Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag tycker det blivit bättre!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag tittade just på beskrivningen för "hård kritik"-poolen och det stämmer att det inte står som det gjorde förut! Med nuvarande beskrivning skulle jag inte tveka att lägga en del bilder där,vilket jag aldrig har gjort hittills.
Men jag vill hellre att det ska finnas en pool där jag kan se och diskutera bilder som jag kan lära mig nånting av, medan jag lägger mina egna bilder i "bildkritik" istället.

Har inte följt den här diskussionen tidigare, så jag vet inte vad de röster som uttryckt avsky mot nivåskillnader hade att säga. Men jag tycker nog att om fotosidan ska kunna funka som en källa för kunskap och inspiration för fotografer på alla nivåer så måste man kunna skilja erfarna fotografer från nybörjare i poolerna. Det är väl inget fel i det?

Konstigt

Jag tycker det är sorgligt att vissa slutar ladda upp sina bilder.
Att det laddas upp mycket bilder här borde väl vara bra istället, bra bilder och mindre bra bilder.
De med bra bilder kan lära dem med mindre bilder.

Jag tittar varje dag på bilder och kommenterar när jag känner att jag kan ge tips och råd även om jag inte är duktig själv. Ger positiva hurra rop för vackra bilder osv.
Ibland funderar jag dock på att lägga ner allt, bara underhålla min hemsida och blogg för att det känns som att det tjafsas för mycket. Har inte bestämt mig än.
Hittills har jag upplevt det väldigt positivt och givande att vara medlem. Har lärt mig väldigt mycket bara genom att titta på bilder och kommentera. Mitt första år som amatörfotograf börjar gå mot sitt slut. Kanske det slutar här...

Synd är det i alla fall om de duktiga inte vill vara kvar på grund av såna amatörer som mig. Kanske får jag ladda upp mer sällan.

Mvh Lena

Re: Konstigt

Nordik skrev:
Synd är det i alla fall om de duktiga inte vill vara kvar på grund av såna amatörer som mig. Kanske får jag ladda upp mer sällan.

Lena,

Jag kollade dina bilder som hastigast - du behöver inte oroa dig! :)

Samma gamla tjat om kvalitet och avsaknad av kommentarer och kvalitet på kritik och kommentarer.
När ska FS äntligen införa ett rejält strypt inflöde på bilder?

Det är ett sådant uppenbart steg för att öka självkritiken hos dom som laddar upp bilderna och lyfter in dom i poolerna.

En bild varje 48:e timme och jag garanterar att alla kommer att öka sin självkritik.
Dessutom så kommer man att hinna med att titta och kommentera på fler av andras bilder.

Det fungerar ypperligt på andra forum. Men det finns alltid individer som basunerar ut världens undergång (eller liknande) om man introducerar förändring i ett betalande community men ibland så får man ta och bita i det sura äpplet.

Mvh, Andreas

Re: Konstigt

Nordik skrev:
...Att det laddas upp mycket bilder här borde väl vara bra...

Jag ser gärna att det laddas upp massor bilder på FS. Det finns ju pooler för nästan alla fotografer/bilder.

Men.. något måste göras åt kvaliteten på "hård kritik".
Måste det laddas det upp så mycket skräp där?

Hej Lena (och alla andra),
Det jag och andra som vill ha nivåskillnad mellan poolerna menar är givetvis inte att inte alla ska få lägga sina bilder i kritikpoolerna! Det vore ju helt fel, eftersom meningen är att vi alla ska kunna få hjälp och lära oss saker, både de som är duktiga och vi som inte är på så hög nivå. Även om jag inte tror att jag nånsin kommer att bli så bra som en del här på sidan, så vill jag ändå lära mig mer och bli bättre ju.

Så det är absolut inte meningen att folk ska sluta lägga upp bilder för att de inte är tillräckligt bra, det är inte vad det handlar om. Men däremot vore det trevligt om man kunde ha lite olika nivå på poolerna, bara för att göra det enklare att använda fotosidan. Vissa bilder kan man diskutera på en annan nivå än andra, beroende på fotografens erfarenhet och kunskap, och genom att dela upp poolerna på det sättet kan vi alla dra bättre nytta av fotosidan.

Som det nu är känns kritikpoolsindelningen rätt meningslös. Jag tror att Andreas förslag om ytterligare begränsning av antalet bilder man får lägga i just kritikpoolerna kan vara en lösning faktiskt. Fast en bild/48h är nog fortfarande för många... två per vecka kanske? Man skulle ju givetvis fortfarande få ladda upp bilder utan att lägga dem i en kritikpool.

Sen verkar det ju också som om flödet i andra pooler är ganska lågt trots att många bilder skulle passa bra där. Att begränsa antalet bilder man får lägga i kritikpoolerna kan kanske få lite fart på intressegrupps-poolerna också som en positiv sidoeffekt?

/Pia

Varför slutade just jag nästan helt att lägga bilder i kritikpoolen? Jo allt snack om bl.a. låg kvalité och att vara "självkritisk" gjorde att jag tappade intresset helt ett tag, sedan har jag haft svårt att komma tillbaka. Jag producerar mest bruksfotografier, inte sådana utställningsalster som man tydligen måste ha här. Endast när jag testat något helt nytt har jag lagt upp det när jag själv tyckt att bilden haft potential men kännt mig osäker på vad andra tycker.

Har nu ett intensivt år av fotande i ryggen och vet ungefär vad jag och utrustningen klarar. Jag skulle behöva motivation att gå vidare i fotandet, men kritikpoolerna ger mig inte den motivationen p.g.a. det tjafs som varit kring dem. I början tyckte jag det var kul att ta bilder och se om jag kunde få fler/bättre kommentarer, att se om jag blev bättre med andra ord. Nu blir det bara någon enstaka bild ibland och så kommer det nog att förbli.

P-E Claesson skrev:
...Varför slutade just jag nästan helt att lägga bilder i kritikpoolen? Jo allt snack om bl.a. låg kvalité och att vara "självkritisk"...

Det är väl bara "hård kritik" som får kritik för låg kvalitet.

FILM) (ulltand skrev:
Det är väl bara "hård kritik" som får kritik för låg kvalitet.
Nja, det var ett herrans liv om alienslem och strypning av inflödet, bristfälliga kommentarer m.m nån gång i höstas. Då gällde det väl hela FS och inte bara hård-kritik.

Alienslem handlade väl visst om Hårdkritikpoolen?

Och att strypa inflödet är väl inget fel? Inflödet är ju megastort och det verkar inte vara bara bilder det önskas kritik på som läggs i kritikpooelerna heller. Vilket ju borde vara självklart egentligen..

EDIT: Kollade igen, det gällde Hård kritik, läs själv i Alienslem

Och ang. "bristfälliga" kommentarer som du skriver så har jag också en åsikt. Den tror jag framgår i inlägget jag gjorde här 2007-05-11 10:12.

Det ska vara kritik kritikpoolerna handlar om och vissa åtgärder har ju tagits till av admin för att lättare uppnå det. T.ex texten i kommentarsrutan i Hård kritik, framlyftande av eminent artikel av Maria Mattiasson mm.

Även om kommentarerna skulle bli färre men kritiken öka ser iaf jag det som ett plus.

Okej - vänd på det ett kvarts varv...och låt flödet vara som det är, men inrätta ytterligare en pool - en som man bara får lägga upp en bild / 48 h i...och som man måste NOMINERAS till att få ladda upp till.

TRE (eller fler) andra som redan finns i denna "elitpool" ska kunna promovera en medlem som visat framfötter (=bra och intressanta bilder, givare av sjyssta kommentarer åt andra, bra svarare på "fådda" kommentarer) i dom andra poolerna. TRE andra måste alltså tycka att du är "bra" nog för att få komma in till den "inre cirkeln".

Begränsningen är att bara EN av dina bilder får ligga där åt gången, och du kan max byta bild varannan dag - eller t o m ännu mer sällan.

En funktion måste dock få vara kvar - om man ska utvecklas, måste man ha en chans att skicka upp en reviderad utgåva av samma bild utan att begränsningen slår till. På det viset kan man justera efter de tips man får och andra kan se att man tar till sej kritik och tips.

Den här poolen kan för min del gärna vara stängd för icke-betalande medlemmar, men det kanske blir för inkrökt och inbördes då?

Smaka på den. Kanske är det för elitistiskt tänkt, vad vet jag, och kanske blir det "ryggdunkarnomineringar". En tanke är det värt. Och mindre brus blir det, om man vill.

Bluesman skrev:
inrätta ytterligare en pool - en som man bara får lägga upp en bild / 48 h i...och som man måste NOMINERAS till att få ladda upp till.
Det där förslaget gillar jag inte alls. Det löser ju inga problem öht för de som inte skulle få vara med, som fortfarande skulle få tampas med överfödet av bilder i de vanliga poolerna.

Dessutom tror jag inte att en sån pool nödvändigtvis skulle bli särskilt intressant heller.

Jag säger det igen, stryp inflödet till poolerna.
Låt folk ladda upp lika mycket till sina egna album men styr poolerna till 48 eller 74 timmar.
Då har man i alla fall en sportmössa att hinna titta och kommentera på andras bilder utan att behöva bo framför datorn.

Jag undrar om inte ett av problemen är att kritikpoolerna har blivit den huvudsakliga platsen för att visa sina bilder. Om man inte gömmer undan övriga pooler i jobbiga rullgardinsmenyer så kanske folk börjar kolla och lägga upp mer bilder där istället? I intressepoolerna handlar det ju inte om kritik, så där är det väl mer befogat med "vanliga" kommentarer, ryggdunkande och uppmuntran.

Och då kommer vi in på intressepoolerna, de som bara finns för vissa områden. Inget för natur/fåglar t.ex.

Själv har jag väl 3 av 50 bilder som skulle passa i någon av intressepoolerna.

De proffe...

...borde månne hitta en alternativ site?
Men jag håller med. En bild i veckan är bättre enn.....u.s.w.
Tror Erik J...men undrar hur man skal få större självkritik på Fotosidan en annars i landet......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar