes på mac för att hantera data på min iPhone och iPad och det är ett lite märkligt program MEN genom att stänga av automatisk synk av musik och video så funkar det smidigt att bara dra och släppa musik/videofiler på den i-enhet som ska fyllas på. Radera filer utförs också enkelt genom att markera musik/video på i-enheten och välja "radera", vad är det som är så svårt och konstigt egentligen?

En trevlig app är annars "Air Sharing" som gör iPad/iPhone till en ftp server eller klient dvs man kan enkelt skicka valfria filer fram och tillbaka via WiFi, inga spärrar från Apple :)
Det som känns svårt och konstigt för mig är att det som Macen har som default känns begränsande eller låst på något sätt.
Har inte tidigare hört talas om att man kan stänga av synkning av musik helt.
Är det sant :)
Måste undersökas. Tack

Det som känns svårt och konstigt för mig är att det som Macen har som default känns begränsande eller låst på något sätt.
Har inte tidigare hört talas om att man kan stänga av synkning av musik helt.
Är det sant :)
Måste undersökas. Tack

Jo visst kan det kännas märkligt att Apple bestämt vad som är "rätt" som default :) Men i många fall kan man faktiskt ändra inställningarna och få det som man vill, dock inte alltid...

Musik och videosynk var det första jag stängde av när jag skaffade min iPhone :)

Det som fick mig att rata iTunes var att om jag la över en bild till telefonen, raderade den bilden från datorn och la över ytterligare en bild till telefonen så försvann den första bilden eftersom "synkronisera" är funktionen, inte "överför".

Om man vill flytta filer till paddan eller telefonen från en annan dator och saknar wifi blir det lite problematiskt. Det räcker att flytta mappen med exempelvis bilder på egna datorn för att iTunes ska kräva radering på paddan/luren.

Ingen superlösning direkt.

Det som fick mig att rata iTunes var att om jag la över en bild till telefonen, raderade den bilden från datorn och la över ytterligare en bild till telefonen så försvann den första bilden eftersom "synkronisera" är funktionen, inte "överför".

Du kan maila bilder till iphone/ipad och spara dessa i kameraalbumet, ingen synk, inget itunes och helt manuellt.

Om du vill synka bilder till dina enheter så blr du skapa en toppkatalog på datorn där du sedan lägger mappar med bilder och du synkar sedan toppkatalogen via itunes. Försök inte att byta toppkatalog, döpa om mm då strular det till sig rejält. Allt du ändrar under toppkatalogen synkar utan problem.

Om man vill flytta filer till paddan eller telefonen från en annan dator och saknar wifi blir det lite problematiskt. Det räcker att flytta mappen med exempelvis bilder på egna datorn för att iTunes ska kräva radering på paddan/luren.

Ingen superlösning direkt.

Bilder kan mailas till paddan, men utan wifi blir väl det mesta problematiskt? Jag sa inte att det var perfekt, bara att det finns lösningar som funkar ;)

Men det innebär att W7 är oanvändbart i en fleranvändarmiljö där du inte tillåter användaren att logga in som admin?

För mig är det inte liten nackdel. Det gör ju W7 helt oanvändbart under dessa omständigheter. Och visst finns det brister och fel på OSX, men jag har svårt att se ett lika allvarligt för sådana användare.

Jag testade nu att ta bort dom administrativa rättigheterna på en av maskinerna och den läste snällt in icm-filen i alla fall. Du får nog lov att be administratorn att gräva lite i dom group policys som han satt i nätverket, det måste vara något sådant som spärrar hos dig. Jag kunde till och med läsa in en annan profil (utan att ändra rättigheterna) utan administrativa rättigheter, däremot kunde jag inte profilera maskinen utan att ha administrativa rättigheter.

/Karl

Bilder kan mailas till paddan, men utan wifi blir väl det mesta problematiskt? Jag sa inte att det var perfekt, bara att det finns lösningar som funkar ;)

Sitter med runt tusen bilder så maila blir lite svårt, när jag kommer hem har jag ingen nytta av paddan för att kolla bilder. Enklast är nog att skaffa en androidplatta för resande, det går dessutom att plugga kameran direkt i plattan från v4. Alternativt finns iofs eye-fi. Synd att Apples handhållna enheter är så otroligt begränsade när hårdvaran är så fin.

Sitter med runt tusen bilder så maila blir lite svårt, när jag kommer hem har jag ingen nytta av paddan för att kolla bilder. Enklast är nog att skaffa en androidplatta för resande, det går dessutom att plugga kameran direkt i plattan från v4. Alternativt finns iofs eye-fi. Synd att Apples handhållna enheter är så otroligt begränsade när hårdvaran är så fin.

Det låter som att du letar scenarion där paddan inte funkar? Som jag skrev så går det fint att synka hur många bilder du vill via iTunes, håll dig till en toppkatalog bara där du byter mappar och bilder under denna.

Eller så kan du maila enstaka bilder, utan iTunes och allt.

Eller så kan du köra Air Sharing och ladda filer fram/tillbaka via nätet.

Eller så kan du köra apples camera connection kit och ladda in bilderna i paddan direkt från kamera eller minneskort.

EyeFi är också ett alternativ som ju bygger på WiFi. De flesta mobiltelefoner kan idag sätta upp en WiFi accesspunkt.

Vad är det egentligen du vill göra med paddan som inte går?

Jag användet iTunes på en MacMini som jag har enbart som musikspelare ( iTunes + Spotify). Tycker att just det funkar rimligt bra.
Felet med iTunes, som jag upplever det, är att det i grunden inte verkar vara ett program som är skapat med tanken att "Nu ska vi göra ett bra program för våra kunder/användare". Det känns mera som att iTunes-mjukvara är skapad för att Apple skall kontrollera köpta filer. De har liksom tänkt på sig själva i första hand.
Jag tycker som sagt att iTunes funkar som musikspelare för egen rippad musik ( har t.o.m. fast det tog emot köpt 3 fina jazzalbum som jag inte hittade någon annanstans) men jag tycker det är löjligt och stökigt med synkning för att flytta några musikfiler till min iPhone.

Du har helt rätt, det är skrivet så att Apple skulle kunna få avtal med alla skivbolag. Skulle tro att det blev en hel del krav från musikindustrin när Steve mot alla odds lyckades sy ihop iTunes.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto